نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 17 اردیبهشت

بهره‌برداری از کارخانه مشترک فولاد ایران و کویت آغاز شد

کدخبر: ۴۱۰۵۲۰
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات17 اردیبهشت در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
بهره‌برداری از کارخانه مشترک فولاد ایران و کویت آغاز شد

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

17 اردیبهشت 1351؛ دولت بر قیمت کالاهای وارداتی نظارت می‌کند

نخست‌وزیر در مراسم گشایش سمینار گمرک گفت: تعرفه گمرکی عوض شد و امسال هم به اجرا گذارده شد ولی جدول گمرکی در سال آینده به موقع به اجرا درخواهد آمد چون این جدول باید با جدول قبلی تطبیق داده شود و طوری عمل شود تا مشکلی برای بخش خصوصی به وجود نیاید. تعرفه گمرکی دیگر برای دولت یک منبع درآمد نیست هدف این تعرفه ضمن آنکه درآمدی هم نصیب خزانه کشور می‌کند تعیین سیاست اجرایی اقتصاد کشور است.

آقای هویدا ادامه داد: خطوط اصلی سیاست دولت در واردات و صادرات و حمایت از صنایع مربوط به همین قانون و جدول است.

قانون تعرفه قدیم جوابگوی اقتصاد پرتحرک و رشد ما نبود. به همین جهت آن را عوض کردیم. واردات ما اگر امروز 2.5 میلیارد دلار است در 5 سال دیگر به 6 میلیارد دلار خواهد رسید. جدول جدید حقوق و عوارض گمرکی را براساس ارزش تعیین می‌کند؛ درحالی‌که جدول فعلی براساس وزن دریافت می‌کند.

به گفته وی، قانون جدید به دولت امکان می‌دهد به قیمت کالاهای وارداتی نظارت دقیق داشته باشد. برای هر کالا یک قیمت وارداتی وجود دارد و یک مقدار هزینه‌های معلوم به اضافه سود عادلانه، وقتی همه این ارقام روشن باشد پس بهای کالا برای مصرف‌کننده هم روشن است به همین جهت اگر کسی گران فروخت، وزارت اقتصاد و گمرک به سراغش خواهند رفت و او را وادار می‌کنند که یا قیمت کالای خود را تقلیل دهد یا حقوق و عوارضی را که نپرداخته با جریمه بپردازد.

امسال میوه ارزان می‌خوریم

به تناسب مساعد شدن هوا و عرضه میوه تازه قیمت میوه‌های موجود و سبزی‌ها رو به تنزل است. بارندگی‌های نافع سال گذشته و ادامه آن در سال باعث گردید که کلیه محصول اراضی و باغات وضع خوب و عالی پیدا کنند و اگر تا موقعی که شکوفه سر درختی‌ها تبدیل به میوه می‌شود، تگرگ و یا بادهای موسمی شدید نوزد سال جاری از نظر میوه پربرکت‌ترین سال‌های اخیر خواهد بود.

در حال حاضر حمل میوه و سبزی از مناطق بسیار دور مانند اهواز، دزفول، شوشتر، جیرفت و پلدختر به تهران حمل می‌شود و به تدریج که میوه استان‌های نزدیک‌تر و اطراف شهر وارد بازار تهران می‌شود تاثیر مستقیم در روی قیمت‌ها خواهد گذاشت. مهم‌ترین کالایی که در میادین نرخ گران و غیرمنطقی دارد مربوط به سیب زمینی است. قیمت هر کیلوی آن در میادین رسمی 25 ریال و اسلامبولی 30 ریال است و چون سیب‌زمینی مصرف دارد و عرضه آن کفاف تقاضا را نمی‌دهد، قیمت آن برای مصرف‌کننده کیلویی 38 تا 40 ریال است.

در میادین تهران هنوز پرتقال خارجی و پرتقال داخلی با هم عرضه می‌شود ولی قیمت پرتقال داخلی تقریبا نصف قیمت پرتقال خارجی است. پرتقال شهسوار در بازار عمده‌فروشی هر کیلویی 10 تا 35 ریال پرتقال وارداتی هر کیلویی 35 تا 55 ریال است. با اینکه «موز» برای مصرف تهران به مقدار زیاد وارد و عرضه می‌شود و روزانه حدود 50 تن موز در تهران توزیع و مصرف می‌شود، ولی قیمت عمده‌فروش هنوز هر عدد 2 تا 10 ریال است که برای مصرف‌کننده 5 ریال و حداکثر 15 ریال می‌باشد.

«موز» فعلی تهران  اکثرا از پاکستان، ارد و سومالی حمل می‌شود که مرغوب‌ترین آن «موز» سومالی است.

هنوز خیار اطراف تهران به دست نیامده است و خیار فعلی از جیرفت – پل دختر به تهران می‌رسد و هر صندوق بین 180 تا 350 ریال عرضه می‌شود. گفته می‌شود که با رسیدن خیار محصول اطراف شهر ظرف یکی دو هفته آینده قیمت خیار نیز تقلیل پیدا خواهد کرد.

با اینکه حدود یک ماه است باقلا از مناطق جنوبی کشور به تهران حمل می‌شود، ولی قیمت آن تا زمانی که محصول سایر مناطق به بازار عرضه نشود، بالا خواهد بود و قیمت فعلی عمده‌فروشی فروش باقلا کیلویی 6 تا 10 ریال است.گوجه درختی در میادین فراوان شده و قیمت آن هر کیلو 15 تا 20 ریال است کوچه‌های موجود در بازار متعلق به بابل – کاشان – قم و ساوه است.

بازار خاورمیانه 19 کمپانی آمریکایی به ایران واگذار می‌شود

19 کمپانی بزرگ آمریکایی که در نمایشگاه صنعتی آمریکا در تهران شرکت خواهند کرد، آمادگی خود را برای مشارکت و سرمایه‌گذاری در ایران اعلام داشتند.

امروز گفته شد این گروه علاوه‌بر اینکه حاضرند در ایران سرمایه‌گذاری مشترک داشته باشند، به ایران امکان خواهند داد که مرکز شرکت در تهران و ایران پایگاه عملیات بازرگانی برای کشورهای مجاور و خاورمیانه باشد.

به عبارت دیگر چنانچه کمپانی‌هایی که با مشارکت طرف ایرانی در ایران سرمایه‌گذاری کنند؛ درصورتی‌که در کشورهای مجاور و خاورمیانه بازار فروش داشته باشند، این بازار از طریق ایران و کالاهایی که در ایران تولید می‌شود، تغذیه خواهد شد.

 

کارخانه صنایع چوب نکا شروع به کار می‌کند

کارخانه مجتمع صنایع چوب نکا در سال آینده به کار می‌افتد و سالانه ده‌ها هزار مترمکعب انواع چوب و مبل و صندلی و در و پنجره چوبی تولید خواهد کرد. برای تامین مواد اولیه این کارخانه 83 هزار هکتار اراضی جنگلی مورد استفاده قرار می‌گیرد و 250 هزار مترمکعب چوب از جنگل مازندران برداشت می‌شود به همین منظور تاکنون 160 کیلومتر در اراضی جنگلی راه کشیده شده است.

خبرنگار  اطلاعات می‌نویسد نصب ماشین‌آلات کارخانه صنایع چوب نکاء آغاز شده و تا سال آینده خاتمه می‌یابد و بهره‌برداری از این کارخانه شروع می‌شود.

کارخانه صنایع چوب نکاء سالانه 55 هزار مترمکعب الوار و تخته، 5 هزار مترمکعب جعبه‌سازی، 68 هزار مترمکعب تخته سه‌لایی، 4 میلیون مترمکعب روکش 18 هزار تن نئوپان، 220 هزار عدد صندلی خمیده، 85 هزار مترمربع درب و پنجره و دیوار چوبی، 5 هزار دست مبل تولید خواهد کرد.

نماینده عربستان سعودی به تهران می‌آید

در این هفته نماینده‌ای از جانب دولت عربستان سعودی به تهران می‌آید تا با مقامات شرکت «سابیر» وابسته به وزارت آب و برق پیرامون مناقصه بین‌المللی لوله‌کشی آب آشامیدنی 5 شهر عربستان سعودی مذاکراتی انجام دهد.

شرکت «سابیر» وابسته به وزارت آب و برق، چندی پیش در مناقصه لوله‌کشی آب آشامیدنی شهرهای عربستان شرکت جست و پس از رسیدگ به پیشنهادات، مقامات سعودی اعلام داشتند شرکت «سابیر» حداقل قیمت و هزینه را برای اجرای این طرح داده است.

با آنکه این اعلام نظر در حکم قطعی برنده مناقصه بودن شرکت سابیر است، معهذا موافقت نهایی به این شرکت اعلام نشد و هم‌اکنون فقط مکاتبات و تماس‌هایی در این زمینه جریان دارد و بیشتر این مکاتبات نیز در زمینه لوله‌کشی آب آشامیدنی سه شهر عربستان صورت می‌گیرد.

مذاکراتی که در این هفته مقامات شرکت سابیر با نماینده دولت عربستان سعودی خواهند داشت وضع این مناقصه را روشن خواهد ساخت و به‌طور کلی این مذاکرات منتج به اعلام نظر نهایی نیز خواهد شد.

شرکت سابیر در سال گذشته در مناقصه بین‌المللی لوله‌کشی آب آشامیدنی شهر مکه نیز شرکت کرد و با اینکه قیمت پیشنهاد شده در بین پیشنهادات کمترین رقم را داشت، مع‌الوصف اجرای این طرح به یک شرکت دیگر واگذار شد.

نیروگاه عظیم دو هزار مگاواتی در خوزستان احداث می‌شود

ایران قرارداد احداث یک نیروگاه عظم مولد برق را در خوزستان با یک کنسرسیوم بین‌المللی به امضا رساند.وزارت نیروی جمهوری اسلامی سفارش ساخت یک نیروگاه عظیم آبی به قدرت دو هزار مگاوات به کنسرسیوم بین‌المللی «اسیان براون باوری ای.بی.بی» آلمان مجری اصل در «مانهایم» اعطا کرده است. هنوز گفت‌و‌گو برای تامین اعتبار مالی درازمدت این پروژه عمرانی به ارزش دو میلیارد مارک به پایان نرسیده است. این نیروگاه را شرکت‌های «ای.بی.بی» آلمان، «اندارد گویترز» برزیل، «زولزرا شرویس» آلمان و «فرست آلپین» اتریش به طور مشترک در ایران خواهند ساخت.

از کل مبلغ سفارش ایران، 560 میلیون مارک به شرکت «ای.بی.بی» 875 میلیون مارک به کمپانی برزیلی، 375 میلیون مارک به شرکت «زولزر اشرویس» و 325 میلیون مارک به شرکت «فوست آلپین» تعلق می‌گیرد.

شرکت‌های اروپایی متعهد شده‌اند تمامی تجهیزات فنی و ماشین‌آلات لازم الکتریکی این نیروگاه را نیز تامین کنند. ازسوی دیگر کمپانی برزیلی برای ایجاد این نیروگاه سدی بر رود کارون (کارون 3) در استان خوزستان می‌سازد که بزرگ‌ترین پروژه عمرانی در برنامه انقلاب صنعتی جمهوری اسلامی ایران است عملیات ساختمانی این نیروگاه قرار است ظرف 5 سال آینده به پایان برسد و آماده بهره‌برداری شود.

17 اردیبهشت 1381؛ توافقنامه تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاری مشترک ایران و آلمان امضا می‌شود

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: توافقنامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه‌گذاری ایران و آلمان نهایی شده است و به زودی امضا و مبادله می‌شود.

طهماسب مظاهری در دیدار با وزیر اقتصاد ایالت «هسن» آلمان و هیات همراه با اشاره به روابط اقتصادی و سیاسی ایران و آلمان در سال‌های گذشته افزود: جمهوری اسلامی ایران تمایل دارد با بهره‌برداری از شرایط کنونی ظرفیت‌ها و مبادلات اقتصادی و سرمایه‌گذاری را بیش از پیش گسترش دهد.

مظاهری با بیان اینکه کالاها و خدمات تولیدی آلمان در ایران از اعتماد مردم برخوردار است، گفت: برای جلب همکاری سرمایه‌گذاران خارجی در ایران، دولت اقدام به اجرای برنامه اصلاح ساختار  اقتصادی کرده است.

وی به اصلاح قانون مالیات مستقیم، تک‌نرخی شدن ارز، نظام بودجه‌ای دولت، ایجاد صندوق ذخیره ارزی برای جلوگیری از پیامدهای منفی تغییر قیمت نفت در بازارهای جهانی، آغاز برنامه خصوصی‌سازی، فروش شرکت‌های دولتی و اجازه فعالیت بخش خصوصی در عرصه‌های بیمه و بانکداری اشاره کرد.

مظاهری گفت: بخش خصوصی در ایران مایل به گسترش سرمایه‌گذاری در زمینه توسعه صنایع کوچک و متوسط برای تامین کالاها و خدمات موردنیاز ضایع بزرگ است.

وی اظهار کرد: با اصلاحات انجام شده در قانون جلب و حمایت سرمایه‌گذاری خارجی راه را برای استفاده از سایر ابزارهای سرمایه‌گذاری می‌تواند به نسبت سهم سرمایه خارجی به کشور مادر منتقل شود که با اجرای نظام تک‌نرخی ارز از مشکلات کمتری نیز برخوردار خواهد شد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار کرد: تصویب قانون جلب و حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی در ایران و نهایی شدن توافقنامه تشویق و حمایت  متقابل از سرمایه‌گذاری میان دو کشور چشم‌انداز سرمایه‌گذاری شرکت‌های آلمانی را در ایران روشن و امیدوارکننده است.

بهره‌برداری از کارخانه مشترک فولاد ایران و کویت آغاز شد

طرح مشترک کارخانه (نورد میلگرد)، ایران و کویت با حضور شخصیت‌های ایرانی و کویتی در منطقه صنعتی «الشعیبیه» کویت به بهره‌برداری رسید.

ظرفیت کارخانه تا 550 هزار تن قابل افزایش است و در اولین با ظرفیت دویست هزار تن تولید میلگرد فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

براساس یک توافقنامه هفت ساله ماهانه 26 هزار تن مواد اولیه موردنیاز کارخانه فولاد ایران و کویت شامل شمش‌های فولادی توسط فولاد خوزستان تامین می‌شود.

شیخ صباح‌الاحمد الجابرالصباح، معاون اول نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه کویت، اسحاق جهانگیری، وزیر صنایع و معادن ایران، صلاح عبدالرضا خورشید، وزیر بازرگانی و صنعتی کویت و جمعی از وزیران و شخصیت‌های سیاسی و اقتصادی کویت در مراسم گشایش کارخانه یونایتد استیل حضور داشتند.

شیخ صباح‌الاحمد الجابر الصباح در این مراسم گفت: این طرح نمایانگر وجود دیدگاه جدید و عالی برای برپایی چنین صنایع مشترکی میان دو کشور دوست بوده و نیز تاکیدی بر عمق مناسبات دوجانبه است.

وی گفت: این کارخانه همچنین نشانگر حسن مناسبات و روابط سیاسی و اقتصادی میان کویت و همسایه عزیز آن جمهوری اسلامی ایران و همچنین علاقه‌مندی رهبران آنها به تشویق و حمایت از برپایی طرح‌های مشترک است.

وزیر امور خارجه کویت افزود: کارخانه نورد فولاد نمونه یک صنعت دلخواه و گامی در راه ترسیم چارچوب صنایع ملی و تنوع تولیدات آن است.

وی گفت که ایجاد چنین کارخانه‌ای، دولت و بخش خصوصی کویت را به ادامه تلاش‌های فشرده برای ایجاد صنایع ملی و متنوع که بتواند با صنایع دیگر در منطقه و جهان به رقابت بپردازد، تشویق می‌کند.

17 اردیبهشت 1391؛ افزایش یارانه نقدی به مانع خورد

نمایندگان عضو کمیسیون تلفیق بودجه 91 نه‌تنها با سناریوهای دولت برای کسب درآمد 135 یا 100 هزار میلیارد تومانی از محل اجرای هدفمندی یارانه‌ها، مخالفت کردند بلکه حتی با یک ریال افزایش درآمد نسبت به سال قبل هم موافقت نکردند.

اعضای کمیسیون تلفیق پس از یک جلسه طولانی، تصمیم گرفتند که درآمد امسال دولت از هدفمندی را مشابه سال قبل تعیین کنند، یعنی همان «54 هزار میلیارد تومان» موضوعی که به گفته موسی‌الرضا ثروتی، عضو کمیسیون تلفیق مجلس موجب «نارضایتی» محمدرضا فرزین، دبیر ستاد هدفمندی و نماینده دولت در کمیسیون شد.

این تصمیم کمیسیون تلفیق در صورت تایید نهایی در صحن مجلس، به این معنا خواهد بود که دولت نمی‌تواند یارانه‌های نقدی خانوارها را افزایش دهد و اجرای فاز دوم هدفمندی هم عملا منتفی است. همچنین مبلغ 28 هزار تومانی که به عنوان یارانه فاز دوم به حساب برخی خانوارها واریز شده بود، نیز باید در تصمیمی جدید تعیین تکلیف شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید