نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 14 آذر

تهدید موتورسیکلت‌سازی ژاپن از سوی ایران

کدخبر: ۴۵۹۳۳۳
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 14آذر در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
تهدید موتورسیکلت‌سازی ژاپن از سوی ایران

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است. 

14 آذر 1351؛ تورهای قسطی دایر می‌شود

امروز برنامه شش تور تازه که از جانب سازمان جلب سیاحان برای کارکنان دستگاه‌های خصوصی و دولتی تنظیم شده است، برای سازمان‌های مذکور ارسال گردید. ضمنا شرایط تورهای قسطی مخصوص کارمندان دولت نیز به‌زودی اعلام می‌شود.

تور چهار روزه‌ای به نام تور سواحل شمالی با هزینه 2200 ریال تنظیم شده که هر هفته روزهای سه‌شنبه از تهران حرکت می‌کند و پس از بازدید از مناطق مختلف شمال، روز جمعه به تهران بازمی‌گردد.

تور شش روزه اصفهان و شیراز هم با هزینه 3550 ریال از روز یکشنبه تا جمعه به موقع اجرا گذاشته می‌شود. آخرین توری که برای فصل پاییز و زمستان سال‌جاری تنظیم شده تور سه روزه قم، کاشان، نطنز و اصفهان است که با مبلغ 1800 ریال اجرا می‌شود.

رشد 7 درصدی جمعیت در تهران

در تهران رشد جمعیت 7 درصد است. آقای هویدا، نخست‌وزیر در مراسم روز جمعیت و بهداشت تنظیم خانواده به تشریح شرایط جهانی رشد جمعیت و لزوم توجه به این پدیده پرداخت و گفت: اگر رشد جمعیت تهران با آهنگ کنونی ادامه پیدا کند در پایان برنامه پنجم آب در تهران جیره‌بندی خواهد شد.

نخست‌وزیر گفت: گرچه ما هنوز گرفتار افزایش جمعیت نشده‌ایم، ولی از آنجا که شاهنشاه فرموده‌اند به استقبال حوادث برویم، از 6 سال قبل برنامه تنظیم خانواده در ایران آغاز شد و با توجه به انقلاب ایران که چهره مملکت را تغییر داده است، حرکت انقلابی به ما امکان داده است که به وضع تامین رفاه میلیون‌ها هم‌وطن خود بیندیشیم.

جمعیت ما در حال حاضر 30 میلیون نفر می‌باشد که 57 درصد آن در گروه کمتر از 20 سال قرار دارد؛ یعنی افرادی هستند که به بازارهای کار می‌آیند اگر رشد 3 درصد در سال ادامه پیدا کند، با توجه به اینکه 280 هزار شغل جدید تهیه می‌شود و برای سرمایه‌گذاری متوسط برای هر نفر یک میلیون و پانصد هزار ریال اختصاص داده شده، هزینه‌ای بیشتر را باید متحمل شویم.

14 آذر 1361؛ تهدید کارخانه‌های موتورسیکلت‌سازی ژاپن ازسوی ایران

بهزاد نبوی، وزیر صنایع سنگین در بازدید از کارخانه‌ دوچرخ در شهر صنعتی البرز مسائل مربوط به ساخت لوازم موردنیاز کارخانه ایران دوچرخ در داخل کشور، میزان مصرف ارز جهت خرید وسایل و نرخ بالای وسایل موردنیاز این کارخانجات که توسط ژاپن تامین می‌شود، مسائل دیگر صنعتی را مورد بررسی قرار داد.

وی اعلام کرد: اگر کارخانه‌های موتورسیکلت‌سازی یاماها و هوندا در ژاپن بخواهند لوازم یدکی را به ما گران بفروشند ما آنها را در خرید وسایل تحریم می‌کنیم و لوازم موردنیازمان را از دیگر کشورها تامین خواهیم کرد، حتی اگر این کار موجب بسته شدن کارخانجات ایران دوچرخ و تیزرو شود.

در پایان این نشست مقرر شد جلسه‌ای با حضور سفیر ژاپن در ایران و بهزاد نبوی‌ و مسوولان کارخانجات ایران دوچرخ و تیزرو تشکیل شود تا یک سیاست واحد در مقابل ژاپن اتخاذ شود.

14 آذر 1381؛ پیشنهاد ژاپن برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی ایران

معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: شرکت تویوتا پیشنهاد داده خودرویی برای تاکسیرانی در اختیار ایران بگذارد که این خودرو در هر 100 کیلومتر 4.5 لیتر سوخت مصرف کند.

محمدمهدی خورسندنیاز افزود: مذاکره با ژاپنی‌ها در حد مقدماتی بوده و این طرح هنوز عملیاتی نشده است. وی اظهار کرد: پیشنهاد ژاپن برای عرضه محصولات خود برای نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل کشور تحویل رایگان خودروها و گرفتن میزان صرفه‌جویی سوخت ناشی از جایگزینی تاکسی‌های فرسوده نبوده است.

به گفته معاون شهردار تهران، ژاپنی‌ها با محاسبه میزان مصرف سوخت در خودروهای فرسوده، یارانه‌ای که دولت می‌پردازد و صرفه‌جویی ناشی از نوسازی ناوگان به این نتیجه رسیده‌اند که با حذف یارانه‌ها و کاهش واردات بنزین به‌دلیل صرفه‌جویی و پرداخت این هزینه‌ها برای خرید خودرو جدید، می‌توان ناوگان تاکسیرانی را نوسازی کرد.

وی اظهار کرد: ما قصد داریم بهترین پیشنهاد را با بهترین قیمت انتخاب کنیم.

خورسندنیا گفت: در میان خودروهای ژاپنی تویوتا در نظر گرفته شده که در کیش هم از آن استفاده شده است.

معاون شهر در تهران همچنین چندی پیش از بازگشت بنز به ناوگان تاکسیرانی خبر داده بود.

وی گفت: کارخانه بنز علاقه‌مند است بازار تاکسیرانی ایران را در اختیار داشته باشد. وی با اشاره به اینکه سال‌ها پیش نیز ناوگان تاکسیرانی تهران در اختیار بنز بوده است، افزود: کمترین مبلغ پیشنهادی کارخانه بنز برای هر تاکسی حدود 200 میلیون ریال است که تنها راه تامین آن، تسهیلات اعطایی از طریق وام و تشکیل شرکت‌های خصوصی انبوه‌ تاکسیرانی است.

قیمت بنزین لیتری 55 تومان می‌شود

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: در صورتی که طرح حذف یارانه‌ها عملی نشود، قیمت بنزین در سال آینده تنها 10 درصد افزایش پیدا می‌کند.

رمضان وحیدی افزود: اگر بنا باشد دولت یارانه بنزین را حذف کند باید براساس قانون مصوبه مجلس این کار را درخصوص تمام یارانه‌ها انجام دهد.

نماینده مردم بجنورد گفت: مجلس دولت را موظف به حذف یارانه‌ها و توزیع عادلانه آن در بین مردم کرده، ولی تاکنون متاسفانه هنوز دولت آن را اجرا نکرده است.

وی تصریح کرد: اگر سوبسیدها حذف و قیمت‌ها واقعی شود، دولت می‌تواند یارانه‌ها را مستقیما به مردم بدهد و این برای افراد مستضعف و کسانی که وضع مالی‌شان خوب نیست به عدالت اجتماعی نزدیک‌تر است.

وی تاکید کرد: دولت باید در اجرای قانون حذف یارانه‌ها و توزیع مستقیم آن در بین مردم سرعت بیشتری به کار بندد.

وی اظهار کرد: براساس پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته با وضعیت‌ فعلی مردم در سال آینده بنزین را با قیمت 550 ریال تهیه می‌کنند.

13 آبان 1391؛ رشوه و پارتی‌بازی در ادارات کم شده است

معاون تحول و نوسازی اداری معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهوری از کاهش 53 درصدی پدیده رشوه و 71.4 درصدی پارتی‌بازی در ادارات خبر داد.

احمد بزرگیان با اشاره به نظرسنجی انجام‌شده از مردم در مورد عملکرد کارمندان دولتی گفت: از 10 سال پیش نظرسنجی گسترده از مردم نسبت به عملکرد دستگاه‌ها انجام شده گسترده از مردم نسبت به عملکرد دستگاه‌ها انجام شده که از سال 80 تا 90 که نتیجه نظرسنجی گرفته شده، رضایت مردم از 64 درصد به 76.4 درصد رسیده است.

وی افزود: این نظرسنجی در یک جامعه آماری 100 هزار نفری در کشور انجام شده و برای سال 90 جامعه آماری 306 هزار نفری در 29 استان کشور نظرسنجی خواهد شد.

معاون تحول و نوسازی اداری معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهوری در مورد بحث پدیده رشوه در ادارات گفت: مبالغی با عنوان رشوه یا حق حساب که بیش از تعرفه خدمات دولتی از مردم دریافت می‌شود، ظرف 10 سال از شاخص 13.7 به 6 کاهش یافته که کاهش بیش از 53 درصدی در این زمینه را نشان می‌دهد و این هفت پله ارتقا به معنای بهبود وضعیت در ادارات است.

راهکار جدید بانک مرکزی برای رهایی از دلارمحوری

رئیس‌کل بانک مرکزی با اعلام اینکه نرخ ارز در کشور تاکنون اساسی‌ترین پارامتر اقتصادی بر این تصمیم‌گیران بوده است، گفت: بانک مرکزی برای برون‌رفت از دلارمحوری دراقتصاد کشور برنامه‌های جدیدی در دست اقدام دارد.

محمود بهمنی افزود: متاسفانه طی 50 سال گذشته تجارت و اقتصاد کشور حول محور دلار بوده است و با هر نوسان دلاری، اقتصاد کشور دچار تلاطم شده است. بنابراین بانک مرکزی برای رهایی از دلامحوری در اقتصاد کشور در تلاش است تا ارزهای جدید را جایگزین آن کند.

به گفته بهمنی، پیمان‌های اقتصادی با کشورهای مستقل توسط ایران یکی از زمینه‌های مهم برای رهایی از دلارمحوری در اقتصاد است.

رئیس شورای پول و اعتبار گفت: تمام تصمیمات و سیاست‌گذاری‌های لازم در این زمینه با حفظ ارزش ریال در برابر ارز خارجی صورت خواهد گرفت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید