نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 4 بهمن

ایجاد مترو در تهران مورد بررسی است

کدخبر: ۳۸۷۷۵۴
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 4 بهمن‌ماه در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:محمدتقی بانکی :یک دوره انزوای داوطلبانه داشتیم
 ایجاد مترو در تهران مورد بررسی است

به گزارش اقتصادنیوز تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است.اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم.روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

چهارم بهمن 1350؛ مزارع دولتی تشکیل می‌شود

وزارتخانه‌های کشاورزی، منابع طبیعی و تعاون و امور روستاها با یک همکاری نزدیک کار تامین مواد غذایی موردنیاز کشور را به‌عهده گرفتند.

دکتر عبدالعظیم ولیان گفت: براساس پیش‌بینی‌هایی که به‌عمل آمده است تولید ناخالص ملی ایران در آخرین سال برنامه پنجم بالغ‌بر 190 میلیارد تومان (حدود 25 میلیارد دلار) خواهد بود که در آن تاریخ درآمد سرانه مردم از 3040 تومان (حدود 400 دلار) به حدود 5320 تومان (700 دلار) خواهد رسید و در نتیجه این رشد بی‌سابقه اقتصادی موجباتی فراهم می‌شود که قسمت قابل‌توجهی از درآمد مردم صرف تدارک مواد غذایی بیشتر و بالاخص گوشت قرمز و گوشت سفید و انواع فرآورده‌های دامی می‌گردد.

وزیر تعاون اضافه کرد: تولید در مورد گوشت قرمز حدود 500 هزار تن و شیر یک میلیون تن و تخم‌مرغ 85 هزار تن خواهد شد.

دکتر ولیان افزود: براساس این برنامه‌ها که به وسیله وزارتخانه‌های کشاورزی، منابع طبیعی و تعاون و امور روستاه ترتیب داده شده است مملکت از ورود مواد غذایی موردنیاز از خارج از کشور بی‌نیاز خواهد شد و فعالیت‌های مربوط برای تولید این مواد به وسیله واحدهای کشت و صنعت و مزارع دولتی و بخش خصوصی انجام می شود که زیر نظر مستقیم وزارت کشاورزی و منابع طبیعی می باشد و شرکت‌های تعاون روستایی و شرکت‌های سهامی زراعی وظایف محول به خود را در این زمینه مستقیما زیر نظر وزارت تعاون و امور روستاها انجام می‌دهند.

در مورد پرواربندی یک میلیون بود گوسفند در سال ۱۳۵۱، وزیر تعاون و امور روستاها گفت: زارعین شرکت‌های تعاون روستایی اعتبار لازم را جهت پرواربندی از محل اعتبارات نظارت‌شده‌ای که در اختیار بانک تعاون کشاورزی می باشد، دریافت خواهند کرد و علاوه‌بر این اعضای این شرکت‌ها مکلف هستند که برای تامین غذای وام‌ها در مزارع خود علوفه‌کاری کنند.

میوه قبل از نیمه اسفند وارد می‌شود

میوه شب عید قبل از نیمه اول اسفندماه آینده وارد کشور می‌شود و سازمان‌ها و شرکت‌ها و تجار مجاز طوری عمل خواهند کرد که برخلاف سال گذشته که مقارن اول فروردین‌ماه میوه به کشور وارد می‌شد، امسال قبل از نیمه اول اسفند مرکبات، موز و سیب به بازار برسد. هیات دولت یک ماه قبل با ورود میوه موافقت کرد و روز گذشته وزارت اقتصاد اعلام کرد که فروشگاه‌های فردوسی و سپه و سازمان اتکا مجاز به ورود میوه شده‌اند.

مقامات فروشگاه فردوسی تایید کردند که به‌زودی برای ورود سیب، موز و مرکبات اقدام خواهند کرد ولی میزان آن را فاش نکردند.

ایجاد مترو در تهران مورد بررسی است

سازمان برنامه برای کمک به رفع مشکلات شهری به‌خصوص بهبود وضع ترافیک تهران مطالعاتی را با شهرداری تهران مشترکا آغاز کرده است تا طی برنامه پنجم قسمتی از هزینه‌های سنگین عمران شهری را از اعتبارات خود تامین کند.

امروز گفته شد در هفته جاری دو کمیته مخصوص بررسی مشکلات حمل‌ونقل و ترافیک تهران تشکیل یافته است.

یکی از مسائلی که مهندسین مشاور برای بهبود وضع ترافیک تهران بررسی می‌کنند، موضوع ایجاد مترو در تهران است. مطالعات مهندسین مشاور و تشکیل دو کمیته مخصوص رسیدگی به مسائل حمل‌ونقل و ترافیک تهران موجب می‌شود که راه‌حل اساسی برای رفع مشکلات ترافیک تهران ارائه شود و کمیته مشترک سازمان برنامه و شهرداری تهران به این امر رسیدگی می‌کند.

«وینستون» و «مارلبرو» ایرانی از سال آینده در تهران تولید می‌شود

از اواخر سال گذشته و اوایل امسال، دخانیات برای مبارزه با قاچاق سیگارهای خارجی و کسب درآمد برای دولت، سیگار وینستون، مارلبرو و کنت را وارد کرد.

دخانیات هر ماه بین ۲۵ تا ۳۰ میلیون نخ سیگار را با برچسب دخانیات از آمریکا وارد می‌کند و با قیمت هر بسته ۳۵ ریال برای مصرف‌کننده در اختیار موزعین قرار می‌دهد معهذا ظرف روزهای اخیر به علت کمبود عرضه سیگار وینستون، قیمت هر بسته این نوع سیگار که اغلب بدون برچسب دخانیات و به‌صورت قاچاق عرضه می‌شود، به چهل ریال رسیده است.

آقای دیلمقانی، مدیرعامل دخانیات درباره تولید سیگار وینستون و مارلبرو که قرارداد استفاده از امتیاز تولید با کمپانی‌های سازنده آن مدتی است به امضا رسیده است، گفت: ماشین‌آلات کارخانه تولید این دو نوع سیگار نیز خریداری شده و به‌زودی در دخانیات نصب خواهد شد.

چهارم بهمن ۱۳۶۰؛ محمد تقی بانکی :یک دوره انزوای داوطلبانه داشتیم

دکتر محمد تقی بانکی که در رأس هیاتی به ایتالیا سفر کرده بود، پس از بازگشت از این سفر گفت: در گذشته به دلایل ناهماهنگی در سیاست داخلی، سیاست خارجی نیز ناهماهنگ بود و می‌توان گفت یک دوره انزوای داوطلبانه داشتیم؛ ولی اکنون زمینه‌ها کاملا هماهنگ است و بهترین شرایط برای ملت و مسوولان به‌وجود آمده است که توجه بیشتری به روابط خارجی داشته باشند. از این رو سفر ایتالیا یک نمونه از این اقدامات است که با تایید دولت انجام گرفت.

وی گفت: در این سفر ما توانستیم امکانات ایتالیا را ارزیابی کنیم و همچنین امکاناتی را که ما می‌توانیم در اختیار آنها بگذاریم به آنها بگوییم. وی اظهار کرد: به‌طور کلی تفاهم کردیم که روابط بازرگانی و اقتصادی ما با ایتالیا توازن داشته باشد و روشن شد که خرید نفت از کشورهایی غیر از ایران که هدفشان گرفتن ارز و گذاردن آن در بانک‌های آمریکایی است، به نفع آنها نخواهد بود.

آنها دریافتند که معامله با کشورهایی مثل ایران که در فکر گسترش اقتصادی است بهتر از دیگران است؛ زیرا فروش نفت برای ایران یک هدف نیست بلکه یک وسیله است که برای توسعه اقتصادی به کار می‌رود و این عمل کمکی است به وضع نابسامان کشور ایتالیا.

چهارم بهمن 1380؛ آغاز بهره‌برداری از فازهای ۲ و ۳ پارس‌جنوبی

رئیس‌جمهوری صبح امروز به‌منظور بازدید از طرح بزرگ میدان گازی پارس‌جنوبی وارد عسلویه شد.

فازهای ۲ و ۳ پارس‌جنوبی برای استحصال روزانه دو میلیارد فوت مکعب گاز طبیعی و میعانات همراه آن برنامه‌ریزی شده است. میزان تولیدات روزانه این دو فاز مشتمل بر 5 میلیون مترمکعب گاز طبیعی تصفیه‌شده برای مصارف داخلی و صادرات ۸۰ هزار بشکه میعانات گازی و ۴۰۰ تن گوگرد برای صادرات خواهد بود.

اجرای این دو فاز با مشارکت شرکت‌های توتال، پتروناس و گازپروم صورت گرفته و به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های موفق در صنعت نفت جهان شناخته شده است.

ستاد رسیدگی به مسائل حاد اقتصادی زیر نظر رئیس‌جمهوری تشکیل شد

هیات دولت تشکیل ستاد بررسی و رسیدگی به مسائل حاد اقتصادی را زیر نظر رئیس‌جمهور تصویب کرد. این ستاد اتخاذ تصمیم و هدایت امور کلان اقتصادی را نیز برعهده دارد.

به گزارش روابط عمومی وزارت امور اقتصادی و دارایی، هیات‌وزیران به پیشنهاد رئیس‌جمهور با شکل‌گیری ستادی که بتواند در مواقع بحران‌های اقتصادی به سرعت و در چارچوب طرح ساماندهی اقتصادی مشکلات و معضلات پیش‌آمده را بررسی و تصمیم‌گیری کند، موافقت کرد.

بر این اساس، آقایان محمدرضا عارف (معاون اول رئیس‌جمهور)، اسحاق جهانگیری (وزیر صنایع و معادن)، محمد شریعتمداری (وزیر بازرگانی)، طهماسب مظاهری (وزیر امور اقتصادی و دارایی)، صفدر حسینی (وزیر کار و امور اجتماعی)، محمود حجتی (وزیر جهاد کشاورزی)، محمد ستاری‌فر (معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور) و محسن نوربخش (رئیس‌کل بانک مرکزی) به عضویت این ستاد درآمده‌اند.

ایران به‌زودی نفت خام جدید صادر می‌کند

جمهوری اسلامی ایران از نیمه اول ژانویه ۲۰۰۲ (اواخر دی‌ماه ۱۳۸0) یک نوع نفت خام جدید به نام «سروش» که غلظت (درجه سنگینی) آن نسبت به نفت خام کنونی ایران بیشتر است، صادر می‌کند.

معاون قائم‌مقام مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: نفت خام سروش از میدان نفتی سروش در خلیج‌فارس تولید و صادر خواهد شد و از نظر قیمت اختلاف زیادی با نفت خام‌های معمول ایران دارد.

دکتر حجت‌الله غنیمی‌فرد افزود: ایران علاوه‌بر بر سه نوع نفت خام سبک، سنگین و فروزان دو نوع دیگر نفت خام به نام‌های سیری و لاوان صادر می‌کند که میزان صادرات آنها قابل‌مقایسه با نفت خام‌های سبک و سنگین نیست.

وی ادامه داد: با شروع تولید نفت میدان سروش، تولید نفت از برخی میدان‌های دیگر به‌منظور انجام عملیات نگهداری و تعمیرات صورت نخواهد گرفت و درنهایت تولید نفت ایران براساس توافق‌های اوپک انجام خواهد شد.

 

  • اطلاعات 4بهمن 1350
  • اطلاعات 4بهمن 1360
  • اطلاعات 4بهمن 1380
  • اطلاعات 4بهمن 1390
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید