نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 8 اردیبهشت

واردات در مقابل ارز حاصل از صادرات مجاز است

کدخبر: ۴۰۸۶۰۸
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات8 اردیبهشت در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:چای بسته‌بندی یک کیلویی 53 تومان
واردات در مقابل ارز حاصل از صادرات مجاز است

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

هشتم اردیبهشت 1361؛ چای بسته‌بندی یک کیلویی 53 تومان

واحد چای کمیته امور صنفی به منظور آگاهی هموطنان عزیز قیمت چای بسته‌بندی را به شرح زیر اعلام کرد: چای بسته‌بند‌شده 40 درصد خارجی و 60 درصد داخلی در بسته‌های یک کیلویی 530 ریال، 500 گرمی 270 ریال و 100 گرمی 55 ریال.

این کمیته همچنین اعلام کرد هیچ نوع چای خارجی دیگری به‌صورت بسته‌بندی و چه به‌صورت فله که مخلوط است، وجود ندارد. مصرف‌کنندگان در صورت مشاهده تخلف می‌توانند با دادگاه ویژه امور صنفی تماس گرفته تا مختلف تحت قرار گیرد.

واردات در مقابل ارز حاصل از صادرات مجاز است

برای فعال کردن صادرات غیرنفتی به بازرگانان ایرانی اجازه داده می‌شود تا با ارز حاصل از صادراتشان کالای مجاز را با اجازه وزارت بازرگانی وارد کنند.

علی‌نقی خاموشی، معاون صادرات وزارت بازرگانی در مورد فعال کردن صادرات غیرنفتی گفت: قرار است سیاستی جدی در راه فعال کردن صادرات غیرنفتی دنبال شود. به همین دلیل اولین اقدامی که وزیر بازرگانی شهید باهنر در این راه انجام داد تشکیل یک شاخه معاونت صادرات بود.

وی افزود: برای تشویق صادرات به بازرگانان ایرانی اجازه داده می‌شود تا با ارز حاصل از صادراتشان کالاهای مجاز را در چارچوب سیاست وارداتی وزارت بازرگانی وارد کنند که این امتیاز برای تشویق و فعال کردن صادرات غیرنفتی در نظر گرفته شده است؛ چراکه اگر بازرگانی مایل به وارد کردن کالایی باشد تلاش بیشتری در راه صدور خواهد کرد.

خاموشی بیان کرد: اقدام دیگری که وزارت بازرگانی با کمک شورای اقتصاد و هیات دولت انجام داد، فعال کردن صادرات کالاهای صنعتی است. قرار شده تا 20 درصد کالاهای تولیدی صنایع به خارج صادر شود.

هشتم اردیبهشت 1381؛ اولین محموله میعانات گازی پارس جنوبی صادر می‌شود

اولین محموله میعانات گازی پارس جنوبی نهم اردیبهشت صادر می‌شود.  اسدالله صالحی فروز، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس گفت: از زمان بهره‌برداری از فازهای 2 و 3 پارس جنوبی جمعا نزدیک به 600 هزار بشکه میعانات گازی استحصال شده است که از این میزان حدود 500 هزار تن آماده صدور به کشورهای خارجی است.

وی گفت: اولین نفتکش 30 هزار تنی آماده بارگیری میعانات گازی استحصالی فازهای دوم و سوم از منطقه عسلویه است.

ارزش صادرات 500 هزار بشکه میعانات گازی حدود 12 میلیون دلار برآورد می‌‌شود.این میزان میعانات گازی از بهمن‌ماه سال 80 تاکنون استحصال شده است. مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس درباره افزایش تولید میعانات گازی اظهار کرد: از اول مهرماه ظرفیت تولید میعانات به روزانه 80 هزار بشکه می‌رسد. قیمت هر بشکه میعانات گازی اندکی از قیمت هر بشکه نفت خام بیشتر است.صالحی فروز مقصد اولین محموله میعانات را کشورهای حاشیه خلیج فارس عنوان کرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید