نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 3اردیبهشت

اقدام بنیاد مستضعفان برای شکستن نرخ‌های کاذب

کدخبر: ۴۰۷۵۶۱
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 3اردیبهشت در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:مذاکرات نفتی ایران و آلمان آغاز می‌شود
اقدام بنیاد مستضعفان برای شکستن نرخ‌های کاذب

 

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

سوم اردیبهشت 1351؛ مذاکرات نفتی ایران و آلمان آغاز می‌شود

مذاکرات نفت بین ایران و آلمان در آلمان غربی فردا آغاز می‌شود. این مذاکرات تنها در مورد خرید ده میلیون تن نفت از ایران نیست؛ بلکه مربوط به همکاری نفتی ایران و آلمان نیز خواهد بود.

در زمینه همکاری هنوز هیچ سابقه و نکته‌ای برای طرفین روشن نیست. هر دو طرف برای پی‌ریزی یک نوع «همکاری» که چارچوب آن در سفر «ویلی برانت» به تهران تعیین شده مذاکرات را آغاز خواهند کرد. در تهران دو نخست‌ویر موافقت کردند که همکاری نفتی خود را از «سر چاه تا مصرف‌کننده» آغاز کنند.

هم‌اکنون آلمان غربی در ابوظبی به‌دنبال یک معامله نفتی بزرگی است  در نظر دارد 20 درصد سهام شرکت نفت انگلیس را خریداری کند.

این معامله به دلایل فراوان به نفع آلمان است چون آلمان واقعا بازار بزرگ نفتی حال و ‌آینده است و اگر از هم‌اکنون فکری برای تامین سوخت صنایع غول‌پیکر خود نکند، در سال‌های آینده نگرانی فکر بیشتری پیدا خواهد کرد، اما نفت ابوظبی اگر هم معامله شود باز مشکلات آلمان غربی را حل نخواهد کرد و آلمان به‌دنبال تامین منابع وسیع‌تری است، به همین جهت مذاکرات با ایران را آغاز کرده است.

مذاکرات توسط شرکت ملی نفت ایران به ریاست دکتر فلاح و کمپانی «وبا» انجام می‌گیرد. این دو شرکت هر دو دولتی‌اند و نقطه‌نظرهای دو دولت را تعقیب خواهند کرد.

مذاکرات فردا بغرنج و پیچیده است. به همین جهت هیچ کسی انتظار ندارد که این مذاکرات به سرعت منتج به توافق نزدیک شود،  اما این اعتماد وجود دارد که دو دولت در مذاکرات نقطه‌نظرهای خود را روشن سازند و اگر روی خطوط اصلی توافق و تفاهم کردند، بعد آن را تعقیب و دنبال کنند.

سوم اردیبهشت 1371؛ ایران خواستار کاهش سقف تولید اوپک برای افزایش قیمت نفت است

غلام‌رضا آقازاده، وزیر نفت به‌منظور شرکت در اجلاس وزیران کشورهای عضو اوپک و کشورهای صادرکننده مستقل نفت و نیز اجلاس کمیته وزارتی نظارت بر بازار که در وین برگزار می‌شود، در رأس هیاتی تهران را به مقصد اتریش ترک کرد.

آقازاده هنگام ورود به «وین» از کاهش سطح تولید نفت اوپک جانبداری کرد. وی در آستانه یک رشته از مذاکرات وزیران نفت اوپک تاکید کرد، قیمت‌ها مناسب نیستند و برای افزایش آن باید سقف تولید را کاهش داد. آقازاده افزود که خواستار تعیین سقف تولید به میزان 22.5 میلیون بشکه در روز است. وزیر نفت گفت: گمان نمی‌کنم بتوانیم به این سطح دست یابیم. ما همیشه با عربستان مشکل داشته‌ایم.

آقازاده بیان کرد: ایران در حال حاضر روزانه 3.2 میلیون بشکه تولید نفت می‌کند و از آخرین کنفرانس اوپک به بعد تولیدش را کاهش داده است.

اقدام بنیاد مستضعفان برای شکستن نرخ‌های کاذب

رئیس بنیاد مستضعفان و جانبازان سیاست‌های بنیاد در زمینه تعدیل نرخ انواع کالاها در کشور را تشریح کرد.

محسن رفیق‌دوست با اشاره به اینکه بعضی از کالاها با نرخ بالاتر از حد معمول در کشور توزیع می‌شود، گفت: بنیاد مستضعفان و جانبازان موظف شده است با محاسبه دقیق نرخ کالاهای مصرفی نسبت به تعدیل نرخ هر نوع جنس موردنیاز مردم اقدام کند و با وارد کردن نوع خارجی آن کالا و یا اقدام برای تولید بیشتر آن جنس در کشور، نرخ‌های کاذب را بشکند.

وی افزود: بر این اساس بنیاد مستضعفان و جانبازان با مشاهده نرخ کاذب گوشت مرغ، گوسفند و گاو  از دو ماه قبل از اقدام به ورود گوشت مرغ از خارج و توزیع آن به قیمت 1550 ریال کرد و توانست نرخ فروش این کالاها را پایین بیاورد.

وی افزود: گروه‌های خرید بنیاد همچنین کار خرید گوشت گاو و گوسفند را از چند کشور خارجی انجام داده‌اند که به‌زودی توزیع آن در کشور آغاز می‌شود.

سوم اردیبهشت 1381؛ آغاز ثبت‌نام «سمند» با قیمت قطعی 98 میلیون ریال

شرکت ایران‌خودرو ثبت‌نام خودرو سمند را با بهای 98 میلیون ریال آغاز کرد. حمید لیلاز، رئیس روابط عمومی ایران‌خودرو گفت: قیمت قطعی هر دستگاه خودرو سمند 98 میلیون ریال تعیین شده و زمان تحویل خودرو یک سال پس از تاریخ ثبت‌نام در ماه مشابه سال آینده خواهد بود.

وی ادامه داد: چنانچه خودرو در موعد مقرر تحویل نشود، به ازای هر ماه تاخیر مبلغ یک میلیون و 640 هزار ریال به متقاضی مسترد می‌شود و در صورت انصراف خریدار اصل مبلغ پرداختی به اضافه 16 درصد سود ودیعه (به نسبت مدت) و در مدت 20 روز از تاریخ انصراف، بازگشت داده می‌شود.

به گفته وی، کولر، فرمان هیدرولیک، قفل مرکزی، شیشه برقی و رادیوپخش جزو لوازم استاندارد است، اما بهای لوازم و اضافه‌بهای رنگ‌های خاص، جداگانه دریافت می‌شود.

حراج هندوانه با نرخ 10 تومان

به دلیل عدم‌کشش بازار داخلی، کشاورزان منطقه جیرفت، امسال محصول هندوانه خود را حراج کردند. هر کیلوگرم هندوانه کمتر از 100 ریال از کشاورزان خریداری می‌شود.

محمد وزیری یکی از کشاورزان منطقه که 500 هکتار هندوانه کشت کرده، می‌گوید: به‌دلیل پایین بودن قیمت‌ها حتی برداشت هندوانه به‌صرفه نیست.

احمد فرامرزی یکی دیگر از هندوانه‌کاران دهستان زهکلوت از توابع کهنوج گفت: در صورتی که محصول این مناطق به خارج از کشور صادر نشود، این مشکل ادامه خواهد داشت.

وی افزود: هندوانه‌های کشت‌شده در این منطقه به دلیل کیفیت بالا قابلیت صادر شدن به خارج از کشور را دارند.

یک عضو شورای اسلامی جهادآباد از توابع جیرفت نیز بالا بودن نرخ کرایه حمل‌و‌نقل را از دیگر دلایل حراج محصول خود عنوان کرد.

صادق نیک‌نفس بیان کرد: برخی مواقع باید کل قیمت 10 تن هندوانه را بابت کرایه به راننده پرداخت کنیم.

نرخ کرایه هر کامیون ده تن به مقصد تهران، شیراز، اصفهان، قم و استان‌های غربی کشور 250 تا 300 هزار تومان است.

 

نرخ مرجع ارزهای عمده (3/2/1381)

نوع ارز

نرخ به ریال

یورو

7.062

دلار استرالیا

4.275

دلار آمریکا

7.924

یکصد ین ژاپن

6.082

درهم امارات

2.158

ریال عربستان

2.113

دینار کویت

25.854

دینار بحرین

21.020

ریال قطر

2.177

ریال عمان

20.583

پوند سوریه

163

 

سوم اردیبهشت 1391؛ افزایش 40 درصدی مطالبات معوق از محل بنگاه‌های زودبازده

بانک مرکزی در گزارشی به دلایل توقف طرح بنگاه‌های کوچک زودبازده پرداخت مهم‌ترین استدلال بانک مرکزی برای اقدام افزایش حدود 40 درصدی مطالبات معوق بانک‌ها از محل تسهیلاتی است که به بنگاه‌های زودبازده اختصاص پیدا کرده است.

بانک مرکزی از توقف تسهیلات‌دهی به این بنگاه‌ها در سال 89 خبر داده و پنج دلیل برای این کار عنوان کرده که شاید مهم‌ترین آنها اضافه شدن به تسهیلات معوق بانک‌ها به میزان 40 درصد باشد.

همچنین با وجود این میزان تسهیلات معوقی که بنگاه‌های زودبازده‌ ایجاد کرده؛ نرخ بیکاری تفاوت چندانی پیدا نکرده و حتی در سال گذشته روند صعودی نیز داشته است. در سال 85 نرخ بیکاری 11.3 درصد بود. در سال 88 نرخ بیکاری معادل 11.9 درصد شد و در سال 89 نرخ بیکاری به 11.5 درصد رسید؛ اما در سال 90 این نرخ به بالاترین میزان در 5 سال گذشته رسید و به 12.3 درصد رسید.

در گزارش بانک مرکزی آمده است تسهیلات پرداختی بانک‌ها از این محل «تا پایان اسفند 89» با 9.7 درصد افزایش به مرز 25 هزار میلیارد تومان رسید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید