نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 5 اردیبهشت

تشکیل کمیته مشترک همکاری‌ اقتصادی ایران-امارات

کدخبر: ۴۰۷۹۰۹
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 5 اردیبهشت در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
تشکیل کمیته مشترک همکاری‌ اقتصادی ایران-امارات

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

 

پنجم اردیبهشت 1351؛ ساخت اتوبان کرج به قزوین در دستورکار قرار گرفت

مقدمات ساخت امتداد  اتوبان کرج تا قزوین فراهم شد و اجرای این برنامه مهم در دستورکار وزارت راه قرار گرفت.

براساس گزارش روزنامه اطلاعات، میخکوبی و ارزیابی حق ریشه صاحبان اراضی واقع‌شده در مسیر امتداد اتوبان پایان یافت و اداره ساختمان وزارت راه هم‌اکنون مشغول تهیه مقدمات، برای آغاز ساخت امتداد اتوبان کرج تا قزوین می‌باش. در حال حاضر شهر تهران از طریق پارک‌وی، ونک و ایوبی به اتوبان کرج راه دارد و این اتوبان با چهار باند، تهران را به کرج و حصارک متصل کرده و آخرین نقطه اتوبان کرج تا شهر قزوین حدود 90 کیلومتر فاصله دارد.

امتداد اتوبان کرج به موجب علائم میخکوبی‌شده وزارت راه از ضلع جنوبی راه تهران قزوین کشیده شده و از مقابل اراضی مهردشت گذشته و در بخش هشتگرد راه کنونی را قطع می‌کند.

مهندسان امروز اعلام کردند که ساخت اتوبان کرج – قزوین در راه‌های شمال و شمال غربی و جنوبی ایران مساله اشکال حرکت و ترافیک را از بین می‌برد و با ساخته شدن این راه اتومبیل‌ها در مدت یک ساعت و نیم به قزوین رسیده و از آنجا به شمال خواهند رفت.

دولت سیمان را کیسه‌ای 68 ریال عرضه می‌کند

به علت رونق فصلی امور ساختمان مصرف مصالح ساختمان افزایش یافت. سیمان یکی از اقلام و مصالح ساختمانی است که معمولا در رونق فصلی ساختمان به نوسان قیمت دچار می‌شود. به همین جهت امروز یک مقام مطلع در وزارت اقتصاد اعلام کرد که سازمان مرکزی شرکت‌های وابسته به وزارت اقتصاد از چندی قبل چادرهایی در نقاط مختلف شهر تهران دایر نمود و سیمان موردنیاز مصرف‌کنندگان را از قرار هر کیسه 68 ریال (تنی 1360 ریال) در این چادرها به فروش می‌رساند.

مقام مذکور افزود: سازمان مرکزی شرکت‌ها به مقدار کاملا مکفی در انبارهای خود سیمان موجود دارد و مصرف‌کنندگان می‌توانند سیمان مورد احتیاج خود را از چادرهای این شرکت خریداری نمایند. در حقیقت اعلام این مطلب به خاطر مبارزه با گرانی و شایعه کمبود سیمان در تهران می باشد.

تهیه طرح ترافیک تهران توسط مهندسین مشاور فرانسوی

گزارش طرح جامع حمل‌و‌نقل ترافیک تهران تسلیم مقامات سازمان برنامه شد. این گزارش در چند روز آینده در کمیته خاص رسیدگی به مشکلات ترافیک، که در شهرداری پایتخت تشکیل می‌شود و در آن مقامات عالیرتبه شهرداری و کارشناسان سازمان برنامه شرکت دارند مطرح و مورد بررسی قرار می‌گیرد.

گزارش طرح جامع حمل‌و‌نقل و ترافیک تهران که توسط گروه مهندسین مشاور فرانسوی تهیه شده شامل بررسی مشکلات ترافیک فعلی و راه‌حل بهبود وضع ترافیک و به‌طور کلی حمل‌ونقل صحیح در تهران است.

در گزارش طرح‌ جامع ترافیک، وضع تردد وسائل نقلیه شخصی، تاکسی، اتوبوس، عابر پیاده بررسی شده و همچنین ایجاد پل‌های هوایی، مترو، تراموا و راه‌حل‌های دیگر برای ترافیک با توجه به توسعه آینده شهر تهران مورد مطالعه قرار گرفته است . پیشنهادهایی نیز در هر یک از این زمینه‌ها عنوان شده که کمیته رسیدگی به مشکل ترافیک این پیشنهادات را بررسی می‌کند.

پس از پایان این بررسی، طرح‌های بهبود وضع ترافیک تهران مشخص و اعلام خواهد شد.مهندسین مشاور، براساس تصمیمات کمیته مذکور گزارش نهایی را تهیه و تسلیم سازمان برنامه خواهد کرد. برای اجرای طرح جامع حمل‌و‌نقل و ترافیک تهران، بانک جهانی اعلام کرده بود وام بلندمدت در اختیار ایران قرار خواهد داد.

پنجم اردیبهشت 1361؛ قیمت انواع پودر لباسشویی اعلام شد

ستاد بسیج اقتصادی کشور به اطلاع می‌رساند: با کمکی که به صنایع تولیدکننده پودر لباسشویی در جهت افزایش تولید بیشتر مواد پاک‌کننده به عمل آمده است در آینده نزدیک سهمیه سرانه بیشتری در اختیار خانواده‌ها قرار خواهد گرفت. در همین رابطه ستاد بسیج اقتصادی کشور قیمت مصرف‌کننده انواع پودر پاک‌کننده در سطح کشور را برای اطلاع خانواده‌ها به این شرح اعلام می‌کند:

پودر لباسشویی 240 گرمی قیمت مصرف‌کننده هر بسته 31 ریال، پودر لباسشویی 480 گرمی قیمت مصرف‌کننده هر بسته 64 ریال، پودر لباسشویی 1200 گرمی قیمت مصرف‌کننده هر بسته 138 ریال، پودر ماشین لباسشویی 500 گرمی قیمت مصرف‌کننده هر بسته 83 ریال، پودر ماشین لباسشویی 1200 گرمی قیمت مصرف‌کننده هر بسته 192 ریال. ستاد بسیج اقتصادی کشور از هموطنان درخواست می‌نماید در صورتی که به موارد تخلفی برخورد کردند مراتب را به دادگاه‌های انقلاب ویژه امور صنفی و سایر ارگان‌های مسوول در شهرستان مربوطه اطلاع دهند تا در مورد مجازات متخلف و قطع سهمیه آن اقدام شود.

پنجم اردیبهشت 1371؛ کمیته مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و امارات تشکیل می‌شود

جمهوری اسلامی ایران و امارات عربی متحده تصمیم گرفتند روابط با یکدیگر را گسترش دهند و به این منظور قرار شد کمیته مشترکی ازسوی دو کشور تشکیل شود و چارچوب همکاری‌های همه‌جانبه به‌ویژه همکاری‌های اقتصادی دو طرف را مشخص کند.

ولایتی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: این موضوع ازجمله تصمیمات شاخصی بود که در گفت‌و‌گو بین وزیران خارجه دو کشور ایران و امارات اتخاذ شد.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران اهتمام فوق‌العاده‌ای به عمران و آبادی مناطق جنوبی کشور به‌ویژه جزایر خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان دارد و بر همین اساس در سال‌های اخیر اقدامات زیادی برای سازندگی در جزیره ابوموسی صورت گرفته است. ازجمله در تشکیلات کشوری جزیره ابوموسی از بخشداری به فرمانداری تبدیل شده است.

پنجم اردیبهشت 1381؛ طرح دریافت مالیات از مصرف به جای تولید به دولت می‌رود

رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی اعلام کرد که طرح دریافت مالیات از مصرف به جای مالیات از تولید به زودی تقدیم هیات دولت می‌شود.

عیسی شهسوار خجسته گفت: این طرح که با عنوان «مالیات بر ارزش افزوده» مطرح است، در سازمان امور مالیاتی مراحل نهایی خود را می‌گذراند تا دو ماه آینده به هیات دولت ارائه می‌شود و پس از تایید به‌صورت لایحه تقدیم مجلس شورای اسلامی خواهد شد.

وی با بیان اینکه دریافت مالیات از مصرف به جای مالیات بر تولید در 150 کشور جهان اعمال می‌شود، خاطرنشان کرد: این امر افزایش ارزش افزوده را در پی خواهد داشت.

پنجم اردیبهشت 1391؛ رشد بی‌سابقه شاخص‌های قیمتی در سال 90

بررسی آمارهای ارائه‌شده بانک مرکزی از شاخص‌های قیمت در بخش‌های مختلف نشان از رشد بی‌سابقه هزینه کالاها و خدمات در 11 ماه سال گذشته دارد.

نگاهی کلی به آمارهای مقایسه‌ای بانک مرکزی در این مورد نشان از افزایشی بودن نمودار شاخص‌ها طی سال گذشته نسبت به 10 سال اخیر است.

چنانکه به طور مثال شاخص‌ بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری (تورم) طی 10 سال اخیر تنها در سال 87 روند رو به افزایش داشته و نسبت به سال ماقبل خود نزدیک به 26 درصد رشد کرده اما همین شاخص در 11 ماه اول سال 90 نزدیک به 22 درصد نسبت به سال 89 رشد کرده است.

آمارهای بانک مرکزی از شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی مناطق شهری (تورم) در 10 سال گذشته نشان از رشد بالای این شاخص در سال گذشته دارد.چنانکه تورم در سال 80 نزدیک به 11.5 درصد بوده اما در 11 ماه سال 90 به 22.5 درصد رسیده است.

اطلاعات ارائه‌شده ازسوی بانک مرکزی نشان می‌دهد تورم در یک دهه اخیر تا سال 83 روند صعودی داشت و 15 درصد شد اما در سال 84 این شاخص پایین آمد و به 10.4 درصد رسید. در سال‌های 85 تا 87 شاخص تورم بار دیگر افزایشی شد و حتی در سال 87 رکورد بالاترین سطح در یک دهه اخیر را شکست؛ 25.4 درصد.

تورم در سال‌های 88 و 89 بار دیگر روند کاهشی گرفت و به 12.4 درصد در سال 89 رسید؛ اما در سال 90 به بالاترین سطح خود در سه سال اخیر صعود کرد و 21.5 درصد شد. این رقم به معنای دومین سال پرتورم در 10 سال گذشته است.

حمله ویروسی به وزارت نفت

وزارت نفت تحت یک حمله ویروسی قرار گرفت. این خبری بود که دیروز روی سایت‌های مختلف قرار گرفت و سخنگوی وزارت نفت آن را تایید کرد.

قطع شبکه‌های مختلف وابسته به وزارت نفت برای جلوگیری از توسعه این ویروس ازجمله اقداماتی بوده که برای مقابله با این حمله سایبری صورت گرفته است.

علیرضا نیکزاد، سخنگوی وزارت نفت با بیان اینکه اطلاعات اساسی وزارت نفت صدمه ندیده است، چراکه سرورهای عمومی از سرورهای اصلی جدا است، اعلام کرد که از همه اطلاعات اصلی و غیراصلی بک‌آپ داشتیم و مشکلی از این بابت وجود ندارد.

وی با بیان اینکه توان نرم‌افزاری و مهندسی ما برای مقابله با حمله سایبری کافی است، افزود: به کمک دیگر دستگاه‌ها نیاز چندانی نداریم.اما مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران از یکشنبه شب دستور کمک به تیم IT وزارت نفت را صادر کرده بود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید