نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 25 مهر

ایران و آلمان هواپیما می‌سازند

کدخبر: ۴۴۷۷۶۹
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 25 مهر در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
ایران و آلمان هواپیما می‌سازند

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

25 مهر 1351؛ ایران کارخانه برق اتمی تاسیس می‌کند

دولت شوروی بی‌میل نیست تجارب خود را در زمینه تولید برق اتمی به‌منظور استفاده از نیروی اتم برای تولید برق در اختیار کشور ما بگذارد.

این مطلب را یک مقام مطلع ایران در شهر «وارونژ» به خبرنگار اطلاعات گفت: شوروی هم‌اکنون پنج دستگاه بزرگ تولید نیروی برق اتمی دارد که از آنها بهره‌برداری می‌کند.

ساختمان هفت مرکز دیگر تولید نیروی برق اتمی نیز در دست احداث است و بهره‌برداری از آنها به‌زودی آغاز می‌شود.

این اظهار مقام مطلع ایرانی در حالی که شاهنشاه آریامهر اخیرا در مراسم افتتاح اجلاسیه مجلسین فرمودند که «ایران قصد دارد در سواحل جنوب تاسیسات تولید برق اتمی احداث کند» حائز اهمیت فراوان است.

فرستاده ویژه روزنامه اطلاعات هم‌چنین گزارش داد، کارخانه برق اتمی «وارونژ» که در 45 کیلومتری این شهر قرار دارد خود را آماده استقبال از شاهنشاه آریامهر کرده بود. اما شاهنشاه آریامهر به علت سرماخوردگی نتوانستند این کارخانه را مورد بازدید قرار دهند لیکن وزیر خارجه ایران و گروهی از همراهان اعلیحضرتین در سفر به شوروی و اعضای هیات مطبوعاتی ایران از این کارخانه دیدن کردند.

محصولات شرکت‌های سهامی زراعی مستقیما در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد

طبق دستور آقای عبدالعظیم ولیان، وزیر تعاون و امور روستاها به‌منظور ازدیاد درآمد روستاییان و ترویج صنایع محلی و تهیه موجبات اشتغال روستاییان در ایام فراغت، محصولات شرکت‌های سهامی زراعی در فروشگاه‌های مجهزی که در شهرها افتتاح می‌شود به خریداران شهری عرضه خواهد شد.

سخنگوی وزارت تعاون و امور روستاها اعلام کرد که گشایش فروشگاه‌های محصولات شرکت‌های سهامی زراعی و شرکت‌های تعاونی روستایی و حذف عوامل واسطه و دلال موجب خواهد شد که علاوه‌بر حفظ منافع تولیدکنندگان، فرآورده‌های دستی و زراعی روستاییان به قیمت مناسب‌تر و ارزان‌تری در اختیار خریداران شهری قرار گیرد.

25 مهر 1361؛ شرایط اعطای وام مسکن به شرکت‌های تعاونی

آیین‌نامه روش‌ واگذاری زمین و پرداخت وام مسکن به شرکت‌های تعاونی مسکن کارگران صنایع و کارخانجات انتشار یافت.

در صورتی که افراد مالک زمین باشند در صورت تمایل می‌توانند با موافقت سازمان زمین شهری ضمن واگذاری زمین مذکور و اخذ مابه‌التفاوت قیمت از طرف سازمان مربوطه از مزایای عضویت شرکت‌های تعاونی مسکن استفاده کنند.

متقاضی متاهل و یا حداقل دارای 25 سال تمام سن باشد. همچنین حداقل از 5 سال پیش از تسلیم تقاضای زمین به‌طور متوالی در محل مزبور سکونت داشته باشد.

پرداخت وام بر مبنای حداکثر 20 هزار ریال برای هر مترمربع زیربنای ساختمان و 4000 ریال برای هر مترمربع محوطه‌سازی در اقساط مختلف و در رابطه با پیشرفت کار تعیین و پرداخت خواهد شد.

25 مهر 1371؛ ایران و آلمان هواپیما می‌سازند

مراسم تحویل رسمی 5 فروند هواپیمای «دورنیر 228» به جمهوری اسلامی ایران در مونیخ آلمان برگزار شد.حسین موسویان، سفیر جمهوری اسلامی در بن اظهار کرد: اولین هواپیمای تحویلی به تهران پرواز کرد.در مراسم تحویل هواپیماهای مدرن آلمانی به جمهوری اسلامی ایران، مدیران سازمان هواپیمایی کشوری و سازمان نقشه‌برداری ایران حضور داشتند.

چهار فروند از این هواپیماها را سازمان نقشه‌برداری خریداری کرده است. این هواپیماها به پیشرفته‌ترین دوربین‌های نقشه‌برداری مجهز هستند.موسویان افزود: یک توافقنامه مبنی‌بر ساخت و مونتاژ هواپیمای مدل 228 دورنیر زیرنظر و امتیاز شرکت «دورنیر آلمان» بین جمهوری اسلامی ایران و دورنیر آلمان امضا شده است. تحویل 5 فروند هواپیماهای مذکور جزئی از این توافقنامه است. براساس این توافقنامه جمهوری اسلامی ایران ابتدا چند فروند هواپیمای ساخته‌شده از «دورنیر» خریداری می‌کند و سپس پروژه ساخت و مونتاژ هواپیماهای مشابه آن در ایران آغاز خواهد شد.

25 مهر 1381؛ طرح تولید پلی‌اتیلن سبک عسلویه، به «تکنیپ» واگذار شد

شرکت ملی صنایع پتروشیمی قرارداد احداث کارخانه پلی‌اتیلن سبک را به شرکت‌های تکنیپ فرانسه و ناوگان ایران واگذار کرد.

این قرارداد شامل انجام مهندسی اصولی و تفصیلی، تامین تجهیزات، نصب و ساخت، ارائه کمک‌های فنی و پیش راه‌اندازی خواهد بود.طرح مذکور در منطقه ویژه اقتصادی پارس در بندر عسلویه احداث خواهد شد.

شرکت تکنیپ برای ایجاد این کارخانه از تکنولوژی هلند بهره خواهد گرفت. این واحد خوراک اتیلن موردنیاز را از واحد اتان کراکر مجتمع پتروشیمی پارس دریافت خواهد کرد. مدت زمان اجرای این قرارداد 30 ماه در نظر گرفته شده است.

شرکت پتروشیمی پارس که یکی از شرکت‌های تابعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی است، اجرا و راه‌اندازی پروژه مذکور را برعهده دارد.

میزان سرمایه‌گذاری ارزی و ریالی این طرح 150 میلیون یورو اعلام شده است و ظرفیت تولید آن 300 هزار تن پلی اتیلن سبک است.

25مهر 1381؛ عرضه گوشت گوسفندی به بهای 2950 تومان

عرضه گوشت قرمز با قیمت مناسب در صورت عدم تمدید قرارداد شرکت پشتیبانی امور دام با اتحادیه دامداران استان تهران فقط تا اول آذر امکان‌پذیر است.

حبیب‌الله نجفیان، رئیس هیات‌مدیره اتحادیه دامداران استان تهران گفت: عرضه گوشت گوساله با قیمت 2600 تومان و گوشت گوسفند با قیمت 2950 تومان برای هر کیلو تا پایان ابان‌ماه از طریق 47 غرفه میادین تره‌بار و فروشگاه‌های ملاصدرا به مصرف‌کنندگان عرضه می‌شود.

وی افزود: ادامه عرضه گوشت با قیمت مناسب منوط به انعقاد قرارداد جدید شرکت پشتیبانی امور دام با اتحادیه دامداران استان تهران است.

نجفیان با بیان اینکه توقف عرضه این نوع گوشت سبب افزایش قیمت این فرآورده در بازار خواهد شد، گفت: دام‌های ذبح‌شده در استان تهران عاری از هرگونه بیماری و انگل می‌باشد و با نظارت سازمان دامپزشکی به مصرف‌کنندگان عرضه می‌شود، از این رو مردم هیچ‌گونه نگرانی نباید داشته باشند.

رئیس هیات‌مدیره اتحادیه دامداران استان تهران با اشاره به اینکه ورود گوشت قاچاق همیشه بیشترین ضربه را به تولید و تولیدکننده داخلی می‌زند و دامداران بیش از همه نگران و مخالف این امر هستند، گفت: اگرچه به‌نظر می‌رسد گوشت‌های وارداتی یک درصد کل تولید داخلی هم نباشد، اما این موضوع سبب شده مصرف گوشت قرمز در استان تهران حدود 50 درصد کاهش پیدا کند.

25 مهر 1391؛ آغاز طرح جدید دولت برای مهار افزایش قیمت‌ها

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت به تشریح برنامه‌های جدید برای مبارزه با گرانی ها پرداخت و از حضور وزارت کشور، نیروی انتظامی، وزارت دادگستری، بانک مرکزی و وزارت صنعت برای کنترل بازار خبر داد.

آن‌طور که تقوی می‌گوید: کارگروه کنترل بازار سه روز گذشته این طرح را ابلاغ کرده است. در این طرح مقرر شده است تا به منظور بهره‌گیری از ظرفیت تمام دستگاه‌ها ازجمله وزارت کشور، نیروی انتظامی، وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و دادگستری و نیز بانک مرکزی همکاری مشترکی را برای برخورد با متخلفان داشته باشد. این طرح به‌منظور برخورد با محتکران و مراکز نگهداری کالا از جمله انبارها و سردخانه‌های مختلف ابلاغ شده است. به گفته تقوی در دو روز ابتدای اجرای این طرح یک انبار 500 تنی برنج خارجی و سه انبار کالاهای پتروشیمی که ماده اولیه بخش صنعت را تامین کرده و 5 هزار تن کالا را احتکار کرده بودند، مورد برخورد قانونی قرار گرفت.

اهدای سکه برای افزایش زاد و ولد

شورای عالی انقلاب فرهنگی در مصوبه‌ای راهبردی مشوق‌های جدیدی برای افزایش نرخ باروری، زاد و ولد و بهداشت خانواده تصویب کرد که شامل مشوق‌های جدید اقتصادی از جمله هدیه سکه و وام‌های بلندمدت مسکن است.

برخی بندهای تشویقی این مصوبه این شرح است:

- پرداخت هدیه تولید فرزند به مادر به صورت سکه بهار آزادی به صورت ذیل است: برای فرزند اول والدین زیر 25 سال نیم‌سکه، برای فرزند دوم یک سکه، فرزند سوم یک و نیم سکه، برای فرزند دوم والدین 25 تا 29 سال نیم‌سکه، فرزند سوم یک سکه و فرزند چهارم یک و نیم سکه برای فرزند سوم والدین 30 تا 39 سال نیم‌سکه، فرزند چهارم یک سکه.

- حق عائله‌مندی در کلیه قوانین و مقررات استخدامی به دو برابر افزایش می‌یابد.

فاز جدید توزیع ارز مبادلاتی

با وجود برخی انتقادها به نارسایی‌های موجود در مرکز مبادلات ارزی، این روش تخصیص ارز وارد فاز جدید شد. اتاق ارزی که تاکنون ارزهای موجود در صندوق توسعه ملی، بانک مرکزی و ارز دولتی را بین متقاضیان توزیع می‌کرد تا 10 روز آینده مبادلات بین صادرکنندگان و واردکنندگان را در دستورکار قرار خواهد داد تا ماموریت این مرکز به مرحله تکمیل نزدیک شود.

به گفته مسوولان انتقال ارز حاصل از صادرات به واردکنندگان یکی از مهم‌ترین چالش‌های موجود در تامین منابع مالی واردات محسوب می‌شود.

پس از ارائه طرح‌هایی همچون اتاق تهاتر و بورس ارز حالا اتاق مبادلات ارزی تازه‌ترین راهکار برای تامین هزینه‌های واردات از طریق درآمدهای حاصل از صادرات است.

حمید صافدل، معاون وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه تجارت از آغاز توزیع ارز حاصل از صادرات در مرکز مبادلات ارزی خبر داد. به گفته او در نشستی مشترک، صادرکنندگان نسبت به واگذاری‌های ارزهای خود در مرکز مبادلات ارزی اعلام آمادگی کردند.

هشدار دادستان کل به اخلال‌گران ارزی

سخنگوی قوه قضائیه در یک نشست خبری با اشاره به بازداشت حدود 40 تن از اخلال‌گران بازار ارز می‌گوید که «برای افرادی که در نظام پولی و اقتصادی کشور اخلال به‌وجود آورند، مجازاتی در قانون پیش‌بینی شده است؛ به این معنا که اگر به‌دنبال ضربه زدن به نظام اقتصادی کشور باشند مفسدفی‌الارض هستند و مجازاتشان اعدام است.»

حتی اگر صرفا به‌دنبال منفعت‌جویی باشند از 5 تا 20 سال حبس و سایر مجازات‌هایی که در قانون پیش‌بینی شده شامل حال آنان می‌شود.

مبنی‌بر اثبات تخلف دستگاه‌های مسوول به دستگاه‌ قضایی ارائه شده است و هر کدام از اخلال‌گران که جرم‌شان اثبات شود، قطعا دستگاه قضا بدون هیچ اغماضی با آنها برخورد قاطع و جدی خواهد کرد.

دادستان کل کشور همچنین با انتقاد از عدم‌هماهگی در دستگاه‌های دولتی اختصاص‌دهنده ارز تاکید کرد: کنترل بازار ارز وظیفه جدی دولت است، اما بانک مرکزی و بانک‌های دیگر آیا با هم هماهنگ هستند؟ اگر نیستند چه کسی باید آنها را هماهنگ کند؟ اگر ثبت‌سفارش می‌شود برای چه کالاهایی این کار صورت می‌گیرد؟ آیا نظارت می‌شود چقدر ارز اختصاص داده می‌شود؟ آیا ارز اختصاص‌یافته صرف همان کار می‌شود؟

محسنی‌اژه‌ای با اشاره به نوسانات بازار ارز و با بیان اینکه بحث دیگر مدیریت مساله است، اظهار کرد: مدیریت مساله، کنترل بازار صرف‌نظر از قیمت‌ها است و کنترل بازار وظیفه جدی دولت است. وی با بیان اینکه بحث ارز در بسیاری از جریان‌های ما تاثیرگذار است، اظهار کرد: دشمن فشارهایی در رابطه با فروش نفت و تحریم سیستم بانکی وارد کرد و به همین خاطر ممکن است که عرضه به نسبت سال‌های قبلی کمتر شود.

وی تصریح کرد: یک بحث دیگر به اصطلاح مدیریت مشخص ارز است. اینجا حتما یکی از وظایف دستگاه‌های اجرایی این است که وقتی می‌بینید محدودیت‌هایی ایجاد شده است، باید ببینید که این ارزها بهتر است به کجا و چه کالایی اختصاص داده شود؟ آیا هر کسی ثبت‌سفارش کرد، به او ؟؟ بدهیم؟ حتی اگر وثیقه و هم شرایط داشته باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید