نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 14آبان

تایید وجود باندهای شبه‌ مافیایی در اطراف وزارت نفت

کدخبر: ۴۵۲۳۷۴
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 14 ابان در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
تایید وجود باندهای شبه‌ مافیایی در اطراف وزارت نفت

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

14 آبان 1351؛ تبریز با کمبود آب روبه‌رو خواهد شد

اگر طرح‌های سدسازی برای تامین آب آشامیدنی مردم تبریز به مرحله اجرا درنیاید، تا 6 سال دیگر مردم این شهر با خطر بزرگ بی‌آبی روبه‌رو خواهند شد.

یک مقام مطلع در تبریز گفت: با اینکه در بهار باران‌های بسیار نافعی در تبریز و سایر شهرستان‌های آذربایجان شرقی بارید ولی میزان آب‌های زیرزمینی رو به کاهش می‌رود.

دره لیقوان یکی از بزرگ‌ترین منابع زیرزمینی آب تبریز است که تمام آب مصرفی و آشامیدنی مردم از چاه‌های عمیقی که توسط سازمان آب تبریز در این منطقه حفر شده است تامین می‌شود، ولی آب این دره در سال‌های اخیر به علت افزایش تعداد چاه‌های عمیق رو به کاهش است و بررسی‌هایی که به‌عمل آمده است، نشان می‌دهد که کلید منابع زیرزمینی آب تبریز به یکدیگر متصل است و تا 6 سال دیگر این منابع خالی از آب خواهد شد.

در بررسی‌هایی که دولت در مورد تامین آب موردنیاز مردم تبریز در سال‌های اخیر به عمل آورده به این نتیجه رسیده است که باید در دره لیقوان، تلخه‌رود، صوفیان و قوری‌گل سدهایی ایجاد کرد.

14 آبان 1371؛ «اکو» بانک تجارت و سرمایه‌گذاری تشکیل می‌دهد

روسای بانک‌های مرکزی جمهوری اسلامی ایران، ترکیه و پاکستان چهارم آذرماه در اسلام‌آباد با هم ملاقات می‌کنند تا در مورد ایجاد یک بانک تجارت و سرمایه‌گذاری تحت‌نظارت سازمان همکاری‌های اقتصادی «اکو» به مذاکره بپردازند.

«شمشاد احمد» دبیرکل «اکو» ضمن اعلام این خبر گفت: موضوع اصلی دستورکار ملاقات وزرای خارجه سه کشور ایران، ترکیه و پاکستان نیز که قرار است روزهای 7 و 8 آذر در اسلام‌آباد با هم ملاقات کنند، مسائل تجاری است. در این اجلاس قرار است 6 کشور جدید منطقه وارد سازمان همکاری اقتصادی «اکو» شوند.

افغانستان، جمهوری ازبکستان، جمهوری ترکمنستان، جمهوری آذربایجان، جمهوری تاجیکستان و جمهوری قرقیزستان به‌عنوان اعضای این سازمان پذیرفته خواهند شد و قزاقستان عضو ناظر خواهد بود.

14 آبان 1381؛ وجود باندهای شبه‌مافیایی در اطراف وزارت نفت

وزیر نفت فعالیت باندهای مافیایی را در وزارت نفت تکذیب کرد.

بیژن زنگنه در گفت‌و‌گو با واحد مرکزی خبر گفت: باندهای شبه‌مافیایی در اطراف وزارت نفت هستند، ولی محوریت و موتور حرکت آنها خارج از صنعت نفت و دولت است.

وی گفت: قوه قضائیه با بخشی از این باندها برخورد کرده است و وزارت نفت در این زمینه با این قوه همکاری دارد.

وزیر نفت وجود این باندهای مافیایی را از موانع اصلی توسعه سرمایه‌گذاری کشور دانست و گفت: باید از فعالیت این باندها جلوگیری شود.

زنگنه گفت: به اعتقاد وزارت نفت بعضی از جاروجنجال‌های مربوط به قیمت قیر و فرآورده‌های نفتی ویژه توسط این باندهای مافیایی سازماندهی شده  است.

وزیر نفت تصریح کرد: این باندها بارزترین نمونه مفاسد اقتصادی هستند که با قالب‌های ظاهرپسند و با اهرم‌های سیاسی و غیرطبیعی تلاش می‌کنند مدیران و مسوولان دستگاه‌ها را تحت‌فشار قرار دهند.

وی گفت: باید با این باندها برخورد شود تا قضایی سالم برای فعالیت اقتصادی در کشور فراهم شود و این همان مساله‌ای است که مدنظر مقام معظم رهبری است و باید جدی پیگیری شود.

826 میلیون مترمکعب آب‌ هامون امسال وارد ایران می‌شود

وزیر نیرو گفت: براساس توافق‌های منعقده سیاسی بین مسوولان دولتی ایران و افغانستان، در سال‌جاری 826 میلیون مترمکعب «حق‌آبه» از طریق رودخانه هامون به ایران وارد می‌شود.

حبیب‌الله بیطرف اظهار کرد: در سفر آقای خاتمی به افغانستان و توافق به‌عمل‌آمده با وزیر آبیاری و محیط زیست این کشور، کار رهاسازی رودخانه هامون برای رفع بحران ناشی از خشکسالی سیستان از اواخر مهرماه آغاز شده است.

وی خاطرنشا کرد: براساس این توافق، افغانستان هر سال بخشی از آب رودخانه هامون و آب ذخیره شده در پشت سد کجکی را برای مصارف شرب و آبیاری باغ‌ها، کشاورزی و مصارف اولویت‌دار و نیز ذخیره‌سازی در چاه نیمه‌ها به‌ ایران هدایت خواهد کرد.

تولید نفت فلات قاره به 1/1 میلیون بشکه در روز افزایش می‌یابد

وزیر نفت گفت: با اجرای طرح‌های بیع متقابل، تولید نفت خام از میادین مشترک و غیرمشترک فلات قاره ایران روزانه حدود 450 هزار بشکه افزایش خواهد یافت.

بیژن زنگنه در مراسم رسمی افتتاح واحد تبدیل کاتالیستی پالایشگاه نفت لاوان افزود: تولید نفت از میادین فلات قاره ایران در حال حاضر بیش از 700 هزار بشکه در روز است و این رقم در پایان سومین برنامه توسعه کشور و اوایل برنامه چهارم به 1/1 میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت.

وی با اشاره به اینکه بیشترین حجم سرمایه‌گذاری برای افزایش ظرفیت تولید نفت خام کشور در قالب قراردادهای بیع متقابل در منطقه فلات قاره ایران انجام شده است، خاطرنشان کرد: قسمت اعظم این سرمایه‌گذاری در میادین مشترک نفت و گاز و فلات قاره جذب شده است.

زنگنه با اشاره به اینکه قراردادهای توسعه میادنی مشترک فلات قاره منعقد شده است، افزود: از برنامه‌های مهم بخش فلات قاره نفت ایران اجرای طرح جمع‌آوری گازهای همراه نفت است.

وی با بیان اینکه مجوز دو میلیارد دلار تامین مالی (فاینانس) خودگردان برای اجرای این طرح در سال گذشته از مجلس اخذ شد، ابراز امیدواری کرد تا پایان سال‌جاری یک فقره قرارداد برای جمع‌آوری گازهای همراه نفت این منطقه منعقد شود.

14 آبان 1391؛ تجدیدنظر ایران در تامین نفت جهان

تلاش نظام سلطه برای افزایش فشار بر صنعت و نفت و محدود کردن صادرات نفت ایران ممکن است باعث تجدیدنظر ایران در قبال تامین نفت مصرف‌کنندگان جهانی شود. رستم قاسمی، وزیر نفت تاکید کرد: فقدان نفت ایران در بازارهای جهانی می‌تواند قیمت انرژی را در تمام جهان تحت‌تاثیر قرار داده و زمینه‌ساز ایجاد یک بحران فراگیر در اقتصادهای صنعتی غرب شود.

وزیر نفت ادامه داد: همواره تلاش کرده‌ایم تا با رایزنی و گفت‌و‌گو شرایطی را به‌وجود آوریم که صنعت نفت ایران کمترین تلاطم را داشته باشد اما در صورت فشار و محدودیت‌های بیشتر ممکن است در سیاست‌های خود مبنی‌بر تامین نفت موردنیاز بخشی از جهان صنعتی تجدیدنظر کنیم.

ثبات قیمت لبنیان تا پایان سال

معاون بازرگانی داخلی وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد که هرگونه افزایش قیمت لبنیات تا 15 فروردین سال آینده ممنوع است.

حسن رادمرد با اشاره به درخواست تولیدکنندگان لبنیات برای افزایش 53 قلم کالا گفت: این‌گونه درخواست‌ها جایگاهی ندارد چون درباره عدم افزایش قیمت‌ها توافق شده است.

رادمرد با تاکید بر اینکه در استدلال تولیدکنندگان محصولات لبنی و دامداران برای افزایش قیمت، نرسیدن نهادهای دامی بود، گفت: هم‌اکنون این نهاده‌های دامی به اندازه کافی تامین شده و دیگر دلیلی برای افزایش قیمت وجود ندارد.

پیش از این برخی رسانه‌ها از تعیین ضرب‌الاجل یک هفته‌ای ستاد تنظیم بازار به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به‌منظور اعلام قیمت 53 محصول لبنی خبر داده بودند. در خبرها آمده بود که پس از گذشت چهار هفته از مصوبه ستاد تنظیم بازار برای تعیین 53 محصول لبنی هنوز سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان این قیمت‌ها را تعیین نکرده است و به همین دلیل تولیدکنندگان در بلاتکلیفی به‌سر می‌برند. حتی اعلام شده بود که در جلسه اخیر ستاد تنظیم بازار مقرر شده که سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان قیمت 53 محصول لبنی را به‌صورت رسمی اعلام کند که با توجه به اظهارات رادمرد به نظر می‌رسد تولیدکنندگان تا پایان امسال باید با همین قیمت‌ها برای فروش محصولاتشان برنامه‌ریزی کنند.

طرح‌های پیشنهادی برای تغییر قیمت بنزین نهایی نشده است

سخنگوی اقتصادی دولت و سخنگوی طرح تحول اقتصادی در مصاحبه‌هایی جداگانه آخرین اخبار از نحوه اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها را مطرح کردند و متذکر شدند، دولت تصمیم به افزایش نرخ حامل‌های انرژی در  سال‌جاری ندارد. محمدرضا فرزین گفت: پیشنهادهایی درخصوص تغییر قیمت بنزین وجود دارد که هنوز نهایی نشده است.

فرزین، سخنگوی طرح تحول اقتصادی درباره طرح مباحثی در مورد افزایش نرخ‌ حامل‌های انرژی به‌ویژه بنزین وجود دارد، ولی نهایی نیست و در حال حاضر به هیچ برنامه و جمع‌بندی خاصی در این مورد نرسیدیم و همچنان نرخ‌های قبل ادامه خواهد داشت.

وی همچنین اعلام کرد: هم‌اکنون دولت برنامه‌ای برای تک‌نرخی کردن بنزین در دست ندارد.

فروش خودرو با کد ملی

پیش‌فروش ایران‌خودرو در شرایطی آغاز شده که این شرکت برای جلوگیری از دلال‌گری در بازار خودرو، فروش محصولاتش را سهمیه‌بندی کرده است.

به این شکل که در بازه زمانی پیش‌فروش خودرو توسط این شرکت، متقاضیان با ارائه کد ملی تنها می‌تواند اقدام به ثبت‌نام یک خودرو کنند.

به‌عنوان مثال سایت فروش شرکت‌ یادشده ممکن است در طول یک ماه دو بار باز شود. در این شرایط متقاضیان تنها می‌توانند یک بار آن هم با کد ملی مشخص خودروی موردنظر خود را ثبت‌نام کنند. به گفته مسوولان شرکت ایران‌خودرو با اجرای این طرح، خودرو به دست مصرف‌کننده اصلی می‌رسد. این نکته نیر قابل یادآوری است در طرح «سرمایه‌گذاری طلایی» که چندی پیش ازسوی ایران‌خودرو فراخوان داده شد، ثبت‌نام خودرو بدون محدودیت صورت می‌گیرد.

پول متقاضی خودرو در این طرح بین6ماه تا سه سال در گروه ایران‌خودرو می‌ماند و شرکت مذکور هر ماه بهره پول متقاضی خودرو را پرداخت می‌کند. ظاهرا این طرح با استقبال مشتریان خودرو همراه بوده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید