نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 19 اردیبهشت

آمریکا به ایران خسارت می‌پردازد!

کدخبر: ۴۱۰۸۷۳
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات19 اردیبهشت در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:شمار بیکاران کشور 550 هزار نفر است
آمریکا به ایران خسارت می‌پردازد!

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

19 اردیبهشت 1351؛ شمار بیکاران کشور 550 هزار نفر است

امیرحسین فرزانه، معاون نیروی انسانی وزارت کار در کنفرانس طی کار اظهار کرد: در پایان سال 51 تعداد فعالان زن در جامعه کارگری ایران به حدود یک میلیون و 85 هزار نفر بالغ خواهد شد.

وی افزود: در سال‌های 51 تا 56 (سال‌های برنامه عمرانی پنجم) یک میلیون و 950 هزار شغل جدید ایجاد خواهد شد. از سویی در حال حاضر شمار بیکاران کشور بالغ‌بر 550 هزار نفر است.فرزانه اعلام کرد: به موجب آمارگیری نمونه سال 48 اداره کل آمار و نیروی انسانی وزارت کار حدود 2 درصد از شاغلان کشور که بین 7 تا 42 ساعت در هفته کار می‌کردند، تقاضای کار اضافی داشته‌اند ولی به نسبتی که ساعات کار افزوده می‌شده نسبت متقاضیان کار نیز افزایش یافته است  و این خود دلیلی بر ناچیز بودن درآمد در قبال افزایش ساعات کار است.

وی بیان کرد: باید کوشید که نسبت جمعیت فعال را به کل جمعیت در طول برنامه پنجم افزایش داد. یکی از راه‌های ترقی دادن نسبت فعالیت آن است که در طول برنامه پنجم سهم زنان را در مجموعه فعالیت جامعه بیشتر کنیم. به موجب برآوردهای آماری سال 48 نرخ فعالیت ]مشارکت[ مردان 45 درصد و نرخ فعالیت زنان 7 درصد بوده است.

100 هزار تن گندم از خارج خریداری می‌شود

به منظور تامین گندم موردنیاز تا به دست آمدن محصول داخلی و توزیع آن به بازار میزان یکصد هزار تن گندم از خارج خریداری و به کشور وارد خواهد شد.

با توجه به بارندگی‌های سال گذشته و پیش‌بینی‌ها انجام‌شده میزان محصول گندم در سال جاری کفاف مصرف را می‌کند ولی به علت آنکه سرمای امسال هنوز تمام نشده است و براساس گزارش‌های رسیده از مناطق مختلف حتی در بعضی از مناطق ریزش برف ادامه دارد، لذت برداشت محصول گندم در سال‌جاری قدری تاخیر خواهد داشت.اولین محصول گندم امسال در مناطق گرمسیر مانند استان خوزستان شروع به برداشت شده است و تا هفته آینده این محصول به تدریج وارد بازارهای محلی خواهد شد.سال گذشته که خشکسالی فراوانی قسمت اعظم محصول گندم را مانع شد، دولت حدود یک میلیون و 20 هزار تن غله مورد احتیاج را به کشور وارد کرد.

19 اردیبهشت 1361؛ ویدئوهای وارداتی به هیچ وجه ترخیص نمی‌شود

رئیس‌کل گمرک ایران در مورد اطلاعیه اخیر گمرک مربوط به ویدئو گفت: در مورد «ویدئو تیپ»های وارداتی موجود در گمرکات کشور، اطلاعیه گمرک ایران منحصرا موضوع مربوط به مرجوع نمودن ویدئوهاست که در اطلاعیه به همین مطلب اشاره شده است.

صاحبان ویدئوها می‌توانند با استفاده از این اجازه نسبت به خارج کردن کالای خود از کشور اقدام کنند و اجازه ترخیص ندارند.

سیدحسین میرکریمی در مورد تغییرات اساسی در قوانین گمرکی گفت: بعد از به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی در جهت انطبقا قوانین و مقررات گمرکی با اهداف انقلاب اقدامات متعددی شده که اهم‌ آن پیشنهاد لغو قوانین مربوط به معافیت‌های گمرکی است که جنبه تبعیض داشته و به جهات خاصی برای افراد حقیقی یا حقوقی رژیم گذشته برقرار شده بود. با تصویب قوه مقننه خوشبختانه اکثر این معافیت‌ها لغو شده است. همچنین اطلاع قوانینی که موجب کندی در امر ترخیص کالا می‌شد، پیشنهاد شده است.

اما در مورد تغییرات اساسی در قوانین گمرکی با توجه به اینکه در اجرای اصل 44 قانون اساسی (ملی شدن تجارت خارجی) دگرگونی اساسی باید در قوانین گمرکی ایجاد شود. گمرک ایران بررسی‌های مقدماتی را در این مورد انجام داده و در انتظار تصویب و ابلاغ اجرایی اصل ملی شدن تجارت خارجی می‌باشیم تا با توجه به قانون مزبور و هماهنگی آن پیشنهادات لازم از طرف گمرک ایران تسلیم هیات دولت و مجلس شورای اسلامی شود.

19 اردیبهشت 1371؛ آمریکا به ایران خسارت می‌پردازد

وزارت امور خارجه اعلام کرد، واشنگتن باید به این دلیل که بیش از 10 سال دارایی‌های ایران را مصادره کرده است به ایران خسارت بپردازد.خبرگزاری فرانسه گزارش داد، در بیانیه‌ای که مدیریت قضایی وزارت خارجه منتشر ساخت از محکومیت بدون درخواست فرجام‌خواهی اعلام شده توسط دیوان داوری لاهه سخن رانده شده است.

در بیانیه آمده است که مبلغ خسارت تثبیت‌نشده و به قصد آمریکا که در برابر این تصمیم تسلیم شود، اشاره شده است.

یک منبع وزارت خارجه آمریکا که نخواست هویتش فاش شود، اطمینان داد «ما اطاعت می‌کنیم، ما می‌پردازیم.»

در همین رابطه دیوان داوری لاهه طی حکمی اعلام کرد که دولت آمریکا از تعهدات خود در زمینه انتقال و آزادسازی اموال غیرنظامی ایران مندرج در بیانیه‌های سال 1359 الجزایر تخلف کرده و بدین ترتیب دولت جمهوری اسلامی ایران مستحق دریافت غرامت از آمریکا است.

دیوان داوری لاهه تاکید کرده است که مقررات وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز تخلف از تعهدات دولت آمریکا مندرج در بیانیه‌های الجزایر است و در مواردی که آمریکا از تعهدات خود تخلف کرده خساراتی به ایران وارد شده است که از یک سو تخلف آمریکا را محقق می‌سازد و از سوی دیگر دولت ایران را مستحق دریافت غرامت از آمریکا می‌کند.

براساس حکم دیوان داوری لاهه، دولت آمریکا متهم است که با طرح اقداماتی ازجمله اعمال مقررات وزارت خزانه‌داری این کشور که پس از امضای بیانیه‌های الجزایر وضع شد، به جای آنکه به متصرفان اموال ایران در آمریکا دستور انتقال و تحویل آن به دولت ایران را بدهد به آنها اجازه داده است که بابت هرگونه طلب احتمالی که ممکن است در روابط تجاری قبلی خود با طرف ایرانی داشته باشد، آن مال را نزد خود نگه دارند و یا مطالبات احتمالی خود را از محل اموال ایران تهاتر کنند و یا اینکه با دریافت مجوزی از وزارت خزانه‌داری آمریکا نسبت به فروش اموال ایران نیز اقدام کنند.

دور تازه فعالیت بورس اوراق بهادار تهران آغاز شد

سازمان بورس اوراق بهادار تهران، در ساختمان جدید با بهره‌برداری از شبکه کامپیوتری دور جدیدی از حیات اقتصادی خود را آغاز کرد.

رجایی سلماسی، دبیرکل بورس که از بامداد نوزدهم اردیبهشت در ساختمان جدید فعالیت‌ها را زیر نظر داشت، گفت: دوران نوین اقتصادی ایران به بورس فعال‌تر و مدرن‌تر نیاز داشت که این خواسته در ساختمان جدید بورس تهران برآورد شده است.

بورس اوراق بهادار تهران در ساختمان بانک کار سابق که در داخل آن تغییرات زیادی به‌وجود آمده مستقر شده است و برخلاف گذشته در تمامی فعالیت‌های دادوستد بورس در این ساختمان از کامپیوتر کمک گرفته خواهد شد.

جزئیات طرح ضربتی دولت برای ایجاد 300 هزار فرصت شغلی جدید

سه مقام ارشد دولتی جزئیات طرح ضربتی دولت را برای ایجاد 300 هزار فرصت شغلی در کشور تشریح کردند.

محمد ستاری‌فر، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، محسن نوربخش رئیس‌کل بانک مرکزی و سیدصفدر حسینی وزیر کار و امور اجتماعی ویژگی‌های این طرح ضربتی را تبیین کردند.

ستاری‌فر گفت: براساس قانون برنامه سوم توسعه، دولت مکلف شده است که سالانه حدود 700 هزار شغل ایجاد کند.

وی افزود: دولت در دو سال نخست اجرای برنامه سوم توسعه از اهداف خود در ارتباط با ایجاد اشتغال عقب‌تر است. از این رو برای جبران عقب‌ماندگی نسبت به اهداف برنامه، دولت باید به کمک بخش خصوصی در سال‌جاری نزدیک به یک میلیون شغل ایجاد کند. ستاری‌فر ادامه داد: در ساختار اقتصاد ایران به طور متوسط برای ایجاد هر شغل حدود 30 میلیون تومان اعتبار نیاز است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور اضافه کرد: براساس طرح ضربتی یادشده، کارگاه‌ها از پرداخت حق بیمه نیز معاف می‌شوند به‌گونه‌ای که این حق بیمه را خود دولت تامین خواهد کرد و حقوق نیروهای کار به شرط آنکه مشمول مالیات باشند نیز از مالیات معاف خواهد بود.

محسن نوربخش، رئیس کل بانک مرکزی نیز گفت: طبق ماده 56 برنامه سوم توسعه، بانک‌ها موظف شده‌اند از مابع قرض‌الحسنه خود برای ایجاد اشتغال استفاده کنند. لذا با هماهنگی‌هایی که با وزارت کار انجام شده است مقرر شد تا بانک‌ها مبلغی حدود 9 هزار میلیارد ریال وام به کارگاه‌ها و واحدهای مختلف برای ایجاد اشتغال بپردازند.

وزیر کار و امور اجتماعی نیز اعلام کرد: نزدیک به دو میلیون و 200 هزار کارگاه اقتصادی فعال در کشور داریم که 96 درصد آنها را کارگاه‌های کوچک و متوسط تشکیل می‌دهند. صفدر حسینی ادامه داد: در قالب طرح مذکور، یک وام سه میلیون تومانی با کارمزد 4 درصد برای مدت 5 سال به این کارگاه‌ها داده می‌شود.

دعوت ایران از  شرکت‌های بین‌المللی برای راه‌اندازی اپراتور دوم تلفن‌همراه

وزارت پست، تلگراف و تلفن جمهوری اسلامی ایران خواستار ارائه پیشنهادهای شرکت‌های بین‌المللی در خصوص مدیریت واگذاری دومین مجوز شبکه تلفن‌همراه جی اس ام شده است.هفته‌نامه  مید با اعلام این خبر اعلام کرد، از این شرکت‌ها دعوت شده تا پیشنهادهای خود را تا تاریخ 25 اردیبهشت ماه جاری ارائه کنند.

این هفته‌نامه افزود: علاقه برای مشارکت در مدیریت مالی این طرح از سوی شرکت‌های سرمایه‌گذاری خارجی زیاد بوده است.مید نوشت: به نظر می‌رسد در نخستین نشست درباره همین موضوع که در 9 اردیبهشت در تهران برگزار شد، شرکت‌های پرایسواترهاس کوپرز، بی‌.‌ان.پی پارریباس، بانک سرمایه‌گذاری اچ. اس. بی. سی و یک شرکت اروپایی موسوم به دی پی دی حضور داشتند.این هفته‌نامه اعلام کرد، پیش‌ می‌شود پس از تعیین سرمایه‌گذار اصلی این طرح مناقصه قرارداد واگذاری مجوز دومین شبکه تلفن‌همراه ایران نیز برگزار و شرکت برنده تعیین شود. در چارچوب این شبکه جدید چهار میلیون خط تلفن‌همراه نصب و راه‌اندازی می‌شود.مید مشترکان خطوط تلفن‌همراه در ایران در زمان حاضر را 2/1 میلیون نفر اعلام کرد.

19 اردیبهشت 1391؛ بار حمایت از تولید در هدفمندی یارانه‌ها روی دوش صندوق توسعه

وزیر امور اقتصادی و دارایی با تشریح برنامه‌های دولت برای پایین آوردن هزینه تامین مالی بخش تولید در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها گفت که در این راستا از فعالیت بنگاه‌هایی که نیاز به بهبود ساختار دارند، از طریق ساختار صندوق توسعه ملی حمایت خواهد شد و منابع ارزی تولید، با نرخ 6 درصد از محل صندوق توسعه ملی به آنها پرداخت می‌شود.

شمس‌الدین حسینی همچنین پرداخت یارانه سود به بنگاه‌ها، در نظر گرفتن نرخ مالیات استهلاکی، کمک به تامین سرمایه در گردش بنگاه‌های تولیدی و قراردادن نرخ‌های ترجیحی به نفع تولید را از دیگر راهکارهای دولت برای حمایت از بخش تولید در فاز دوم برشمرد.

وی افزود: البته این یارانه مانند یارانه نقدی که به خانوارها داده می‌شود، نیست، اما از بنگاه‌های تولیدی که می‌خواهند سرمایه در گردش را در جهت این فعالیت‌ها و سرمایه‌‌گذاری‌ جایگزینی انجام دهند، حمایت می‌شود.

انتقاد از نحوه قیمت‌گذاری ارز در ایران

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اقدامات کنترلی این بانک در بازار سکه و ارز از نحوه قیمت‌گذاری ارز در کشور انتقاد کرد و گفت که بانک مرکزی هنوز به دلایلی به اهداف خود در بازار سکه و ارز نرسیده است.

محمود بهمنی، با عنوان کردن ایکه در کجای دنیا ارز کشورها اینگونه قیمت‌گذاری می‌شود و هر روز افراد غیرمرتبط وارد کارهای سیستم بانکی می‌شوند و خیلی راحت درباره آن اظهارنظر می‌کنند؟ گفت: اگر مسائل ارزی،  بانکی، طلا و سکه مطرح می‌شود باید کارشناسن بانکی درباره آن اظهارنظر کنند.

به گفته وی مطرح کردن مطالب غیرکارشناسی قیمت‌ها را بالا می‌برد و در بازار تاثیر می‌گذارد. بنابراین بانک مرکزی از مسوولان و مقامات کشور خواهش کرده این گونه موارد را قدری کنترل کنند تا بازار حالت تلاطم نداشته باشد و حالت عادی به خود بگیرد.به گفته بهمنی هدف بانک مرکزی تک نرخی کردن ارز است. به گفته رئیس کل بانک مرکزی بانک مرکزی در پایان سال گدشته در دو ماه آخر سال توانست نقدینگی را با پیش‌فروش 5/10 میلیون سکه و فروش اوراق مشارکت جمع‌آوری و کنترل کند.

بهمنی ادامه داد: نرخ رشد نقدینگی در سال گذشته را 2/25 درصد اعلام کرد و افزود: نرخ رشد نقدینگی امسال به 4/19 درصد رسیده و با کمک سیستم بانکی نقدینگی مهار شد.

وی عنوان کرد که انتظار بانک مرکزی از افزایش تورم در سال گذشته محقق نشده است. در سال گذشته نرخ تورم به 5/21 درصد رسید در حالی که انتظار ما بیشتر از این بود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید