نیم قرن با اقتصاد ایران در 24 مرداد

خانه سازی برای 40 هزار نفر در 50کیلومتری تهران

کدخبر: ۴۳۳۴۳۲
جوایز برندگان مسابقه معماری «مهرشهر» که برای سکونت 40 هزار نفر در 50 کیلومتری غرب تهران بنا می‌گردد، توزیع شد.
خانه سازی برای 40 هزار نفر در 50کیلومتری تهران

تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.

احداث اولین باغ شهر در سرچشمه زاینده‌رود

24 مرداد 1351

اعلام برندگان مسابقه معماری «مهرشهر»

در مراسمی که با حضور آقای علم، وزیر دربار شاهنشاهی در هتل هیلتون برگزار شد جوایز برندگان مسابقه معماری «مهرشهر» که برای سکونت 40 هزار نفر در 50 کیلومتری غرب تهران بنا می‌گردد، توزیع شد.

وزیر دربار شاهنشاهی در این مراسم اظهار امیدواری کرد با تدابیری که اندیشیده شده، مهرشهر با مشکلاتی مانند شهر تهران روبه‌رو نشود.

در این مراسم آقای پهلبد، وزیر فرهنگ و هنر، والاگهر شهباز پسر والاحضرت و شاهدخت شمس پهلوی و جمعی از شخصیت‌های مملکیت و مالکان اراضی مهرشهر حضور داشتند.

رئیس عمران مهرشهر طی گزارشی گفت: در مسابقه معماری مهرشهر جمعا 20 مهندس با 110 طرح خانه‌سازی شرکت کرده بودند که با در نظر گرفتن امکانات و طرح‌ها مهندس شهران پرتو برنده اول، مهندسان شهرام مقبل و محمدحسین ستایش برنده دوم و مهندس پرویز بقایی برنده سوم شناخته شدند.

به برنده اول دویست هزار ریال و به برندگان دوم و سوم 100 هزار و 5 هزار ریال جایزه تعلق گرفته است.

 پس از ساخت کاخ مروارید در این ناحیه، دو بلوار با نام‌های چهارباندی (شهرداری) و ارم در منطقه‌ای ویلایی برای شهروندان در سه فاز مجاور کاخ ساخته می‌شود که مهرشهر نامیده می‌شود. 

24 مرداد 1381

شرکت ملی حفاری به صندوق‌های بازنشستگی واگذار نمی‌شود

معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: با توجه به واگذاری‌های صورت گرفته به صندوق‌های بازنشستگی و بازپرداخت بدهی، بحث واگذاری شرکت ملی حفاری ایران به این صندوق‌ها منتفی است.

اعلام خبر واگذاری شرکت ملی حفاری ایران به صندوق‌های بازنشستگی، اعتراض کارکنان و کارگران این شرکت در چند هفته گذشته را در اهواز در پی داشت.

مهندس مهدی میرمعزی افزود: با توجه به اهمیت فعالیت‌های شرکت ملی حفاری ایران در زمینه نفت و گاز کشور، باید فعالیت‌های این شرکت در بازار رقابت با رقبای خارجی شتاب بیشتری بیابد.

 

24 مرداد 1391

آیین‌نامه وزارت صمت ابلاغ نشده است

بیش از یک سال از تصویب قانون تشکیل وزارت صنعت، معدن و تجارت و اخذ رای اعتماد اولین وزیر دو وزارتخانه ادغامی از نمایندگان مجلس گذشت اما هنوز خبر از ابلاغ شرح وظایف و آیین‌نامه اجرایی این قانون نیست. سیدمحمد بیاتیان یکی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس درخصوص دلایل عدم ابلاغ شرح وظایف وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌گوید: پس از ادغام دو وزارتخانه صنایع و معادن و بازرگانی مقرر شد شرح وظایف طی مدت 6 ماه ابلاغ شود که با وجود تدوین شرح وظایف ازسوی وزارت صنعت، معدن و تجارت هنوز به مجلس برای نهایی شدن ابلاغ نشده است.

به گفته بیاتیان، شرح وظایف تدوین شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به دولت ارائه شده؛ اما هنوز دولت در خصوص ابلاغ آن به مجلس اقدامی صورت نداده است.

 

احداث اولین باغ شهر در سرچشمه زاینده‌رود

بعد از دو سال تعلیق طرح احداث باغ شهر در کشور، دستورالعمل ایجاد اولین باغ شهر دولتی تصویب شد.

ورود دولت به موضوع احداث باغ‌شهر جدی شده، طوری‌ که اخیرا در کارگروه امور زیربنایی و شهرسازی یکی از استان‌های خوش آب و هوای کشور، طرح تفصیلی اولین باغ شهر دولتی به تصویب رسیده و مقرر شده به زودی مصوبه نهایی آن در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان اخذ شود.

براساس آنچه سایت اطلاع‌رسانی وزارت راه و شهرسازی خبر داده، قرار است در سرچشمه زاینده‌رود در زمینی به مساحت 93 هکتار مجموعه‌ای در قالب باغ‌شهر حاوی فضاهای تفریحی، گردشگری، ویلا و امکانات سبز و توریستی احداث شود.

محل اجرای این مجموعه که اولین باغ شهر آماده ساخت توسط دولت به حساب می‌آید، استان چهار محال و بختیاری اعلام شده است.

سایت اطلاع‌رسانی وزارت راه و شهرسازی به نقل از سازمان مسکن و شهرسازی استان چهار محال و بختیاری درباره جزئیات طرح احداث اولین باغ شهر نوشته است: کلیات طرح تفصیلی باغ‌شهر «شیدا» در کارگروه امور زیربنایی و شهرسازی چهار محال و بختیاری به تصویب رسیده و طرح مصوب مذکور برای تصویب نهایی به‌زودی به شورای برنامه‌ریزی و توسعه چهار محال و بختیاری ارسال می‌شود.

برای عملیات اجرایی و خدمات‌رسانی باغ‌شهر «شیدا» 80 میلیارد تومان هزینه پیش‌بینی شده که اعتبار آن قرار است توسط سازمان همیاری شهرداری‌های استان چهارمحال و بختیاری و با مشارکت بخش خصوصی تامین شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید