نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 21اردیبهشت

تصویب بودجه بدون سقف درآمدها و هزینه‌ها

کدخبر: ۴۱۱۲۸۳
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 21 اردیبهشت در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است: لایحه پولی و بانکی کشور در پارلمان مطرح شد
تصویب بودجه بدون سقف درآمدها و هزینه‌ها

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

21 اردیبهشت 1351؛ لایحه پولی و بانکی کشور در پارلمان مطرح شد

لایحه پولی و بانکی کشور در جلسه علنی مجلس شورای ملی به ریاست جواد سعید، نایب رئیس مجلس مطرح شد.

مواد این لایحه با قیام و قعود نمایندگان به تصویب رسید در کلیات آخر لایحه بانکی و پولی کشور هلاکو رامبد لیدر فراکسیون پارلمانی اقلیت ضمن تشریح معایب سیستم حکومت یک حزبی پیشنهاد کرد که اولا آیین‌نامه داخلی مجلس شورای ملی موردنظر تجدیدنظر قرار گیرد.

دکتر الموتی لیدر فراکسیون پارلمانی حزب ایران نوین (اکثریت) به اظهارات همکار خود پاسخ داد و گفت حکومت «عدد» در تمام پارلمان‌ها و سیستم‌های دموکراسی دنیا یک کلی است و حزب اقلیت نمی‌تواند این ضابطه را به هم بزند.آقای فرهادپور، نماینده اقلیت گفت این چه تعصب و اصراری است که اکثریت نمی‌خواهد یکی از ناظران مجلس در هیات اندوخته اسکناس از اقلیت باشد.

برای کلیات لایحه رای گرفته شد تصویب شد و این لایحه برای بررسی به مجلس سنا فرستاده شد. بعد انتخاب دو نفر ناظر در هیات نظارت بر اندوخته اسکناس انجام شد و آقایان محمدعلی رشتی و نادر ادیب سمیعی به اکثریت آرا به این سمت انتخاب شدند.

آگهی در مورد نرخ سیمان

سازمان مرکز شرکت‌ها وابسته به وزارت اقصتاد به انتشار آگهی اعلام کرد پیرو آگهی‌های قبلی بدینوسیله به اطلاع عموم می‌رساند که برای رفاه بیشتر ساکنان پایتخت چادرهای فروش سیمان در نقاط مختلف شهر دایر است که در آنها هر مصرف‌کننده می‌تواند تا 100 کیسه سیمان از قرار هر کیسه 68 ریال خریداری نماید.

مازاد بر این مقدار به هر میزان که موردنیاز باشد در انبار سازمان از قرار هر تن 1350 ریال (نرخ تثبیت شده قبلی) به مصرف‌کنندگان به فروش می‌رسد.

21 اردیبهشت 1371؛ تشریح نحوه جذب سرمایه‌های خارجی در جزیره قشم

شمس اردکانی، رئیس منطقه آزاد قشم، با تشریح چگونگی جذب سرمایه‌های خارجی برای اجرای طرح‌های عمرانی و صنعتی در جزیره قشم پیش‌بینی کرده که عملیات احداث یک مجتمع احیای آهن در جزیره قشم که توافقنامه اولیه با یکی از بزرگ‌ترین کمپانی‌های فولادسازی جهان امضا شده است، با آماده‌سازی زمین آن از پاییز امسال با سرمایه اولیه 250 میلیون دلار آغاز خواهد شد.

وی افزود: براساس توافقنامه امضاشده، پس از بهره‌بردازی از واحد اول این مجتمع عظیم در صورتی که از نظر بازار مصرف، نتیجه مثبت باشد، بقیه واحدهای این مجتمع با اعتباری معادل یک میلیارد و 250 میلیون دلار راه‌اندازی خواهند شد و هر یک از این واحدها قادر خواهند بود پس از 5/5 سال تولید، هزینه احداث و امور جاری خود را بازپرداخت کنند.

شمس اردکانی همچنین با اعلام این خبر که مذاکرات انجام‌شده با شرکت زیمنس آلمان برای احداث پروژه نیروگاه قشم به مرحله نهایی رسیده است، با اشاره به پیگیری‌هایی که در مورد نوشتن تفاهم‌نامه با سایر شرکت‌های خارجی در حال اجرا است، با تاکید رئیس‌جمهوری، مبنی‌بر ایجاد پروژه‌های صنایع پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی، به ویژه کمک نفتی و با توجه به علاقه وافر تعدادی از کشورهای خارجی در مشارکت این گونه طرح‌ها، به زودی درباره احداث نخستین کارخانه کک نفتی در جزیره قشم طرح‌های مطالعاتی به اجرا درمی‌آید.

رئیس منطقه آزاد قشم سپس با اعلام تصویب پروژه احداث دانشگاه آزاد در قشم به پروژه احداث فرودگاه این جزیره با هزینه 950 میلیون ریال اشاره کرد و افزود: اجرای مراحل امور ساختمانی این طرح رو به پایان است و تا دو ماه آینده، باند این فرودگاه آماده پذیرش هواپیماهای یک موتوره خواهد شد.

وی با اشاره به اختصاص 30 میلیارد ریال برای فاز اول احداث فرودگاه بین‌المللی قشم گفت: هم‌اکنون کار نصب تاسیسات هواشناسی این فرودگاه به پایان رسیده است و پیش‌بینی می‌شود که اجرای طرح فاز اول این فرودگاه شامل مطالعات، طراحی و اجرا، 4 سال به طول انجامد.

21 اردیبهشت 1391؛ تصویب کلیات بودجه بدون تعیین سقف درآمدها و هزینه‌ها

مجلس کلیات لایحه بودجه 1391 را «بدون تعیین سقف درآمدها و هزینه‌ها» تصویب کرد.نمایندگان مجلس در حالی با 128 رای موافق، کلیات لایحه بودجه امسال را تصویب کردند که تا زمان رای‌گیری، سقف درآمدها و هزینه‌ها ازسوی کمیسیون تلفیق مشخص نشده بود.دولت در لایحه پیشنهادی خود، سقف بودجه را 510 هزار میلیارد تومان مشخص کرده بود اما هنوز معلوم نیست که کمیسیون تلفیق این سقف را کاهش داده یا افزایش.

این موضوع البته با انتقاد و اخطار و تذکر برخی از نمایندگان در ابتدای جلسه روز گذشته مواجه شده چراکه آنان معتقدند بودند که اساسا ورود به محتوای لایحه بدون در اختیار داشتن درآمدها، هزینه‌ها، جداول و ردیف‌ها است و مجلس بدون در اختیار داشتن این محتوا، نمی‌تواند درباره احکام صحبت کند. علی لاریجانی، رئیس مجلس اما نظری متفاوت از این افراد داشت.

او ضمن پذیرفتن این نقص گفت که «از نظر من می‌توان در مورد کلیات بحث کرد» که البته این طور هم شد و درنهایت عصر روز گذشته پس از سخنرانی 20 نماینده موافق و مخالف و اظهارات محمد مهدی مفتح، سخنگوی کمیسیون تلفیق و ابراهیم عزیزی، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور به‌عنوان نماینده دولت، لایحه بودجه بدون تعیین سقف درآمد و هزینه‌ها و با 128 رای موافق، 40 رای مخالف و 21 رای ممتنع از مجموع 204 نماینده حاضر تصویب شد.جمشید انصاری، نماینده زنجان هم با اشاره به بی‌انضباطی دولت و متعاقب آن کمیسیون تلفیق در تدوین بودجه گفت: براساس تصمیماتی که در کمیسیون تلفیق گرفته شده، چیزی حدود 4 هزار و 500 میلیارد به هزینه‌های کشور اضافه شده و جایگزین درآمدی که برای آن در نظر گرفته‌اند، از نامطمئن‌ترین موارد مثل افزایش قیمت ارز و امثال آن است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید