نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ ۵ برش از4 دی‌ماه آغاز هر دهه

آخرین اقدام برای ورود انگلیس به بازار مشترک / ایجاد کارخانه نورد سرد در کنار ذوب‌آهن / رویانیان: دولت بنزین آلوده‌کننده هوا توزیع نمی‌کند

کدخبر: ۳۸۱۱۸۷
​اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 4 دی‌ماه در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:توقف صادرات کشمش و تشکیل اتحادیه فروشندگان فرش ایرانی در ژاپن
آخرین اقدام برای ورود انگلیس به بازار مشترک / ایجاد کارخانه نورد سرد در کنار ذوب‌آهن / رویانیان: دولت بنزین آلوده‌کننده هوا توزیع نمی‌کند

به گزارش اقتصادنیوز تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است..


تازه‌ترین خبرها و تحلیل‌های اقتصادی را در اینستاگرام اقتصادنیوز مشاهده کنید


اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم.روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

4 دی 1350؛ بانک بین‌المللی 50 میلیون دلار به ایران وام می‌دهد 

بانک بین‌المللی وامی به مبلغ 50 میلیون دلار در اختیار بانک توسعه صنعتی و معدنی ایران قرار داد. در بیانیه بانک گفته شد که این وام به مصرف وارد کردن اقلام مورد لزوم خواهد رسید. بانک بین‌المللی هفت و یک چهارم درصد بهره‌برداری این وام دریافت خواهد کرد.

آخرین اقدام برای ورود انگلیس به بازار مشترک

امضای قرارداد مربوط به ورود انگلیس و دانمارک و ایرلند به بازار مشترک تا اواسط ژانویه 1972 به تاخیر افتاد. تاخیر امضای قرارداد تاثیری در تاریخ امضای لایحه پارلمانی انگلیس برای ورود این کشور به بازار مشترک در اول ژانویه 1973 نخواهد داشت.

همچنین مقامات بازار مشترک و انگلیس در مورد آخرین مساله مورد اختلاف فی‌مابین یعنی مساله ماهیگیری به توافق رسیدند.

توقف صادرات کشمش

معاملات صادراتی کشمش متوقف شد و ظرف چند روز گذشته بازار خشکبار به‌ویژه کشمش دچار اختلالاتی شد. توقف معاملات کشمش به‌دنبال تحولات اخیر پولی جهان پیش آمده است.

امروز در بازار خشکبار گفته شد، از اوایل هفته گذشته که  اوضاع پولی جهان دچار تزلزل شد، معاملات کشمش صادراتی نیز به علت مبهم شدن وضع دلار رو به سستی گذاشت و معاملات بازار صادراتی کشمش و به‌دنبال آن معاملات این کالا مدتی بود رونق یافته بود بی‌رونق ساخت تا حدی که فعلا معاملات کشمش متوقف شده است.

از محصول امسال کشمش تاکنون حدود 10 تا 12 هزار تن به شوروی، کشورهای اروپای شرقی و همچنین کشورهای اروپای غربی از جمله انگلستان و آلمان غربی فروخته شده است.

با وجود توقف معاملات کشمش معهذا قیمت این محصول به علت گرمی و رونقی که ظرف یکی  دو ماه اخیر از آن برخوردار بوده است. همچنان بالا است و انتظار نمی‌رود که در قیمت داخلی کشمش تغییری حاصل شود.

قیمت کشمش امروز در بازار از این قرار بود، کشمش رضائیه کیلویی 12.70 ریال، کشمش مراغه کیلویی 12.50 ریال، کشمش قوچان کیلویی 12.5 ریال، کشمش قزوین کیلویی 12.25 ریال.

قیمت کشمش صادراتی به کشورهای اروپای شرقی که معاملات با این کشورها به‌صورت پایاپای صورت می گیرد، هر تن خوب بنادر ایران 230 دلار است.

ایجاد کارخانه نورد سرد در کنار ذوب‌آهن

یک کارخانه نورد سرد در کنار تاسیسات ذوب‌آهن آریامهر در اصفهان ایجاد می‌شود.طرح ایجاد این کارخانه که به وسیله بخش خصوصی با مشارکت یک موسسه خارجی و همکاری ذوب‌آهن ایران پیاده خواهد شد، آماده گردید.

ظرفیت سالانه این کارخانه 500 هزار تن صفحه ورق آهن پیش‌بینی شده است. هزینه پیاده کردن طرح بالغ‌بر 100 میلیون دلار خواهد شد و این طرح ازجمله بزرگ‌ترین طرح‌هایی است که تاکنون در زمینه‌های مختلف صنعتی در ایران به موقع اجرا گذاشته شده است.

 

چهارم دی 1370؛ تشکیل اتحادیه فروشندگان فرش ایرانی در ژاپن

با همکاری و تلاش سفارت جمهوری اسلامی ایران در ژاپن و تجار ایرانی فرش اتحادیه فروشندگان فرش ایرانی در این کشور تشکیل شد.

به گزارش رسیده هدف از ایجاد این اتحادیه که روز 24 آبان‌ماه تشکیل شد، پایان بخشیدن به نابسامانی بازار فرش ایران در خارج، جلوگیری از سقوط مستمر قیمت آن و عدم خدشه‌دار شدن این هنر اصیل ایرانی است.

این اتحادیه که برای اولین بار در خارج کشور ایجاد شده است، از هر گونه فعالیت تجاری پرهزینه و حرکت‌های انفرادی جلوگیری خواهد کرد و قادر خواهد بود در مقابل اقبال قدرتمندی چون شرکت‌های فرش ژاپنی و دیگر واردکنندگان فرش مانند چین و ژاپن به موفقیت دست یابد.

چهارم دی 1380؛ مشارکت بخش خصوصی برای تامین نهاده‌های دامی

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام با بیان اینکه این شرکت به‌منظور تنظیم بازار امسال کمتر از 2 درصد نهاده‌های طیور را وارد کرده است، گفت: درحالی‌که حجم توزیع دان طیور از طریق این شرکت در سال 76 حدود 4/4 میلیون تن بود این میزان در 9 ماه امسال به کمتر از یک میلیون تن رسید.

مهندس صیفی‌کاران یکی از مشکلات طرح ازادسازی صنعت طیور را عدم‌تمرکز نظام‌های مدیریتی در آن دانست و با تاکید بر لزوم اجرای کامل همه این طرح گفت: اخیرا دولت تکلیف کرده است تا طرحی برای ساماندهی تنظیم بازار صنعت طیور کشور تهیه شود.

4 دی‌ماه 1390؛ مدیر سابق بانکی، رئیس جدید نفتی

وزیر نفت با صدور حکمی، بعدالرحمن ندیمی بوشهری، مدیرکل سابق نظارت بر بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری بانک مرکزی را به‌عنوان رئیس کمیته سرمایه‌گذاری وزارت نفت منصوب کرد.رئیس جدید کمیته سرمایه‌گذاری وزارت نفت از پایه‌گذاران سازمان حسابرسی است که در امور حسابرسی بانک‌ها تخصص دارد.

رویانیان: دولت بنزین آلوده‌کننده هوا توزیع نمی‌کند

رئیس ستاد مدیریت حمل‌و‌نقل و سوخت با تاکید بر اینکه عامل اصلی آلودگی هوا، بنزین تولید داخل نیست اعلام کرد: تولید و توزیع بنزین آلوده در جایگاه‌ها صحت ندارد.

محمد رویانیان در گفت‌و‌گو با مهر درباره وضعیت کیفیت بنزین عرضه‌شده در سطح جایگاه‌های سوخت سراسر کشور گفت: در شرایط فعلی هرچند کیفیت بنزین تولید داخلی خیلی بالا نیست، اما عامل آلودگی هوا تولید و توزیع بنزین تولید داخلی نیست.

این عضو کابینه دولت با بیان اینکه در حال حاضر هیچ‌گونه بنزین آلوده‌ای در سطح کشور تولید و توزیع نمی‌شود، اظهار کرد: به‌زودی با بهره‌برداری از طرح‌های جدید پالایشگاهی امکان عرضه بنزین با استاندارد یورو چهار و پنج اتحادیه اروپا در سطح کشور فراهم می‌شود.

 

  • اطلاعات 4 دی 1350
  • اطلاعات 4 دی 1370
  • اطلاعات 4 دی 1380
  • اطلاعات 4 دی 1390
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید