نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 25 بهمن

خط تیره برای یارانه‌ها در لایحه بودجه

کدخبر: ۳۹۲۴۵۴
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 25 بهمن‌ماه در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:شیر نیم‌لیتری 10 ریال شد
خط تیره برای یارانه‌ها در لایحه بودجه

به گزارش اقتصادنیوز تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است.

اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

25 بهمن 1350؛ شیر نیم‌لیتری 10 ریال شد

امروز اطلاع حاصل شد که قیمت شیر پاستوریزه در بطری‌های بزرگ (نیم لیتری) از 9 ریال به 10 ریال ترقی کرد.

اما قیمت شیر پاستوریزه کوچک (ربع لیتری) کماکان 5 ریال است.

آقای مهندس کوشا، مدیرعامل شیر پاستوریزه تهران در مورد گران شدن بطری‌های نیم‌لیتری گفت: این کار برای جلوگیری از تقلب گروهی از فروشندگان که شیر بطری‌های نیم‌لیتری را که 9 ریال قیمت داشت در دو بطری ربع لیتری می‌ریختند و در مجموع 10 ریال می‌فروختند.این اقدام فروشندگان سبب آلودگی شیر و خراب شدن آن می‌شد، کارخانه شیر پاستوریزه برای جلوگیری از این تقلب و آلودگی بطری‌های نیم‌لیتری را یک ریال اضافه کرد.

قیمت ارز 25 بهمن 1350

 

تعرفه گمرکی بیشتر کالاها تغییر می‌کند

از آغاز سال آینده تعرفه جدید گمرکی که در آن نرخ تعرفه بیشتر کالاها تغییر کرده است به موقع اجرا گذارده خواهد شد.

تعرفه جدید گمرک که معروف به تعرفه گمرکی بروکسل است در 400 ماده و با بررسی اطاق بازرگانی و صنایع و معادن تنظیم شده و برای واردکنندگان تسهیلات بیشتری در این تعرفه پیش‌بینی شده است.

براساس این تعرفه، واردکنندگان کالا اگر با مطابقت نوع تعرفه با ماموران گمرک اختلاف‌نظر داشته باشند، می‌تواند سپرده خود را دریافت دارند و در صورت ثبوت عقیده وارد کننده حق انبارداری کالا را به گمرک پرداخت نخواهد کرد.

براساس تعرفه جدید احتساب حقوق و عوارض گمرکی بیشتر روی ارزش کالاها خواهد بود و به همین جهت گمرک در تعیین ارزش واقعی کالا شدت عمل بیشتری به خرج می‌دهد.

25 بهمن 1360؛ اختصاص 5.6 میلیون تومان برای مخارج سهمیه‌بندی کالا

هیات دولت جمهوری اسلامی ایران به ریاست مهندس موسوی، نخست‌وزیر تشکیل جلسه داد.

احمد توکلی، سخنگوی دولت گفت: کارخانه بافت بلوچ در ایرانشهر نیز که قبلا توسط فرانسوی‌ها، بلژیکی‌ها، سوییسی‌ها و ژاپنی‌ها اداره می‌شد و بعد از انقلاب متوقف شده بود، توسط برادران متخصص ما آغاز به کار کرد و آماده بهره‌برداری شد.

سخنگوی دولت افزود: در این جلسه دو مصوبه مورد تصویب قرار گرفت که به موجب آنها مبلغ 5 میلیون و 630 هزار تومان برای تامین مخارج سهمیه‌بندی کالاها اختصاص یافت.

25 بهمن 1380؛ سهام 203 واحد پتروشیمی، مواد غذایی و سیمان به مردم واگذار می‌شود

سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد که در جلسه هیات عالی واگذاری، با عرضه سهام 203 واحد تولیدی، صنعتی از طریق سازمان بورس و نیز به شیوه مزایده موافقت شد.

طبق این گزارش سهام 14 شرکت پتروشیمی به همراه سهام 189 شرکت تولیدی و صنعتی طی 3 مرحله شامل بهمن و  اسفند 1380 و نیمه اول و دوم سال 81 عرضه خواهد شد.

در میان شرکت‌های اعلام‌شده نام واحدهای مختلف تولیدی – صنعتی در بخش‌های دارویی، مواد غذایی، سیمان، لاستیک، قطعات خودرو، لوازم خانگی، کاغذسازی، منسوجات ایران‌خودرو دیزل، خدمات هلی‌کوپتر و... دیده می‌شود.

25 بهمن 1390؛ خط تیره برای یارانه‌ها در لایحه بودجه 

لایحه بودجه 1391 عدد و رقمی برای هدفمندی یارانه‌ها ندارد. رحیم ممبینی، معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور با بیان این خبر گفت: لایحه الحاقی هم برای هدفمندی یارانه‌ها به مجلس ارائه نمی‌کنیم.

وی ادامه داد: ما در لایحه بودجه 91 عدد و رقم در این باره ندادیم؛ ولی احکام مربوط به هدفمندی یارانه‌ها با الهام از آنچه که در سال 90 گذشت، دیده شده است.

  • اطلاعات 25بهمن 1350
  • اطلاعات 25بهمن 1370
  • اطلاعات 25بهمن 1380
  • اطلاعات 25بهمن 1390
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید