نیم قرن با اقتصاد ایران در 30 مرداد

خرید کالاهای سرمایه ای ایران از کره شمالی

کدخبر: ۴۳۴۶۰۸
نیم قرن با اقتصاد ایران در 30 مرداد. یک برش از هر دهه، دهه 50 تا 90. در وقایع نگاری امروز ایران و ژاپن قرارداد گازی منعقد کردند ده سال بعد که در ایران انقلاب شده بود ایران با کره شمالی برای خرید کالای سرمایه ای تفاهم کرد.
خرید کالاهای سرمایه ای ایران از کره شمالی

به گزارش اقتصاد نیوز،نیم قرن با اقتصاد ایران در 30 مرداد. یک برش از هر دهه، دهه 50 تا 90. در وقایع نگاری امروز ایران و ژاپن قرارداد گازی منعقد کردند ده سال بعد که در ایران انقلاب شده بود ایران با کره شمالی برای خرید کالای سرمایه ای تفاهم کرد. در دهه 80 نیز مردم شاهد یک وعده هستند کاهش قیمت مرغ.

30 مرداد 1351

قرارداد گازی بین ایران و ژاپن امضا شد

امروز اطلاع حاصل شد که قرارداد مشارکت شرکت ملی گاز و کمپانی ژاپنی به امضا رسید و همراه هیات 33 نفری سرمایه‌گذاران ژاپنی  که شنبه آینده ورد تهران می‌شود یک هیات عالیرتبه 9 نفری برای مذاکرات پیرامون مسائل اجرایی قرارداد گاز به تهران می‌آید:

این عده مذاکرات خود را بلافاصله با شرکت ملی گاز آغاز خواهند کرد.قرارداد بزرگ گاز که در نوع خود در جهان ممتاز و بی‌سابقه است، هم‌اکنون مورد مطالعه دولت است.

این قرارداد پس از تصویب دولت و مجلسین به موقع اجرا درخواهد آمد. شرکت ملی نفت که سهامدار اصلی شرکت ملی گاز ایران است، تمام مذاکرات 18 ماهه شرکت فرعی خود را تحت نظارت داشت و با تصویب و تایید آن بزرگ‌ترین قرارداد گاز را با یک کشور غیرکمونیست منعقد ساخت.

این قرارداد از یک جهت به‌خصوص از جهت سرمایه‌گذاری و ایجاد ناوگان دریایی، مزایای جدیدی دارد. قرارداد مشارکت شامل تمام رشته‌ها از قبیل شبکه جمع‌آوری گاز از چاه‌ها حمل آن به پالایشگاه، تاسیسات بندر بارگیری حمل گاز مایع توسط ناوگان دریایی خواهد بود و در تمام رشته‌های فوق ایران و ژاپن شریک می‌باشند و در همه این رشته‌های فوق ایران و ژاپن شریک می‌باشند و در همه این رشته‌ بیش از یک میلیارد و یکصد میلیون دلار سرمایه‌گذاری خواهند کرد.

ایران در امر مشارکت از اعتبار ژاپن  استفاده خواهد کرد و این اعتبار بعدا با فروش گاز مستهلک می شود.ظاهرا گاز منطقه گچساران که یکی از مناطق بزرگ نفتی ایران است، برای این امر اختصاص داده خواهد شد.

طرح جمع‌آوری این گاز بسیار وسیع است پیش‌بینی می‌شود مخارج احداث تاسیسات جمع‌آوری گاز از چاه‌های مختلف و حمل آن با لوله از زیر دریا به خارک  و تصفیه و بارگیری آن در خارک معادل 600 میلیون دلار هزینه خواهد داشت، که همه آنها از اعتبار طرف ژاپنی تامین می‌شود.

همچنین در زمینه ساخت و خرید کشتی‌های مخصوص حمل گاز مایع با سردخانه‌های بزرگ نیز رقمی در حدود 500 میلیون دلار پیش‌بینی شده است. در حال حاضر حداکثر ظرفیت کشتی‌های گازبر 67 هزار مترمکعب است که در خط آلاسکا-توکیو کاری می‌کنند، ولی کشتی‌های بزرگ دیگری در دست ساخت است که ظرفیت آنها به 125 هزار مترمکعب می‌رسد.

ایران و ژاپن در قرارداد آینده خود مشترکا صاحب یک ناوگان بزرگ دریایی مخصوص حمل گاز خواهند شد که این کشتی‌ها به‌طور دائم بین خلیج فارس و سواحل ژاپن در ایاب و ذهاب خواهند بود. همه این مسائل در هفته آینده مورد بررسی نهایی قرار می‌گیرد. قرارداد برای 2 سال می‌باشد و در سالهای اولیه قرارداد میزان صدور هر سال افزایش می‌یابد تا به سالی 700 میلیون فوت مکعب برسد. شرکت جدید ایران و ژاپن یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های مشابه در جهان خواهد بود.

بهزاد نبوی

30 مرداد 1361

کره شمالی کالاهای سرمایه‌ای برای ایران تامین می‌کند

مهندس بهزاد نبوی که در راس یک هیات اقتصادی – فنی از جمهوری دموکراتیک خلق کره دیدن می‌کند با آقای «چو جنگ گون» وزیر بازرگانی خارجی این کشور ملاقات و گفت‌و‌گو کرد.

در این ملاقات که بیش از یک ساعت و نیم به طول انجامید در مورد گسترش مناسبات بازرگانی و همچنین نیازهای جمهوری اسلامی به کالاهای اساسی و سرمایه‌ای بحث و تبادل‌نظر گردید و مقرر شد دولت کره در زمینه تامین این گونه نیازهای ایران همکاری لازم را به‌عمل آورد.

در ادامه دیدارها و ملاقات هیات اقتصادی و فنی ایران به سرپرستی مهندس بهزاد نبوی از جمهوری دموکراتیک خلق کره، اعضای هیات مذکور در 9 گروه صنایع سنگین، معدن و فلزات، کشاورزی، شیلات، بازرگانی و بانکی مذاکرات نهایی خود را با همتایان کره‌ای خود آغاز کردند.

در این ملاقات موارد مربوط به همکاری‌های تکنولوژیک و مبادلات کالا و خدمات بین دو کشور و همچنین چگونگی این همکاری‌ها مورد بحث قرار گرفت.

اطلاعات و مشخصات مربوط به امکانات طرف کره‌ای قبل از طریق بازدید وسیع هیات کارشناسی ایران مرکب از کارشناسان وزارت‌خانه‌های ذیربط مشخص شده است.

دکتر محسن نوربخش، رئیس‌کل بانک مرکزی ایران نیز که به همراه هیات اقتصادی-فنی جمهوری اسلامی ایران از جمهوری دموکراتی خلق کره دیدن می‌کند با رئیس بانک تجارت خارجی این کشور ملاقات کرد. در این ملاقات روابط اقتصادی و تجاری بین دو کشور و روابط و مناسبات بانکی میان دو کشور مورد گفت‌و‌گو قرار گرفت. همچنین مذاکراتی پیرامون مساله عضویت جمهوری دموکراتیک خلق کره در اتحادیه پایاپای که ازسوی این کشور صورت گرفته، به‌عمل آمد. ایران یکی از اعضای اصلی این اتحادیه است و مدیرعامل اتحادیه مذکور نیز به پیشنهاد ایران تعیین می‌شود و امور اداری و توسعه آن زیر نظر جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.

 

30 مرداد 1381

قیمت مرغ باز هم کاهش می‌یابد

یک مقام وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: براساس برنامه‌های تنظیم‌شده، قیمت گوشت مرغ در بازار در روزهای آینده باز هم کاهش می‌یابد.

مدیرکل روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی گفت: قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ در بازار مصرف در روزهای آینده بین 12 تا 12 هزارو500 ریال تثبیت خواهد شد.

دکتر سیدجواد قریشی ابهری افزود: با توجه به عرضه مناسب مرغ به بازار مصرف، قیمت عمده‌فروشی این ماده پروتئینی از مبلغ 15 هزار و 500 ریال در اوایل مرداد به 12 هزار و 400 ریال در هر کیلوگرم در 26 مردادماه سال‌جاری کاهش یافته است.

به گفته قریشی اکنون هر کیلوگرم گوشت مرغ در غرفه‌های سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری به قیمت 12 هزار و 800 ریال به مصرف‌کننده عرضه می‌شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید