نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛9 شهریور

برف پاک‌کن پیکان راست‌گردان شد

کدخبر: ۴۳۶۹۹۲
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 9 شهریور در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
برف پاک‌کن پیکان راست‌گردان شد

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

 

نهم شهریور 1351؛ اداره تشخیص اوراق زائد در وزارتخانه‌ها تشکیل می‌شود

آیین‌نامه تشخیص و امحاء اوراق زائد به تمام وزارتخانه‌ها و موسسات دولتی ابلاغ شد.اجرای این آیین‌نامه به وزارتخانه‌ها و موسسات وابسته به دولت امکان می‌دهد تا پرونده‌ها و اوراق موجود در ادارات دولتی را مورد بررسی قرار داده و چنانچه زائد و یا قابل نگهداری برای مدتی اعم از محدود و یا غیرمحدود تشخیص داده شد ضمن طبقه‌بندی خاصی به سازمان اسناد ملی ایران ارسال دارند و سازمان اسناد اوراق زائد و غیرقابل استفاده را که در عین حال اثر قانون نیز نداشته باشد، از بین خواهد برد.

با ابلاغ مقررات تشخیص اوراق زائد و امحاء اینگونه اوراق، وزارت دارایی اقداماتی وسیعی به‌منظور طبقه‌بندی پرونده‌های مالیاتی را در این وزارتخانه آغاز کرده است. وزارت دارایی یکی از وزارتخانه‌هایی است که حدود یک میلیون پرونده راکد و یا در حال رسیدگی دارد.

9 شهریور 1371؛ برف پاک‌کن پیکان راست‌گردان شد

قسمت جدید پیکان و اتوبوس ساخت شرکت ایران‌خودرو و نحوه واگذاری آنها به مردم اعلام شد.تهرانی‌نژاد، مدیرعامل شرکت ایران‌خودرو گفت: پیکان دولوکس 1600 که قرار بود از اول مهرماه امسال به‌صورت انبوه تولید و با قیمت تمام‌شده یک میلیون تومان در اختیار متقاضیان قرار گیرد، با تلاش کارکنان این شرکت یک ماه زودتر و با قیمت کمتر به‌صورت نمونه تولید شده است.

وی افزود: تعداد 200 دستگاه از این نوع سواری همزمان با آغاز هفته دولت به‌صورت نمونه تولید شده که با تقلیل هزینه‌های تولید همچون میزان ارزبری، فشرده‌تر کردن اقلام خریداری‌شده، کوتاه کردن زمان انبار شدن مواد اولیه و تولید به‌صورت انبوه قیمت تمام‌شده کارخانه از مبلغ یک میلیون تومان قبلی به حدود 890 هزار تومان کاهش یافته است.

مدیرعامل ایران‌خودرو اضافه کرد: فرم‌های کامپیوتری مربوط به فروش این مدل از پیکان در اختیار تمامی نمایندگی‌های مجاز ایران‌خودرو قرار گرفته و متقاضیان می‌توانند از امروز با مراجعه به این نمایندگی‌ها و پرداخت مبلغ 700 هزار تومان پیش‌پرداخت نسبت به خرید آن اقدام کنند.

وی با بیان اینکه زمان تحویل پیکان دولوکس مدل 1600 تالبوت 4 ماه پس از تاریخ تکمیل فرم مربوطه خواهد بود، یادآور شد که خریداران علاوه‌بر قیمت مذکور که هزیه تمام‌شده کارخانه است باید معادل 27 درصد قیمت آن را نیز هنگام شماره‌گذاری و یا بابت عوارض و آسفالت و امثال آن بپردازند.

وی با طرح این نکته که بیش از 90 درصد از قطعات پیکان در داخل تولید می‌شود، به تشریح تغییرات انجام‌شده روی موتور و بدنه آن پرداخت و اظهار کرد: با اصلاحی که روی کاربراتور صورت گرفته از میزان مصرف سوخت آن حدود 25 درصد کاسته شده، ولی توان و قدرت آن هیچ تغییری نکرده است.

تهرانی‌نژاد اضافه کرد: ایجاد محافظ برای «گاردان» و کاهش خطرات مربوط به سوانح ناشی از این قطعه، نصب صندلی‌های پژویی، راست‌گردان شدن برف پاک‌کن و بهبود یافتن کنسول وسط ازجمله تغییراتی است که در پیکان 1600 داده شده است.

مدیرعامل ایران‌خودرو در مورد قیمت و نحوه فروش اتوبوس‌های تولیدی این شرکت گفت: قیمت‌های تولیدات اتوبوس این شرکت توسط سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده در دست بررسی است، ولی متقاضیان می‌توانند از امروز به نمایندگی‌های مجاز این شرکت مراجعه کرده و به صورت علی‌الحساب برای اتوبوس طرح سوپر 5 میلیون و 600 هزار تومان پرداخت کنند و مابه‌التفاوت این مبلغ و قیمت تعیین‌شده ازسوی سازمان مذکور را زمان تحویل تسویه کنند.

نهم شهریور 1381؛ خصوصی‌سازی بانک‌ها در دستورکار دولت

در طرح اصلاحات راهبردی بانک‌ها، خصوصی‌سازی بانک‌ها در دستورکار دولت قرار گرفته، کارهای مقدماتی آن انجام شده است.

طهماسب مظاهری، وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: بانک‌ها می‌توانند از طریق بورس اوراق بهادار اقدام به انتشار سهام کنند و برخی بانک‌ها نیز در این زمینه اعلام آمادگی کرده‌اند.

وی رشد اقتصادی کشور در سال گذشته را 4.8 درصد اعلام کرد و گفت: در سال گذشته برای نخستین بار رشد اقتصادی بخش غیرنفتی از رشد اقتصادی کل کشور بیشتر بوده است.

مظاهری درباره طرح تجمیع عوارض و شیوه محاسبه آن گفت: لایحه تجمیع عوارض مکمل اصلاح قانون مالیات است که برای تصویب به مجلس شورای اسلامی ارائه شده است و در صورت تصویب این لایحه، عوارض متعدد و متنوع که توسط دستگاه‌های متعدد و متنوع که توسط دستگاه‌های متعددی از تولیدکنندگان دریافت می‌شود، جمع‌آوری خواهد شد و دستگاه متولی وصول مالیات نیز فقط وزارت امور اقتصادی و دارایی است و نرخ آن نیز تعدیل می‌شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی به افزایش سرمایه پنج هزار میلیارد ریالی بانک‌ها اشاره کرد و گفت: این اقدام برای تشویق بانک‌ها در امر سرمایه‌گذاری در طرح‌های اشتغال‌زا صورت گرفته است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید