نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 25فروردین

واگذاری 500 هزار هکتار از اراضی موات به کشاورزان

کدخبر: ۴۰۵۴۱۹
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 25 فروردین در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
واگذاری 500 هزار هکتار از اراضی موات به کشاورزان

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

25 فروردین 1361؛ پاکستان از ایران نفت می‌خرد

یک هیات اقتصادی مرکب از سه گروه نفتی، تجاری و راه‌آهن از پاکستان به ریاست مسیح‌الدین محمد، معاون وزیر نفت این کشور عصر دیروز وارد تهران شد.

مسیح‌الدین محمد درباره دلایل سفر این هیات به ایران گفت: ما به دو دلیل مهم به کشور شما آمده‌ایم، اول همکاری در زمینه اکتشاف و حفاری نفت و دوم انجام مذاکراتی در زمینه‌های خرید نفت خام از ایران.

وی افزود: قرار است حدود 10 تا 20 هزار بشکه نفت طی مذاکراتی با شرکت ملی نفت ایران از کشور شما به صورت قراردادهای نقدی خریداری شود که امضای این قرارداد بستگی مستقیم به موافقت دو کشور در زمینه‌های توافق قیمت دارد. مسیح‌الدین محمد ادامه داد: ما امیدواریم با کمک کشور شما که سابقه‌ای طولانی و ارزشمند در زمینه‌های اکتشاف نفت دارد از تجربیات شما برای اکتشاف نفت در پاکستان استفاده کنیم.

دکتر عباس هنردوست، معاون امور بین‌المللی و بازرگانی وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران نیز گفت: در سفر وزیر خارجه به پاکستان که چند تن از مقامات نفتی ایران نیز وی را همراهی می‌کردند در آن کشور به توافق‌هایی دست یافتند که برادران پاکستانی مشتاق هستند که در پی توافق‌ها از تجربیات ما که در خاورمیانه منحصربه‌فرد است، استفاده کنند. وی افزود: تاکنون توافق شده که حدود 10 هزار بشکه نفت جمهوری اسلامی گفت: 28 فروردین سال‌جاری وزیر تجارت پاکستان نیز به کشور ما سفر خواهد کرد که در حقیقت دیدارها و کار رسمی این هیات نیز از آن تاریخ شروع خواهد شد.

25 فروردین 1371؛ واگذاری 500 هزار هکتار از اراضی موات به کشاورزان

در اجرای قانون واگذاری زمین‌های بایر و دایر (کشت موقت‌) که مدت آن تا پایان پارسال بود، حدود 850 هزار هکتار اراضی مشمول این قانون به کشاورزان واگذار شد.

500 هزار هکتاراز اراضی موات که سند قطعی آنها به نام دولت صادر شده است، از طریق کمیسیون‌های ماده 31 و 32 و همچنین توسط هیات‌های 7 نفره، آماده واگذاری به افراد واجد شرایط برای اجرای طرح‌های کشاورزی، صنعتی و تولیدی است.

مهندس رمضان‌علی اسداللهی، مسوول هیات‌های 7 نفره واگذاری زمین و احیای اراضی کشور با ارائه تاریخچه‌ای از اجرای قانون کشت موقت گفت: این قانون در سال 65 پس از تصویب مجلس شورای اسلامی جهت اجرا به مدت 3 سال به ستاد مرکزی هیات‌های واگذاری و احیای اراضی ابلاغ شد، لیکن به علت اینکه اجرای قانون در این مدت میسر نشد، در تاریخ 8/8/68 به مدت 2 سال و در تاریخ 8/8/70 تا پایان پارسال مدت اجرای آن توسط مجمع تشخیص مصلحت تمدید شد.

به گفته وی، اراضی کشت موقت به صورت بیع شرط و با اقساط 12 ساله به کشاورزان واجد شرایط واگذار شده است.

وی گفت: امسال 5/15 میلیارد ریال با استفاده از تبصره 3 و 15 میلیارد ریال با استفاده از تبصره 4 به‌صورت وام قرض‌الحسنه و سایر عقود برای خرید نهاده‌های کشاورزی، تجهیز و آماده‌سازی چاه‌های عمیق و نیمه‌عمیق به کشاورزان تعاونی‌های مشاع و اراضی کشت موقت پرداخت می‌شود.

مهندس اسداللهی اظهار کرد: تاکنون ازسوی هیات‌های 7 نفره حدود دو میلیون و 519 هزار و 817 هکتار از اراضی موات شناسایی شده و برای 500 هزار هکتار از این اراضی نیز سند قطعی به نام دولت و به نمایندگی هیات‌های 7 نفره صادر شده است و این اراضی از طریق کمیسیون‌های ماده 31 و 32 و همچنین هیات‌های 7 نفره واگذاری اراضی آماده واگذاری به افراد واجد شرایط برای اجرای طرح‌های کشاورزی، صنعتی و تولیدی است.

وی با اشاره به اولویت‌های درنظرگرفته‌شده برای واگذاری این اراضی گفت: زارعانی که در محل ساکن هستند و زمین ندارند و یا کمتر از عرف محل زمین دارند، زارعانی که قبلا ساکن محل بوده ولی به خاطر شرایط نامساعد کشاورزی محل را رها کرده و به دیگر شهرها مهاجرت کرده‌اند (در صورت تعهد سکونت در محل)، فارغ‌التحصیلان دیپلمه و بالاتر در رشته‌های کشاورزی مشروط بر ترک اشتغال یا بازخرید خدمت و یا بازنشستگی از اولویت برخوردارند.

وی افزود: چنانچه از تاریخ ابلاغ، ظرف مدت یک سال صاحبان اراضی بایر اقدام به یکی از این موارد نکنند، وزارت کشاورزی راسا و یا توسط هیات 7 نفره واگذاری این اراضی را از طرف مالک برای کشاورزی و دامداری به قیمت عادله زمان تصویب این قانون (25/5/67) خواهد فروخت.

مهندس اسداللهی با اظهار این مطلب که اراضی بایر شامل اراضی است که بیش از پنج سال بدون عذر موجه بلاکشت مانده و یا بماند، گفت: چنانچه عذر مالک در زیر کشت قرار ندادن اراضی موجه باشد، به مدت یک سال مهلت اجرای ضوابط بالا تمدید خواهد شد. وی گفت: اجرای این قانون باعث سوق دادن سرمایه‌ها به روستاها، احیاء اراضی بایر، افزایش تولید غلات و سایر محصولات کشاورزی، جلوگیری از مهاجرت به شهرها و ایجاد اشتغال خواهد شد.

افزایش همکاری‌های ایران و چین در پروژه‌های مشترک

دکتر ولایتی، وزیر امور خارجه ایران در پکن با «کیان چی چن» مشاور دولت و وزیر امور چین دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

در این دیدار همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های مختلف مورد بحث و بررسی قرار گرفت و درخصوص جزئیات اجرای برخی پروژه‌ها از جمله کارخانه‌های سیمان و مترو در راستای امر بازسازی کشور به تفصیل تبادل‌نظر به عمل آمد. همچنین مقرر شد که طرفین با پیگیری‌های کارشناسی و نهایی کردن توافق‌ها، مذاکرات لازم را تا حصول نتیجه قطعی ادامه دهند.

وزیر امور خارجه چین از پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران مبنی‌بر لزوم همکاری‌های منطقه‌ای با توجه به تحولاتی که در جمهوری‌های آسیای میانه صورت گرفته است، استقبال کرد و آن را در جهت صلح و ثبات منطقه دانست.

25 فروردین 1381؛ آغاز دیدار رسمی رئیس‌جمهور چین با سفر به شیراز

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری فارس گفت: اولین دیدار رسمی رئیس‌جمهوری چین از ایران با ورود جیانگ زمین به شیراز آغاز می‌شود.

سیدمحمود موسوی گفت: جیانگ زمین روز پنج‌شنبه با استقبال رسمی محمد ابراهیم انصاری‌لاری، استاندار فارس و چند تن از مقامات کشوری و محلی وارد شیراز می‌شود.

وی گفت: این اولین سفر عالی‌ترین مقام کشور چین به جمهوری اسلامی ایران است که به دعوت رئیس‌جمهوری کشورمان پس از بازدید از چین صورت می‌گیرد.

مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی استانداری فارس افزود: یک هیات بلندپایه 180 نفره از مقامات سیاسی و اقتصادی چین، جیانگ زمین را در این سفر همراهی می‌کنند. موسوی گفت: رئیس‌جمهوری چین پس از بازدید از اماکن باستانی و تاریخی فارس، شیراز را به مقصد تهران ترک می‌کند و با ورود به تهران مذاکرات دوجانبه را آغاز می‌کند.

آزادسازی مونتاژ خودرو در کشور

وزیر صنایع و معادن در مورد استراتژی جدید خودرو گفت: رقابت‌پذیری، توسعه‌ قطعه‌سازی، ارتقای کیفیت محصول، خدمات پس از فروش، تراز ارزی و کاهش مصرف سوخت اصول این استراتژی است.

اسحاق جهانگیری افزود: براساس قانون بودجه سال 81 میزان 10 درصد مالیات مخصوص خودرو حذف و در عوض سود بازرگانی جدید برای واردات قطعات منفصله مقرر شده است.

وی ادامه داد: براساس این مصوبه خودروسازانی که تمام قطعات خودرو خود را وارد کنند باید 60 درصد سود بازرگانی بپردازد و به ازای هر میزان ساخت داخل قطعات از سود بازرگانی قطعات وارداتی خودرو کاسته می‌شود.

جهانگیری بیان کرد: بر این اساس بهای خودروهایی که از میزان بالای ساخت اخلی برخوردارند، ازجمله خودروهای پیکان، پراید، پژو 405، پیکان RD و پژوپارس تا 300 هزار تومان کاهش خواهد یافت.

وی گفت: براساس مصوبه جدید از این پس بخش خصوصی می‌تواند به مونتاژ خودرو در کشور بپردازد؛ درحالی‌که تا پیش از این نیاز به 40 درصد ساخت داخل بود.

وزیر صنایع و معادن تاکید کرد: بخش خصوصی می‌تواند خط مونتاژ خودرو را حتی به میزان 100 درصد مونتاژ دایر کند مشروط بر اینکه خودرویی که تولید می‌کند، بیش از 4 سال از تاریخ تولید جهانی آن نگذشته باشد و خودرو از یک خودروساز معتبر انتخاب شده باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید