نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 24 بهمن

فروش سکه طلا متوقف شد

کدخبر: ۳۹۲۳۹۴
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 24 بهمن‌ماه در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
فروش سکه طلا متوقف شد

به گزارش اقتصادنیوز تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است.

اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

24 بهمن 1350؛ جوایز بانک‌ها لغو می‌شود

پرداخت جوایز بانک‌ها از بین می‌رود و در آینده به پس‌انداز‌ها جوایزی پرداخت نخواهد شد.

آقای خوش‌کیش، مدیرکل بانک ملی ایران گفت: همانطور که در صنوف مختلف نیز بعضی از اصول صنفی رعایت نمی‌شود، در امور بانکی هم در موارد بسیار استثنایی بعضی اصول صنفی بانکی رعایت نشده است.

به همین جهت طی جلساتی که در کانون بانک‌ها برای هماهنگی امور بانکی داشتیم، تصمیم گرفته شد که در چهار مورد مهم ازجمله بهره‌هایی که به سپرده‌ها و پس‌انداز‌ها پرداخت می‌شود، جوایز، ساعت کار و گشایش شعب جدید تصمیمات گروهی اتخاذ شود.

مدیرکل بانک ملی پیرامون جوایز بانکی اظهار کرد: همانطور که همه‌جا عنوان می‌شود، پرداخت جوایز بانکی به‌صورت مبتذلی درآمده و شاید خود بانک‌ها هم از نوع پرداخت جوایز خسته شده و ناراضی باشند. چون در تمام آگهی‌هایی که درباره پس‌انداز می‌شود، صحبت از پرداخت جایزه و پول است نه نحوه پس‌انداز و مزایای اقتصادی و اجتماعی آن. باید توجه داشت که جوایز بانکی از نظر بچه‌های ما و به طور کلی عموم مردم به‌صورت یک قمار و شانس درآمده است، در صورتی که باید بچه‌ها و مردم را به امر پس‌انداز کردن عادت داد. در هیچ نقطه‌ دنیا بانک‌ها به پس‌انداز‌هایی که بهره می‌دهند و از پول آنان نگهداری و حفاظت می‌کنند، جایزه نمی‌دهند و به همین جهت در کانون بانک‌ها تصمیم گرفته شد که از سال آینده پرداخت جوایز به حساب‌های پس‌انداز موقوف شود.

آقای خوش‌کیش افزود: وضع جوایز بانکی اخیراً به‌صورت نامطلوبی درآمده و شاید بانک‌ها توجه نداشته باشند که بیش از آنچه که از سپرده‌ها استفاده می‌کنند، مخارج سنگینی متحمل می‌شوند. سپرده‌هایی که از این طریق به بانک‌ها جلب می‌شود با قیمت گرانی برای آنان تمام می‌شود و وقتی که سپرده برای بانک‌ها گران تمام شده خواه‌ناخواه، گران هم عرضه می‌شود و این گرانی برای اقتصاد کشور مضر است و از طرف دیگر خود بانک‌ها را به خطر می‌اندازد.

۲۴ بهمن ۱۳۶۰؛ فروش سکه طلا متوقف شد

بانک ملی ایران اعلام کرد فروش سکه طلا تا اطلاع ثانوی به تعویق افتاده است. متن اطلاعیه عبارتست از: نظر به استقبالی که از طرف مردم برای خرید مسکوک طلا و مراجعه عده کثیری به شعب و واحدهای این بانک‌ها به عمل آمده است که منتهی به تشکیل صفوف طولانی و ناراحتی مراجعین شده است، به منظور ایجاد تسهیلات لازم اتخاذ و ترتیب مناسب برای توزیع سکه‌های مذکور از هم وطنان گرامی خواهشمند است تا اطلاع ثانوی از مراجعه به واحد‌های بانک ملی ایران در تهران و شهرستان‌ها برای خرید مسکوک طلا خودداری فرمایند. تاریخ فروش مجدداً پس از دادن ترتیب مناسب از طریق رسانه‌های گروهی به اطلاع عموم خواهد رسید.

24 بهمن 1370؛ 110 میلیارد تومان بودجه برای قانون هماهنگ پرداخت

بالغ‌بر ۱۱۰ میلیارد تومان بودجه برای قانون هماهنگ پرداخت تعیین شد.

منصور رضوی، معاون رئیس‌جمهوری و دبیرکل سازمان امور دارایی و استخدامی کشور به لایحه هماهنگ پرداخت که به‌صورت قانون درآمده است اشاره کرد و گفت: آیین‌نامه این قانون ابلاغ شده و در حال حاضر تمامی کارگزینی‌های دستگاه‌های دولتی سرگرم صدور احکام کارمندان هستند.

مهندس رضوی افزود: دولت بالابر ۱۱۰ میلیارد تومان برای قانون هماهنگ پرداخت بودجه تعیین کرده است که این رقم معادل هزینه کل یک و یا دو سال برخی از کشورهای جهان است.

معاون رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اصلاح سیستم اداری نیاز به بسیج عمومی و تحرک ملی دارد تا با این روش نظام اداری به دلخواه اداره شود.

۲۴ بهمن ۱۳۸۰؛ ایران و آلمان تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند

جمهوری اسلامی ایران و جمهوری فدرال آلمان در تهران در زمینه‌های آب و برق و سایر زمینه‌های مساعد اقتصادی تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

هیات جمهوری فدرال آلمان به ریاست «اووه توماس» قائم مقام وزیر آموزش و تحقیقات آلمان که به دعوت رسمی وزارت نیرو جمهوری اسلامی ایران در تهران به‌سر می‌برد.

طرفین موافقت کردند ظرف مدت دو ماه از امضای این یادداشت تفاهم، همکاری مشترک خود را در رابطه با پروژه‌های تحقیقاتی سه‌گانه آب و فاضلاب در شهرهای تهران، مشهد و اصفهان که جزئیات آن طی از اسناد جداگانه‌ای بین دو طرف تنظیم و مبادله شده است، آغاز شد.

دو کشور بر پشتیبانی از تاسیس شرکت‌های مشترک که اصولاً با سهام برابر خواهند بود، برای اجرای طرح‌های زیربنایی آب، آب و فاضلاب، برق و انرژی‌های نو در کشورهای ثالث و صدور خدمات تجهیزات فنی و مهندسی مرتبط به کشورهای یکدیگر به‌ویژه افغانستان تاکید کردند و مقرر شد دو طرف فهرست شرکت‌های علاقمند به همکاری را مبادله کنند.

۲۴ بهمن ۱۳۹۰؛ ایران آمادگی کامل برای مقابله با تحریم‌ها را دارد

محمدرضا میرتاج‌الدینی، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور به گروهی از منتقدان بودجه ۹۱ در مجلس پاسخ داد: گروهی که می‌گویند بودجه ۹۱ برای شرایط تحریم تنظیم نشده است. معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در پاسخ به آنها می‌گوید که تحریم‌های دشمنان علیه ایران، تاثیری بر بودجه سال ۹۱ کشور نخواهد داشت. او تاکید می‌کند هرچقدر هم که تحریم‌ها شدید باشد، ایران آمادگی کامل برای مقابله با آنها را دارد.

معاون اول رئیس‌جمهور معتقد است تحریم‌ها باعث بروز خلاقیت جوانان و کارشناسان می‌شود.

 

  • اطلاعات 24بهمن 1350
  • اطلاعات 24بهمن 1360
  • اطلاعات 24بهمن 1370
  • اطلاعات 24بهمن 1380
  • اطلاعات 24بهمن 1390
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید