در گفت‌وگو با فرخ نگهدار مطرح شد

افشاگری درباره هویت حمله کنندگان به سفارت آمریکا

کدخبر: ۳۹۲۷۷۴
اقتصادنیوز: شرق در گزارشی به نخستین حمله به سفارت آمریکا پرداخته است.
افشاگری درباره هویت حمله کنندگان به سفارت آمریکا
به گزارش اقتصادنیوز این روزنامه نوشته است: فرخ‌نگهدار از اعضای چریک‌های فدایی خلق در گفت‌وگو با «شرق» آن روز را این‌گونه روایت می‌کند: «روز 25 بهمن سال 57، شش[سه] روز بعد از پیروزی انقلاب خبر آمد که چریک‌های فدایی خلق حمله کرده‌اند به سفارت آمریکا و سفیر و عده زیادی از دیپلمات‌های آمریکایی را اسیر کرده‌اند. من در آن زمان از مسئولین رده‌اول سازمان فدائیان بودم و همه ما شبانه‌روزی در ستاد مرکزی سازمان کار می‌کردیم. ساعت حوالی 11 صبح بود که خبر آمد که چریک‌های فدایی خلق به سفارت آمریکا حمله کرده و سولیوان سفیر وقت را به گروگان گرفته‌اند. در آن روزها ما در ستاد فدائیان یک اتاق خبرنگاران داشتیم. من بلافاصله به آنجا رفتم و با خبرنگاران صحبت کردم و توضیح دادم که فدائیان به‌هیچ‌وجه در چنین عملیاتی شرکت نداشته‌اند و ما بدون هماهنگی با سایر نیروهای انقلابی در اقدامی این‌چنینی شرکت نمی‌کنیم. روزنامه‌های آن روز همه واقعه سفارت را تیتر کرده بودند و به تکذیب نسبت آن «حمله» به فدائیان خلق نیز اشاره کرده‌اند.

اما متأسفانه آقای دکتر ابراهیم یزدی آن روز در مقابل سفارت به رسانه‌ها نه‌تنها خبر صحیحی نداد بلکه در عمل آدرس داد که گویا فدائیان در این کار دخالت داشته‌اند. من تا وقتی دکتر یزدی در قید حیات بود بارها، به‌واسطه و بی‌واسطه، از ایشان درخواست کردم که این هم یک وظیفه ملی و هم اخلاقی است و ایشان مدیون است که موضوع اشغال سفارت توسط سازمان ما را تکذیب کند. اما، باز‌هم متأسفانه، ایشان تا زنده بود، هرگز اطلاعات خود را مطرح نکرد».

او ادامه داد: «بسیار عبرت‌آموز است که دکتر یزدی در چهارمین جلد از خاطرات خود، که بعد از فوت ایشان منتشر شده، از صفحه 31 بعد توضیح می‌دهد که موضوع حمله چریک‌های فدایی خلق به سفارت آمریکا جعلی است و در‌واقع صحنه‌سازی‌هایی بوده است که توسط خود مأموران سیا در تهران که در سفارت بوده‌اند، کارسازی شده است. ایشان به‌روشنی توضیح می‌دهد که راس پرو مأمور اجرای این دسیسه بوده است. همه ماجرا این بود که می‌خواستند سفارت آمریکا تحت کنترل عوامل وابسته سیا و همکاران ساواک قرار گیرد. این شد که به اعتراف شخص دکتر یزدی مأموران سیا صحنه‌سازی کردند و باند شخصی به نام ماشاالله کاشانی مشهور به ماشاالله قصاب را که از قبل هم عنصر مرتبط با ساواک و سفارت بود، به‌عنوان مسئول کمیته مستقر در سفارت منصوب می‌کنند. ماشاالله قصاب عنصری است که چند مدت بعد به علت «مسائل اخلاقی» برکنار می‌شود. این همان کسی است که در پرونده‌سازی علیه محمدرضا سعادتی هم نقش بسیار فعال داشت. جالب توجه است که در گزارش‌ها و حتی در خاطرات سولیوان، اشاراتی هست که افرادی که بعدا به حفاظت سفارت گمارده شدند، جزء حمله‌کنندگان بوده‌اند.

در این 42 سال چندین فیلم مستند با استفاده از بودجه دولتی در شرح و تفصیل این ماجرا ساخته شده که همه به دروغ نشان می‌دهند که چریک‌های فدایی خلق به سفارت حمله کرده و آقای سولیوان را گروگان گرفته‌اند؛ درحالی‌که در‌واقع آن کسانی که آقای سولیوان و کارمندان سفارت آمریکا را گروگان گرفتند، مأموران مزدبگیر خود سفارت بوده‌اند. از جمله این فیلم‌ها یکی «خط تماس» ساخته جواد شمقدری و دیگری «پس از طوفان» ساخته مهدی نقویان است».

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید