نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 29 شهریور

تشدید حضور پلیس در بازار ارز

کدخبر: ۴۴۱۷۸۳
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات29 شهریور در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:ورود متفاوت دولت به بازار ارز
تشدید حضور پلیس در بازار ارز

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

29 شهریور 1361؛ دستور نخست‌وزیر در مورد اجرای قانونی واگذاری زمین

با توجه به فرا رسیدن فصل کشت محصولات کشاورزی ازجمله گندم و نظر به ضرورت حل مشکلات کشاورزی در مورد واگذاری زمین‌های کشاورزی به آنها ازسوی آقای موسوی نخست‌وزیر بخشنامه‌ای انتشار یافت.

نظر به اینکه طبق مصوبه 59.1.26 شورای انقلاب اسلامی و در اجرای ماده 2 و 5 این قانون ستاد مرکزی و هیات‌های هفت نفری منحصرا مسوولیت واگذاری اراضی بند الف و ب را دارند علیهذا مقتضی است نکات زیر دقیقا به موقع اجرا گذاشته شود:

1- کلیه وزارتخانه‌ها و موسسات و سازمان‌های دولتی و نهادهای انقلاب اسلامی همکاری‌های لازم را از نظر کارشناسی و تدارک امکانات با هیات‌های مذکور به عمل آورند.

2- نیروهای انتظامی اعم از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، کمیته‌های انقلاب اسلامی و ژاندارمری و بسیج در حدود قانون، احکام صادره توسط ستاد و هیات‌های مذکور را به موقع به اجرا بگذارد.

3- امور مربوط به کشت موقت براساس بخشنامه‌های صادره از شورای عالی قضایی صورت خواهد پذیرفت و کلیه ارگان‌های مذکور موظفند تا تصویب قانون جدید در انجام امور مربوطه همکاری‌های لازم با شورای کشت معمول دارند.

29 شهریور 1371؛ سیمان موردنیاز تعاونی‌های مسکن به زودی تامین می‌شود

بیش از 700 طرح تعاونی تولیدی امسال در سراسر کشور به اجرا درمی‌آید.

آقای وزوایی، معاون تولید وزارت تعاون افزود: امسال در تبصره 3 قانون بودجه کشور برای اجرای طرح‌های تعاونی در سراسر کشور 210 میلیون ریال اعتبار و همچنین براساس تبصره 29 قانون بودجه مبلغ 100 میلیون دلار ارز به بخش تعاون اختصاص یافته است.

وی در زمینه اجرای قانون تقویت تعاونی‌های کارگری و کارمندی خاطرنشان کرد: در نظر است بخشی از کالاهایی که با ارز رقابتی خریداری می‌شود از طریق تعاونی‌های سراسر کشور در اختیار مردم گذاشته شود.

معاون تولید وزارت تعاون با اشاره به تامین سیمان موردنیاز تعاونی‌های مسکن در سطح کشور، گفت: به زودی سیمان موردنیاز تعاونی‌های مسکن در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

خروج اکوادور از اوپک

در پایان نشست کمیته نظارتی اوپک، اکوادور اعلام کرد که از این سازمان کناره می‌گیرد. اکوادور اولین کشوری است که به عضویت خود در اوپک خاتمه می‌دهد.

خبر کناره‌گیری اکوادور از اوپک به وسیله « سیکستو دوران بالن» رئیس جمهوری این کشور اعلام شد. وزیر نفت اکوادور علت خروج این کشور را از اوپک اجرای برنامه‌های خصوصی‌سازی اعلام کرد و افزود: کشورش در پی یافتن خریدارانی است که صنعت نفت را به آنان واگذارد. رئیس‌جمهور اکوادور نیز فقدان آزادی را در اوپک برای تولید اضافی نفت یکی از دلایل خروج این کشور از کارتل نفتی اوپک خواند. وی گفت: کشورش ناچار است، تولید 300 هزار بشکه‌ای خود را به دو برابر افزایش دهد تا هزینه‌های خود را جبران کند.

29 شهریور 1391؛ ورود متفاوت دولت به بازار ارز

دولت تصمیم گرفته است با هدف ساماندهی تقاضای ارزی با رقابتی متفاوت نسبت به گذشته به بازار ورود کند. بر این اساس تصمیم‌گیران قصد دارند اقدام به تاسیس بازاری کنند که در آن تقاضای وارداتی خارج از شمول دریافت ارز مرجع با قیمتی نزدیک به بازار غیررسمی پاسخ داده شود.

یک نماینده مجلس با تایید این خبر نرخ تعیین‌شده را دو درصد زیر قیمت بازار اعلام و قرار است با هدف مدیریت نوسان این نرخ روزانه تغییر کند.

بر این اساس می‌توان گفت با به‌کارگیری نرخ جدید بازار به سه نرخ به جلو خواهد رفت پس از آنکه دولت تصمیم گرفت حجم محدودی از تقاضای ارزی به بازار غیررسمی منتقل شد.

انتقال این حجم تقاضا به بازار غیررسمی با توجه به محدودیت‌های سمت عرضه، افزایش قیمت در این بازار را به‌دنبال داشت. حال ابلاغیه جدید با هدف پاسخگویی به حجم تقاضای ارز برای آن دسته از متقاضیانی است که دسترسی به ارز با نرخ مرجع ندارند.

تشدید حضور پلیس در بازار ارز

رئیس پلیس آگاهی ناجا اعلام کرد که بنا به درخواست مسوولان اقدامات پلیس در بازار ارز شدت می‌یابد. سردار حسن بتولی گفت: در زمان حاد شدن اوضاع بازار طلا و ارز، منطبق با درخواست‌های دولت و مقام‌های قضایی اقدامات خود در این خصوص را تشدید می‌کنیم.

احمدی‌نژاد نیز اخیرا اعلام کرد: یکی از مشکلات اقتصادی که پیش آمد مشکل ارز بود و بالاخره دشمن مسائلی را درست کرده بود، اما مقدار زیدی هم ناشی از آن بود که باندهای داخلی فقط برای اهداف سیاسی و اقتصادی وارد شدند.

فرمانده سپاه نیز گفت: به درخواست رئیس‌جمهور، سپاه در حال کمک به دولت برای پیدا کردن عوامل پشت پرده و جریانات مخل بازار سکه و بازار است.

اقدامات اطلاعاتی در حال اجراست تا ریشه‌های این موارد کشف شود زیرا حتما دست‌هایی در کار است و عواملی چنین اقداماتی را انجام می‌دهند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید