نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 18 فروردین

نرخ دلار پس از اجرای سیاست تک ‌نرخی

کدخبر: ۴۰۳۷۳۹
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 17 فروردین در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است: پل هوایی تهران – نایروبی برقرار شد
نرخ دلار پس از اجرای سیاست تک ‌نرخی

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

18 فروردین 1361؛ نحوه واگذاری واحدهای مسکونی تحت‌مدیریت دولت

ثبت‌نام برای واگذاری قسمتی از واحدهای مسکونی شهرک‌های تحت‌نظارت وزارت مسکن به شرکت‌های تعاونی مسکن از سه‌شنبه هفته آینده آغاز می‌شود. واگذاری واحدهای مسکونی آماده و در دست تکمیل شهرک‌های تحت مدیریت دولتی در سه مرحله انجام می‌گیرد.

معاون وزارت مسکن و شهرسازی گفت: وزارت مسکن در نظر دارد برای تامین‌ اعتبار لازم برای ادامه کار بعضی از شهرک‌هایی که توسط مدیران دولتی اداره می‌شود، اجازه فروش بعضی از آن واحدها را به شهرک‌های تحت‌نظارت وزارت مسکن بدهد. بدین منظور روش تدوین‌شده و براساس این روش ما واحدهای مسکونی آماده تحویل در این شهرک‌ها را در اختیار آن دسته از شرکت‌های تعاونی مسکن که درخواست خرید این واحدهای مسکونی را داشته باشند، قرار می‌دهیم.

مهندس سلیمیان در مورد چگونگی فروش این واحدهای مسکونی و ضوابط آن گفت: این فروش در سه مرحله انجام می‌شود. مرحل اول ثبت نام است. بدین منظور از روز 24 فروردین‌ماه جاری فرم‌هایی در اختیار شرکت‌های تعاونی مسکن متقاضی خرید قرار داده می‌شود تا ضمن تکمیل این فرم‌ها آن را به وزارت مسکن و شهرسازی تحویل دهند.

معاون وزارت مسکن در مورد شهرک‌های مسکونی نیمه‌تمام و تکمیل آنها گفت: همان‌طور که قبلا هم عرض کردم در این زمینه لایحه‌ای به مجلس تقدیم شد و تصویب گردید ولی شورای نگهبان آن را خلاف شرع تشخیص داد و بازگرداند. مجددا مجلس با اعمال ولایت فقیه آن را تصویب کرد و به شورای نگهبان فرستاد که مجددا برگشت داده شد.

این لایحه مجددا با تغییراتی که مدنظر اعضای محترم شورای نگهبان بود و ایراداتی که در بعضی موارد داشتند چندی پیش در کمیسیون مسکن مجلس شورای اسلامی تحت بررسی قرار گرفت و به‌زودی بار دیر در مجلس طرح خواهد شد.

18 فروردین 1371؛ پل هوایی تهران – نایروبی برقرار شد

مقارن با عید سعید فطر در ادامه توسعه و گسترش شبکه‌ پروازی خطوط بین‌المللی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، پل هوایی تهران – نایروبی – تهران با حضور مشاور سیاسی رئیس‌جمهوری و مدیرعامل هما طی یک پرواز افتتاحیه به کنیا به‌طور رسمی گشایش یافت.

در مراسم افتتاحیه این پرواز که جمعی از شخصیت‌ها، مقامات و مسوولان مملکتی و نیز تنی چند از معاونان و مدیران وزارت راه و ترابری و صنعت هواپیمایی کشور حضور داشتند، هواپیمای بوئینگ 707 هما پس از یک پرواز مستقیم شش و نیم ساعته در فرودگاه بین‌المللی نایروبی پایتخت کنیا به زمین نشست.

مهندس شفتی، مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی گفت: ایجاد پل هوایی بین تهران و نایروبی به طور قطع در سرعت بخشیدن به روابط دو کشور مفید و مثمرثمر خواهد بود.

وی افزود: این پرواز مبنای برقراری روابط با سایر کشورهای اسلامی و جهان سوم باشد.

18 فروردین 1381؛ صدور کالا و خدمات از پیمان‌سپاری معاف شد

صادرات تمام کالاها و خدمات از سپردن هر گونه تعهد و پیمان ارزی معاف شد. شورای عالی توسعه صادرات غیرنفتی در جلسه مورخ 28/12/1380 که با حضور ریاست‌جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد: از تاریخ 1/1/1381 صادرات کلیه کالاها و خدمات از سپردن هرگونه پیمان و تعهد ارزی معاف است.

براساس این مصوبه ثبت آمار صادرات غیرنفتی کشور براساس اظهار صادرکنندگان و ارزشیابی و تایید گمرک وفق قانون امور گمرکی صورت می‌پذیرد.

همچنین صادرکنندگان می‌توانند از جوایز و تشویق‌های مقرر در امر صادرات استفاده کنند که ارز حاصل از صادرات خود را به شبکه بانکی کشور واریز نموده و یا از محل صادرات نسبت به واردات کالا طبق مقررات اقدام کرده باشند.

صادرکنندگان راسا و مستقیما مجاز به واردات تمامی کالاهای مجاز به میزان ارز حاصل از صادرات برای پروانه صادراتی هستند.

ازسوی دیگر با توجه به یکسان‌سازی نرخ ارز از ابتدای سال 1381 درآمدهای ارزی ناشی از صادرات کالا و خدمات در شبکه بانکی و یا سایر موسسات مجاز واریز، سپرده‌گذاری و یا معامله می‌شوند.

نرخ دلار پس از اجرای سیاست تک ‌نرخی

نرخ انواع ارز و سکه در بازار تهران اندکی کاهش یافت. براساس گزارش خبرنگار اصلاحات اجرای سیاست تک‌نرخی شدن ارز در کشور موجب کاهش شدید فاصله قیمت ارزها در بازار شده و قیمت انواع ارز آزاد فقط اندکی بیشتر از قیمت آن در شعب بانک‌ها است.

در سیستم بانکی و بازار آزاد به ترتیب هر دلار آمریکا 7924 ریال و 7930 ریال، هر یورو 6965 ریال و 6970 ریال، هر پوند انگلستان 11362 ریال و 11380 ریال، هر یکصد ین ژاپن 5998 ریال و 6010 ریال، هر درهم امارات 2158 ریال و 2165 ریال و همچنین هر ریال عربستان سعودی 2113 ریال و 2130 ریال فروخته شد.

در بازار طلا نیز هر قطعه سکه بهار آزادی طرح قدیم 640 هزار ریال، هر قطعه سکه بهار آزادی طرح جدید 587 هزار ریال، هر نیم‌سکه طلا 380 هزار ریال، هر ربع سکه طلا 220 هزار ریال و هر گرم طلای 18 عیار (خام) 59 هزار و 200 ریال فروخته شد.

 

  • اطلاعات 18 فروردین61
  • اطلاعات 17 فروردین81
  • اطلاعات 18 فروردین71
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید