نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ چهاردهم فروردین

خرید 60 درصد سهام «پاک‌وش» ازسوی «هنکل» آلمان

کدخبر: ۴۰۲۷۸۲
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 14 فروردین در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:مرغ گران شد
خرید 60 درصد سهام «پاک‌وش» ازسوی «هنکل» آلمان

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

14 فروردین 1351؛ مرغ گران شد

افزایش قیمت مرغ در عمده‌فروشی‌ها حدود 15 ریال در هر کیلو می‌باشد که تاثیر مستقیم در بازار عرضه داشته و خریداران مرغ در چند روز گذشته مرغ را هر کیلو 95 ریال خریدند.

براساس توافقی که چندی قبل به عمل آورده بود، تولیدکنندگان مرغ تعهد کرده بودند که مرغ را کیلویی 72 ریال به توزیع‌کنندگان (مغازه‌داران) تحویل دهند و مغازه‌داران نیز مکلف بودند کیلویی 80 ریال مرغ شکم‌خالی بدون پا و سر تحویل مصرف‌کنندگان بدهند.

فروشندگان عمده مرغ به‌دلیل پایان یافتن موجودی مرغ‌های سنگین‌وزن و عرضه مرغ‌های کم‌وزن و تحویل مقدار زیادی مرغ برای مصرف در بازار تهران و شهرستان‌ها و بالاخره کم شدن موجودی قیمت را هر کیلو 15 ریال بالا برده‌اند.

با اینکه قیمت مرغ افزایش یافته، ولی قیمت تخم‌مرغ کماکان همان 62 ریال تحویل مصرف‌کننده می‌شود و افزایش قیمت نشان نمی‌دهد.

بانک ملی 200 هزار تومان وام خرید خانه می‌دهد

بانک ملی ایران به موجب طرح جدیدی، ضوابط و شرایط تازه‌ای برای پرداخت وام خرید و احداث و تکمیل خانه به میزان حداکثر 2 میلیون ریال تعیین و به اجرا گذارده است.

به موجب این طرح از این پس متقاضیان وام خرید خانه می‌توانند در برابر مبلغی که در حساب پس‌انداز مسدود کرده‌اند، وام دریافت کنند.

در طرح جدید متقاضی باید مبلغ پس‌انداز شده خود را 12 ماه در حساب خاص بانک ملی ایران راکد نگه دارد. بعد از 12 ماه دو برابر این مبلغ به‌عنوان وام خرید یا احداث یا تکمیل خانه به وی پرداخت می‌شود. برای وصول حداکثر وام که 2 میلیون ریال است، یک میلیون ریال باید 12 ماه در حساب پس‌انداز راکد بماند.

مدت بازپرداخت این وام 15 سال و بهره آن 9 درصد می‌باشد.

14 فروردین 1361؛ دولت خریدار زمین‌های شهری و فروشنده به واجدان شرایط

سخنگوی دولت گفت: به‌دنبال اظهار نگرانی که امام راجع به بالا رفتن مالیات‌ها فرموده بودند، دکتر نمازی وزیر اقتصاد و دارایی به اتفاق عده‌ای از معاونین خود، خدمت امام رسیدند و توضیحاتی دادند و به‌دنبال آن طبق اختیاراتی که داشتند بخشنامه‌ای از طرف وزارت اقتصاد و دارایی منتشر شد که طبق آن تا 20 هزار تومان از دیرکرد مالیات بخشوده خواهد شد و 50 درصد بقیه آن نیز در همان منطقه با تشخیص کارشناسان قابل‌بخشش است. ضمنا لایحه‌ای تهیه‌ شده که براساس آن کسانی که تا بیش از 4 هزار تومان درآمد نداشته باشند اعم از اینکه حقوق‌بگیر دولت باشند و یا در کارخانه کار کنند و یا کاسب کار باشند، از پرداخت مالیات معاف خواهند بود که انشاء‌الله در مجلس این لایحه را نیز دنبال خواهیم کرد. بدین ترتیب جهت‌گیری دولت که مبنی‌بر عدم فشار بر طبقات کم‌درآمد و متوسط هست به شکر خدا تحقق می‌یابد و سعی می‌شود مالیات‌ها از طبقات دیگر که دارای درآمد بیشتری هستند، کم شود.

احمد توکلی درباره ]قانون[ اراضی شهری و نقش آن در حل مساله مسکن اظهار کرد: بزرگ‌ترین مشکل مسکن از مدت‌ها قبل سهم قیمت زمین در تاسیس ساختمان بوده است برای جلوگیری از آن و با توجه به اینکه بورس‌بازها قبلا زمین‌ها را در اختیار می‌گرفتند و باعث می‌شدند قیمت‌ها بالا برود. لایحه‌ای به مجلس تقدیم شد که اجرای قانون اساسی را در این جهت در مرحله عمل قرار دهد. قانون اساسی تامین مسکن را وظیفه دولت قرار داده است و دولت هم مجبور است تسهیلات قانونی برای انجام این کار داشته باشد.

بنابراین این لایحه به مجلس رفت و بعد از طی فراز و نشیب‌ها و با توجه به حکم امام به مدت 5 سال به تشخیص ضرورتی که مجلس عنوان کرده تصویب شده و خرید و فروش زمین در شهرها با تعیین قیمت منطقه‌ای به عهده دولت محول شده است که آیین‌نامه آن در حال تهیه است و دولت خریدار زمین‌های شهری و فروشنده به کسانی خواهد بود که دارای اولویت‌های موردنظر خواهند بود.

14 فروردین 1381؛ خرید 60 درصد سهام «پاک‌وش» ازسوی «هنکل» آلمان

هفته‌نامه مید نوشت: برای نخستین بار پس از پیروزی انقلاب در ایران، یک شرکت آلمانی از طریق بورس تهران بیش از 50 درصد سهام یک شرکت ایرانی را خرید. این نشریه انگلیسی چاپ لندن، در جدیدترین شماره خود اعلام کرد، شرکت «هنکل» در نخستین ورز فروردین 1381 اعلام کرد که 60 درصد از سهام شرکت تولید مواد شوینده «پاک‌وش» را تصاحب کرده است. به نوشته «میدل ایست اکونومیک دایجست» این دومین تلاش شرکت آلمانی هنکل برای خرید عمده سهام شرکت‌های منطقه خاورمیانه در سال 2002 میلادی است.

لایحه نوسازی صنایع کشور تقدیم مجلس می‌شود

سخنگوی دولت از تصویب کلیات لایحه «نوسازی صنایع کشور» در هیات وزیران خبر داد و گفت: به‌زودی این لایحه ازسوی دولت تقدیم مجلس شورای اسلامی خواهد شد.

عبدالله رمضان‌زاده گفت: لایحه مزبور بر اصولی تکیه دارد که این اصول می‌تواند گام اساسی و موثری در نوسازی صنایع کشور به‌شمار رود. وی لایحه نوسازی صنایع کشور را «گام جدید دولت برای اصلاح ساختار صنعت کشور» خواند و در مورد  اصول و محورهای این لایحه گفت: فراهم‌سازی شرایط و فضای سازگار با فعالیت‌های رقابتی در بخش صنعت کشور، رفع موانع رقابت پیمانکاران و سازندگان داخلی برای شرکت در مناقصه‌های بین‌المللی طرح‌های دولتی و صنعتی از طریق ساماندهی تامین مالی شرکت‌ها در این مناقصه‌ها، از جهت‌گیری‌های این لایحه خواهد بود.

سخنگوی دولت از «برقراری تشویق مالیاتی برای اصلاح ساختار مالی شرکت‌های صنعتی در جهت افزایش نسبت سرمایه به بدهی شرکت‌ها، پیش‌بینی شرایط و ضوابطی برای اصلاح ساختار نیروی انسانی و بهبود روابط کار براساس اصل کلی سه‌جانبه‌گرایی از طریق همکاری دولت، کارفرما و نهادهای کارگری، اصلاح برخی سیاست‌های تجاری و بازرگانی و تبدیل نظام قیمت‌گذاری اداری به اصول قیمت‌گذاری اقتصادی برای افزایش قدرت انعطاف واحدهای تولیدی» به‌عنوان دیگر جهت‌گیری‌های لایحه نوسازی صنایع کشور یاد کرد.

رمضان‌زاده افزود: در این لایحه همچنین بر لزوم «برقراری تشویق‌هایی برای جابجایی واحدهای صنعتی قدیمی واقع در حوزه‌های شهری تهران و سایر شهرهای بزرگ و امکان بازسازی واحدهای جابجاشده در محل‌های جدید ازجمله در شهرک‌های صنعتی مصوب» تاکید شده است.

14 فروردین 1391؛ مجازات خریداران نفت ایران ازسوی آمریکا

چند روز پس از مستثنی شدن 11 کشور از اعمال تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران، باراک اوباما رئیس‌جمهور این کشور با اعمال قطعی تحریم‌های جدید نفتی و بانکی علیه تهران موافقت کرد. در همین حال، مخالفت یک سناتور جمهوری‌خواه با پیش‌نویس تحریم‌های پیشرفته‌تر علیه ایران که ازسوی دموکرات‌های سنای آمریکا تهیه شده بود، منجر به رای‌ نیاوردن این پیش‌نویس شد.

براساس موافقت اوباما با اعمال تحریم‌ها در حوزه نفت علیه ایران، بانک‌ها و موسسات مالی از شرکت در معاملات نفتی ایران منع می‌شوند.

کاخ سفید نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، آمریکا اطمینان یافته است که نفت خام به میزان لازم و کافی در بازارهای جهانی وجود دارد و تشدید تحریم‌ها علیه صنعت نفت ایران، آسیبی جدی به متحدان آمریکا در جهان وارد نخواهد کرد. به همین خاطر این فشارها قرار است باز هم افزایش یابد.

فاز دوم هدفمندی کلید خورد

مدیرعامل سازمان هدفمندی یارانه‌ها از واریز مبلغ 28 هزار تومان به‌عنوان مابه‌التفاوت یارانه نقدی مرحله اول و دووم هدفمندسازی یارانه‌ها در تاریخ 28 اسفندماه 1390 به حساب سرپرستان خانوارها خبر داد تا فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها رسما کلید بخورد. به این ترتیب در واپسین روز کاری سال 90، محمود احمدی‌نژاد به وعده خود مبنی‌بر اجرایی شدن فاز دوم قانون یارانه‌ها  تا پایان سال عمل کرد و با واریز 28 هزار تومان یارانه نقدی مرحله اول گام دوم هدفمندی را اجرایی کرد.

به گفته بهروز مرادی، ‌مدیرعامل سازمان هدفمندی یارانه‌ها هنوز مشخص نیست 28 هزار تومان واریز شده سهم یارانه یک ماه یا دو ماه باشد، اما تا زمان اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها قابل‌برداشت نخواهد بود. وی افزود: این مبلغ در حساب‌های مردم زودتر واریز شده اما غیرقابل‌برداشت است.

آغاز سال 91 با 2.8 میلیارد پیامک

مشترکان تلفن همراه در هفته نخست سال نو شمسی بالغ‌بر 2.8 میلیارد پیام کوتاه تبریک به یکدیگر ارسال کرده‌اند که این آمار افزایش بیش از 70 درصدی ارسال SMS ازسوی مشترکان را نشان می‌دهد.

این آمار نشان می‌دهد که در 5 روز نخست فروردین‌ماه امسال به‌طور میانگین روزانه بیش از 566 میلیون و 905 هزار و 749 پیامک در میان مشترکان اپراتورهای تلفن همراه مبادله شده است.

براساس آمار ارائه‌شده ازسوی همراه اول، مشترکان این اپراتور در 48 ساعت (روزهای 29 اسفند سال 90 و یکم فروردین‌ماه سال‌جاری) با ارسال یک میلیارد و 25 میلیون و 238 هزار پیامک سال جدید را تبریک گفتند. و این در حالی است که در نوروز 90 و در همین بازه زمانی حدود 630 میلیون پیامک ازسوی مشترکان این اپراتور رد و بدل شده بود.

مشترکان اپراتور دوم تلفن همراه که در بازه زمانی 29 اسفند 90 و اول فروردین 91 بیش از 630 میلیون پیام کوتاه تبریک سال نو ارسال کرده‌اند، موفق شدند این آمار را در بازه زمانی 5 روز یعنی از 29 اسفند 90 تا 4 فروردین 91 به یک میلیارد و 230 میلیون پیامک با ضریب موفقیت 98 درصد برسانند.

  • SmartSelect_20210403-064112_Drive
  • SmartSelect_20210403-064049_Drive
  • SmartSelect_20210403-064236_Samsung Notes
  • SmartSelect_20210403-064200_Samsung Notes
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید