خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۶/ کتاب « انتقال قدرت»

موافقت رهبری با درخواست ملاقات سید محمد خاتمی

کدخبر: ۴۱۰۰۲۵
شب میهمان رهبری بودم. مطالب [مجمع] روحانیون مبارز را مطرح کردم. ایشان به کلی منکر یکسو بودن صحبت‌ها هستند. قرار شد به آقای خاتمی که درخواست ملاقات کرده، وقت بدهند
موافقت رهبری با درخواست ملاقات سید محمد خاتمی

در 15 اردبیشهت 1376 آیت الله هاشمی رفسنجانی در کتاب خاطرات خود به چهار موضوع اشاره کرده است مهم ترین آنها به دیدار برخی رجال سیاسی باز میگردد که در آن درباره انتخابات ریاست جمهوری در دوم خرداد 76 دغدغه هایی داشته اند. متن خاطرات این روز در ادامه می آید:

برای همایش اندیشمندان ایرانی داخلی و خارجی، از منزل به مرکز همایش‌های صداوسیما رفتیم. دکتر [ایرج] فاضل و دکتر [کمال] خرازی گزارش دادند و دکتر [ایرج] یزدان‌بخش، رئیس انجمن پزشکان ایران در اروپا و پروفسور [فضل‌الله] رضا، سخنرانی نمودند و از پیشرفت‌های سازندگی ایران پس از جنگ، با اعجاب یاد کردند و خواستند که با ایرانیان مقیم خارج، با گذشت و عطوفت رفتارکنیم. لوحی به عنوان سپاس به من تقدیم کردند. من هم سخنرانی مفصلی کردم و بر استقلال واقعی ایران تکیه نمودم و فهرستی از کارهای مهم انقلاب را از ابعاد سیاسی و فرهنگی و علمی و فنی ارائه دادم.[1] گویا سخت تحت تأثیر قرار گرفتند؛ به‌خصوص که چند روزی هم از کارهای مهم سازندگی بازدید کرده بودند. حدود دویست نفری از خارج آمده‌اند.

به دفترم رفتم. کارها را انجام دادم. [آقای لی‌لان چینگ]، معاون نخست‌وزیر چین آمد. قبلاً اخوی محمد، [معاون اجرایی رییس‌جمهور] که رئیس کمیسیون مشترک است، گزارشی از مذاکرات و توافق‌ها و امتناع آنها از ساخت نیروگاه اتمی مقرر را داد. مذاکرات در مورد توسعه همکاری‌ها در بخش‌های نفت و گاز و صنایع و دریا بود. عذرشان در مورد نساختن نیروگاه، این است که قسمتی از آن را باید از فرانسه و کانادا بگیرند و امید ندارند که در شرایط موجود، آن‌ها موافقت کنند، ولی عذری برای ناقص‌گذاشتن کار تأسیسات اتمی اصفهان نداشتندکه قرار شد پیگیری شود. به خاطر مقابله با اروپا، ترجیح دادیم که در شرایط حاضر، این را مانع همکاری‌های دیگر ندانیم.

[آقای غلامرضا آقازاده]، وزیر نفت آمد. از خطر هماهنگ شدن اروپا و آمریکا علیه ایران اظهار نگرانی کرد. قرار شد همکاری با چین را توسعه بدهند و روسیه را نیز. عصر آقایان [سیدمحمد] موسوی خویینی‌ها، [مهدی] کروبی، [محسن] نوربخش، [غلامحسین] کرباسچی و [حسین] مرعشی آمدند. از صحبت‌های دیروز رهبری[2] در مورد انتخابات اظهار نگرانی کردند و گفتند که آقای [سیدمحمد] خاتمی استعفا خواهد داد و آنها هم کنار خواهند رفت. نصیحتشان کردم که چنین کاری نکنند. قرار شد با رهبری مطرح کنم و شب با رهبری مطرح کردم.

برای افتتاح کنگره سرداران شهید استان تهران، به ورزشگاه آزادی رفتم. نمایشی و شعر و سخنرانی دختر و مادر و همسر شهید و خیرمقدم آقای [محسن] رضایی، [فرمانده کل سپاه پاسداران] و سخنرانی مفصل من انجام شد[3] و سپس مراجعت کردم.

دکتر حبیبی، [معاون اول رییس‌جمهور] آمد. نظر داشت که قبل از انتخابات، در مراسم مجلس شرکت نکنیم. شب میهمان رهبری بودم. مطالب [مجمع] روحانیون مبارز را مطرح کردم. ایشان به کلی منکر یکسو بودن صحبت‌ها هستند. قرار شد به آقای خاتمی که درخواست ملاقات کرده، وقت بدهند و قانع‌شان کنند. راجع به مسائل اروپا و آمریکا و چین و روسیه و جامعه مدرسین [حوزه علمیه قم] و سفر من و مسأله مصر مذاکره کردیم.

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «این نشست می‌تواند، نشست مهم و کارسازی باشد. موقع خوبی هم تشکیل شده است. موقعی که واقعیت‌های جامعه ایران خود را نشان می‌دهد و قضاوت را آسان می‌کند. اگر ما در گذشته می‌خواستیم وضع ایران را ترسیم کنیم، اغلب به صورت سخنرانی و طرح بود که تحقق آنها با تردید روبرو بود، ولی امروز گوشه‌ای از آنچه فکر می‌کردیم، به‌واقعیت و حقیقت خود را نشان می‌دهد و می‌توان روی آن بحث کرد. ایران در گذشته حقیقتاً مظلوم بود و ایران و ایرانی فرصتی پیدا نکرده بود، استعدادهایش را بروز دهد و به‌خصوص در این سه چهار قرن اخیر که قرن‌های ترقی در دنیا بود، ما بدترین وضع را داشتیم. از این نظر انقلاب اسلامی را باید یک معجزه تلقی کرد. همه ما می‌دانیم که قدرت‌های غرب و شرق و ارتجاع منطقه، نمی‌خواستند این کارها انجام شود و در داخل هم خیلی کار کرده بودند که نشود، ولی شد. بعد از آن هم شورش‌هایی از پیش طراحی شده راه انداختند که جلوی انقلاب را بگیرند که آن هم کاری از پیش نبرد. بعد آن جنگ عجیب و غریب را به‌وجود آوردند که جزو نوادر در جنگ‌های دنیاست و حتی تاکنون بوق‌های استعماری، نگذاشته‌اند که حقایقش گفته شود. این افتخار عظیمی است که خارجی‌ها در تصمیم‌گیری‌های این کشور هیچ نقشی ندارند. امروز قدرت عجیبی در ایران خلق شده است. ما الان 5/1 میلیون دانشجو داریم که این نیروی انسانی، رمز اساسی قدرت اجرایی ماست. برای شما مشکل است که به روستاها بروید، ولی می‌توانید به جنوب تهران بروید و آنجا را با 15 سال گذشته مقایسه کنید که البته در سال‌های آینده به دلیل برخی مسائل طبیعی بهتر از شمال شهر خواهد شد. ما حتی به فکر کنار مرزها هم که کشورهای مثل ما توجه نمی‌کنند، بوده‌ایم. راه‌ها و سدها و کارخانه‌های بسیاری در مناطق متصل به مرز در حال ساخت است. دانشگاه زاهدان از بهترین دانشگاه‌های ماست با حدود 30 تا 40 هزار دانشجو و سد پیشین هم در کنار بلوچستان پاکستان ساخته شده است. حتی در کردستان که این طور تبلیغ می‌کنند که جنگ است، ما در کنار مرز عراق در حال ساخت سد هستیم. آب‌های کم کشور را که هدر می‌رفت، داریم مهار می‌کنیم. یک طرح افسانه‌ای در مازندران در حال اجراست که ضمن آن از آستارا تا ترکمن صحرا کانالی کشیده می‌شود که هرجا منطقه‌ای آب زیاد دارد، به این کانال می‌ریزد و هرجا آب کم دارد از آن بهره می‌گیرد. دریاها قبلاً اصلاً مال ایران نبود. سازه‌های دریایی در اختیار خارجی‌ها بود و از ساحل که به دریا می‌رفتیم، حتی کاپیتان کشتی‌ها، خارجی بودند. تعمیر کشتی اساساً در ایران انجام نمی‌شد و تمام بندرها را خارجی‌ها به قیمت زیاد و به صورت کلید در دست می‌ساختند. اساساً ما در دریای خزر بندر نداشتیم. امروز ما یک کارخانه کشتی‌سازی عظیم در دریای خزر داریم و 10 بندر صیادی ساخته شده و یا در حال ساخت است. امیدوارم حرکتی که ایران با آزادی و با اتکا به اسلام آغاز کرده است، در چند سال آینده هم ادامه پیدا کند. سال 1400 امیدواریم تمام برنامه‌هایمان را تحقق یافته ببینیم. شما هم می‌توانید در آن برنامه شریک شوید.» رجوع‌کنید ← کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1376، دفتر نشر معارف انقلاب، 1398»

[2] - آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب، در دیدار علما، روحانیون، فضلا و مبلغین، با بیان اهمیت حضور مردم در انتخابات ریاست جمهوری، از علما و روحانیون خواستند که به مردم برای گزینش فرد اصلح کمک کنند. ایشان ضرورت گزینش خوب و آگاهانه در انتخابات ریاست جمهوری را به عنوان وظیفه آحاد مردم مورد تأکید قرار دادند و فرمودند: «انتخاب کنندگان باید برای گزینش اصلح تلاش کنند و به نامزدی رأی دهند که امین‌ترین و در اداره امور کشور قادرترین فرد باشد.» رهبر انقلاب، علما را امین، مورد اعتماد و مرجعی قابل قبول برای مردم توصیف کردند و گفتند: «مردم تشخیص علما را تشخیص قابل احتجاج عندالله می‌دانند و در مسایلی مانند انتخابات ریاست‌جمهوری بیش از همه به علما اعتماد می‌کنند؛ بنابراین علما باید در انتخاب درست به مردم کمک کنند و به هنگام راهنمایی مردم، با حداکثر دقت کسی را معرفی کنند که برای آن حجت داشته باشند و بتوانند در پیشگاه خداوند متعال پاسخگو باشند، زیرا عدم دخالت و نیز دخالت بدون حجت، خطرناک است.» ایشان خطاب به علما و روحانیون فرمودند: «کاری کنید که مردم با رأی بالایی بتوانند یک شخص لایق، مدیر، متعبد، متدین و مجرب در اداره امور کشور را انتخاب کنند. شما باید در میان نامزدها، کسی را به مردم معرفی کنید که با معیارهای صحیح، تطبیق کند.» منبع: تارنمای دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله خامنه‌ای، بیانات 1376.

[3] - آقای هاشمی، درکنگره بزرگداشت سرداران شهید سپاه و 36 هزار شهید استان تهران، گفت: «این کنگره، فضای دوران مقدس و روزهای سرنوشت‌سازی را که بسیاری از بندگان خالص جان برکف از حیات انقلاب و اسلامی دفاع اسلام می‌کردند، زنده کرده است. ما در آستانه عاشورا هستیم؛ عاشورایی که در آن 70 تن شهید تقدیم اسلام شد. این همه اثر و سازندگی داشت، اما من مطمئن نیستم که اخلاص بسیاری از شهیدان انقلاب اسلامی، از اخلاص یاران امام حسین (ع) کمتر باشد. عاشورا با هفتاد و اندی شهید، آن همه اثر و سازندگی را داشت و ایران اسلامی با تقدیم صدها هزار، صدها هزار شهید و ایثارگر قطعه مهمی را در تاریخ بازی کرده است و واقعاً این مقایسه مفهوم جالبی دارد و ما می‌توانیم شهادت بدهیم، این همه قربانی با همه اخلاص و با عشق خود و با انتخاب خطرات به‌این راه رفتند. عدالت الهی ایجاب می‌کند، یاد قربانیان و شهدای گرانقدر عظیم دوران دفاع مقدس، حداقل در ایران برای قرن‌ها باقی بماند. خانواده‌های شهدا نیز با انتخاب راه شهید، امتحان الهی را به بهترین وجه پشت سر گذاشتند. امروز برای من ملموس است، آنچه مایه پایداری و رشد و بالندگی و استقلال ایران و انقلاب اسلامی است، حضور مؤثر شما ایثارگران در اعماق کشور امام زمان (عج) است و حضور معنادار شما همه جا را نورانی کرده است. امروز همه کشور، ملت ما و همرزمان و همسنگران آنان، این عزیزان را فراموش نخواهند کرد، چرا که آنان سردارانی بزرگ‌اند. یکی از مشکلات ما در جبهه‌های جنگ تحمیلی، تفهیم این نکته به‌دوستان خودمان بود که در هر عملیات، هدف ما در دفاع شهادت نیست و پیروزی و نگاه‌داشتن اسلام است، اما آنها خود عاشقانه راه دیگری را انتخاب کرده بودند و این پیروزی‌های درخشان مربوط به صفا و صمیمیتی بود که در وجود آنها بود. با این روحیه بود که ایران اسلامی در برابر دشمن تا به دندان مسلح، توطئه‌های تبلیغاتی استکبار جهانی، حمایت‌های عظیم قدرت‌های شیطانی از دشمن و حتی نبرد رو در رو با آمریکا پیروز شد. با این شهادت‌ها بود که سازمان ملل ایران را مظلوم جنگ دانست و مُهر متجاوز بودن را به کارنامه صدامیان زد و این قطعه بسیار مهمی است و حافظه تاریخ نیز این حماسه‌ها را حفظ می‌کند و دنیا نیز تحلیل می‌کند که این اتفاق عظیم چگونه رخ داده است. اگر امروز می‌توانیم کشور را بسازیم و توطئه‌های دشمنان را در کشور امام‌زمان خنثی کنیم و به عمران و بازسازی کشور بپردازیم، به‌دلیل استفاده از همسنگران همان شهدا است و ایثارگرانی است که تا دیروز جانشان را برای امام (ره) فدا می‌کردند و امروز رهبر عزیزشان را همان‌گونه حمایت می‌کنند.» رجوع‌کنید ← کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1376، دفتر نشر معارف انقلاب، 1398»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید