نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 17 تیر

طرح‌های 30 گانه اصلاحات اقتصادی روی میز دولت

کدخبر: ۴۲۴۳۸۷
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 17تیر در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:تمایل 130 شرکت انگلیسی برای حضور در نمایشگاه بین‌المللی تهران
طرح‌های 30 گانه اصلاحات اقتصادی روی میز دولت

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

17 تیر 1371؛ مذاکرات محلوجی برای خرید بوکسیت از گینه

 محلوجی وزیر معادن و فلزات کشورمان که به جمهوری گینه سفر کرده است در اولین روز اقامت خود با وزیران منابع طبیعی و انرژی، امور خارجه، تجارت، حمل‌و‌نقل، توسعه و صنعت و صنایع‌دستی این کشور دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

در این گفت‌و‌گوها وزیر معادن و فلزات، سیاست جمهوری اسلامی ایران را در گسترش تماس‌های سیاسی و همکاری‌های فنی، اقتصادی و تجاری با کشورهای آفریقایی، جهان سوم و به‌ویژه با کشورهای اسلامی برای میزبانان خود تشریح کرد.

محور این مذاکرات اقتصادی، بهره‌برداری ایران از ذخایر بوکسیت «توگه» و «دابولای» گینه بود که قرار است موافقت‌نامه مربوط را طرفین در طول سفر پنج روزه هیات ایرانی به گینه امضا کنند.

دو کشور همچنین عرصه‌های دیگر همکاری و ارتقاء تماس‌های سیاسی و اقتصادی دو ملت مسلمان را مورد بحث و گفت‌و‌گو قرار داده و زمینه‌های متعددی را برای ادامه همکاری‌ها، ازجمله برپایی نمایشگاه‌های معرفی کالا در پایتخت‌های دو کشور مشخص کردند.

تمایل 130 شرکت انگلیسی برای حضور در نمایشگاه بین‌المللی تهران

به‌رغم سردی روابط سیاسی میان تهران و لندن شرکت‌های انگلیسی در هجدهمین نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران حضوری گسترده‌تری از سال گذشته خواهند داشت.

تاکنون بیش از 130 شرکت انگلیسی ابراز تمایل کرده‌اند که در نمایشگاه بین‌المللی تهران حضور فعال داشته باشند.

پیش‌بینی می‌شود در مدت حدود 3 ماه که به برگزاری این نمایشگاه باقی مانده است، شرکت‌های بیشتری خواهان شرکت در نمایشگاه شوند.

در هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی تهران که سال گذشته برگزار شد، 107 شرکت و در نمایشگاه سال قبل از آن تنها 45 شرکت انگلیسی شرکت کرده بودند.

ارزش مجموع صادرات انگلیس به ایران در آخرین آمار منتشره ازسوی وزارت صنایع و تجارت انگلیس که مربوط به ماه آوریل می‌باشد 48 میلیون و 477 هزار پوند بوده است.

این میزان در چهار ماه نخست سال‌جاری میلادی مجموعا 190.6 میلیون پوند گزارش شده است.

ابزار و ماشین‌آلات تولید برق، تجهیزات و ماشین‌آلات صنعتی، وسایل و دستگاه‌های دقیق اندازه‌گیری آزمایشگاهی و آهن و فولاد اقلام عمده صادرات انگلیس به ایران طی سال‌های گذشته بوده است.

17 تیر 1381؛ طرح‌های 30 گانه اصلاحات اقتصادی به هیات دولت می‌رود

با تاکید رئیس‌جمهوری بر طرح‌های 30گانه اصلاحات اقتصادی، مسوولیت اشتغال‌زایی دولت به بخش خصوصی انتقال می‌یابد.

سیدمحمد خاتمی در نامه‌ای دستور داد تا طرح‌های 30گانه اصلاحات اقتصادی که توسط دکتر صحراییان، اقتصاددانان برتر سال‌های 2002 و 2001 تقدیم ریاست‌جمهوری شده بود، در دستورکار ستاد اقتصادی دولت قرار گیرد.

ضرغامی، رئیس دفتر معاون اول رئیس‌جمهور مامور شده است تا در یک زمان کوتاه طرح‌های 30گانه اصلاحات اقتصادی را در یک کمیسیون فوق‌العاده به‌صورت لایحه و یا مصوبه هیات دولت درآورد.

گفتنی است که مهم‌ترین طرح‌های اصلاحات اقتصادی ارائه‌شده توسط دکتر صحراییان، طرح ساماندهی صنایع کوچک که جایزه بین‌المللی را به خود اختصاص داده است و طرح راه  نوین توسعه سبز می‌باشد که در صورت اجرایی شدن این دو طرح تحولات شگرفی در بخش صنعت و بخش کشاورزی ایجاد خواهد کرد.

به نظر کارشناسان، اجرای این طرح‌ها موجب می‌شود تا فارغ‌التحصیلان مبتکر دانشگاهی سریعا جذب کار شده و ابتکارات و خلاقیت‌های نیروهای جوان کشور شکوفا شود.

گفتنی است با محاسباتی که در طرح‌های سی‌گانه به‌عمل آمده، فشار مسوولیت اشتغال‌زایی از دولت به بخش خصوصی و فعالیت‌های مردمی انتقال پیدا خواهد کرد و اشتغال‌زایی از اهداف برنامه سوم نیز پیشی خواهد گرفت.

بسیاری از صنعتگران صاب‌نظر و پیشکسوت اظهار کرده‌اند که اگر دولت طرح‌های سی‌گانه اصلاحات اقتصادی دکتر صحراییان را تصویب و اجرا کند، سرمایه‌گذاری صنعتی و کشاورزی به سرعت رو به رشد خواهد گذارد و کالاهای ایرانی از نظر کمیت و کیفیت دارای قابلیت رقابت در بازارهای جهانی خواهند شد. یکی دیگر از طرح‌های سی‌گانه اصلاحات، فرصت لازم را برای صنایع به‌وجود خواهد آورد تا بتوانند در یک دوره سه ساله به نوسازی تکنولوژی و مدیریت بپردازند. گفته می‌شود که در پیامد اجرای طرح‌های راه نوین توسعه سبز، سطح درآمد روستاییان به‌طور چشمگیری رو به افزایش خواهد گذارد و روستا در مسیر یک فرآیند طبیعی توسعه با همیاری کشاورزان قرار خواهند گرفت که خود موجب ایجاد بازار جدیدی برای کالاهای صنعتی ساخت داخل می‌شود.

17 تیر 1391؛ نرخ سود تسهیلات کاهش نمی‌یابد

محمود بهمنی، رئیس‌کل بانک مرکزی پایین آوردن نرخ سود تسهیلات بانکی را در شرایط تورمی اخیر کشور مناسب ندانست و کاهش تورم را لازمه انجام این کار عنوان کرد.

به‌دنبال افزایش تورم و فاصله گرفتن هرچه بیشتر نرخ تورم از نرخ سود سپرده‌ها که باعث منفی شدن نرخ سود حقیقی سپرده‌ها شد، شورای پول و اعتبار تصمیم گرفت تا با افزایش نرخ سود تسهیلات و درنتیجه نرخ سود سپرده‌های بانکی جلوی هجوم نقدینگی به بازارهای ارز و طلا با انگیزه‌های سفته‌بازانه را بگیرد.

بهمنی همچنین ادغام موسسات مالی اعتباری و برخی از بانک‌ها را به نفع سهامداران دانست و گفت: اگر ادغام صورت نگیرد این موسسات مالی و اعتباری منحل خواهند شد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید