نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 19 شهریور

وزیر اقتصاد درباره بمب ارزی توضیح می‌دهد

کدخبر: ۴۳۹۴۱۴
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات19شهریور در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
وزیر اقتصاد درباره بمب ارزی توضیح می‌دهد

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

19 شهریور 1351؛ تهران توان جذب 5 میلیون نفر دارد

اولویت برنامه خانه‌سازی دولت در شهرستان‌ها خواهد بود. در تهران کوشش می‌شود برنامه نوسازی محلات قدیمی و خانه‌سازی در اراضی بایر داخل محدوده انجام گیرد.

مهندس کوروس آموزگار وزیر آبادانی و مسکن ضمن اعلام مطلب توضیح داد که تهران صرفا به خاطر کمبود آب و محدودیت منابع آب حداکثر برای پذیرش پنج میلیون نفر جمعیت ظرفیت دارد لذا از هر اقدامی که موجب جلب و جذب جمعیت جدید و روستائیان به تهران باشد، جلوگیری خواهد شد.

در تهران کوشش ما این است که در اراضی داخل محدوده حتی در یک زمین 500 متری آپارتمان‌سازی به عمل آید تا بدون سرمایه‌گذاری و دیگر تاسیسات عمومی موجود استفاده شود.

کوروس آموزگار اظهرا کرد: در شهرهای مختلف شهرک‌ها و محلات جدیدی به‌وجود می‌آید و اکنون در بسیاری از نقاط کشور ساخت 500 هزار آپارتمان در دست ساخت است که در آینده نزدیک همه آنها آماده بهره‌برداری خواهد بود.

19 شهریور 1371؛ از تجربیات چین در توسعه اقتصادی استفاده می‌شود

اکبر هاشمی رفسنجانی در دیدار و گفت‌و‌گو با رئیس‌جمهور چین در پکن گفت: روابط دو کشور همواره رو به رشد و توسعه بوده و دو کشور در مورد مسائل منطقه‌ای و جهانی دارای نقطه‌نظرات مشترک و هماهنگ هستند.

وی با ابراز رضایت از همکاری‌های دو کشور افزود: چین از جمله کشورهایی است که مسوولان و مردم ایران خواهان همکاری‌های نزدیک با آن هستند و در دوران بازسازی و توسعه اقتصادی‌مان نیز از تجربیات ارزنده چین بهره خواهیم برد.

هاشمی رفسنجانی اظهار امیدواری کرد که در سفر خود به چین روند توسعه روابط دو کشور شتاب بیشتری یابد و سطح همکاری‌های فی‌مابین به بسیاری از زمینه‌های مستعد بین دو کشور ازجمله مترو، معادن و فلزات، کارخانجات سیمان و سرمایه‌گذاری‌های درازمدت تعمیم پید کند.

رئیس‌جمهوری بیان کرد: ایران به همکاری‌های اساسی و درازمدت بهای بیشتری می‌دهد و وزیران و مسوولان همراه اینجانب می‌توانند با مذاکراتی که با مقامات همتای چین خود خواهند داشت، به روند توسعه این همکاری‌ها سرعت بیشتری ببخشند.

هاشمی رفسنجانی تاکید کرد که ایران، چین را همکار استراتژیک خود می‌داند و از تعمیق روابط دو کشور در زمینه‌های مورد علاقه دو کشور استقبال می‌کند.

19 شهریور 1381؛ بهره‌برداری از نخستین واحد نیروگاه سد کرخه

بهره‌برداری از اولین واحد نیروگاه آبی سد عظیم کرخه در مراسمی با حضور وزیر نیرو آغاز شد.

سد کرخه بزرگ‌ترین سد تاریخ ایران است که کار طراحی و اجرای آن را متخصصان ایرانی برای اولین بار انجام داده‌اند.

عملیات احداث ساختمان این سد از اسفندماه 1371 آغاز و در فروردین 1380 با حضور سیدمحمد خاتمی به بهره‌برداری رسید.

اولین هدف احداث سد کرخه، جلوگیری از سیلاب‌های مخرب رودخانه کرخه بوده است که این امر با آبگیری سد در تاریخ 24 بهمن 1378 محقق شد.

هدف دیگر از انجام این پروژه ملی تامین و تنظیم آب برای بیش از 320 هزار هکتار از اراضی کشاورزی بوده است که در این راستا تاکنون بیش از 4.6 میلیارد مترمکعب آب تنظیم شده است.

19 شهریور 1391؛ شمس‌الدین حسینی درباره بمب ارزی توضیح می‌دهد

اظهارات معاون اول رئیس‌جمهور در سال گذشته مبنی‌بر و عده گشایش در بازار ارز با اجرای سیاست‌های جدید و عدم تحقق این وعده به‌رغم گذشت 6 ماه شمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد را این هفته به صحن علنی مجلس کشاند.

اسفندماه سال گذشته در ایام نوسانات شدید بازار ارز محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس‌جمهور با اعلام اینکه بمب ارزی دولت در راه است از اقدام جدید دولت برای شکستن قیمت‌ها در بازار ارز خبر داد.

با اوج گرفتن مجدد قیمت ارز در بازار کشور طی هفته‌های اخیر و ناتوانی دولت در تنظیم بازار الیاس نادران، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی حسینی وزیر اقتصاد را برای پاسخگویی درخصوص این ادعای معاون اول رئیس‌جمهور به مجلس فراخواند.

بر این اساس مردادماه سال‌جاری سوال الیاس نادران از وزیر اقتصاد درخصوص اظهارات رحیمی، معاون اول رئیس‌جمهور در مورد تحولات ارزی در صحن علنی مجلس اعلام وصول شد و با قانع نشدن نادران از توضیحات وزیر اقتصاد در کمیسیون تخصصی این سوال به صحن علنی مجلس ارجاع داده شد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید