نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 26خرداد

دفاع رئیس کل بانک مرکزی از حذف بهره بانکی

کدخبر: ۴۱۹۴۴۶
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات26 خرداد در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
دفاع رئیس کل بانک مرکزی از حذف بهره بانکی

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

26 خرداد 1361؛ دفاع محسن نوربخش از حذف بهره بانکی

رئیس‌کل بانک مرکزی در مورد لایحه حذف بهره گفت: با توجه به لایحه‌ای که به مجلس تقدیم شده است، بانک‌های ما این امکان را پیدا می‌‌کنند از یک حالت انفعالی و رکود به یک حالت هادی فعالیت‌های اقتصادی و فعال در صحنه اقتصادی مملکت ظاهر شوند.

برابر این طرح، بانک‌های ما به بانک‌های سرمایه‌گذار فعال تبدیل می‌شوند و با منابعی که در اختیار دارند و چیزی حدود 3500 میلیارد ریال است می‌توانند از نظر فعالیت‌های اقتصادی حتی اثراتی بیش از بودجه عمرانی دولت داشته باشند؛ چراکه بودجه عمرانی دولت معمولا حدود 800 میلیارد ریال است. لایحه حذف بهره این امکان را به مردم می‌دهد که در حساب جدیدی به نام سپرده سرمایه‌گذاری که هم مدت‌دار است و هم عادی، سپرده‌گذاری کنند.

محسن نوربخش افزود: بانک‌ها با استفاده از این منابع در فعالیت‌هایی نظیر مشارکت و ایجاد واحدهای تولیدی، سرمایه‌گذاری مستقیم و یا اجاره دادن ماشین‌آلات وارد صحنه اقتصادی شوند.

تجربه نشان داده است در مواردی که بانک‌ها خودشان مستقیما به امر تولید می‌پردازند و یا سرمایه‌گذاری می‌کنند، میزان سودی که از آن عملیات به‌دست می‌آید به مراتب بیشتر از سودی است که بانک‌ها در عملیات سنتی اعطای اعتبار و گرفتن درصد ثابتی به نام بهره به‌دست می‌آورند.

در لایحه حذف بهره پیش‌بینی شده است که مثلا این 15 درصد سود بین همه سپرده‌گذاران تقسیم شود که ممکن است به هر نفر 10 تا 12 درصد در سال سود برسد درحالی‌که نرخ بهره به‌طور معمول 8 درصد است.

منتهی این سود نتیجه عملیات مستقیم بانک و خارج از هرگونه عملیات ربوی و شیوه آن است. بانک‌ها وقتی مطابق این لایحه کار کردند نتیجه سرمایه‌گذاری‌های تولیدی نصیب دولت می‌شود چون سطح اشتغال و تولید بالا می‌رود.

دکتر نوربخش ادامه داد: هم‌اکنون دولت در مقابله با مشکلات اقتصادی به‌طور مشخص دو وظیفه اصلی به عهده دارد که عبارت است از مقابله با تورم، افزایش قیمت‌ها و رکود اقتصادی و همچنین جهت‌گیری و سمت‌گیری برنامه‌های اجرایی در مسیر رفاه مستضعفین جامعه.

در زمینه جلوگیری از افزایش قیمت‌ها، سیاست ما در اعطای اعتبارات، کاستن از اعتبارات مصرفی و تخصیص اعتبار تولید است. البته استفاده از اعتبارات موجود در سیستم بانکی به منظور افزایش ظرفیت تولیدی جامعه، یک برنامه درازمدت است.

در کوتاه‌مدت به صورت قطعی سعی کرده‌ایم جلوی سفته‌ّ‌بازی و بورس‌بازی روی کالاهای خاص مانند طلا را بگیریم.

به همین منظور از دی‌ماه سال گذشته و در بحبوحه جنگ، هنگامی که تلاش فرصت‌طلبان قیمت سکه آزادی را به مرز 5800 تومان رسانده بود، بانک ملی اقدام به عرضه سکه کرد و ما موفق شدیم قیمت مصنوعی سکه را در بازار به حدود 3900 و 4 هزار تومان رساندیم.

دکتر نوربخش در مورد وضعیت ارزی کشور گفت: پس از شروع جنگ و به‌ویژه پس از فرار بنی‌صدر و نوبری اینها لبه تیز حمله‌شان را متوجه وضعیت اقتصادی و ارزی مملکت کردند و تلاش نمودند کشور ما را ورشکسته و فاقد ذخیره ارزی به دنیا معرفی کنند و به اعتبار بین‌المللی مالی مملکت لطمه بزنند؛ به‌طوری‌که هنگام خرید اجناس از خارج با مشکل مواجه شویم.

ما از ابتدای جنگ اعلام کردیم ذخایرمان برای پشتیبانی از هزینه‌ها برای نیل به پیروزی کافی است و دیدیم خوشبختانه به یاری خداوند این امر تحقق پیدا کرد. نکته بسیار مهم در این زمینه کمک مردم بود. ما به خاطر استفاده از منابع ارزی برای جنگ ناچار بوده و هستیم ورود کالاهای مصرفی غیرضروری را محدود کنیم و کالاهای  اساسی را به میزانی که رفع نیاز عامه مردم باشد وارد کنیم و با استفاده از سیستم سهمیه‌بندی در اختیار آنان بگذاریم.

26 خرداد 1371؛ ایران به گرجستان گاز صادر می‌کند

اکبرهاشمی‌رفسنجانی، رئیس‌جمهوری با «تنگیز سسیگوا»، نخست‌وزیر گرجستان دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

در این دیدار که وزرای خارجه دو کشور حضور داشتند، ابتدا نخست‌وزیر گرجستان پیام کتبی آقای «شواردنادزه» رئیس‌ شورای عالی گرجستان مبنی‌بر دعوت رسمی از رئیس‌جمهوری کشورمان برای سفر به آن کشور و با اظهار خوشوقتی از سفر به ایران اظهار کرد: گرجستان بلافاصله پس از کسب استقلال، تصمیم به تجدید روابط دوستانه با جمهوری اسلامی ایران گرفت.

وی با اشاره به مذاکرات بسیار مثبت انجام شده بین مقام‌های دو کشور، مراتب علاقه‌مندی این کشور را به گسترش روابط دوجانبه در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، تجاری، حمل‌و‌نقل و فرهنگی – ورزشی به استحضار رئیس‌جمهوری کشورمان رساند و خواستار صدور گاز طبیعی ایران به آن کشور شد.

آقای هاشمی رفسنجانی با اشاره به امکانات مستعد موجود در ایران و گرجستان اظهار کرد: به هر مقدار که زمینه‌های توسعه همکاری‌های دوجانبه فراهم شود، جهوری اسلامی ایران از آن استقبال می‌کند.

رئیس‌جمهوری با درخواست گرجستان درخصوص صدور گاز طبیعی به آن کشور و استفاده از شبکه طوط لوله موجود، موافقت کرد.

26 خرداد 1381؛ تولید پیکان و سپند تا 2 سال دیگر متوقف می‌شود

تولید خودرو سپند تا پایان امسال متوقف می‌شود. وزیر صنایع و معادن با اعلام این مطلب گفت: تولید پیکان نیز تا 2 سال آینده از خط تولید حذف خواهد شد. اسحاق جهانگیری افزود: برای افزایش کیفیت خودرو در کشور وزارت صنایع و معادن راهکارهایی پیش‌بینی کرده است تا بخش خصوصی نیز به عرصه ساخت خودرو وارد و صنعت خودرو به یک صنعت رقابتی تبدیل شود.

وزیر صنایع و معادن افزود: به‌منظور افزایش کیفیت خدروها از این پس وزارت صنایع و معادن، وضعیت کیفیت خودروها را برای اطلاع‌ مردم تشریح خواهد کرد و خودروسازها نیز متعهد شده‌اند همه استانداردهای این وزارتخانه را برای ساخت خودرو رعایت کنند.

وی گفت: به منظور افزایش کیفیت محصولات بخش صنعت، واحدهای صنعتی کشور مکلف شده‌اند 2 درصد از سود خود را به تحقیقات اختصاص دهند.

فروش تراکم مسکن، تهران را با بحران روبه‌رو می‌کند

سیاست فروش تراکم مسکن، شهر تهران را در آینده بسیار نزدیک با بحران روبه‌رو می‌کند.

مهندس بهاء‌الدین ادب، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران گفت: نبود استراتژی راهبردی برای هدایت و حمایت از ساخت مسکن توسط وزارت مسکن و شهرسازی موجب بلاتکلیفی و رکود این بخش شده است.

وی گفت: وزارت مسکن و شهرسازی در حالی از سیاست فروش تراکم مسکن در شهر تهران حمایت می‌کند که حداقل در 16 منطقه این شهر وضعیت تراکم جمعیت به حد اشباع رسیده است. حال آنکه عمده ساخت‌و‌سازها نیز در این 16 منطقه صورت می‌گیرد. متاسفانه این حرکت اشتباه در حال تعمیم به تمام نقاط کشور است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران افزود: تعداد مجوزهای ساختمانی صادر شده در منطقه یک شهرداری تهران از سال 1376 به بعد به اندازه کل مجوزهای ساختمانی صادر شده در استان اصفهان طی همین مدت است. ازسوی دیگر بالغ‌بر 170 هزار مجوز ساختمانی از مجموع کل 220 هزار مجوز ساختمانی کل کشور طی همین مدت مربوط به شهر تهران است.

وی افزود: شهرهای جدید هشتگرد، اندیشه، پرند، پردیس، مارلیک و... از جمله مناطقی هستند که مشکلات شهری آنها لاینحل باقی مانده است و مسوولان قبل از آنکه در این مناطق زیرساخت‌های زندگی شهری را ایجاد کنند، اقدام به صدور مجوز ساخت‌و‌ساز کرده‌اند و اکنون انبوه جمعیت ساکن در این شهرها با مشکلات عدیده‌ای دست به گریبان هستند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید