نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 16 اسفند

شروط ایران برای برقراری روابط اقتصادی با جهان

کدخبر: ۳۹۷۴۵۶
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 16اسفند در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
شروط ایران برای برقراری روابط اقتصادی با جهان

به گزارش اقتصادنیوز، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

16 اسفند 1350؛ نسبت ریال با دلار نباید ثابت باشد

دکتر حسین پیرنیا، استاد اقتصاد دانشگاه تهران در میزدگردی درباره «بحران دلار و تعیین ارزش ریال» گفت: دلیلی وجود ندارد که ما نسبت ریال را به دلار ثابت نگه داریم، چون دیگر پس از قطع رابطه دلار با طلا، دلار پول رهبر نیست. تاکنون همیشه به علت ارتباط دلار با طلا بود که ما نرخ ریال را نسبت به طلا ثابت نگه می‌‌داشتیم. وی افزود: چرا نباید ارزش فرانک بلژیک یا فلورن هلند را مبنا و ماخذ ارزش پول قرار داد. برای این منظور باید گروهی از دانشمندان اقتصادی ایران ارزش واقعی پول ایران را تعیین کنند. کاهش ارزش ریال نسبت به دلار باعث شد که قیمت کالاهای وارداتی 8 درصد به علت افزایش قیمت طلا ترقی کند.

دکتر پیرنیا ادامه داد: پیروی از دلار باعث می‌شود که ما به هیچ وجه راجع به آینده پول خود چیزی ندانیم و تابع تصمیمات دولت آمریکا باشیم. سایر ارزها رابطه خود را با دلار قطع کرده‌اند. چرا ایران این کار را ننماید.

خردجو، رئیس بانک صنعتی و معدنی ایران نیز در این میزگرد گفت: دولت ایران مجبور بود تصمیمی در مورد افزایش یا کاهش نرخ ریال بگیرد و من با این تصمیم در جهت کاهش ارزش ریال نسبت به طلا موافق هستیم چون واردات گرانتر خواهد شد و ما از این طریق می‌توانیم جلوی واردات مختلف را که در سال‌های اخیر مرتبا افزایش یافته است، بگیریم.دکتر نوشیروانی به عنوان موافق با تصمیم دولت گفت: کاهش ارزش ریال باعث بهبود توزیع درآمد به نفع بخش کشاورزی خواهد بود به علاوه دولت قصد دارد که با افزایش ثبت واردات از سود سرمایه‌داران و صاحبان صنایع بکاهد.

16 اسفند 1360؛ شروط ایران برای برقراری روابط اقتصادی باجهان

بهزاد نبوی، وزیر مشاور در امور اجرایی در دیدار با معاون اقتصادی نخست‌وزیر ترکیه گفت: سیاست دولت جمهوری اسلامی ایران گسترش روابط اقتصادی با کشورهای مختلف جهانی، ‌کشورهای جهان سوم و به‌خصوص مسلمان است که بحمدالله کشور شما دارای دو خصوصیت جهان سوم و مسلمان بودن می‌باشد. خصوصیت سومی نیز کشور ترکیه در جهت برقراری روابط با ما دارد و آن همسایه بودن با ایران است. وی همچنین ضمن تشریح روابط غیراصولی ایران و ترکیه در رژیم گذشته افزود: از سال گذشته با تشکیل دولت شهید رجایی، جهت‌گیری اقتصادی دولت ایران در سمت گسترش روابط با کشور برادر ترکیه قرار گرفت.

وی در مورد گسترش روابط در زمینه‌های مختلف گفت: دولت جمهوری اسلامی ایران امیدوار است در مذاکراتی که انجام خواهد شد در زمینه‌های گسترش روابط بازرگانی، صنعتی و ایجاد سهل‌‌ترین امکانات بانکی و عالی و از بین بردن کلیه موانع گسترش روابط اقتصادی نظیر حمل و نقل، مخابرات و راهداری ترانزیتی، همچنین تشکیل کمیته‌های مشترک به طور ثابت و دائم برای زیرنظر گرفتن روابط دو کشور به توافق برسیم تا بتوانیم نه تنها وابستگی اقتصادی خودمان را نسبت به ابرقدرت‌ها کاهش دهیم بلکه قدرت‌های بزرگ و استعماری به ما نیازمند باشند.

نبوی برای هر چه سریع‌تر و بهتر انجام شدن مذاکرات و نتایج حاصله گفت: برای اینکه مذاکرات با هیات عالی‌رتبه ترک بتواند به نتیجه خوبی برسد ما پنج کمیته یا گروه را برای مذاکره در زمینه‌های مختلف در نظر گرفته‌ایم که از امروز بتوانند کار خود را با همتاهای خود شروع کنند. این کمیته‌ها به شرح زیر می‌باشند:

1- کمیته گسترش روابط بازرگانی با مسوولیت برادر جراحی 2- کمیته صنایع به مسوولیت برادر شافعی 3- کمیته بانکی به سرپرستی بادر آذرمند 4- کمیته نفت با مسوولیت برادر دکتر هنردوست 5- کمیته هماهنگ‌کننده و یا تهیه‌کننده پیش‌نویس به سرپرستی برادر عادلی.

16 اسفند 1380؛ اتومبیل «آنا» به بازار می‌آید

رئیس سازمان صنایع و معادن استان تهران گفت: وزارت صنایع و معادن از فعالیت بخش خصوصی در صنعت خودرو حمایت خواهد کرد. مختار قانون در بازدید از خط تولید خودروسازی «رنوس» افزود: اتومبیل «آنا» ساخت شرکت «رنوس» نیز از حمایت این وزارتخانه بهره‌مند خواهد شد.

مدیرعامل شرکت خودروسازی «رنوس» نیز گفت: تعداد محدودی از این نوع خودرو براساس پیش‌نویس قبلی در بازار توزیع خواهد شد.

گسترش فعالیت‌های نمایشگاهی ایران در عربستان

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن زنجان خبر از گسترش فعالیت‌های نمایشگاهی ایران در شهرهای ظهران، جده و ریاض داد.

ابراهیم جمیلی گفت: این فعالیت‌ها پس از ملاقات‌هایی که در طول برگزاری نمایشگاه بین‌المللی اخیر ایران در «ظهران» با مقام‌های نمایشگاهی عربستان سعودی صورت گرفت، گسترش می‌یابد.

وی با اشاره به استقبال گسترده مردم و تجار عربستان از کالاهای ایرانی اظهار امیدواری کرد سال آینده شرکت‌های تولیدی و صادراتی ایران بتوانند در همه نمایشگاه‌های بین‌المللی عربستان سعودی حضور فعال داشته باشند.

به گفته وی، از نمایشگاه اخیر جمهوری اسلامی ایران که حدود 50 شرکت ایرانی آخرین دستاوردهای تولیدی و صنعتی خود را در آن عرضه کردند، بیش از 40 هزار نفر از مردم ظهران بازدید کردند.

زمینه فعالیت عمده شرکت‌های ایرانی حاضر در نمایشگاه را تولید مواد غذایی، صنایع دستی، سنگ ساختمانی، فرش، لوستر، پلاستیک، ملامین و سرب و روی تشکیل می‌داد.

16 اسفند 1390؛ تصویب بودجه دو دوزادهمی برای سال 91

علی لاریجانی می‌گوید به دلیل کمبود وقت برای تصویب کامل لایحه بودجه، امسال هم مانند سال گذشته بودجه‌ای موقت برای دو ماه نخست سال 91 به تصویب خواهد بود و تصویب کامل بودجه به سال آینده موکول می‌شود. به این ترتیب این دومین سال پیاپی خواهد بود که به دلیل تاخیر در تقدیم لایحه بودجه به مجلس، تصویب آن قبل از پایان سال ممکن نخواهد بود. هر چند در تاخیر سال گذشته، مجلس‌ها کاملا دولت را مقصر می‌دانستند چراکه لایحه بودجه 90 با تاخیری 75 روزه نسبت به موعد قانونی در اول اسفند سال 89 تقدیم مجلس شده بود. اما امسال دولت تاخیر کمتری داشت و لایحه بودجه 91 را دوازدهم بهمن به مجلس ارائه کرد و دولتمردان می‌توانند تعویق تصویب بودجه در مجلس را به تعطیلات انتخاباتی نمایندگان نسبت دهند.

علی لاریجانی همچنان با این نظر مخالف است و اعتقاد دارد اگر دولت مطابق قانون عمل می‌کرد و لایحه بودجه را تا 15 آذر به مجلس می‌رساند نمایندگان نیز این لایحه را تا قبل از انتخابات بررسی و تصویب می‌کردند. رئیس مجلس در نطق پیش از دستور خود در صحن علنی مجلس گفت: با توجه به عدم اقدام به موقع دولت در ارائه بودجه آن هم با تاخیر دو ماهه به نظر می‌رسد چاره‌ای جز ارائه طریق نظیر سال گذشته به صورت تنظیم بودجه برای دو ماه اول سال 91 نخواهیم داشت که مناسب است کمیسیون بودجه با کمک دولت متن آن را برای هفته آینده تنظیم و به مجلس ارائه کند.

عدم واریز 4 میلیارد دلار مازاد درآمد نفتی به خزانه

گزارش کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در مورد عدم اجرای جزء «ب» بند یک و تبصره‌های بند 2 قانون بودجه سال 90 کل کشور به قوه‌قضائیه ارسال شد. این گزاشر که از تخلف دولت در واریز 4 میلیارد دلار از درآمدهای نفتی در سال جاری حکایت می‌کرد با رای موافق 113 نماینده طبق ماده 233 آیین‌نامه داخلی مجلس برای پیگیری قضایی به قوه قضائیه ارسال شد.

محمدمهدی مفتح، سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه درباره این گزارش در جلسه علنی مجلس گفت: براساس بررسی‌های کمیسیون، ارزش نفت‌خام و میعانات گازی صادر شده طی 6 ماه نخست سال 90 معادل مبلغ 2/53 میلیارد دلار است. وی افزود: براساس اعلام بانک مرکزی حدود 2/51 دلار از این درآمد تا پایان شهریور ماه وصول شده است.

نماینده زرن افزود: پس از کسر سهم صندوق توسعه ملی، سهم دولت در مناطق محروم و نفت‌خیز بر مبنای قانون بودجه سال 90 کل کشور و احتساب عدم وصول حدود 2 میلیارد دلار از ارزش نفت صادراتی تا پایان شهریور ماه باید معادل مبلغ 4/6 میلیارد دلار به عنوان مازاد بابت بند 2 ماده واحده قانون بودجه به حساب خزانه‌داری کل کشور واریز می‌شد. وی افزود: بنابر اعلام خزانه‌داری کل کشور تا پایان شهریور ماه معادل حدود 4/2 میلیارد دلار از مازاد فوق به حساب خزانه واریز شده است و مابقی به میزان حدود 4 میلیارد دلار به حساب خزانه واریز نشده و از مبلغ واریز شده به خزانه تا تاریخ 3/8/90 اعتباری برای اجزای بند 2 قانون بودجه تخصیص و پرداخت نگردیده است.

  • SmartSelect_20210306-070415_Samsung Notes
  • SmartSelect_20210306-070440_Drive
  • SmartSelect_20210306-070248_Drive
  • SmartSelect_20210306-070333_Samsung Notes
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید