نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛26 اسفند

اعطای امتیاز میدان نفتی دریای شمال به ایران

کدخبر: ۳۹۹۷۴۶
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 26اسفند در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
اعطای امتیاز میدان نفتی دریای شمال به ایران

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

26 اسفند 1350؛ایران از انگلیس امتیاز گرفت

ساعت 8 دیشب به وقت تهران دولت انگلیس در پارلمان آن کشور اعلام کرد که شرکت ملی نفت ایران با مشارکت شرکت نفت انگلیس برنده مزایده }مناقصه} نفتی در منطقه شمالی دریای [دریای شمال] شده است. مقارن همان ساعت اعلامیه رسمی آن از طرف شرکت ملی نفت ایران در تهران منتشر شد.

به این ترتیب پس از 99 سال که «جولیوس رویتر» یکی از اتباع انگلیس امتیاز اکتشاف و استخراج نفت را در ایران به دست آورد، ایران موفق شد که در رقابت با قریب ده‌ها کمپانی نفتی بزرگ و کوچک، امتیاز اکتشاف یکی از جنجالی‌ترین منطقه نفتی جهان را از انگلیسی‌ها بگیرد.

نکته جالب این است که انگلیس، شرکت ملی نفت ایران را یکی از شرکت‌های واجد صلاحیت فنی و سابقه نفتی شناخت و بدون گرفتن «پذیره» و به اتکای برنامه جالب و مطمئن پیشنهاد آن را تایید کرد.

شرکت ملی نفت، مطابق قوانین کشور انگلیس، شرکت فرعی به اسم «شرکت نفت ایران با مسوولیت محدود» در لندن به ثبت رسانید.

آقایان دکتر پرویز مینا عضو علی‌البدل شرکت ملی نفت، محمدعلی موحد حقوقدان و متخصص حقوق نفتی و منوچهر رزمجو رئیس دفتر شرکت ملی نفت در لندن اعضای هیات‌مدیره این شرکت فرعی تعیین شدند.

شرکت فرعی به طور مستقل و شرکت نفت انگلیس هم به طور مستقل ولی با کمک یکدیگر، لرزه‌نگاری و حفر چاه‌های اکتشافی و همه امور اکتشاف را در 6 سال آینده انجام خواهند داد.

برای امور اکتشاف شرکت مختلط یا فرعی تشکیل نخواهد شد. این دو شرکت هر کدام جداگانه از  بابت 50 درصد سهم با وزرات صنایع و تجارت انگلیس طرف هستند.برای مخارج اولیه، شرکت ملی نفت چند میلیون دلار سرمایه لازم را تامین و پرداخت خواهد کرد و احتیاج به وام از خارج هم ندارد. برنامه طوری تدوین شده که به موازات و به نسبت اکتشاف و امیدواری به پیدا شدن ذخایر، سرمایه‌گذاری افزایش می‌یابد. در حقیقت در این کار «ریسک» مهمی وجود ندارد، اما اگر نفت کشف شود، شرکت ملی نفت آماده سرمایه‌گذاری حتی در حجم و سطح صدها میلیون دلار هم خواهد شد.

به موجب قوانین انگلستان شرکت ملی نفت و شریک انگلیسی آن باید در مدت 6 سال مرحله اکتشاف را پایان دهند و در پایان 6 سال، اگر شرکت ملی نفت به نفت دست یافت، کار خود را ادامه می‌دهد و اگر نفت و یا گاز در حد تجاری به دست نیاورد منطقه را بازمی‌گرداند.

در شکل اول که نفت به دست می‌آید مطابق قوانین انگلستان نصف منطقه به دولت انگلیس بازگردانده می‌شود (این طرح را دولت ایران را دولت ایران درباره بسیاری از قراردادهای چند سال اخیر خود اجرا کرده است) البته در بازگرداندن نصف منطقه چون اختیار در دست شرکت ملی نفت و شریکش می‌باشد، طبعا مناطقی پس داده خواهد شد که یا نفت در آن پیدا نشده و یا ذخیره آن کم و به حد تجاری نخواهد بود.

بعد از 6 سال که تکلیف منطقه به طور نهایی معلوم شد، از آن روز تا 40 سال شرکت‌ها می‌توانند در حوزه امتیاز به فعالیت نفتی خود ادامه دهند.

26 اسفند 1360؛ اروگوئه 80 میلیون دلار نفت از ایران می‌خرد

روابط عمومی وزارت بازرگانی اعلام کرد: دبیرخانه کمیته معاملات دوجانبه مستقر در وزارت بازرگانی که مسوولیت خرید کالاهای ضروری کشور در قبال فروش نفت و سایر کالاهای صادراتی را به عهده دارد، اعلام کرد: در چارچوب معاملات دوجانبه ایران و اروگوئه و به موجب قراردادهایی که روز گذشته منعقد شد طی 9 ماه آینده بیش از 140 میلیون دلار کالا و نفت توسط ایران و اروگوئه مبادله خواهد شد.

اروگوئه برای اولین بار قراردادی برای خرید نفت از ایران که ارزش آن حدود هشتاد میلیون دلار است منعقد ساخته و متقابلا ایران نیز قراردادی به ارزش 60 میلیون دلار برای خرید گوشت، گندم و برنج از اروگوئه امضا کرده است. روابط عمومی وزارت بازرگانی می‌افزاید: با انعقاد قراردادهای ذکر شده که در چارچوب اصل «نه شرقی و نه غربی» در جهت گسترش مبادلات بازرگانی با کشورهای مستضعف و در حال توسعه جهان صورت گرفته است، حجم مبادلات بازرگانی بین ایران و اروگوئه را که طی 10 سال گذشته از رقم 3 میلیون دلار تجاوز نکرده بود تا پایان سال جاری مسیحی حداقل به 50 برابر افزایش خواهد داد نکته حائز اهمیت در انعقاد قراردادهای مذکور این است که ایران در جهت سیاست خرید مستقیم از کشورهای تولیدکننده راسا عمل می‌کند.

هند 5 هزار جیپ در ایران مونتاژ می‌کند

در مذاکرات هیات اقتصادی هند با مقامات دولت جمهوری اسلامی قرار شد سالانه 5 هزار اتومبیل جیپ توسط هند در ایران مونتاژ شود و در زمینه آموزش پرسنل بانکی و فنی ایران در هند نیز تصمیماتی اتخاذ شد.

معاون وزارت خارجه هند اظهار امیدواری کرد سطح صادرات هند به ایران به دو برابر افزایش یابد.

«رامش بندری» افزود: ما امیدواریم که سطح صادرات هند به ایران دو برابر شود و در این زمینه صدور کالاهای صنعتی ساخت هند بیشتر مورد نظر ماست ولی صدور کالاهای صادراتی سنتی هند چون چای، مصنوعات تولیدی در صنایع کوچک و همچنین مواد دارویی نیز در جریان مذاکرات با مسوولان وزارت بازرگانی ایران مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت. وی در مورد مذاکراتی که هیات هندی با رئیس کل بانک مرکزی ایران انجام داده است، گفت: در این مذاکرات قرار شد بانک ملی ایران شعبه‌ای در هند افتتاح کند.

بندری در مورد همکاری‌های صنعتی هند با ایران گفت: بر مبنای مذاکراتی که انجام شده، یک شرکت هندی به نام مهنیدرا- مهنیدرا قرار است 5 هزار اتومبیل جیپ را در ایران مونتاژ کند و در زمینه‌های دیگر نیز فعالیت‌هایی آغاز خواهد شد.

26 اسفند 1380؛ اعلام جزئیات معافیت‌ها و تعدیل مالیات‌های مستقیم

ده‌ها نوع درآمد براساس اصلاحیه جدید قانون مالیات‌های مستقیم از پرداخت مالیات معاف شده است و مالیات ده‌ها مورد دیگر با درصدهای بالا تقلیل یافته است.

دکتر نوربخش، وزیر امور اقتصادی و دارایی ضمن اعلام جزئیات اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم، از آن به عنوان سیاست ضدتورمی دولت نام برد. به گفته وی، درآمد کارگاه‌های فرش دستباف، صنایع دستی، شرکت‌های شهرک صنعتی، تمامی فعالیت‌های کشاورزی، دامپروری، پرورش ماهی، زنبور عسل و طیور، صیادی، ماهیگیری، نوغانداری، احیاء مراتع و جنگل‌ها، باغات و اشجار و تخیلات، شرکت‌های تعاونی در اصلاحیه جدید قانون مالیات‌های مستقیم از پرداخت مالیات معاف شده‌اند.

نوربخش گفت: در اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم میزان معافیت حقوق کارمندان بخش دولتی به 20 هزار و بخش غیردولتی به 150 هزار ریال افزایش یافته و مالیات حق‌التحقیق و اضافه‌کار و پاداش و سایر مزایای غیرمستمر در بخش دولتی و حقوق اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها 10 درصد تعیین شده است.

26 اسفند 1380؛ نفت کشورهای آسیای میانه در پالایشگاه تبریز پالایش می‌شود

مدیرعامل پالایشگاه تبریز گفت: طرح توسعه این پالایشگاه با 120 میلیون دلار اعتبار در دست اجراست.

محمد میکاییلی افزود: این طرح که برای پالایش بخشی از نفت تولیدی کشورهای آسیای میانه اجرا می‌شود، قرار است تا پایان سال آینده به بهره‌برداری برسد. وی گفت: روزانه در پالایشگاه تبریز 115 هزار بشکه نفت تصفیه می‌شود که این میزان 42 درصد از ظرفیت اسمی پالایشگاه بیشتر است. ظرفیت اسمی پالایشگاه تبریز 80 هزار بشکه نفت در روز است. وی از تولید بنزین بدون سرب و نفت سفید و گازوئیل بدون گوگرد از دیگر برنامه‌های در دست اجرا در این پالایشگاه یاد کرد.

  • اطلاعات ۲۶ اسفند
  • اطلاعات ۲۶ اسفند
  • اطلاعات ۲۶ اسفند
  • اطلاعات ۲۶ اسفند
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید