نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 26 تیر

کارخانه کبریت‌سازی تبریز ملی شد

کدخبر: ۴۲۶۶۲۴
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات26 تیر در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
کارخانه کبریت‌سازی تبریز ملی شد

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

26 تیر 1351؛ ما نمی‌توانمی از خیر جاده هراز بگذریم

برای احداث تونل از مبارک آباد تاپلور و ساخت و تعمیرات اساسی در جاده هراز وزارت راه از سازمان زمین‌شناسی خواست تا روشن سازد که آیا این کوه‌ها حرکت می‌کند و اگر حرکتی وجود دارد در چه نقاطی است و نظریات خود را پس از مطالعه دقیق درباره نقاط مختلف و مناطق کوهستانی این جاده اعلام دارد تا به‌دنبال تامین اعتبار موردنیاز به وسیله سازمان برنامه، اقدامات اساسی به وسیله وزارت راه در این جاده پرحادثه انجام گیرد.

یکی از مقامات عالیرتبه وزارت راه پس از ذکر تاریخچه ایجاد راه هراز در جواب به بعضی مردم که معتقدند این جاده را باید به کلی از یاد برد و آن را متروکه اعلام کرد، گفت: تاکنون متجاوز از 370 میلیون تومان خرج ساخت این جاده شده؛ بنابراین چگونه ممکن است که سازمان برنامه و وزارت از خیر آن بگذرند و آن را متروکه اعلام کنند؟ منطقی این است که فکری اساسی برای از بین بردن خطرات جانی که در این جاده کرارا به وقوع پیوسته است، کرد.

وزارت راه از سازمان زمین‌شناسی کشور خواسته است تا مهندسین خود را به تمام نقاط کوهستانی جاده هراز اعزام دارد تا پس از مطالعه دقیق از نقطه‌نظر خاک‌شناسی و سنگ‌شناسی، اقدامات اساسی را برای تعمیر این جاده که از مناطق کوهستانی می‌گذرد، به‌عمل آورد.

همین مقام گفت: تا اظهارنظر قطعی سازمان زمین‌شناسی به وزارت راه اعلام نشود، وزارت راه اقدامی برای ساخت تونل بزرگ از «مبارک آباد تاپلور» به عمل نخواهد آورد.

26 تیر 1361؛ کارخانه کبریت‌سازی تبریز ملی شد

کارخانه کبریت‌سازی تبریز مشمول بند «ج» لایحه حفاظت و توسعه صنایع کشور قرار گرفت و طی مراسمی با حضور مشاور صنعتی استانداری آذربایجان شرقی و نماینده سازمان صنایع کشور، ملی شد. این کارخانه در حال حاضر روزانه 400 کارتن کبریت تولید و به بازار عرضه می‌کند.

26 تیر 1381؛ برگزاری مجمع عمومی ایران و کانادا

وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران گفت: ظرفیت‌های بالقوه‌ای در توسعه روابط اقتصادی، پولی، دانش فنی و نیروی انسانی ایران و کانادا وجود دارد.

دکتر طهماسب مظاهری در نشست مجمع عمومی عادی سالانه ایران و کانادا گفت: امکانات و دسترسی به بازارهای آسیای میانه، افغانستان و ظرفیت عبور کالا (ترانزیت) که ایران دارد، توانمندی‌های بالقوه‌ای است که می‌توان از آنها بهره‌مند شد و روابط اقتصادی دو کشور را توسعه داد.

وی با اشاره به اینکه اصلاحات ساختاری در اقتصاد ایران همچنان جریان دارد و با استحکام و آرامش پیش می‌رود، خاطرنشان کرد، این اطلاعات شرایط مناسبی را برای سرمایه‌گذاری فراهم می‌کند.

به گفته مظاهری، نرخ‌های قبلی مالیات بر درآمد غیرعادلانه بود و به همین دلیل درآمد مالیاتی کشور اندک بود.

وی درخصوص قانون جلب سرمایه‌گذاری خارجی گفت: متن نهایی این قانون به تصویب رسیده است و امیدواریم در مدت ضرب‌العجل دو ماهه آیین‌نامه اجرایی و عملیاتی آن تدوین شود و به تصویب دولت برسد.

معاون وزیر بازرگانی نیز در این نشست گفت: متوسط ارزش صادرات ایران به کانادا در چهارده سال گذشته، سالانه 50 میلیون دلار بود در حالی که متوسط ارزش واردات ایران از کانادا در این مدت سالانه به 400 میلیون دلار بالغ شده است.

«فایزر» شرکت «فارماسیا» را 60 میلیارد دلار خرید

شرکت داروسازی «فایزر» در یک معامله 60 میلیارد دلاری شرکت «فارماسیا» را خرید.

در یک ادغام غیرمترقبه که منجر به تولد یک غول صنعت داروسازی عظیم خواهد شد، شرکت داروسازی فایزر موافقت کرد رقیب خود شرکت فارماسیا را به مبلغ 60 میلیارد دلار خریداری کند. این توافق توسط روسای دو شرکت مورد تایید واقع شده است.

این ادغام، شرکتی را خلق خواهد کرد که بسیاری از داروهای تجویزی جهان را تولید می‌کند.

برآورد شده که شرکت جدید حدود 10 درصد از سهام بازار جهانی را به خود اختصاص دهد.از تولیدات معروف فایزر می‌توان به داروهای (لپیتور) برای کلسترول، زولافت (افسردگی) و ویاگرا (برای تقویت نیروی جنسی) اشاره کرد.در حالی که داروی عمده تولیدی فارماسیا قرص‌های «سله برکس» برای آرتروز می‌باشد.

تخمین زده می‌شود که درآمد سالانه این دو شرکت به 48 میلیارد با یک بودجه تحقیقاتی بیش از 7 میلیارد دلار برسد.

فارماسیا مستقر در نیوجرسی از ادغام شرکت سوئدی «فارماسیا» و شرکت آمریکایی «آپجان» تشکیل شده و دارای 59 هزار کارمند در بیش از 60 کشور جهان است. فایزر مستقر در نیویورک دارای حدود 90 هزار کارمند است.

26 تیر 1391؛ دفاع بهمنی از سهمیه‌بندی ارزی

درحالی‌که برخی از خبرگزاری‌های داخلی از دو نرخی و سه نرخی شدن ارز خبر داده‌اند، رئیس‌کل بانک مرکزی همچنان سیاست این بانک را ارائه ارز با نرخ واحد 1226 تومان عنوان کرده است. محمود بهمنی معتقد است: ذخایر ارزی کشور در شرایط مناسبی قرار دارد و بر این اساس مشکلی در پوشش تقاضای ارز «واقعی» وجود ندارد.

به گفته رئیس‌کل بانک مرکزی این بانک به‌عنوان نهاد اصلی پولی کشور تمام تلاش خود را برای یکسان کردن نرخ ارز در بازار با نرخ مرجع خواهد کرد. یکسان‌سازی که به گفته وی به معنای رساندن قیمت دلار مرجع به قیمت بازار نیست. وی معتقد است نوسان ارز در بازار داخلی بیشتر ناشی از فشارها و عوامل سیاسی است و درنتیجه منطقی نیست که نرخ بازار را به‌عنوان مرجع انتخاب کرد.

وی سیاست کاهش واردات را از برنامه‌های پیش‌روی بانک مرکزی برای سامان دادن به بازار ارز عنوان و تاکید کرد: براساس برنامه پنجم توسعه که به تصویب مجلس نیز رسیده است نظام ارزی کشور شناور مدیریت شده است و درنتیجه نظام چندنرخی ارز با مفاد این مصوبه مجلس در تناقض خواهد بود.

بهمنی در واکنش به برخی اخبار مبنی‌بر چندنرخی شدن ارز گفت: بانک مرکزی به هیچ عنوان در جهت به رسمیت شناختن نرخ‌های بازار غیررسمی حرکت نخواهد کرد.

رئیس شورای پول و اعتبار تایید کرد: ورودی ارزی کشور 140 میلیارد دلار است؛ درحالی‌که کل فروش ارزی کمتر از 75 میلیارد دلار است. بنابراین با توجه به تراز مثبت ارزی کشور امکان پوشش این میزان تقاضا وجود دارد.وی دلیل اصلی افزایش فاصله بین نرخ ارز مرجع و نرخ موجود در بازار را مسائل سیاسی توصیف کرد.

وی با تاکید بر برخی محدودیت‌ها گفت: مشکلاتی که ازسوی کشورهای غربی در زمینه نقل و انتقال پول ایجاد شده منجر به محدودیت‌هایی در این زمینه شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک