نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 6 اردیبهشت

افزایش قیمت خرید تضمینی شیر و پنیر از دامداران

کدخبر: ۴۰۸۱۳۹
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات6 اردیبهشت در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
افزایش قیمت خرید تضمینی شیر و پنیر از دامداران

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

ششم اردیبهشت 1351؛ ایران در یونان پالایشگاه می‌سازد

شرکت ملی نفت ایران با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد، در تعقیب اقدامات و مذاکراتی که از چندی قبل برای توسعه فعالیت‌های شرکت‌ ملی نفت ایران در کشورهای مصرف‌کننده ارزیابی به عمل آمده است، طبق قولنامه‌ای که 31 فروردین سال‌جاری بین دکتر اقبال رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و گروه سرمایه‌گذاران یونانی «نیارخوس» در پاریس امضا و مبادله شد، شرکت مختلطی به نام شرکت تصفیه و توزیع نفت ایران و یونان با مشارکت شرکت ملی نفت ایران و گروه «نیارخوس» در یونان تشکیل شد.

شرکت مختلط تصفیه و توزیع ایران دیرنال دو سوم سهام پالایشگاه اسپیروپیرگوس با ظرفیت چهار و نیم میلیون تن در سال که در 50 کیلومتری شما شرقی شهر آتن واقع شده و یک سوم سهام آن متعلق به دولت یونان است. به موجب امتیازی که قبلا از دولت یونان کسب شده، این شرکت عملیات تصفیه و توزیع فرآورده‌های نفتی را در یونان برعهده دارد.

این شرکت مختلط 32 میلیون تن نفت خام موردنیاز پالایشگاه را طی 12 سال اولیه از شرکت ملی نفت ایران نسبت به تامین احتیاجات بعدی نفت خام پالایشگاه نیز حق تقدم خواهد داشت.

ششم اردیبهشت 1361؛ دلایل قطع روابط اقتصادی ایران با ابرقدرت‌ها

 میرحسین موسوی، نخست‌وزیر در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: ما هرچه قدر از قدرت‌های بزرگ متمایز شویم و روابط اقتصادی و تجاری خودمان را با کشورهای جهان سوم برقرار کنیم، هم به نفع آن کشورها است و هم به نفع کشور ما و هم کمک می‌کند که ما هرچه سریع‌تر با ابرقدرت‌ها از نظر اقتصادی قطع وابستگی کنیم. مساله دیگری که مطرح می‌باشد سرنوشت کشورهای اسلامی و ملت اسلامی است که به یکدیگر پیوسته است که این موضوع یک ریشه ایدئولوژی و مکتبی برای ما دارد. برای اینکه این ارتباطات در آینده گسترش پیدا بکند و این سرنوشت پیوسته شود و این سرنوشت پیوسته باور شود و به یک حرکت عمومی اسلامی منجر شود باید زیربناهایی برای این ارتباطات به‌وجود بیاید.

وی افزود: باید روابط اقتصادی و تجارتی کشورها و ملت‌های مسلمانان با همدیگر گسترش پیدا بکند و حالتی که این کشورها و ملت‌ها بتوانند به‌صورت یکپارچه بر پایه استواری روابط و بر پایه برآوردن نیازهای یکدیگر در مقابل قدرت‌های بزرگ بایستند؛ یعنی ما در رابطه با کشورهای مسلمان باید یک مقدار مرزهای کوتاه و چند روزه را ببریم و به آینده نگاه کنیم و مساله دیگری که مطرح است این است که ما باید با ملت‌های منطقه تفاهم داشته باشیم.

 موسوی اعلام کرد: ما در ارتباط با مردم مسلمان منطقه احتیاج زیادی داریم که با آنها تبادلات فرهنگی و اقتصادی و رفت‌و‌آمد داشته باشیم تا واقعا نیت‌های صلح‌جویانه و نیت‌های اسلامی خودمان را برای مردم دنیا توضیح بدهیم و روابط اقتصادی این مساله را فراهم بکنیم.

ششم اردیبهشت 1371؛ اتحادیه بازرگانان فرش و صنایع ایران در اتریش تشکیل شد

بازرگانان فرش دستباف و صنایع دستی ایران در اتریش با تشکیل اتحادیه‌ای، آمادگی خود را برای گسترش همکاری  با سازمان صنایع دستی و افزایش صادرات اقلام غیرنفتی کشورمان بر اتریش اعلام کردند.

 مهدی صفری، سفیر ایران در اتریش گفت: مناسبات اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و اتریش در تمامی ابعاد به طور بی‌سابقه‌ای در حال گسترش بوده و قرار است در دو ماه آینده چندین هیات رسمی از بخش‌های اقتصادی، صنایع و معادن کشورمان به اتریش سفر کنند و در چارچوب تصمیم کمیسیون مشترک ایران و اتریش زمینه‌های توسعه همکاری‌های موجود را مورد بررسی قرار دهند.

وی افزود: در سال گذشته میلادی روابط اقتصادی میان دو کشور توسعه چشمگیری داشت و صادرات کشورمان به اتریش نسبت به سال 1990 به میزان 53.3 درصد افزایش یافت و به حدود 192 میلیون دلار رسید.

سهم‌ نسبی افزایش صادرات نفتی ایران به اتریش از 15 هزار بشکه به 30 هزار بشکه در روز قابل‌توجه است.

 صفری با اشاره به ابراز تمایل اتریش برای همکاری فعال در زمینه استخراج نفت و سرمایه‌گذاری در حوزه‌های نفتی کشورمان گفت: در این زمینه تاکنون هیات‌هایی میان دو کشور مبادله شده و گفتگوهایی صورت گرفته است.

وی در این باره به شرکت نفت اتریش که طرحی برای همکاری و سرمایه‌گذاری در استخراج از حوزه نفتی «بلال» به میزان 120 میلیون دلار ارائه کرده است، اشاره کرد.

قیمت خرید تضمینی شیر و پنیر از دامداران افزایش یافت

براساس مصوبه شورای اقتصاد از اول اردیبهشت‌ماه قیمت خرید تضمینی شیر و پنیر از دامداران به ترتیب یک لیتر 220 ریال و هر کیلو پنیر 2250 ریال تعیین شده است.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: درخصوص طلب دامداران از شرکت سهامی صنایع شیر، 10 میلیارد ریال از محل منابع سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده اختصاص یافته است که این مبلغ به آنان پرداخت می‌شود.

وی افزود: قیمت علوفه در سال‌جاری برای تولیدکنندگان تغییری نخواهد داشت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید