نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛8 شهریور

گوشت و مرغ ارزان در تعاونی‌ها توزیع می‌شود

کدخبر: ۴۳۶۷۸۹
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 8 شهریور در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است: اعلام اصول حاکم بر حرکت اقتصادی دولت میرحسین موسوی
گوشت و مرغ ارزان در تعاونی‌ها توزیع می‌شود

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

هشتم شهریور 1351؛ استخراج طلا در اصفهان

اعتبار اکتشاف و بهره‌برداری از معدن طلای «موته» اصفهان در برنامه پنجم پیش‌بینی شد و از سال آینده عده‌ای از کارشناسان و متخصصان معدن مجددا مطالعاتی در زمینه ذخایر طلای معدن موته اصفهان آغاز خواهند کرد، مطالعات نهایی کارشناسان در مورد برآورد میزان ذخیره معدن طلای موته اصفهان در اوایل دوره برنامه عمرانی پنجم تکمیل می‌شود و نصب تجهیزات بهره‌برداری از طلای این معدن تا پایان برنامه پنجم خاتمه خواهد یافت و به احتمال قوی استخراج طلای معدن موته اصفهان از سال 1355 آغاز خواهد شد.

معدن طلای موته اصفهان تنها معدن طلای ایران است که تاکنون شناخته شده و براساس مطالعاتی که در گذشته در مورد درصد طلای این معدن به عمل آمده در هر تن سنگ استخراجی از این معدن، حدود 8 گرم طلا وجود دارد که طبق همین مطالعات 3 گرم آن هزینه و بقیه عایدات معدن طلای موته اصفهان خواهد بود.

قیمت ساعت و قلم خودنویس کنترل خواهد شد

گمرک کنترل قیمت قلم خودنویس و ساعت را در بازار آغاز کرد. معاون وزارت دارایی و سرپرست کل گمرک دستور داد قیمت ساعت و خودنویس در مغازه‌ها و فروشگاه‌ها مورد بررسی قرار گیرد و از ماموران گمرک خواست تا از وضع قیمت‌های این کالاها گزارشی تهیه کنند.

گمرک پس از تهیه گزارش فوق در صورت لزوم اقداماتی برای کاهش دادن قیمت ساعت و قلم خودنویس به عمل خواهد آورد.

گمرک برای کنترل قیمت ساعت و قلم خودنویس بررسی قیمت تمام شده و بهای عرضه این اجناس را در مغازه و عمده‌فروشی‌ها آغاز کرد تا چنانچه قیمت تمام‌شده و قیمتی که مصرف‌کننده برای آن می‌پردازد تفاوت زیادی داشته باشد اقداماتی برای تقلیل قیمت انجام دهد.

چندی پیش به موجب ماده واحده‌ای که از تصویب مجلسین گذشت، تعرفه حقوق گمرکی واردات ساعت و قلم خودنویس از 40 درصد به 20 درصد و حقوق گمرکی ساعت‌های مچی و جیبی نیز از 50 درصد به 20 درصد تقلیل یافت.

هشتم شهریور 1361؛ اعلام اصول حاکم بر حرکت اقتصادی دولت میرحسین موسوی

میرحسین موسوی، نخست‌وزیر گفت: سه بخشی که ما به‌صورت بخش‌های دولتی، خصوصی و تعاونی نام می‌بریم، همان‌طوری که از اصل 44 قانون اساسی برمی‌آید، اقتصادی را در کشور شکل می‌دهد که هیچ شباهتی به الگوهای شرقی و غربی نخواهد داشت و نیروهای عظیم مردمرا به کار خواهد کشید. با توجه به دولتی شدن بانک‌ها، اهرم‌هایی در دولت وجود دارد که نیروهای زیادی را مخصوصا در سطح هرم سندیکایی به کار بگیرد، برای اینکه انشاء‌الله یک اقتصاد شکوفا داشته باشیم.

شورای عالی اقتصاد خود را با دو مساله خارجی درگیر کرده است، یکی مساله پرداخت زیرساخت اقتصادی است که طبیعتا خود این مساله طرح شدنش هم مشکل بوده به خاطر نبودن منابع و زمینه که ما باید از صفر شروع کنیم.

از طرف دیگر در مورد زیرساخت اقتصادی بحث کردیم و درواقع در میان اقشار مختلف یک توجهی را برمی‌انگیزد و در کنار این توجه، شعارهایی نیز به وجود می‌آید که فرض کنید ما که در حال حاضر در مورد بخش خصوصی بحث می‌کنیم چه سهمی به این بخش خصوصی در قانونی که تدوین می‌کنیم تعلق می‌گیرد و یا بر عکس راجع به تمام این بخش‌ها عمدتا سوالاتی مطرح می‌شود.

روحانیت و مسوولان اصلی کشور مطمئن هستند که شورای عالی اقتصاد درست و متناسب با موازین اسلام پیش می‌رود و تلاش ما این است که انشاالله امسال تمام این برنامه‌ها را به پایان برسانیم.

نخست‌وزیر افزود: مساله دوم برنامه‌ریزی است. بدون شک یکی از آرزوهای جمهوری اسلامی داشتن یک برنامه  اقتصادی بوده که بتواند تمام امکانات را بسیج کرده و مطابق یک برنامه خوب اقتصادی کشور را به پیش ببرد و تمام اجزای گسیخته اقتصادی کشور را در یک جا به بند بکشد و مهار کند و همچنین براساس این برنامه‌ها دولت بتواند بر اهرم‌های اقتصادی که در دست دارد مسلط بشود و همچنین قانون و شرع آنها را در دست دارد.

هشتم شهریور 1371؛ نخستین محموله بنزین طبیعی ایران صادر شد

برای اولین بار نخستین تانکر حامل بنزین طبیعی برای صدور به خارج از کشور از جزیره خارک بارگیری شد.

بنزین طبیعی یکی از محصولات مجتمع پتروشیمی خارک است که برای نخستین بار اقدام به صدور آن شده است.

سال گذشته از مجتمع پتروشیمی خارک 110 هزار تن پودر گوگرد و سه محموله پروپان به وزن 24 هزار تن به خارج صادر شد و ازسوی این مجتمع 70 هزار تن گاز مایع برای تامین انرژی کشور در اختیار شرکت ملی گاز مایع ایران قرار گرفت.

6 طرح جدید خودروسازی در کشور اجرا می‌شود

با به قطعیت رسیدن 6 قرارداد انتقال دانش فنی و ساخت محصولات صنعت سنگین در داخل کشور، سبب خواهد شد که سالانه بیش از 230 میلیون دلار از طریق خریدهای شرکای خارجی نصیب کشور شود.

گزارش وزارت صنایع سنگین در این زمینه حاکی است که براساس بند «ی» تبصره 29 قانن برنامه پنج ساله، به بخش صنعت و معدن اجازه داده شد که به منظور رفع نیازهای خود در امور مربوط به تولید، صادرات و سرمایه‌گذاری تا سقف 10 میلیارد دلار به روش بیع متقابل عمل کند.

سهم بخش صنعت سنگین از این مبلغ در دوره اجرای نخستین برنامه پنج ساله توسعه اقتصادی،  اجتماعی و فرهنگی کشور 3 میلیارد دلار است.

عقد قرارداد بیع متقابل در مورد 6 فقره از طرح‌ها به مبلغ 124 میلیون دلار و ارسال اسناد آنها به بانک مرکزی برای گشایش اعتبار از دیگر اقداماتی است که در طول سال‌های نخست برنامه اول به‌منظور استفاده از اعتبارات معاملات بیع متقابل در بخش صنعت سنگین انجام شده است.

براساس این گزارش، سایر اقدامات انجام‌شده در زمینه استفاده از اعتبارات بیع متقابل به شرح زیر است:

- انجام مقدمات مربوط به بررسی و مذاکره در مورد 50 طرح جدید

- حصول توافق در مورد 6 طرح خودروسازی با طرف‌های خارجی در جهت استفاده از معاملات متقابل، دست‌کم به میزان 20 درصد نیاز ارزی

گوشت و مرغ ارزان در تعاونی‌ها توزیع می‌شود

براساس سیاست‌های جدید معاونت امور دام وزارت جهاد سازندگی در زمینه جلوگیری از افزایش بی‌رویه قیمت‌ها، به‌زودی ازسوی شرکت سهامی گوشت کشور روزانه و به مقدار کافی گوشت مرغ و گوشت قرمز با قیمت مناسب در سطح تهران توزیع خواهد شد.

ابراهیم بهزادی، عضو هیات‌مدیره شرکت سهامی گوشت کشور گفت: با هماهنگی‌های به‌عمل آمده با سایر قسمت‌های معاونت امور دام وزارت جهاد سازندگی مقدار کافی گوشت مرغ به‌صورت کاملا بهداشتی و بسته‌بندی‌شده به قیمت هر کیلو 1950 ریال در اختیار تعاونی‌های مصرف کارگری و کارمندی قرار می‌گیرد.

بهزادی ادامه داد: با توجه به تغییر نرخ ارز موردنیاز این بخش، از دولتی به رقابتی و شناور، هزیه‌های تولید نسبت به قبل افزایش یافته است.

وی اعلام کرد: همچنین به‌زودی گوشت قرمز وارداتی از قرار هر کیلو 2500 ریال برای مصرف‌کنندگان در اختیار تعاونی‌های مصرف کارگری و کارمندی قرار خواهد گرفت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید