نیم قرن با اقتصاد ایران در اول شهریور

ایران به دو شرکت آمریکایی غرامت می دهد

کدخبر: ۴۳۵۱۰۹
یک منبع مرتبط با دعاوی مالی ایران و آمریکا در دادگاه لاهه اعلام کرد، ایران موافقت کرد 260 میلیون دلار غرامت به دو شرکت نفتی آمریکا بپردازد.
ایران به دو شرکت آمریکایی غرامت می دهد

  اول شهریور 1351 تا اول شهریور 1391 در برشی 10 ساله ورق خورده است. در این گزارش در قالب نیم قرن با اقتصاد ایران سرخط های اقتصادی روز مرور شده است. در تاریخ امروز می خوانید:قیمت زمین در حال حاضر در منطقه کوی گیشا از متری 250 تا 550 تومان است، ولی در جنوب تهران قیمت‌ها حداکثر 300 تومان مظنه معامله می‌شود.

اول شهریور 1351

معاملات زمین در تهران متوقف شد

پیشنهاد شهرداری پایتخت در مورد تمدید محدوده 5 ساله تهران برای مدت پنجسال دیگر به تایید هیات دولت رسیده است. پیشنهاد مذکور پس از تسلیم به انجمن شهر پایتخت به کمیسیون شهرسازی انجمن احاله شده که پس از انجام تشریفات برای تصویب نهایی در جلسه علنی انجمن شهر پایتخت مطرح می‌شود.

دکتر نیک‌پی، شهردار پایتخت اظهار کرد: گسترش یا عدم‌گسترش محدوده تهران از چند ماه پیش مورد مذاکره سازمان‌های مختلف شهری بوده است، حتی شهرداری تهران نیز چندی پیش در شورای عالی شهرسازی پیشنهاد کرد تا قسمتی از اراضی در شمال غربی و جنوب شرقی جزو محدوده تهران آورده شود، ولی این نظریه مورد موافقت مسوولان سازمان‌های دیگر شهری قرار نگرفت.

استدلال آنها به غیر از عدم امکان تامین آب آشامیدنی و برق، وجود مقادیر زیادی زمین بایر در داخل محدوده تهران است که میزان آن حدود 50 تا 60 کیلومترمربع می‌باشد.

بنابراین توصیه سازمان‌های مسوول سرویس شهری برای جلوگیری از گسترش بی‌رویه شهر پیشنهادی تسلیم انجمن شهر تهران گردید.

دکتر حسین فرهودی، رئیس انجمن شهر پایتخت گفت: لزومی ندارد که پیشنهاد شهرداری مورد تصویب مجلس شورای ملی قرار گیرد؛ زیرا رسیدگی به این‌گونه پیشنهادها از وظایف انجمن شهر برای تمدید محدوده تهران کافی است.

قیمت زمین در حال حاضر در منطقه کوی گیشا از متری 250 تا 550 تومان است، ولی در جنوب تهران قیمت‌ها حداکثر 300 تومان مظنه معامله می‌شود.

 

ژاپن 300 میلیون دلار در کشتی‌سازی بندرعباس سرمایه‌گذاری می‌کند

کارخانه کشتی‌سازی بندرعباس با مشارکت یک کمپانی ژاپنی احداث می‌شود. بین دولت ایران و کمپانی میتسوبیشی ژاپن پیرامون نحوه مشارکت و ایجاد کارخانه تعمیر و ساخت کشتی بندرعباس مذاکراتی انجام شد. به‌دنبال اعلام مشارکت یک کمپانی ژاپنی در احداث کارخانه کشتی‌سازی بندرعباس گفته شد، کمپانی ژاپنی 300 میلیون دلار در احداث تعمیرگاه و ساخت کشتی بندرعباس سرمایه‌گذاری خواهد کرد و کارخانه کشتی‌سازی بندرعباس سرمایه‌گذاری خواهد کرد و کارخانه کشتی‌سازی بندرعباس ابتدا تعمیرگاه کشتی خواهد بود و سپس با نصب ماشین‌آلات و تربیت افراد متخصص تعمیرگاه تبدیل به کارخانه کشتی‌سازی می‌شود و این کارخانه حتی قادر است کشتی‌های 500 تنی که در حال حاضر بزرگ‌ترین کشتی اقیانوس‌پیما می‌باشند، بسازد.

مشارکت ژاپنی‌ها در ایجاد کارخانه کشتی‌سازی بندرعباس به علت ارزان تمام شدن مواد اولیه و شرایط مناسب احداث کارخانه و مهم‌تر از آن مساله تامین احتیاجات داخلی از طریق این کارخانه می‌باشد.

 

سیگار وینستون و کنت ساخت ایران به بازار می‌آید

سیگار وینستون و کنت ساخت ایران اول دی‌ماه به بازار عرضه خواهد شد. ماشین‌آلات مربوط به ساخت این نوع سیگارها به‌تدریج وارد می‌شود و تا آخر آذرماه سال‌جاری در محل کارخانجات دخانیات ایران در تهران نصب خواهد شد.

آقای دیلمقانی، مدیرعامل دخانیات گفت: درآمد امسال دخانیات از محل فروش محصولات دخانیات به 10 میلیارد و 229 میلیون ریال خواهد رسید.

درآمد موسسه دخانیات در سال اول تاسیس حدود 82 میلیون ریال بود و این رقم برای سال‌جاری بالغ‌بر 10 میلیارد و 229 میلیون ریال پیش‌بینی شده است. به‌عبارت دیگر دخانیات ایران تبدیل به شرکتی با درآمد یک میلیارد تومانی شده است.

سیگار کنت

اول شهریور 1371

مصوبه شورای اقتصاد درباره نحوه قیمت‌گذاری کالاها

مصوبات اخیر شورای اقتصاد درباره ارز موردنیاز صنایع، نظام قیمت‌گذاری، نحوه توزیع و نظارت و کنترل بر قیمت‌ها اعلام شد.

بنا بر تصمیم شورای مذکور، کالاهای تولید داخلی مجاز به استفاده از ارز دولتی، کماکان مشمول ضوابط قیمت‌گذاری، نظام توزیع و تعزیرات حکومتی می‌باشند.

سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نسبت به بررسی قیمت فروش کالاهای مجاز به استفاده از ارز رقابتی اقدام کرده و نتیجه را برای اطلاع واحد تولیدی و وزارتخانه ذی‌ربط منعکس می‌کند.

 

موافقت ایران با پرداخت 260 میلیون دلار غرامت به دو شرکت نفتی آمریکایی

یک منبع مرتبط با دعاوی مالی ایران و آمریکا در دادگاه لاهه اعلام کرد، ایران موافقت کرد 260 میلیون دلار غرامت به دو شرکت نفتی آمریکا بپردازد.

رقم مذکور معادل سهام دو شرکت نفتی «ارکو» و «سان اویل» در شرکت ملی نفت ایران است.

خبرگزاری جمهوری اسلامی به نقل از خبرگزاری‌ها اظهارنظر کرده‌اند، پرداخت غرامت فوق ازسوی ایران موجب جلب اعتماد شرکت‌های نفتی غربی در جهت افزایش فعالیت در ایران می‌شود.

خبرگزاری فرانسه نیز طی گزارش جداگانه‌ای اعلام کرد: با شرکت‌های نفتی «سان اویل» و «آتلانتیک ریچفیلد» (ارکو) تایید کردند، ایران قبول کرده است به‌عنوان جبران خسارات حق بهره‌برداری این شرکت‌ها از چاه‌های ایران پس از انقلاب اسلامی 130 میلیون دلار به آنها بپردازد.

بنا به اظهار خبرگزاری‌ها، شرکت‌های یادشده اجازه نخواهند داشت فعالیت خود را در ایران از سر گیرند.

چاه‌های مورد بحث جزو دو حوزه «سلمان» و «بلال» هستند که در آب‌های مرزی ایران در نزدیکی امارات عربی متحده قرار دارند.

در همین حال یک مقام نفتی شرکت ملی نفت ایران که خواست نامش فاش نشود، به خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: غرامت مورد درخواست دو شرکت نفتی آمریکایی بیش از یک میلیارد دلار بود.

وی گفت: هیاتی ازسوی ایران در لاهه به‌سر می‌برد ولی هنوز موافقتنامه‌ای بین شرکت ملی نفت ایران و دو شرکت آمریکایی به امضا نرسیده و به دیوان لاهه تقدیم نشده است.

یادآوری می‌شود، دیوان لاهه در طول چند سال گذشته به بیش از 4 هزار مورد از دعاوی مالی بین ایران و آمریکا رسیدگی کرد که این دعاوی جمعا 2.7 میلیارد دلار را شامل شده است.

 

عراق با طلا گندم می‌خرد

سازمان گندم استرالیا اعلام کرد: از آنجا که به دلیل فشارهای ناشی از تحریم‌های تجاری سازمان ملل، عراق نتوانسته است پول نقد کافی تهیه کند، این کشور بهای گندم خریداری‌شده خود از استرالیا را با شمش طلا پرداخته است.

«کلینتون کاندون» رئیس هیات‌مدیره سازمان گندم استرالیا گفت: از پایان جنگ خلیج فارس در فوریه 1991 تاکنون عراق 900 هزار تن گندم از استرالیا خریداری کرده است.

قسمت اعظم پرداخت‌های عراق به‌صورت طلا بوده است و بخشی از آن نیز از محل ذخایر نقدی عراق در خارج از این کشور تامین شده است.

در گزارش «رزرو بانک» استرالیا گفته شد که در این معامله که از طریق این بانک انجام گرفت، بانک مرکزی عراق 10 تن طلا به طرف معامله خود داده است.

طبق تحریم‌های سازمان ملل، عراق اجازه ندارد برای پرداخت بدهی‌های معوقه خارجی خود از ذخایر نقدی داخل کشور استفاده کند.

ماجرای 2 میلیون بشکه نفت حاشیه‌ساز/سیاست ایران برای فروش نفت چه تغییری کرده است؟

اول شهریور 1391

تکذیب فروش نفت ایران از طریق عراق

درحالی‌که خبرگزاری رویترز مدعی شده ایران در صدد است با توسعه همکاری‌های خود با بخش بانکی ارمنستان تحریم‌های غرب را دور بزند، مقامات ارمنی داشتن هرگونه ارتباط بانکی ممنوعه با ایرا را رد کرده‌اند. روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز نیز اخیرا در گزارشی مدعی شده بود که افغانستان و عراق در دور زدن تحریم‌ها به ایران کمک می‌کنند. اما سخنگوی نوری‌المالکی، نخست‌وزیر عراق این اتهام را رد کرد.

علی موسوی، سخنگوی نوری‌المالکی، نخست وزیر عراق اعلام کرد: تجارت و تبادلات عراق با ایران زیر سطح مجاز برای کشورهای همسایه است و اینکه عراق از جانب ایران نفت می‌فروشد، «دروغی بزرگ» است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید