نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ ۵ برش از 20 آذر آغاز هر دهه

یکسان سازی نرخ ارز و هدفمند کردن یارانه محورهای بودجه ۱۳۸۱ /قیمت خانه باغ در آبسرد دماوند

کدخبر: ۳۷۸۲۳۱
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات20 آذر در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است: پیشنهاد سود تشویقی برای اوراق مشارکت نفتی
یکسان سازی نرخ ارز و هدفمند کردن یارانه محورهای بودجه ۱۳۸۱
/قیمت خانه باغ در آبسرد دماوند

به گزارش اقتصادنیوز، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است.

اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم.روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

20 آذر 1350؛ انحلال شرکت‌های تعاونی گوشت و مرغ

وزارت تعاون و امور روستاها شرکت تعاونی تهیه و توزیع گوشت گوسفندی تهران و حومه و شرکت تعاونی تولید و توزیع تخم‌مرغ تهران و حومه را منحل کرد.

مسوولان اداره امور شرکت تعاونی تهیه و توزیع گوشت گوسفندی تهران و حومه به اتهام میلیون‌ها تومان سوء‌استفاده به‌ زیان خزانه دولت و منافع مصرف‌کنندگان گوشت تحت‌تعقیب قانونی قرار گرفتند.

صندوق کارآموزی فنی گشایش یافت

کمیته مشترک کارآموزی صنایع نساجی و تولیدی فلزی و ساختمانی صندوق کارآموزی فنی روز پنج‌شنبه گذشته رسما گشایش یافت.

صندوق کارآموزی فنی کشور که با همکاری وزارت کار و بخش خصوصی تشکیل شده است. نیروی انسانی ماهر برای کارخانه‌های کشور را تجهیز خواهد کرد و بر حسب تقاضای واحدهای صنعتی در اختیار آنان قرار خواهد داد. بودجه این صندوق از محل دو درصد حقوق کارگران به وسیله واحدهای صنعتی تامین خواهد گردید.

20 آذر 1370؛ مدیران 5 شرکت فرانسه به ایران می‌آیند

هیاتی متشکل از مدیران 50 شرکت بزرگ فرانسوی برای گسترش پیوندهای اقتصادی و بازرگانی میان پاریس و تهران روز شنبه آینده راهی ایران خواهند شد.

در این سفر مدیران شرکت‌های فرانسوی با مدیران شرکت‌های دولتی و خصوصی ایران مذاکراتی صورت خواهند داد. علاوه‌بر این مقامات کشوری ملی کارفرمایان فرانسه با بسیاری از مقام‌های دولتی ایران در زمینه‌های اقتصادی و دارایی، بازرگانی، صنایع، انرژی، نفت و معادن و فلزات ملاقات خواهند کرد.

20 آذر 1380؛ یکسان‌سازی نرخ ارز و هدفمند کردن یارانه‌محورهای بودجه 1381

 محمد ستاری‌فر درخصوص تاخیر در ارائه لایحه بودجه سال آینده به مجلس گفت: نوین شدن ساختار بودجه و تغییر در نظام بودجه‌ریزی، تشکیل کابینه جدید و تاخیر در بخشنامه بودجه از دلایل به تاخیر افتادن تقدیم لایحه بودجه به مجلس است.

معاون رئیس‌جمهور درباره بحث انرژی و به‌ویژه بهای بنزین در سال آینده نیز گفت: حسب قانون برنامه، مقرر شده است که افزایش قیمت حامل‌های انرژی در بودجه لحاظ شود و در بودجه سال بعد نیز افزایش 10 درصدی حامل‌های انرژی پیش‌نویس شده است.

ستاری‌فر ادامه داد: میزان واردات بنزین در سال‌جاری 800 میلیون دلار است که این رقم بسیار بیشتر از میزان در نظر گرفته شده در برنامه سوم توسعه است. رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی افزود: اگر برای الگوی مصرف فکر جدی نشود، این رقم شکل جهش گونه به خود خواهد گرفت و معضلات زیادی برای کشور به‌وجود خواهد آورد.

ستاری‌فر گفت: قیمت بنزین فقط 45 ریال و سایر حامل‌های انرژی نیز 10 درصد در سال آینده افزایش خواهد یافت.

طرح اختصاص درصدی از درآمد صدا و سیما به فدراسیون‌ها رد شد

شورای نگهبان طرح اختصاص درصدی از درآمد حاصل از پخش مسابقات ورزش توسط صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به فدراسیون‌های ورزشی را به مجلس شورای اسلامی برگشت داد.

در نامه شورای نگهبان دلایل رد این طرح آمده است: 1- با توجه به  اینکه این طرح موجب افزایش هزینه‌ عمومی است و طریق جبران آن در طرح پیش‌بینی نشده، مغایر اصل 75 قانون اساسی شناخته شد.

2- مطابق اصل 175 قانون اساسی و نظریه تفسیری آن صدا و سیما مستقیما زیر نظر مقام معظم رهبری مدظلله‌العالی است و سیاست‌گذاری، هدایت و تدابیر لازم در همه ابعاد از اختیارات اختصاصی آن مقام می‌باشد که معظم له در خصوص پخش برنامه‌های ورزش سیاست‌هایی را ابلاغ فرمودند.

همچنین در مواردی مراجع قانونی بنا بر مصالح عمومی دستور پخش برخی مسابقات را صادر می نمایند لکن چون در این طرح، ضبط و پخش مسابقات ورزشی منوط به توافق فدراسیون‌های ذی‌ربط گردیده است لذا طرح مذکور در مواردی مانع اجرای سیاست‌های مقام معظم رهبری مدظلله العالی و مصوبات لازم‌الاجرای مراجع قانونی می‌گردد از این جهت خلاف موازین شرع شناخته شد.

واردات گاز ترکیه از ایران هفته آینده آغاز می‌شود

«زکی چاکان»، وزیر انرژی ترکیه اعلام کرد واردات گاز طبیعی ترکیه از ایران طی هفته آینده آغاز می‌شود.

روزنامه زمان در این زمینه نوشت: چاکان این مطلب را در مجلس ترکیه و در دفاع از بودجه وزارت انرژی عنوان کرد. وی گفت: مسوولان فنی شرکت‌های گاز دو کشور در مورد آمادگی فنی ایستگاه اندازه‌گیری گاز در «بازرگان» به تفاهم رسیده‌اند و قرار است واردات گاز تا هفته آینده آغاز می‌شود. وزیر انرژی ترکیه تاکید کرد واردات گاز از ایران در تامین نیاز سوخت خانه‌ها و انرژی مصرفی صنایع مناطق شرق ترکیه اهمیت زیادی دارد.

تلکابین توچال صاحب طولانی‌ترین خط پیوسته تلکابین جهان شد

تلکابین توچال با راه‌اندازی پیست اسکی ایستگاه هفتم طولانی‌ترین خط پیوسته تلکابین جهان را از آن خود کرد. پیست اسکی قله توچال در ارتفاع 3933 متری راه‌اندازی شده است. این پیست با پیوستن به پیست‌های ایستگاه‌ پنجم صاحب طولانی‌ترین پیشت اسکی جهان شد. این پیست با در اختیار داشتن دو دستگاه کامل تله سی یژ به‌طول 2200 و 1500 متر به ترتیب 1200، 900 نفر را در ساعت جابه‌جا می‌کند.

20 آذر 1390؛ راه‌اندازی اتاق فکر مقابله با تحریم

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به ناکارآمدی دشمنان علیه انقلاب اسلامی گفت: برای مقابله با تحریم‌های دشمنان اتاق فکر راه‌اندازی شده است. شمس‌الدین حسینی با بیان اینکه موضوع تحریم بحث جدیدی نیست افزود: به‌رغم همه مشکلات، باید در مقابل این تحریم اقتصادی بایستیم و تلاش می‌کنیم با همفکری فعالان اقتصادی اگر نمی‌توانیم سنگ‌هایی را که جلو پایمان است برداریم، سعی می‌کنیم از این سنگ‌ها عبور کنیم. حسینی با بیان اینکه نقشه کلی اقتصاد ایران در چارچوب سیاست‌های اصلی 44 قانون اساسی ترسیم شد، گفت: یکی از پیام‌های این اصل، تغییر شیوه اداره کشور است که این تغییرات شروع شد و در حال تکمیل است.

پیشنهاد سود تشویقی برای اوراق مشارکت نفتی

 در شرایطی که رونق بازار خرید و فروش سکه رقیب 500 میلیارد تومان اوراق مشارکت نفتی شد که مقامات مسوول در نفت از مکانیزم جدیدی برای جذب سرمایه‌گذاری در صنعت نفت در لایحه بودجه سال 91 خبر می‌دهند. محسن خجسته‌مهر، معاون وزیر نفت در امور برنامه‌ریزی گفت: باید سودی برای اوراق مشارکت در نظر گرفته شود که هم مردم از آن سود کنند و هم سیاست‌های پولی و اقتصادی کشور را تحت‌تاثیر قرار ندهد.

نرخ پیشنهادی فروش خانه‌باغ در آبسرد

محله

متراژ (مترمربع)

متراژ بنا (مترمربع)

قیمت کل (تومان)

آبسرد – فاز یک

1000

250

270 میلیون

آبسرد - الهیه

1000

100

130 میلیون

آبسرد - پزشکان

1500

100

140 میلیون

آبسرد – الهیه

945

80

75 میلیون

آبسرد – شقایق

2100

60

67 میلیون

آبسرد -  فاز یک

400

-

22 میلیون

آبسرد – پزشکان

1680

-

96 میلیون

آبسرد

1000

-

20 میلیون

 

 

 

  • اطلاعات 20 آذر 1350
  • اطلاعات 20 آذر 1370
  • اطلاعات 20 آذر 1380
  • اطلاعات 20 آذر 1390
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید