نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 30خرداد

خودکفایی در تامین کالاهای اساسی کشاورزی طی 10 سال

کدخبر: ۴۲۰۴۸۲
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات30 خرداد در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
خودکفایی در تامین کالاهای اساسی کشاورزی طی 10 سال

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

30 خرداد 1351؛120 میلیون دلار هزینه فرودگاه جدید

سازمان برنامه با احداث فرودگاه جدید پایتخت موافقت کرد و تا پایان سال‌جاری بررسی پروژه فرودگاه بین‌المللی تهران و تهیه نقشه اجرایی و برآورد هزینه احداث فرودگاه جدید توسط مهندسین مشاور آغاز خواهد شد.

سازمان برنامه در قالب کلی با توجه به توسعه و حجم ارتباطات هوایی ایجاد فرودگاه بین‌المللی تهران را ضروری تشخیص داد و به‌دنبال این موافقت انجام تشریفات تعیین مهندسین مشاور به‌منظور تهیه پروژه اصلی و برآورد هزینه ایجاد فرودگاه بین‌المللی پایتخت در سازمان برنامه جریان یافت و احتمالا ساخت فرودگاه جدید تا اواخر 1973 شروع می‌شود.

پس از تعیین مهندسین مشاور که تا پایان سال‌جاری خاتمه می‌یابد، تهیه نقشه‌های اجرایی فرودگاه جدید تهران شروع خواهد شد.

براساس مطالعات اولیه احداث این فرودگاه حدود 120 میلیون دلار هزینه در برخواهد داشت که طی 10 سال آینده از اعتبارات برنامه‌های عمرانی پنجم و ششم تامین می‌شود.

ساختمان فرودگاه بین‌المللی پایتخت در اواسط اجرای دوره برنامه عمرانی پنجم آغاز و تا پایان برنامه عمرانی ششم ادامه خواهد داشت.

فرودگاه مذکور در جنوب غربی پایتخت احداث می‌شود از هم‌اکنون در سازمان برنامه و هواپیمایی کشوری اقاماتی برای زمین محل ایجاد فرودگاه جریان دارد.

به موجب گزارش مقدماتی فرودگاه جدید پایتخت یکی از مدرن‌ترین فرودگاه‌های جهان خواهد بود و در این فرودگاه هر دقیقه یک هواپیما خواهد توانست پرواز کند یا بر زمین بنشیند.

30 خرداد 1361؛خودکفایی در تامین کالاهای اساسی کشاورزی طی 10 سال

سمینار سه‌روزه هماهنگی برنامه‌ریزی کشاورزی در وزارت کشاورزی و عمران روستایی آغاز به کار کرد.

محمدتقی بانکی، وزیر مشاور و رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به سیاست‌های رژیم گذشته در وابسته کردن ایران به خارج و ایجاد فرصتی که ما مجبور شویم به منظور تامین نیازهای خود ثروت ملی کشور را از دست بدهیم، گفت: یکی از ثمرات انقلاب اسلامی ایران تغییر جهت اقتصاد کشور از وابستگی به خودکفایی است که در شعارهای مردم مسلمان کشورمان قرار داشت و در قانون اساسی کشور انعکاس یافت.

دکتر بانکی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تشریح چگونگی فعالیت کمیته تعیین هدف‌های کمی و کیفی اقتصادی کشور به این نکته اشاره کرد که طبق نظر شورای اقتصاد در برنامه‌ریزی کشاورزی کشور، رسیدن به خودکفایی و استقلال به جای رشد مبنا قرار خواهد گرفت.

وی افزود: طبق ارزیابی اولیه کارشناسان با به‌کارگیری تمام توان، خواهیم توانست حداقل ظرف 10 سال به خودکفایی در زمینه تامین کالاهای اساسی کشاورزی برسیم.

دکتر بانکی تصریح کرد: در برنامه‌ریزی‌ها گندم، جو، شلتوک، تخم‌مرغ، گوشت، سیب‌زمینی و کالاهای جو، شلتوک، برنج، تخم‌مرغ، گوشت، سیب‌زمینی و کالاهایی از این قبیل به عنوان کالاهای ضروری تعیین شده است.

چگونگی خروج شرکت ملی نفت از سلطه روش‌های اروپایی

مجمع عمومی شرکت ملی نفت ایران به ریاست میرحسین موسوی نخست‌وزیر و با شرکت مهندس غرضی وزیر نفت، موسویانی وزیر معادن و ذوف فلزات، غفوری وزیر نیرو، دکتر نمازی وزیر اقتصاد و دارایی، دکتر بانکی وزیر مشاور و سرپرست سازمان برنامه و بودجه، عسگراولادی وزیر بازرگانی و توکلی وزیر کار و اعضای این مجتمع تشکیل شد.

در این جلسه چگونگی بهره‌برداری از صنایع نفتی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. مهندس غرضی وزیر نفت پس از پایان این جلسه اظهار کرد: مجمع عمومی، حاکمیت قانونگذاری و اجرای موارد اساسنامه در بهره‌برداری از منابع نفتی را به عهده دارد و براساس مصوبه قانونی مجلس همیشه سه ماه پس از پایان هر سال ترازنامه‌های شرکت ملی نفت به تصویب مجمع عمومی می‌رسد.

اما بعد از به ثمر رسیدن انقلاب شکوهمند اسلامی کشورمان به دلایل مختلف این کار انجام نشد و ترازنامه‌های آن به مدت چهار سال به تعویق افتاد، ولی برادران ما در وزارت نفت موفق شدند در طول 9 ماه گذشته صورت وضعیت‌ها، ترازنامه‌ها و مجموعه عملیات اجرایی و دخل وخرج را کامل کنند تا بتوانند صورت وضعیت موجود نفت را به اطلاع مجمع عمومی برسانند.

وی گفت: در این جلسه ضمن بررسی مسائل مختلف، ابتدا برادر توکلی به‌عنوان دبیر مجمع عمومی انتخاب شد سپس گزارش عملکرد شرکت در طول سال‌های گذشته به اطلاع مجمع رسید و چگونگی خروج شرکت ملی نفت از سلطه روش‌های اروپایی به روش‌های جمهوری اسلامی و تحول و شکل‌گیری در رابطه با اکتشاف و استخراج نفت تشریح شد و راه‌اندازی بسیاری از کارهایی که در گذشته به صورت ناموفق بود مورد ارزیابی قرار گرفت.

در این جلسه همچنین ترازنامه‌ها و درخواست مبلغ اضافی برای سرمایه‌گذاری با تایید سازمان برنامه و بودجه مورد تصویب قرار گرفت و در پایان آیین‌نامه داخلی برای خرید به تصویب رسید.

مهندس غرضی گفت: ما امیدواریم از این به بعد کاربرد نفت در داخل کشور مطابق با شئون جمهوری اسلامی باشد.

30 خرداد 1381؛ دولت، اصل سرمایه خارجی و انتقال سود آن را تضمین می‌کند

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس‌کل سازمان سرمایه‌گذاری ایران گفت: قوای سه‌گانه و همه فراکسیون‌های سیاسی کشور از سرمایه‌گذاران خارجی حمایت می‌کند.

اتاق بازرگانی اعلام کرد: آقای خزاعی در دیدار هیات بازرگانی بخش خصوصی ترکیه با اعضای اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در محل این اتاق تصریح کرد: براساس قانون جدید حمایت و جلب سرمایه‌گذاری‌های خارجی، اگر دولت و مجلس قانونی را تصویب کند که موجب زیان سرمایه‌گذاران شود باید آن را جبران کند، لذا سیاست‌گذاران اقتصادی مصمم هستند زمینه بیشتری را برای رشد اقتصادی و سرمایه‌گذاری در کشور فراهم کنند.

وی تاکید کرد: سرمایه‌گذاران خارجی می‌توانند از یک تا 100 درصد در هر پروژه‌ای مشارکت کنند. همچنین سرمایه و سود و منافع سرمایه‌گذار خارجی از طریق دولت و انتقال آن به خارج تضمین شده است و بانک توسعه صادرات نیز سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی را بیمه می‌کند.

خزاعی اعلام کرد: سازمان سرمایه‌گذاری ایران «وب» سایتی را در آینده برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه سرمایه‌گذاری در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد.

30 خرداد 1391؛اوج آپارتمان‌سازی در تهران

سال گذشته ساخت‌و‌سازهای مسکونی در شهر تهران رکورد 10 سال اخیر در این بازار را با فاصله زیادی نسبت به آخرین اوج‌گیری فعالیت‌های ساختمانی زد و رقم 229 هزار واحد را برای آپارتمان‌های جدید ساخته‌شده در سال 90 به ثبت رساند.

از سال 80 به این طرف، بیشترین حجم ساخت‌و‌ساز سالانه، نصیب سال 86 – سالی که قیمت مسکن نزدیک 90 درصد رشد کرد – با رکورد 183 هزار واحد شده بود اما پارسال در حالی‌ که بعد از افت محسوس صدور پروانه در فصل پاییز، تردید نسبت به عبور از مرز ساخت 200 هزار واحد مسکونی وجود داشت، کلنگ ساخت 229 هزار و 140 واحد مسکونی در مناطق 22 گانه پایتخت به زمین زده شد.

انبوه‌سازان در تهران طی سال گذشته ماهانه به‌طور متوسط 19 هزار واحد مسکونی جدید در پایتخت احداث کردند که این رقم در سال 89 حدود 10 هزار واحد بود. اما آنچه کارنامه سال 90 مسکن‌سازی در تهران را با سال‌های قبل متفاوت کرده، فارغ از رکوردزنی به لحاظ حجم واحد مسکونی، «عدم تکرار ناآرامی شدید قیمت مسکن» مشابه تجربه حساب سال 86 است.

سال گذشته اگرچه رونق ساخت و ساز شدید بود، اما برخلاف رونق سال 86 که منجر به جهش قیمت مسکن شد، قیمت‌ها از رشد ناموزون در امان ماندند.

نسخه غربی برای صنعت خودرو ایران

براساس جلسه کارگروه حمایت از تولید، مقرر شد به گروه صنعتی ایران‌خودرو هزار میلیارد تومان و به گروه خودروسازی سایپا نیز هزار میلیارد تومان تسهیلات برای حل و فصل مشکلات مالی این شرکت‌ها و به‌ویژه پرداخت مطالبات معوق قطعه‌سازان اختصاص یابد.

مصوبات این جلسه نشان می‌دهد که خودروسازان داخلی اول هفته‌ای خوش‌یمن داشته‌اند و توانسته‌اند دولتی‌ها را بابت مشکلات نقدینگی‌شان قانع کنند و مقدمات دریافت وامی دو هزار میلیارد را فراهم بیاورند.

به نظر می‌رسد دلیل اصلی تصمیم اخیر کارگروه حمایت از تولید مبنی‌بر پرداخت وام به خودروسازان، معضلات و مشکلات قطعه‌سازان است که سبب شده تولید خودرو در ماه‌های ابتدایی سال‌جاری با افتی شدید روبه‌رو شود.

آن‌طور که عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان می‌گوید، مدیرعامل ایران‌خودرو قول داده 70 درصد از هزاران میلیارد تومان در نظر گرفته شده را به قطعه‌سازان بدهد.

وی در عین حال اشاره‌ای به سایپا نمی‌کند و مشخص نیست این شرکت تا چه میزان از هزار میلیارد تومان خود را به قطعه‌سازان خواهد داد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید