نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 28 مهر

تحلیل سید محمد خاتمی از شرایط اقتصادی

کدخبر: ۴۴۸۵۹۰
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 28 مهر در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
تحلیل سید محمد خاتمی از شرایط اقتصادی

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

28 مهر 1361؛ سرپرست جدید بنیاد مستضعفان تعیین شد

طی حکمی ازسوی نخست‌وزیر، آقای سیدمهدی طباطبایی به‌عنوان سرپرست بنیاد مستضعفان منصوب شد.

در بخشی از این حکم آمده است: همانطوری که از نام بنیاد مستضعفان برمی‌آید، شایسته است این نهاد انقلابی قبل از آنکه به یک مجتمع عظیم مالی، اقتصادی تبدیل شود با برنامه‌ریزی صحیح و متمرکز با تمام امکانات در خدمت مستضعفان جامعه قرار گیرد همچنین باتوجه به امکانات گسترده فرهنگی، بنیاد از قبیل سینماها، سالن‌های اجتماعات و چاپخانه‌ها لازم است ضمن اهمیت دادن به این بخش امکانات آن در خدمت نظام اسلامی کشورمان برای اعتلا و رشد بیشتر ارزش‌های اسلامی قرار گیرد.

28 مهر 1371؛ تخلفات ساختمان‌هایی که تا 1366 ساخته شده‌اند، بخشوده شد

براساس مجوز وزارت کشور، تخلف‌های تمامی ساختمان‌های مسکونی که تا سال 1366 احداث شده‌اند، بخشوده شده و از صاحبان این ساختمان‌ها فقط عوارض بنا دریافت می‌شود.

 هادی الماسی، شهردار رشت گفت: این بهترین فرصت برای شهروندان است تا با استفاده از بخشودگی تخلفات ساختمانی و فقط با پرداخت عوارض بنا، گواهی پایان‌کار را از شهرداری دریافت کنند.

وی در مورد اخذ مجوزهای لازم برای زمین‌های صنعتی اظهار کرد: طی روزهای آینده به تمامی کسانی که زمین صنعتی دارند مجوز احداث بنا داده خواهد شد، چون در حال حاضر بخشنامه صدور مجوز احداث واحدهای مسکونی برای زمین‌های صنعتی داده شده است.

28 مهر 1381؛ تشریح وضعیت اقتصاد از سوی سیدمحمد خاتمی

 سید محمد خاتمی، رئیس‌جمهوری در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی حضور یافت و گزارش مشروحی در مورد عملکرد سال دوم برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور ارائه داد.

وی اعلام کرد: در زمینه رشد تولید ناخالص داخلی و تشکیل سرمایه، در‌حالی‌که میانگین رشد تولید ناخالص داخلی طی دوره 1380-1376 حدود 4 درصد بوده است، ‌رشد اقتصادی در سال 1380 بدون در نظر گرفتن نفت حدود 6 درصد و با لحاظ کاهش قیمت نفت، 8/4 درصد شده است.

در سال‌های 1379 و 1380 عملکرد کل تشکیل سرمایه ثابت و تشکیل سرمایه بخش خصوصی بیشتر از ارقام برنامه و لیکن عملکرد تشکیل سرمایه بخش دولتی کمتر از ارقام برنامه‌ای متناظر با آن بوده است.

مهم‌ترین چالش‌های پیش روی اقتصاد کشور در عرضه رشد اقتصادی و بهره‌وری و تشکیل سرمایه، وابستگی به درآمدهای ارزشی حاصل از نفت، کمبود پس‌انداز ناخالص داخلی، نبود محیط امن و مناسب برای سرمایه‌گذاری و قوانین متنوع و متضاد است که برای حل و فصل آن عزم و همکاری مجموعه نظام را طلب می‌کند.

وی درباره سیاست‌های پولی و ارزی و مالی نیز گفت: عملکرد سال 1380 بیانگر این است که نرخ رشد نقدینگی بیشتر از متوسط برنامه بوده است و لیکن با اقدامات دولت در زمینه‌های انضباط مالی (دولت) فروش اوراق مشارکت و همچنین پشتوانه منابع ارزی در حساب ذخیره ارزی کشور در مجموع سبب شده است که اکثر متغیرهای مالی در سال 1380 عملکردی مطابق برنامه داشته باشند.

ثبات نرخ ارز در بازار آزاد در حدود 8000 ریال به ازای هر دلار، نرخ تورم 11.4 درصدی و رشد اقتصادی8.4 درصدی موید این مطلب است.

تراز حساب جاری که از اقلام اصلی تراز پرداخت است در سال 1380 نسبت به سال قبل خود7.4 میلیارد دلار کاهش یافت ولیکن همانند سال‌های 1378 و 1379 از کاهش نسبت به سال قبل، مازادی معادل 6/5 میلیارد دلار داشته است. تعهدات قطعی کشور در سال 1380 معادل هفت میلیارد و هشتاد و یک میلیون دلار بوده که 872 میلیون دلار نسبت به سال قبل کاهش یافته است.

در زمینه توزیع درآمد و یارانه‌ها طی دوره 80-1376 شاخص رفاه اجتماعی به دلیل افزایش درآمد سالانه و ثبات نسبی توزیع کلی درآمد همواره رو به بهبود بوده است. این شاخص طی دوره 80-1378 به طور متوسط سالانه 7 درصد بهبود یافته و میزان کل یارانه از رشدی به میزان 14 درصد در سال 1380 برخوردار بوده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید