نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ ۵ برش از 19 آذر آغاز هر دهه

تغییر نام بانک ملت به بانک فرهنگیان/ یورو در ماستریخت پایه‌گذاری شد/ قیمت آپارتمان‌های شمال تهران (1390 )

کدخبر: ۳۷۷۹۵۵
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات19 آذر در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است: یورو در ماستریخت پایه‌گذاری شد
 تغییر نام بانک ملت به بانک فرهنگیان/ یورو در ماستریخت پایه‌گذاری شد/ قیمت آپارتمان‌های شمال تهران (1390 )

به گزارش اقتصادنیوز، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است.

اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم.روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

19 آذر 1360؛ هر مترمکعب گاز خانگی و تجاری 5 ریال

مهندس جمشید سرداری، معاون وزیر نفت در امور گاز در مورد چگونگی محاسبه بهای گاز مصرفی گفت: از این پس گاز از طریق اندازه‌گیری با کنتور از قرار هر مترمکعب 5 ریال محاسبه و دریافت می‌شود.
این قیمت برای مصرف‌کنندگان خانگی از تاریخ اول تیرماه امسال و برای مصرف‌کنندگان تجاری اول فروردین‌ماه سال‌جاری محاسبه خواهد شد.
وی افزود: منازلی که فاقد کنتور هستند بهای گازشان به‌صورت علی‌الحساب تا نصب کنتور محاسبه می‌شود و پس از نصب کنتور، صورت‌حساب قطعی صادر خواهد شد.
ضمنا برای هر کنتور پنج مترمکعب مبلغی معادل ده هزار ریال و جهت کنتورهای ده مترمکعب بیست هزار ریال از مشترک اخذ خواهد شد.

19 آذر 1370؛ تغییر نام بانک ملت به بانک فرهنگیان

هفته گذشته مجلس شورای اسلامی یک فوریت طرح «تغییر نام بانک ملت به بانک فرهنگیان» را تصویب کرد.
در توجیه ضرورت تصویب این طرح، پیشنهاددهندگان اظهار کرده‌اند که تنها بانک صنفی که بعد از پیروزی انقلاب تغییرنام یافت، بانک فرهنگیان بود که به بانک ملت تبدیل شده است و در صورت تصویب طرح، وزیر آموزش و پرورش به عضویت مجمع تصمیم‌گیرنده این بانک درخواهد آمد و این کار باعث می‌شود مشکلات مربوط به پرداخت وام فرهنگیان که 70 درصد کارمندان دولت را تشکیل می‌دهند و همچنین مشکلات جمعیت کثیر دانش‌آموزی را حل کنیم.

فرش و پسته همچنان مهم‌ترین اقلام صادراتی ایران

1762 هزار تن کالای غیرنفتی به ارزش 109 میلیارد و 430 میلیون ریال طی هشت ماه اول سال‌جاری به خارج از کشور صادر شد که در مقایسه با مدت مشابه پارسال از نظر وزن 5/6 درصد و از نظر ارزش 113 درصد افزایش داشته است.
روابط عمومی گمرک ایران اعلام کرد: در میان کالاهای صادرشده، فرش پشمی دستباف به وزن 14 هزار تن و ارزش 48 میلیارد و 241 میلیون ریال 44 درصد ارزش کل این میزان را به خود اختصاص داده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزن 154 درصد و از نظر ارزش 68 درصد افزایش نشان می‌دهد. در هشت ماه سال‌جاری همچنین 56 هزار تن پسته و مغز پسته به ارزش 13 میلیارد و 258 میلیون ریال و 144 تن خاویار به ارزش 1494 میلیون ریال، 14 تن زعفران به ارزش 322 میلیون ریال، 14 هزار تن کشمش به ارزش 1878 میلیون ریال صادر شده است.

یورو در ماستریخت پایه‌گذاری شد

کشورهای جامعه اروپا، دیروز به‌رغم مخالفت انگلیس در مورد به جریان انداختن یک پول واحد به توافق رسیدند. وزیر دارایی ایتالیا گفت که این توافق در جلسه وزیران دارایی 12 کشور عضو جامعه به‌دست آمد.
وی گفت: وزیران دارایی 12 کشور توافق کردند از یکم ژانویه سال 1999 در جهت یک پول واحد گام بردارند. این توافق در جریان اجلاس سران جامعه اروپا که دیروز در ماستریخت هلند گشایش یافت، حاصل شد. 
در این اجلاس، پیش‌نویس پیمان اتحادیه سیاسی و پولی جامعه اروپا مورد بررسی قرار می‌گیرد. در جلسه دیروز برای جلب رضایت برخی اعضا که با به‌کارگیری لفظ فدرال برای جامعه اروپا مخالف بودند، وزیر خارجه هلند که ریاست ادواری جامعه اروپا را به عهده دارد، پیشنهاد کرد که این واژه از پیش‌نویس حذف شود.
با  این حال مقام‌های انگلیسی گفتند که این کشور هنوز مخالفت‌هایی با پیش‌نویس پیمان اتحادیه سیاسی و پولی دارد.
جان میجر، نخست‌وزیر انگلیس گفت: همه باید آزاد باشند که در پایان دهه در مورد پیوستن به این اتحادیه تصمیم بگیرند. این در حالی است که 11 کشور دیگر همه خواهان یک تعهد جدی در همین حال هستند. 
وزیر دارایی هلند گفت: انگلیس بالاخره مجبور شد به یک پروتکل که به این کشور اجازه می‌دهد بعد از این به تنهایی درباره پیوستن به این اتحادیه تصمیم بگیرد، بسنده کرد.

19 آذر 1380؛ زیان 80 میلیارد ریالی هتلداری ایران از بحران افغانستان

رئیس سازمان ایرانگردی و جهانگردی گفت: حادثه 11 سپتامبر آمریکا و بحران افغانستان حداقل 80 میلیارد ریال به هتلداران کشور زیان وارد کرده است.
محمد معزالدین افزود: براساس آخرین آمارها، این بحران منجر به لغو 200 هزار تخت شب از هتل‌های سراسر کشور طی ماه‌های مهر، آبان و نیمه اول آذر شده است.
وی اضافه کرد: همچنین در این مدت، آژانس‌ها و دفاتر خدماتی گردشگری به دلیل لغو اقامت گردشگران در هتل‌های کشور حداقل 20 میلیارد ریال متحمل خسارت و زیان شده‌اند.

19 آذر 1390؛ اختصاص یک میلیارد دلار برای بازسازی 400 واحد صنعتی

وزیر صنعت، معدن و تجارت از توافق نهایی با صندوق توسعه ملی برای اختصاص یک میلیارد دلار وام به واحدهای صنعتی و معدنی خبر داده و می‌گوید: 400 واحد بزرگ صنعتی مشمول استفاده از تسهیلات بازسازی شده‌اند که این هفته به بانک معرفی می‌شوند.
مهدی غضنفری گفت: بابت این تسهیلات سود پایینی از تولیدکنندگان گرفته خواهد شد و وزارت صنعت مابقی سود آن را از محل یارانه بخش صنعت پرداخت می‌کند.
غضنفری ادامه داد: علاوه‌بر این رقم 80 میلیون یورو (معادل 120 میلیون نیز از طرف بانک مرکزی به بخش صنعت اختصاص خواهد یافت که این مبالغ نزد بانک صنعت و معدن سپرده‌گذاری می‌شود و برای اجرای طرح‌های بازسازی بزرگ در اختیار واحدهای صنعتی قرار خواهد گرفت.

قیمت آپارتمان‌های شمال تهران

این روزها اغلب مشاوران املاک برای معرفی برخی از واحدهای مسکونی فروشی به خریداران این مژده را به متقاضیان می‌دهند که فلان واحد نوساز را اگر خریداری کنید در کنار کلیه امکانات رفاهی از استخر سرباز هم برخوردار خواهید شد.
مدتی است که در بین آگهی‌های فروش و حتی پیش‌فروش آن دسته از واحدهای مسکونی که در شمال تهران واقع شده‌اند، استخر رو باز به‌عنوان یکی از امکاناتی است که برای خریداران در نظر گرفته می‌شود.

 

نرخ‌های پیشنهادی فروش واحدهای مسکونی در تهران

محله

متراژ (مترمربع)

سن بنا (سال)

قیمت هر مترمربع (تومان)

هروی

67

نوساز

3.080.000

ولنجک

130

نوساز

5.000.000

دولت

145

7

3.600.000

اختیاریه

130

-

2.750.000

محمودیه

136

نوساز

4.700.000

کامرانیه

160

-

5.500.000

الهیه

170

-

3.700.000

میرداماد

127

-

3.600.000

 

 

 

 

 

اعلام نرخ رشد اقتصادی سال 87 در سال 89
رشد اقتصادی کشور در سال 89 با نرخ 5/5 درصد بسته شد. یک منبع کاملا موثق به «دنیای اقتصاد» اعلام کرد براساس برآوردهای تحقیقاتی بانک مرکزی نرخ رشد اقتصادی کشور از 5/3 درصد در سال 88 به 5/5 درصد در سال 89 رسیده است. اعلام نرخ رشد اقتصادی ایران از سال 1387 به‌دنبال اختلاف‌نظر وزارت صنایع و معادن با بانک مرکزی به حالت تعلیق درآمد و در این سال‌ها معمولا مسوولان بانک مرکزی در همایش‌ها و سخنرانی‌ها با تاخیر دو ساله به اعلام این آمار اقتصادی به‌صورت پراکنده می‌پرداختند. تاخیر در اعلام نرخ رشد اقتصادی به‌گونه‌ای بود که نرخ رشد اقتصادی سال 87 در سال 89 و نرخ رشد اقتصادی سال 88 در بهار سال 90 اعلام شد.

 

تشکیل معاونت نظارت در بانک مرکزی
رئیس‌کل بانک مرکزی طی حکمی ابراهیم درویشی را به سمت معاون نظارتی این بانک منصوب کرد. درویش پیش از این مدیریت کل نظارت بر بانک‌ها و موسسات اعتباری بانک مرکزی را برعهده داشت.
این در حالی است که براساس ساختار پیشین بانک مرکزی، مسوولیت نظارت بر عملکرد نظام بانکی در حوزه وظایف قائم‌مقام بانک مرکزی تعریف شده بود، اما اکنون با خارج شدن این مسوولیت از لیست وظایف قائم‌مقام بانک مرکزی، معاونت جدیدی به‌طور تخصصی این وظیفه را برعهده خواهد داشت.
  • اطلاعات 19 آذر 1360
  • اطلاعات 19 آذر 1370
  • اطلاعات 19 آذر 1380
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید