نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ ۵ برش از8 دی‌ماه آغاز هر دهه

بنزهای جشن شاهنشاهی مشتری ندارد / ارز چندنرخی موجب رونق کارخانه‌های خارجی شده است

کدخبر: ۳۸۲۰۲۳
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات8 دی‌ماه در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:لایحه جدید بیمه درمانی کارمندان دولت آماده شد/ تشکیل کارگروه کنترل نرخ ارز
بنزهای جشن شاهنشاهی مشتری ندارد  / ارز چندنرخی موجب رونق کارخانه‌های خارجی شده است

به گزارش اقتصادنیوز تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است.


تازه‌ترین خبرها و تحلیل‌های اقتصادی را در اینستاگرام اقتصادنیوز مشاهده کنید


اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم.روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

8 دی 1350؛ بنزهای جشن شاهنشاهی مشتری ندارد

بنزهای 300 سازمان جلب سیاحان به علت بالا بودن قیمت هنوز به فروش نرفته است. از 40 دستگاه اتومبیل بنز 300 که در مراسم جشن شاهنشاهی مورد استفاده قرار گرفته بود و اینک در اختیار سازمان جلب سیاحان قرار دارد بیش از چند دستگاه آن به فروش نرفته است. زیرا قیمت آنها هر دستگاه حدود 250 هزار تومان است. خبرنگار اطلاعات گزارش می‌دهد مشتری برای اتومبیل‌های دوج بیشتر است. و از 50 دستگاه اتومبیل دوج که به قیمت 87 هزار تومان به فروش می‌رسد، بیش از چند دستگاه دیگر باقی نمانده است. سازمان جلب سیاحان در نظر دارد از محل فروش 90 دستگاه اتومبیل‌های مزبور طرح ایجاد مجتمع توریستی خود را به اجرا درآورد و نیز برای بهسازی چای‌خانه‌ها و کافه‌های موجود در مسیر جاده‌ها وام‌هایی پرداخت نماید. یک مقام مطلع در وزارت دارایی که نظارت بر مزایده فروش اتومبیل‌های سازمان جلب سیاحان را بر عهده دارد، گفت: پیشنهادات زیادی از طرف سازمان‌های دولتی برای خرید اتومبیل‌های بنز 300 رسیده است، ولی پیشنهادکنندگان در نظر دارند از معافیت گمرکی استفاده کرده و اتومبیل‌های مزبور را خریداری کنند. اما این پیشنهادات قبول نشده است.

لایحه جدید بیمه درمانی کارمندان دولت آماده شد

لایحه جدید بیمه درمانی کارمندان دولت آماده طرح در هیات دولت گردید، براساس این لایحه بیش از 300 هزار نفر از کارمندان رسمی دولت بیمه‌ درمانی می‌شوند و خود و خانواده آنان از مزایای این بیمه استفاده خواهند کرد.

کلیه کارمندان رسمی دولت اعم از شاغل و یا بازنشسته خود و خانواده آنها چه در زمان حیات و چه وراث وظیفه‌بگیر مادام که از حقوق وظیفه استفاده می‌کنند، مشمول قانون بیمه درمانی خواهند شد و در مقابل بیماری‌ها و حوادث گوناگون بیمه شده با پرداخت سهم بیمه خود معالجه خواهند شد.

منظور از کارمندان رسمی، مستخدمین‌اند که طبق قانون استخدام کشوری رسمی شناخته می‌شوند.

اعلام نحوه پرداخت وام به کارگاه‌های تولیدی کوچک

احمد حاتمی، مدیرعامل بانک تجارت چگونگی پرداخت وام و اعتبار و دیگر فعالیت‌های این بانک را تشریح کرد.

مدیرعامل بانک تجارت گفت: این بانک از ادغام 12 بانک تشکیل شده که هفت بانک تشکیل‌دهنده آن با کشورهای خارجی مشارکت داشته‌اند و هر یک از این بانک‌ها متعلق به یکی از سرمایه‌داران وابسته بوده که به‌منظور سوء‌استفاده از سپرده‌های مردم ایجاد خدمات بانکی برای صنایع خود و ایجاد مبادلات ارزی به‌منظور افزایش سود سرمایه اینگونه سرمایه‌داران تاسیس شده بود.

به‌طور مثال هژبر یزدانی از یکی از باک‌های تشکیل‌دهنده بانک تجارت یک ضمانتنامه 60 میلیون تومانی برای یک بانک آلمانی صادر کرده بود که این مبلغ را در آلمان فدرال دریافت داشت و بانک مزبور این مبلغ را از بانک تجارت مطالبه کرده است.

حاتمی از طرح اعطای وام صنفی به‌عنوان یکی از طرح‌های مهم اعتباری باک نام برد و افزود: بر طبق این طرح که به تصویب هیات‌مدیره بانک رسیده و به‌زودی به شعب ابلاغ می‌شود تا 500 هزار ریال به صاحبان جواز کسب کارگاه‌های تولیدی کوچک و کارگاه‌های صنایع‌دستی کوچک فاقد جواز با اخذ سفته معتبر به‌عنوان وثیقه وام اعطا می‌شود.

 

8 دی 1370؛ ارز چندنرخی موجب رونق کارخانه‌های خارجی شده است

سیستم چندنرخی ارز باعث افزایش واردات کشور و رونق کارخانه‌های خارجی شده است، لذا دولت باید هرچه سریع‌تر این مشکل را حل کند.

محمدهادی نژادحسینیان افزود: سیستم چندنرخی ارز، صنعتگران داخلی را در بلاتکلیفی نگه داشته و موجب شک و تردید آنان برای سرمایه‌گذاری در زمینه تولید شده است.

وی در تشریح این مطلب اعلام کرد: سیستم چندنرخی بودن ارز موجب شده تا واردات برای دستگاه‌های دولتی مجریان طرح‌های بزرگ کشور باصرفه‌تر باشد و به همین دلیل تولیدکنندگان داخلی در توسعه سرمایه‌گذاری خود با شک و تردید روبه‌رو شده‌اند.

شکست مذاکرات تجاری چین و آمریکا

مذاکرات چین و آمریکا در زمینه اختلالات دو کشور در مورد حقوق مالکیت‌های معنوی و اختلاف تجاری که از اوایل هفته جاری در پکن آغاز شده بود، بدون نتیجه پایان یافت.

سخنگوی وزارت اقتصاد و روابط تجارت چین ضمن اعلام این مطلب، دلیل شکست این مذاکرات را فراتر بودن خواست‌های آمریکا از استانداردهای بین‌المللی ذکر کرد.

8 دی 1380؛افزایش قیمت نفت با توافق اعضای اوپک

وزیران نفت اوپک اعلام کردند با کاهش تولید نفت به میزان 5/1 میلیون بشکه در روز که از اول ژانویه و با هدف تقویت بازار صورت می‌گیرد، موافقت کرده‌اند.

به گزارش رویتر از قاهره، سازمان کشورهای صادرکنندگان نفت این میزان کاهش را به مدت شش ماه و پس از کسب موافقت پنج کشور غیرعضو برای کاهش تولید اعمال می‌کنند.

اوپک در ماه نوامبر اعلام کرده بود، آماده است تا چهارمین دوره از طرح کاهش تولید طی یک سال گذشته را ارا کند، اما مشروط بر اینکه کشورهای رقیب غیرعضو این سازمان نیز که شامل روسیه، مکزیک و نروژ می‌شوند از افزایش تولید بپرهیزند.

اجرای طرح نظام‌ جامع تامین اجتماعی

کلیات پیش‌نویس لایحه نظام جامع تامین اجتماعی تشریح شد. دکتر محمد ستاری‌فر، معاون رئیس‌جمهور، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور گفت: در حال حاضر آمادگی لازم برای تبدیل شیوه پرداخت غیرمستقیم یارانه‌ها به شیوه مستقیم در کشور وجود ندارد، زیرا این امر مستلزم تدوین طرح هدفمند کردن یارانه‌ها است. به گفته وی مادامی که دستگاه مجری و نظام جامع تامین اجتماعی برای شفاف‌سازی روند پرداخت یارانه‌ها در کشور ایجاد نشده طرح مذکور غیرقابل‌اجرا است.

مشارکت بخش خصوصی در شبکه مخابراتی کشور

وزیر پست و تلگراف و تلفن روش‌های چهارگانه خصوصی‌سازی شبکه مخابراتی کشور را اعلام کرد. سیداحمد معتمدی گفت: ظرف چهار ماه آیین‌نامه و شیوه‌نامه واگذاری تصدی دولتی به بخش خصوصی در زمینه تلفن ثابت تدوین شده است.

وی ادامه داد: در یک روش خصوصی‌سازی سرمایه‌گذاری، انجام طرح و نگهداری آن ازسوی بخش خصوصی صورت می‌گیرد که در این روش قیمت پیشنهادی پیمانکار شامل بهای تمام‌شده تلفن، درصد انتظار بازگشت سرمایه و درصد انتظار درآمد از محل نگهداری در یک فرمول به رقابت گذاشته می‌شود و تا سقف ده سال با پیمانکار قرارداد بسته می‌شود.

 

8 دی 1390؛ روایت دوم از مشمولان حذف یارانه‌

معاون اقتصادی معاون اول رئیس‌جمهور روایت متفاوتی از چگونگی حذف یارانه نقدی اقشار پردرآمد ارائه کرد.

به گفته علی‌ آقامحمدی، در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها افرادی که میزان دریافتی آنها از محل یارانه نقدی فاز دوم (که قرار است بیش از رقم 45 هزار و 500 تومان کنونی باشد) به اندازه 5 تا 10 درصد حقوق‌شان باشد، قطع خواهد شد. وی البته تاکید کرد که حذف یارانه‌ها شامل حال کارمندان دولت نمی‌شود.

تشکیل کارگروه کنترل نرخ ارز

شورای پول و اعتبار سه‌شنبه گذشته شش مصوبه در زمینه سیاست پولی داشت؛ ازجمله این مصوبات رای به تشکیل کارگروه کنترل نرخ ارز، نظارت بر تعاونی‌های اعتبار و اجرای نظام شناور مدیریت شده برای ارز بود. به گفته کاظم دلخوش عضو ناظر بر شورای پول و اعتبار همچنین این شورا مصوب کرد بانک مرکزی تمامی جوانب و شرایط موجود بازار را بررسی و برای کنترل قیمت‌ها سیاست‌هایی را اتخاذ کند.

«دلار» بازار خودرو را «سکه» کرد

 هرچند با تکذیب خبر توقف مبادلات تجاری میان ایران و امارات انتظار می‌رفت شوک وارده به بازار خودروهای وارداتی فروکش کند و روند صعودی قیمت‌ها متوقف شود، اما شوک دیگری به نام دلار از راه رسید و بازار را بیش از پیش آشفته کرد. درواقع رشد یکباره و ناگهانی نرخ دلار چنان تاثیری بر بازار خودروهای وارداتی گذاشت که تکذیب خبر مبادلات ایران و امارات نیز نتوانست آرامش را به آن برگرداند و حتی روند صعود قیمت‌ها نیز تندتر از قبل شد. در بازار خودرو تویوتا لنکروز رکوردشکنی کرد و قیمت آن با جهشی 8 میلیونی به 130 میلیون تومان افزایش یافت. تویوتا کرولا 56 میلیون تومان به فروش می‌رسد. کمری نیز که بیش از یک میلیون تومان گران شد، هم‌اکنون قیمتی برابر با 61 میلیون تومان دارد. در حال حاضر یاریس صندوق‌دار اتومات 38 میلیون و 500 هزار تومان قیمت دارد و اوریون نیز 75 میلیون تومان به فروش می‌رسد.

آزرا و جنسیس نیز که هر دو یک میلیون تومان گران شده‌اند، به ترتیب 86 و 95 میلیون تومان قیمت دارند.

  • اطلاعات8  دی 1350
  • اطلاعات8  دی 1370
  • اطلاعات8  دی 1380
  • اطلاعات8  دی 1390
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید