نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 30 آبان

ایتالیا سالانه 5 میلیارد مترمکعب گاز از ایران می‌خرد

کدخبر: ۴۵۵۹۶۰
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 30 ابان در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
ایتالیا سالانه 5 میلیارد مترمکعب گاز از ایران می‌خرد

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

30 آبان 1351؛ نان بربری، ماشینی می‌شود

وزارت تعاون و امور روستاها پس از انجام مطالعات و بررسی‌های لازم طرح ماشینی کردن تهیه نان بربری را به‌منظور تامین شرایط بهداشتی و تقلیل هزینه و جلوگیری از کم‌فروشی و گران‌فروشی و یکنواخت کردن کیفیت آن تهیه کرد و برای اتخاذ تصمیم در اولین جلسه هیات وزیران آماده کرد.

براساس طرحی که تهیه شده در مرحله اول با استفاده از ماشین‌های کوچکی که ظرفیت تولید 2 تا 4 تن نان بربری را در روز دارد، احتیاجات خریداران را تامین خواهد کرد و سپس به‌تدریج امکان تهیه ماشین نان سنگک و تافتون نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

طبق این طرح اولویت تاسیسات کارخانجات نان ماشینی به بخش خصوصی داده می‌شود و ترتیبی داده خواهد شد که بخش خصوصی برای تامین اعتبارات موردنیاز خود، به ضمانت شرکت‌های تعاونی نانوایان وام‌های طویل‌المدتی را با بهره نازل از بانک‌های دولتی دریافت می‌کند.

در صورتی که بخش خصوصی ظرف مهلت مقرر در این مورد نخواهد و یا نتواند اقدام لازم را انجام دهد، سازمان غله کشور نسبت به اجرای طرح و تاسیس کارخانجات موردنیاز و تهیه نان بربری ماشینی اقدام می‌کند و به وسیله بخش عمومی نسبت به توزیع نان بربری موردنیاز مردم اقدام خواهد کرد و در چنین صورتی باز بخش خصوصی خواهد توانست که نسبت به خرید این قبیل کارخانجات احداثی از سازمان غله کشور نیز اقدام کند.

مادام که موجبات ماشینی کردن تهیه نان سنگک و تافتون فراهم نشده بخش خصوصی کماکان می‌تواند نسبت به تهیه این قبیل نان‌ها اقدام کند.

فرودگاه مهرآباد توسعه می‌یابد

کار توسعه ساختمان‌ها و تجهیزات جدید در فرودگاه مهرآباد، تا اسفندماه و قبل از نوروز آینده به پایان خواهد رسید و مهرآباد قادر خواهد بود با دو برابر ظرفیت امروز از مسافران خطوط هوایی داخلی و خارجی پذیرایی کند.

قسمت نخستین طرح توسعه مهرآباد شامل توسعه پارکینگ هواپیما برای پذیرش 36 فروند هواپیما در آن واحد و همچنین توسعه پارکینگ اتومبیل، هم‌اکنون پایان یافته و عملیات قسمت دوم طرح که شامل توسعه سالن ترانزیت به دو برابر، سالن گمرک به یک برابر و نیم می‌باشد آغاز و با سرعت ادامه دارد.

در هواپیمایی کشوری امروز یک مقام عالیرتبه اعلام کرد همزمان با توسعه سالن‌های ترانزیت و گمرک مهرآباد، عملیات ساختمانی برای ایجاد سالن شیشه‌ای مخصوص استقبال از مسافران پروازهای خارجی که مهرآباد تاکنون از داشتن آن محروم بود آغاز شده است و با ایجاد این ساختمان استقبال از مسافران پروازهای خارجی دیگر در زیر آسمان صورت نخواهد گرفت.

همزمان با توسعه سالن گمرک، دستگاه‌های نقاله که بار مسافران را به گمرک می‌رساند نصب خواهد شد و در تجهیزات جدید هر دو سالن، گیشه‌های پست، تلگراف و تلفن و جلب سیاحان تعبیه خواهد شد.

عدم وجود گیشه‌های پست، تلگراف و تلفن در سالن ترانزیت هم‌اکنون یکی از کمبودهای مهم برای سالن ترانزیت مهرآباد به شمار می‌رود.

با ساختمان‌های جدید جمعا 3500 مترمربع به 12 هزار مترمربع زیربنای ساختمان‌های فعلی مهرآباد افزوده خواهد شد و هزینه اجرای این طرح 5 میلیون تومان برآورد شده است.

30 آبان 1361؛ مبادلات تجاری ایران و مجارستان به 400 میلیون دلار می‌رسد

دکتر اشتوان هتنی، ‌وزیر دارایی مجارستان در راس یک هیات 16 نفره از کارشناسان اقتصادی این کشور وارد تهران شد.

رئیس هیات‌ اقتصادی مجارستان در فرودگاه تهران در زمینه اهداف هیات مذکور گفت: من به همراه این هیات با اختیارات وسیع جهت مذاکره با مقامات عالیرتبه جمهوری اسلامی ایران به کشور شما آمده‌ام و در این مذاکرات سه هدف عمده، یعنی آمادگی جهت شرکت در بازسازی مناطق جنگی، همکاری درخصوص گسترش مبادلات بازرگانی و همچنین همکاری فنی در زمینه‌های حمل‌و‌نقل، کشاورزی و بهداشت دنبال خواهد شد.

وزیر دارایی مجارستان ادامه داد: ارزش پولی مبادلات دو کشور در سال‌جاری به‌طور تقریبی 400 میلیون دلار خواهد بود که این میزان در سال گذشته میلادی 250 میلیون دلار بود و نسبت به سال گذشته 60 درصد افزایش نشان می‌دهد.

تکنولوژی تولید در ذوب‌آهن اصفهان نوسازی می‌شود

دور مقدماتی مذاکرات مقام‌های ذوب‌آهن اصفهان و یک شرکت اتریشی در مورد امکان استفاده از تکنولوژی بسیار پیشرفته و مدرن سیستم «کورکس» در صنعت فولاد ایران در وین با موفقیت پایان یافت.

مهندس احمد صادقی، مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان در پایان مذاکرات فشرده خود با مسوولان شرکت اتریشی و بانک اتریشی «بانک استریا» مذاکرات و نیز پیشرفت امور مطالعاتی هیات کارشناسی اعزامی ذوب‌آهن اصفهان به اتریش را که یک هفته قبل آغاز شده بود، مثبت ارزیابی کرد.

وی با تاکید بر این مطلب که تاکنون 70 درصد قراردادهای نوسازی، امروزی کردن و بهبود شرایط کار در کارخانه‌های ذوب‌آهن اصفهان امضا و حدود 50 درصد آن نافذ شده است، افزود: امکانان استفاده از تکنولوژی پیشرفته و اقتصادی سیستم «کورکس» شرکت اتریشی، به جای کوره بلند شماره یک ذوب‌آهن اصفهان در این سفر بررسی شد.

وی تاکید کرد که امروزی کردن کارخانه‌های ذوب‌آهن اصفهان باعث می‌شود تا ظرفیت اسمی سالانه موجود، از 1.9 میلیون به 2.5 میلیون تن افزایش یابد که علاوه‌بر تامین نیازهای داخلی قادر خواهیم بود میزان معتنابهی از آن را نیز صادر کنیم. وی گفت: شرکت‌های خدماتی خصوصی که به کمک ذوب‌آهن تاسیس شده‌اند، تا حدود 20 هزار کارگری را که درنتیجه امروزی کردن کارخانه‌های مربوطه بیکار خواهند شد، جذب می‌کنند.

ایتالیا سالانه 5 میلیارد مترمکعب گاز از ایران می‌خرد

شرکت برق ایتالیا (انل) برای خرید سالانه 4 تا 5 میلیارد مترمکعب گاز از ایران سرگرم مذاکره با مقام‌های ایرانی است.

مجید هدایت‌زاده، سفیر جمهوری اسلامی ایران گفت: گاز موردنیاز شرکت «انل» حدود 4 تا 5 میلیارد دلار ارزش خواهد داشت.

سفیر ایران همچنین با اشاره به روابط اقتصادی ایران و ایتالیا گفت: امکان مشارکت بیشتر ایتالیا در برنامه دوم پنج‌ساله ایران وجود دارد.

هدایت‌زاده اعلام کرد که ایران در همه زمینه‌های سیاسی و اقتصادی کشور قابل‌اعتمادی است و هرگز پرداخت‌های خارجی‌اش حتی در طول جنگ تحمیلی متوقف نشده است.

وی گفت: صادرات ایتالیا به ایران در هشت ماه اول امسال یک هزار و 709 میلیارد لیر است، درحالی‌که واردات ایتالیا از ایران از یک هزار و 351 میلیارد لیر فراتر نرفته است.

چنین وضعی در روابط ایتالیا با دیگر کشورهای تولیدکننده نفت استثنایی است و این در حالی است که ایتالیا سومین شریک تجاری ایران پس از ژاپن و آلمان است.

30 آبان 1381؛ بورس فلزات تهران اواخر امسال راه‌اندازی می‌شود

شورای بورس به ریاست رئیس‌کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تشکیل شد و صلاحیت 11 کارگزار موسس بورس فلزات تهران را تایید کرد.

این کارگران از میان 57 شخصیت حقوقی و حقیقی متقاضی کارگزاری که در آزمون کتبی 15 مهرماه امسال شرکت کرده بودند براساس نمره کسب‌شده، سوابق علمی و تجربی توسط یک کمیته چهار نفره منتخب شورای بورس، انتخاب و برای تایید صلاحیت به آن شورا معرفی شده بودند.

پیش‌بینی می‌شود، در صورت تایید اساسنامه و آیین‌نامه‌ها و همچنین تجهیز ساختمان بورس فلزات تهران تا اواخر امسال رسما آغاز به کار کند.

شورای بورس پس از تایید و تصویب اساسنامه و آیین‌نامه‌های مذکور اجازه تاسیس بورس فلزات تهران را صادر خواهد کرد.

قیمت انواع برنج در استان گیلان

بازارهای برنج در استان گیلان در هفته جاری همچنان روند ثابتی را طی می‌کند؛ درحالی‌که کار برداشت برنج پایان یافته و کشاورزان محصول امسال شالیزارهای خود را با قیمت نسبتا مناسبی فروخته‌اند و سودجویان و برخی واسطه‌ها در انتظار ایجاد نوسان و افزایش بهای این محصول هستند، بازار برنج گیلان همچنان از ثبات نسبی برخوردار است.

عمده‌فروشی:

 

نوع برنج

هر کیلو (ریال)

صدری درجه یک

8000

صدری معمول

7300

بینام

6900

حسنی

6200

خزر

6200

سپیدرود

490

خرده‌فروشی:

 

صدری درجه یک

8200

صدری معمولی

7600

بینام

7200

حسنی

6500

خزر

6500

سپیدرود

5200

 

30 آبان 1391؛ ریشه‌یابی احمدی‌نژاد از مشکلات اقتصادی

احمدی‌نژاد در دیدار با نمایندگان مجلس از حجم انتقادات به دولت ابراز نارضایتی کرد و گفت: اگر علت اصلی مشکلات به مردم گفته شود، بهتر می‌توان بر فشار دشمنان غلبه کرد.

فارغ از اینها وعده حل مشکلات اقتصادی از طریق تعامل تمامی نهادها و تاکید چندباره بر لزوم تمرکز مدیریتی کشور در دولت و قوه اجرایی و عدم دخالت دیگران در امور، اصلی‌ترین مضامین سخنرانی رئیس‌جمهور برای نمایندگان را تشکیل می‌دادند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه دشمن تمام توان خود را بسیج کرده و سخت‌ترین تحریم تاریخ را علیه ملت ایران اعمال کرده است، اظهار کرد: در مقابل اقدامات دشمنان دو راه تسلیم یا ایستادگی و مقاومت وجود دارد و دولت راه ایستادگی و راه امام حسین (ع) را انتخاب کرده و به‌دنبال آن است تا با تدبیر و درایت فشارهای دشمنان را بی‌تاثیر و خنثی کند.

احمدی‌نژاد معوقات بانکی و شبکه دلالان را ازجمله عوامل مشکلات اقتصادی در کشور دانست و گفت: به‌رغم وجود این مشکلات، معتقدم با تدابیر، همدلی و همکاری با یکدیگر می‌توانیم نه‌تنها این مشکلات را برطرف کنیم بلکه باعث رونق و شکوفایی روزافزون اقتصادی در کشور باشیم.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید