نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ ۵ برش از 12 آذر آغاز هر دهه

پیشنهاد تشکیل سه وزارتخانه‌ جدید برای اداره صنایع کشور/ اعلام فهرست کالای وارداتی بدون انتقال ارز/ سودآوری شرکت‌های زیان‌ده با اجرای سیاست‌های تعدیل اقتصادی

کدخبر: ۳۷۶۵۹۸
​​اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات۱۱ آذر در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است: حذف مالیات سالانه املاک و واحدهای مسکونی خالی/ صادرات سیب‌زمینی و پیاز تا اطلاع ثانوی آزاد شد
پیشنهاد تشکیل سه وزارتخانه‌ جدید برای اداره صنایع کشور/ اعلام فهرست کالای وارداتی بدون انتقال ارز/ سودآوری شرکت‌های زیان‌ده با اجرای سیاست‌های تعدیل اقتصادی

به گزارش اقتصادنیوز تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است.

اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم.روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

12 آذر 60؛ پیشنهاد تشکیل سه وزارتخانه‌ جدید برای اداره صنایع کشور

مهندس مصطفی هاشمی، وزیر صنایع به وابستگی عمیق صنایع کشور به مواد اولیه و تکنولوژی وارداتی اشاره کرد و گفت: صنایع موجود برای حرکت خود سالانه به هفت میلیارد دلار مواد اولیه و لوازم یدکی وارداتی نیاز دارد.

درحالی‌که تنها 13 درصد تولید ناخالص ملی ما از این بخش تامین می‌شود. وی افزود: در گذشته صاحبان صنایع قبلی و به‌عبارت دیگر غاصبان این صنایع وام‌های کلانی از دولت گرفته بودند و هنگام به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی نیز در تامین مواد اولیه کارشکنی کردند. صنایع مادر نیز که باید به خودکفایی مملکت کمک کند، بسیار  بد و وابسته پایه‌گذاری شده است مانند صنایع فولاد گازی اهواز، پتروشیمی، چوب و کاغذ گیلان یا مازندران. دیگر صنایع مثل ماشین‌سازی و تراکتورسازی تبریز و ماشین‌سازی اراک راکدترین بخش صنعت ما بوده است.

اینک پس از انقلاب باید تلاشی در سمت خودکفایی و سازندگی باشد. این وزارتخانه بیشتر وزارت ثبت صنایع و معادن بود و به‌صورت انفعالی عمل می‌کرد. پیشنهادی که ما مطرح کرده‌ایم و اینک در هیات دولت تحت‌بررسی است، این است که کلیه سازمان‌های صنعتی پراکنده مانند صنایع کوچک، صنایع ملی‌شده، سازمان گسترش و نوسازی صنایع، وزارت صنایع، سازمان حمایت از صنایع از نظر تخصصی در یکدیگر ادغام و از نظر رشته و دسته تفکیک شوند برای این کار پیشنهاد تاسیس سه وزارتخانه به شرح زیر را داده‌ایم که امیدواریم با آن موافقت شود.

  1. وزارت صنایع سنگین (کلیه صنایع سنگین اعم از ریخته‌گری، آهن‌گری، خودروسازی، ماشین‌سازی، نورد و...)
  2. وزارت صنایع غذایی (قند و شکر، روغن، لبنیات، شیلات و...)
  3. وزارت صنایع عمومی (سایر صنایع عمدتا مصرفی)

مهندس هاشمی افزود ما هنوز به سال صفر برنامه‌ریزی نرسیده‌ایم و سال صفر برنامه‌ریزی زمانی است که تشکیلات ما متناسب با اهداف انقلاب شود.

12 آذر 1370؛ اعلام فهرست کالای وارداتی بدون انتقال ارز

گمرک ایران طی اطلاعیه‌ای فهرست هزاران قلم کالاهای بدون انتقال ارز را اعلام کرد. براساس این اطلاعیه حقوق و عوارض گمرکی براساس نرخ ارزی (حدود 70 ریال) محاسبه می‌شود. واردات کالاهای بدون انتقال ارز به هیچ مجوزی نیاز ندارد به غیر از موارد ضروری مانند گواهی بهداشت و استاندارد. همچنین واردات کالاهای بدون ارز نیاز به مجوز وزارت بازرگانی و ثبت‌سفارش ندارد (با پرداخت ده درصد سود بازرگانی اضافی قابل‌ترخیص است)

براساس این اطلاعیه مسافران جزیره کیش مشمول بخشنامه اخیر گمرک نمی‌شوند. همچنین مسافران جزیره کیش می‌توانند تا 700 دلار کالا وارد کشور کنند.

تیرآهن، نبشی، پروفیل، لوازم و اتصالات لوله‌کشی، انواع سیخ و پیچ و مهره، انواع سیلندر خالی گاز، لاستیک، تجهیزات پزشکی، دارو، مواد بیولوژیکی دامی و دامپزشکی، انواع قلم‌مو، سشوار، دوربین، سیگار، برنج، کره، شیر خشک، صابون، ضدیخ، روغن ترمز، کتاب و جزوه و مطبوعات، روزنامه و نشریات ادواری ازجمله اقلامی هستند که واردات آنها بدون انتقال ارز است.

صادرات سیب‌زمینی و پیاز تا اطلاع ثانوی آزاد شد

روابط عمومی وزارت کشاورزی اعلام کرد با عنایت الهی و تلاش کشاورزان و کوشش خدمت‌گذاران آنها در این وزارتخانه میزان تولید سیب‌زمینی و پیاز در سال‌جاری در حد بسیار مطلوبی بوده و مقداری مازاد محصول وجود دارد به این سبد برای جذب بهتر آن صادرات پیاز و سیب‌زمینی تا اطلاع ثانوی آزاد است.

سودآوری شرکت‌های زیان‌ده با اجرای سیاست‌های تعدیل اقتصادی

در اجرای سیاست‌های تعدیل اقتصادی بسیاری از شرکت‌های زیان‌ده در بخش صنعت سودآور شده‌اند. و پیش‌بینی می‌شود روند رشد صنعت در سال آینده نیز همانند امسال ادامه یابد. مسعود روغنی زنجانی، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه به ادامه روند فروش سهام کارخانجات در سال آینده اشاره کرد و گفت: سازمان گسترش 154 میلیارد ریال و سازمان صنایع ملی 127 میلیارد ریال از سهام کارخانجات خود را به بورس عرضه می‌کند.

12 آذر 1380؛صادرات کالاهای غیرنفتی از مرز 7/2 میلیارد دلار گذشت

در هشت ماه سال جاری 75/2 میلیارد دلار کالا از کشور صادر شد که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ ارزش 7/20 درصد افزایش داشته است.

حذف مالیات سالانه املاک و واحدهای مسکونی خالی

بررسی جزئیات لایحه اصلاح موادی از قانون مالیات‌های مستقیم در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی آغاز شد و مواد 3 تا 16 قانون مالیات‌های مستقیم، فصل مالیات بر دارایی، شامل: مالیات سالانه املاک، مالیات مستغلات مسکونی خالص و مالیات بر اراضی بایر حذف شد.

12 آذر 90؛ حاشیه سود 80 هزار تومانی فروش سکه دولتی در بازار

بانک مرکزی در حالی بر استفاده کردن از تمام ظرفیت‌های موجود برای سامان‌دهی بازار سکه و ارز تاکید کرد که شکاف قیمت فروش سکه بازار و سکه دولتی در روز پنج‌شنبه از 94 هزار تومان بالاتر رفت با توجه به قیمت خرید سکه 610 هزار تومان از مردم در روز پنج‌شنبه امکان سود بردن از حداقل 80 هزار تومان منفعت در قبال معامله هر عدد سکه امامی، برخی در این روزها 400 هزار تومان از خرید و فروش سکه سود می‌برند.

بانک مرکزی در ا طلاعیه‌ای اعلام کرد این بانک با اعمال سیاست‌گذاری‌های موثر توانست قیمت سکه را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهد و مصمم است این روند کاهشی را همچنان با جدیت پیگیری نموده و در پی موفقیت‌آمیز بودن تلاش‌ها در زمینه‌ ساماندهی بازار سکه سیاست کنترل نرخ ارز را نیز در دستورکار خود قرار داده است.

 

  • اطلاعات 12 آذر 1360
  • اطلاعات 12 آذر 1370
  • اطلاعات 12 آذر 1380
  • اطلاعات 12 آذر 1390
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید