نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 14 اسفند

درخواست بحرین از ایران برای ایجاد بازار مشترک

کدخبر: ۳۹۷۰۷۳
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 14 اسفند در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:فروش مرغ بیش از 3900 تومان ممنوع است
درخواست بحرین از ایران برای ایجاد بازار مشترک

به گزارش اقتصادنیوز، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

14 اسفند 1350؛ تاکید بر برنامه‌های کنترل جمعیت

دکتر شاهقلی وزیر بهداری در افتتاح سمینار منطقه‌ای مدیترانه شرقی مربوط به کنترل جمعیت و مسائل آن اعلام کرد: رشد زیاد جمعیت مساله‌ای بسیار بغرنج برای آینده بشر است.

دکتر عبدالحسین طبا، رئیس ایرانی سازمان بهداشت جهانی منطقه مدیترانه شرقی نیز در این سمینار گفت: دولت ایران تصمیم دارد با اقداماتی که در زمینه کنترل جمعیت انجام می‌دهد، نرخ افزایش رشد جمعیت را به یک درصد کاهش دهد.

دکتر سرداری، معاون وزارت بهداری و سرپرست تنظیم خانواده و کنترل جمعیت اعلام کرد: در حال حاضر ایران سالانه 16 در هزار مرگ و میر و 48 در هزار تولد دارد.وی افزود: در صورتی که در 25 سال اینده برنامه‌های تنظیم خانواده انجام نشود، جمعیت ایران به 90 میلیون نفر خواهد رسید و این خود به پیشرفت اقتصادی ایران لطمه خواهد زد.نصف جمعیت ایران در حال حاضر زیر 20 سال می‌باشد.

14 اسفند 1370؛ درخواست بحرین از ایران برای ایجاد بازار مشترک

آقای «الشراوی» معاون نخست‌وزیر و وزیر صنعت و توسعه بحرین دیروز با دکتر حبیبی معاون اول رئیس‌جمهوری دیدار و گفتگو کرد.

«الشراوی» با ابلاغ سلام‌های گرم مسوولان بحرین به مقامات ایرانی تمایل دولت بحران را برای همکاری‌های همه‌جانبه با ایران اعلام کرد. وی اظهار امیدواری کرد که ایران به عنوان یک قدرت در منطقه و یک کشور پیشگام نقش موثری در همکاری با کشورهای منطقه ایفا کند.

معاون نخست‌وزیر بحرین افزود: ما معتقدیم کشورهای منطقه با کمک و امکانات ایران می‌توانند بازار مشترک اسلامی بزرگی در منطقه ایجاد کنند. آقای حبیبی، معاون اول رئیس‌جمهور نیز در این دیدار اعلام کرد: تجربه گذشته نشان می‌دهد که بدون وجود امنیت و صلح در منطقه، همکاری مشترک، عملی نیست و در عین حال توسعه همکاری‌های اقتصادی نیز به استقرار امنیت در منطقه کمک می‌کند.

14 اسفند 1380؛ ایران و ایتالیا در زمینه حمل و نقل همکاری می‌کنند

ایران و ایتالیا در زمینه حمل و نقل با یکدیگر همکاری می‌کنند. احمد خرم، وزیر راه و ترابری در دیدار با سفیر ایتالیا در تهران با اشاره به همکاری بسیار خوب موجود بین دو کشور اظهار امیدواری کرد که شاهد توسعه و گسترش این همکاری‌ها در چارچوب توافقات دوجانبه وفق مفاد چهاردهمین اجلاس کمیسیون مشترک دو کشور به ویژه در زمینه حمل و نقل باشیم.

سفیر ایتالیا در تهران نیز ضمن ابراز همدردی با دولت و ملت ایران درخصوص فاجعه اخیر هوایی در ایران به بیان توانمندی‌های موسسات ایتالیایی مرتبط با بخش‌های حمل و نقل نیز آمادگی آنها جهت حضور بیش از پیش در پروژه‌های زیربنایی و بازسازی ناوگان حمل و نقل زمینی، ریلی، دریایی، هوایی پرداخت و تاکید کرد که دولت ایتالیا با اعتقاد و روابط بسیار خوب سیاسی فیمابین از دولت جمهوری اسلامی ایران حمایت کرده و قادر است تا با حضور گسترده شرکت‌های عامل در ایتالیا به نوسازی و بازسازی ناوگان جمهوری اسلامی ایران شتاب بیشتری بدهد.

14 اسفند 1390؛  فروش مرغ بیش از 3900 تومان ممنوع است

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور به افزایش قیمت مرغ اشاره کرد و این موضوع را ناشی از افزایش یکباره خوراک طیور دانست و تصریح کرد: طبق اعلام ستاد تنظیم بازار هر کیلو گوشت مرغ در بازار مصرف نباید به بیش از 3900 تومان فروخته شود.

به گفته مقدم‌نیا، پیش از این هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری 2200 تا 2300 تومان فروخته می‌شد و قیمت این محصول در بازار مصرف نیز نوسان نداشت اما اکنون هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری به 2900تومان افزایش یافته که با احتساب هزینه کشتار و توزیع هر کیلو گوشت مرغ در بازار مصرف 3900 تا چهار هزار تومان می‌شود. به گفته وی، تاکنون 160 میلیون دلار ارز دولتی برای صنعت برای صنعت مرغداری به اتحادیه‌های مرغداران اختصاص یافته است که با فروشندگان کالا مذاکره شده تا گشایش اعتبار کنند و خوراک طیور را با ارز دولتی تهیه و در اختیار مرغداران قرار دهند اما تا به امروز 36 میلیون دلار ارز دولتی برای تامین نهاده‌های مرغداری به بانک مرکزی ارسال شده است.

 

  • SmartSelect_20210304-064650_Samsung Notes
  • SmartSelect_20210304-064820_Samsung Notes
  • SmartSelect_20210304-064844_Drive
  • SmartSelect_20210304-064909_Drive
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید