نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ ۴ مهر

برای اولین بار در تاریخ دنیا، بانکی را ایجاد می کنیم که رباخوار نباشد

کدخبر: ۴۴۳۵۸۰
اقتصادنیوز: روزنامه اطلاعات در روز چهارم مهرماه 1361 خطبه‌های نمازجمعه تهران به امامت مرحوم اکبرهاشمی رفسنجانی رئیس وقت مجلس را پوشش داده بود. در بخشی از این سخنرانی مرحوم هاشمی به طرح‌های جدید اقتصادی نظام اشاره کرد.
برای اولین بار در تاریخ دنیا، بانکی را ایجاد می کنیم که رباخوار نباشد

به گزارش اقتصادنیوز بخش‌هایی از گزارش روزنامه اطلاعات آن روز را مرور می‌کنیم:  حجت‌الاسلام والمسلمین در خطبه‌های نماز جمعه گفت: بحث ربا آنقدر وسیع است که اگر ما بخواهیم مستکفی بحث کنیم، ممکن است چند خطبه را بگیرد.

کلمه «ربا» به معنای زیادی و و برآمدگی است که نسبت به چیزی وجود دارد. تپه‌ای که از یک زمین مسطح بیاید بالا، این به معنای «ربا» است. به تعبیر قرآن، آبی که در رودخانه جاری است و کفی که در اثر امواج یا چیزهای دیگر روی آب به‌وجود بیاید آن را «ربا» می‌گویند.

اصطلاحا در فقه و اقتصاد اسلامی به درآمدی و بهره‌ای که انسان روی پول می‌گیرد، آن هم در معاملات معین نه همه جا در کاسبی‌های معمولی نه، در مبادله کالا به پول، نه در خیلی موارد نه.

یک تهدید شدیدی هم یم‌شود که اگر دست از ربا برنمی‌دارید، از آن آتشی که برای کفار خداوند در نظر گرفته است، بپرهیزید. یعنی تهدید است که عقاب کفار با عقاب رباخوارها یکی است.

باز به نظر می‌رسد که در محیط اسلامی تا بعد از همین آیه هم ربا، بوده است. به دلیل اینکه بعد از این، در سوره بقره، اواخر سوره بقره پنج، شش تا آیه، رگبار انتقاد را برا سر رباخوارها باز کرده و تا آنجایی که خداوند می‌فرماید: اگر بخواهید ادامه بدهید به ربا خوردن، متوجه باشید که خداوند با شما در جنگ است.

من به دوران قدیم خیلی کار ندارم. مایلم به دوران سرمایه‌داری و تجارت‌های بین‌المللی و این دوران اخیر که در حقیقت «اقتصاد»حاکم بر همه زندگی انسان بوده است و می‌روم سراغ صهیونیسم.

ببینید قطعنامه اولین کنگره صهیونیست‌ها و اساسنامه باند خطرناک صهیونیست‌ها را.... در کتاب‌هایی که درباره اسرائیل نوشته‌اند، وقتی که به صهیونیسم پرداخته‌اند، ای مطلب آمده است. یکی از اصول حرکت اینها این است که تا می‌توانند اموال و طلاهای دنیا را تصرف کنند و از طریق اقتصاد و قدرت اقتصادی اخلال کنند در سیاست دنیا و فشار بیاورند روی نیروهای مردمی در هر جای دنیا برای اعمال اغراضشان. تحلیل هم که می‌کنند، می‌گویند برای این است که یهودی‌ها عده‌شان کم است. ]آنها[ نمی‌توانند با یک نیروی مردمی مثلا در مقابل مسیحیت که عده‌شان بیش از یک میلیارد است یا مسلمان‌ها که نزدیک به یک میلیارد هستند و یا بودایی که نزدیک به یک میلیاردند و یا هندوها که چندصد میلیون است نمی‌توانند عرض اندام کنند. اینها می‌گویند که ما باید برویم سراغ این عامل اصلی قدرت و با قدرت اقتصادی بر دنیا حاکم باشیم. این خط را انتخاب می‌کنند که طلاهای دنیا را بگیرند و از این طریق توی مطبوعات دنیا بروند و تجارت‌های سودبخش دنیا را انحصاری بکنند.

هاشمی رفسنجانی

آنجایی که یهودی‌ها بوده‌اند، شغل صرافی اولین شغلی بوده که انتخاب می‌کردند. البته همه یهودی‌ها اینگونه نیستند.

باید این مساله برای ملت ما کم کم روشن شود که بانک‌های دنیا، بانک‌های بین‌المللی، بانک‌های چندملیتی، بانک‌های مشترک این و آن که معمولا یک پایش توی ابرقدرت‌هاست چه بر سر ملت‌های عقب‌مانده یا در حال رشد می‌آورند؟ واقعا آمارش انسان را آتش می‌زند.

بعد یک جایی لازم است که این پول‌ها آنجا جمع بشود، کنترل بشود، در یک جاهای لازمی که موردنیاز مملکت است خرج بشود، در عین حال طوری هم باشد که هر وقت صاحب پول خواست پولش را بگیرد، بهش بدهند. یک چنین کاری باید بشود و این کاری است که ما اسمش را گذاشته‌ایم بانک. حالا شما هر اسمی که می‌خواهید رویش بگذارید: یک موسسه‌ای که این خرده‌پول‌ها را جمع کند و با آن به دیگران قرض دهد یا خودش عمل کند و یا دولت عمل کند، کارخانه بسازند، راه بسازند، کشاورزی بکنند، چاه بزنند، سیلو درست بکنند، هر کار بزرگی که توی این مملکت می‌خواهد بشود باید از همین خرده‌پول‌هایی که جمع می‌شود انجام بشود. یک بانک صحیح، با سیاست صحیح اقتصادی می‌تواند همین خرده‌پول‌های مردم را جمع کند در مسیر صحیح بیاندازد و یک کشوری را یک منطقه‌ای را آباد کند.

در عین حال کسانی که پول‌هایشان را می‌گذارند توی صندوق یا بانک، بی‌فایده نمانند. یک وقت همین طوری سود بگیرند، این «ربا» است و اسلام با آن مخالف است.

امروز همین حالا ما در مجلس شورای اسلامی دو تا طرح داریم. یکی را دولت و بانک مرکزی داده است. یک طرح را خود نماینده‌ها داده‌اند. کمیسیون ویژه هم تشکیل داده‌ایم که دارند رسیدگی می‌کنند که طوری اندوخته‌ها و پس‌اندازهای مردم را بگیرند که آنها مبتلا به «ربا» نشوند و طوری هم مصرف کنند که کارخانه دارو مصرف‌کننده و وام‌گیرنده هم مبتلا به ربا نشود و مامور بانک هم مجبور نباشد که کاتب «ربا» باشد.

این، کار بسیار مشکلی است که در دنیا سابقه ندارد. هر کجا هم که خواسته‌اند عمل بکنند در کشورهای اسلامی مثلا مثل پاکستان یا کویت که دنبالش بوده‌اند تا بحال به یک نقطه روشنی نرسیده‌اند.

مطالعه، محاسبه و رسیدگی لازم دارد، یکباره نباید یک قدمی برداریم که مردم پول‌هایشان را از بانک بگیرند و بانک‌ها خالی بشود.

یک قدم اساسی در راه تحقق آرمان‌های اسلامی به‌صورت اولین بانک در دنیا، انشا‌ء‌الله که انقلاب اسلامی بتواند عرضه‌ کند به دنیا که اموال مردم را بتوانند در یکجا، یک نقطه امن جمع کند و در نقطه امن صحیحی مصرف کند و استثمار نکند و «ربا» نخورد و مردم را بتواند به حقشان برساند.

... ما که آمدیم فلان بانک را می‌بینیم ارباب‌هایشان فرار کرده‌اند و پول‌هایشان که از مردم گرفته‌اند را ما باید بپردازیم. وام‌های که خودشان گرفته‌اند را کسی نیست بپردازد حتی وام‌هایی که از خارج گرفته‌اند.

بانک‌ها دولتی شد، آنها را ادغام کردند البته همه اینها به خاطر عجله‌ای که داشتیم خسارت‌هایی داشت. قدم ریاکارانه‌ای بین‌صدر برداشت، به دروغ گفت: ربا را حذف می‌کنم. در صورتی که هیچ زمینه‌ای برای حذف ربا نبود.

ولی من امروز به شما اطمینان می‌دهم، مخصوصا با دستور اکید و پیامی که امام دارند و فرمودند قوانین حرام باید از این کشور برچیده شود، مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان و بانک مرکزی و دولت با همکاری سریع و شدید انشاء‌الله موفق بشویم برای اولین بار در تاریخ دنیا یک بانکی مطرح کنیم که رباخوار نباشد و وسیله استثمار نباشد و در خدمت خلق خدا و راه اقتصادی سالم باشد.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید