نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ ۵ برش از5 دی‌ماه آغاز هر دهه

ساخت اتوبان تهران – قم با 120 میلیون تومان / آمریکا تحریم فروش کامپیوتر به چین را لغو کرد / هیات بازرگانی عربستان به ایران می‌آید

کدخبر: ۳۸۱۱۹۰
​اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 5 دی‌ماه در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:ساخت پست برق نیروگاه‌های سوریه توسط ایران / علل رشد ناکافی سرمایه‌گذاری در برنامه چهارم
ساخت اتوبان تهران – قم با 120 میلیون تومان / آمریکا تحریم فروش کامپیوتر به چین را لغو کرد / هیات بازرگانی عربستان به ایران می‌آید

به گزارش اقتصادنیوز تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است.


تازه‌ترین خبرها و تحلیل‌های اقتصادی را در اینستاگرام اقتصادنیوز مشاهده کنید


اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم.روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

5 دی 1350؛ ساخت اتوبان تهران – قم با 120 میلیون تومان

وزارت راه، طرح ساخت شاهراه تهران – قم را با هزینه نزدیک به یک میلیارد و دویست میلیون ریال تحت‌بررسی دارد و یک مقام وزارت راه امروز تایید کرد که اجرای طرح فوق اینک در انتظار تصویب آن به وسیله سازمان برنامه است. در صورت تصویب بودجه این پروژه ساخت شاهراه تهران – قم از فروردین آینده آغاز خواهد شد.

با ساخت این راه که طول آن از 140 کیلومتر تجاوز نمی‌کند، از وسعت تصادفات متعدد در راه فعلی کاسته خواهد شد و تهران از طریق این شاهراه در مدت زمان کمتری به اصفهان و شهرهای ماورا آن متصل می‌گردد.

سازمان برنامه هم‌اکنون نقشه ادامه اتوبان کرج به قزوین و تاکستان و اتصال آن را به شاهراه آسیایی را برای تصویب نهایی تحت‌ مطالعه دارد.

در این بین قسمتی از وام پنجاه میلیون دلاری اخیر بانک جهانی صرف بهبود و توسعه راه‌های ارتباطی از سقز و ارتباط آن به شاهراه آسیایی از طریق رضائیه، میاندوآب و خوی می‌شود.

افزایش 130 درصدی قیمت زمین در تهران

شاپور راسخ، جامعه‌شناس و مدیر مرکز آمار ایران به افزایش مداوم حد متوسط مال‌الاجاره خانوارهای شهری تهران اشاره می‌کند و می‌گوید که در طی پنج سال از 1344 تا 1349 بر بهای اجاره‌خانه در تهران در حدود 56 درصد اضافه شده است، این امر خود یکی از نشانه‌های مهم کمبود مسکن به حساب می‌آید.

افزایش بهای زمین‌های شهری نیز یکی از تذکران راسخ است. وی می‌گوید که شاخص حداقل و حداکثر اراضی تهران در سال 49 نسبت به سال 48 به‌طور متوسط به ترتیب 126 و 130 درصد بوده است.

5 دی 1360؛ اختیارات وزارت بازرگانی در مورد تعاونی‌ها به وزارت کار محول شد

ازسوی وزیر بازرگانی کلیه اختیارات وزارت بازرگانی در مورد تعاونی‌های کارگری به وزیر کار و امور اجتماعی تفویض شد.

بر این اساس کلیه اختیارات وزارت بازرگانی در مورد تعاونی‌های کارگری به موجب ماده 146 قانون تعاون ازسوی وزیر بازرگانی عینا به وزیر کار و امور اجتماعی تفویض شد.

5 دی 1370؛ افزایش قیمت اقلام موردنیاز مردم شوروی

اقلام ضروری در شوروی از روز دوم ژانویه (12 دی‌ماه) به‌صورت آزاد به فروش می‌رسد. به گزارش رادیو فرانسه، به‌دنبال آزادی قیمت‌ها در شوروی، قیمت نان و شیر سه‌ برابر، قیمت دارو چهار رابر و قیمت مازوت و گاز نیز پنج برابر خواهد شد.

آمریکا تحریم فروش کامپیوتر به چین را لغو کرد

آمریکا تصمیم به لغو ممنوعیت فروش قطعات ماهواره و کامپیوترهای آمریکایی به چین گرفته است.

روزنامه لس‌آنجلس تایمز ضمن اعلام این خبر افزود: چین لغو ممنوعیت‌ فروش تجهیزات آمریکایی را به‌عنوان یکی از شرط‌های خود برای امضای یک توافقنامه بین‌المللی که فروش سلاح را محدود می‌کند، عنوان کرده است.

لغو تحریم علیه چین در یک نامه ازسوی «ژانت جی میلونیز» معاون در امور قانونی وزارت خارجه آمریکا به سناتور «هلمز» یک عضو کمیته روابط خارجی مجلس سنا اعلام شد.

5 دی 1380؛ پرداخت 23 هزار میلیارد ریال یارانه کالاهای اساسی

دکتر محمد ستاری‌فر، معاون رئیس‌جمهور گفت: در بودجه سال 1381 بیش از 23 هزار میلیارد ریال برای پرداخت یارانه‌های کالاهای اساسی و کود و سم اختصاص می‌یابد.

همچنین اگرچه نرخ ارز در کلیه امور پرداختی یکسان خواهد شد، اما به لحاظ پرداخت 5 میلیارد دلار مابه‌التفاوت نرخ ارز برای تثبیت قیمت کالاهای اساسی و حیاتی، قیمت این گونه کالاها برای مصرف‌کنندگان از سال آینده افزایش نمی‌یابد.

وی افزود: در بودجه سال آینده تولید ناخالص داخلی کشور به قیمت ثابت سال 1369 حدود 5/5 تا 6 درصد افزایش می‌یابد. این در حالی است که در برنامه سوم توسعه، حدود 5/6 درصد رشد برای این شاخص در نظر گرفته است.

هیات بازرگانی و گمرکات عربستان به ایران می‌آیند

محمد شریعتمداری و اسامه فقیه وزیران بازرگانی ایران و عربستان چارچوب مباحث نشست آینده کمیسیون مشترک دو کشور را تعیین کردند.

در دیدار روز سه‌شنبه وزیران بازرگانی ایران و عربستان در ریاض اسامه فقیه گفت: سطح روابط تجاری و بازرگانی دو کشور باید به حد مطلوب یعنی به سطح روابط سیاسی دو طرف ارتقا یابد.

وی اظهار امیدواری کرد که در اجلاس آینده کمیسیون مشترک ایران و عربستان که در تهران برگزار می‌شود، موافقتنامه‌های مربوط به تعرفه گمرکی، محیط زیست و استانداردهای دو کشور نهایی شود.

محمد شریعتمداری نیز اظهار امیدواری کرد که به‌زودی شورای بازرگانی میان دو کشور تشکیل شده و تاسیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عربستان گام بعدی همکاری‌های اقتصادی دو کشور باشد.

وزیر بازرگانی ایران با اعلام آمادگی برای برگزاری نمایشگاه‌ اختصاصی عربستان در تهران خواستار همکاری میان دو کشور در زمینه صنایع پتروشیمی شد.

افزایش صادرات اتحادیه اروپا به ایران

 بر پایه جدیدترین گزارش آماری اتحادیه اروپایی، صادرات کشورهای عضو این اتحادیه به ایران در 9 ماه اول سال‌جاری میلادی نسبت به مدت مشابه در سال قبل 34 درصد افزایش یافته و به 6/4 میلیارد یورو رسیده است.

بر پایه پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته در گزارش «یورو استات» تا پایان سال‌جاری میلادی (10 دی) ارزش صادرات اتحادیه اروپایی به ایران به 6 میلیارد یورو (4/5 میلیارد) دلار بالغ خواهد شد.

ساخت پست برق نیروگاه‌های سوریه توسط ایران

هفته‌نامه «مید» چاپ لندن در شماره اخیر خود نوشت: سازمان دولتی «تولید و انتقال برق» در سوریه قرارداد ساخت هشت پست نیروگاه برق در این کشور را به یک شرکت ایرانی واگذار کرده است.

به غیر از شرکت ایرانی «پرشین» 11 شرکت بین‌المللی دیگر نیز پیشنهادهای خود را برای مشارکت در این طرح عرضه کرده بودند. برای ساخت پست‌های 66 کیلو ولتی مزبور که 21 ماه به طول می‌انجامد، 20 میلیون دلار با استفاده از بخشی از اعتبار 190 میلیون یورویی بانک مرکزی اروپایی تامین خواهد شد.

5 دی 1390؛ فشار بار تورم روی کم‌درآمدها

بررسی وضعیت تورمی دهک‌های مختلف جامعه طی سال‌های 1382 تا 1389 که برای اولین بار صورت گرفته است، نشان می‌دهد «تورم دهکی» در میان دهک پایین درآمدی به مراتب بیشتر از دهک های بالا بوده است.

به‌عنوان نمونه طی این سال‌ها، دهک اول با وجود آنکه کمترین سهم از درآمد ملی را دارد، اما بیشترین تورم را در کشور متحمل شده است.

علل رشد ناکافی سرمایه‌گذاری در برنامه چهارم

گزارش تحقیق و تفحص از عملکرد دولت در برنامه چهارم توسعه، سرانجام عصر دیروز در مجلس قرائت شد.

محمدمهدی مفتح، سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه به قرائت بخش‌های مهم این گزارش 60 صفحه‌ای که در کمیسیون متبوعش به تصویب رسیده بود، پرداخت و ازجمله «دو برابر شدن هزینه‌های جاری  دولت در طول سال‌های برنامه چهارم»، «صعود نرخ بیکاری»، «روند نزولی رشد اقتصادی»، «افزایش واردات» و «کاهش اشتغال در بخش کشاورزی» را در چهار سال نخست اجرای این برنامه مورد تاکید قرار داد.

نسبت مصارف به منابع نظام پولی به 112 درصد رسید

آمارها و ارقام منتشرشده از ارگان‌های رسمی نشان‌دهنده این مطلب است که نسبت مصارف به منابع نظام بانکی کشور در 6 ماه اول سال جاری 112 درصد بوده است. بر این اساس نظام پولی کشور 12 درصد بیشتر از منابع دریافتی خود اقدام به واگذاری تسهیلات بانکی کرده است. بر این اساس در حالی که رشد سپرده‌های بانکی در 7 ماه اول سال 89 به میزان 13 درصد بوده است، از فروردین‌ماه امسال تا پایان مهرماه رشد 10 درصدی را نشان می‌دهد.

 

  • اطلاعات 5 دی 80
  • اطلاعات 5 دی 1350
  • اطلاعات 5 دی 1370
  • اطلاعات 5 دی 1390
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید