نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 15 آذر

رکوردزنی مطالبات معوق بانکی

کدخبر: ۴۵۹۵۸۲
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 15 آذر در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
رکوردزنی مطالبات معوق بانکی

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است. 

15 آذر 1351؛ اساسنامه شرکت ملی ذوب‌آهن به مجلس تقدیم شد

تهیه اساسنامه شرکت ملی ذوب‌آهن ایران خاتمه یافت و برای تسلیم به مجلس شورای ملی آماده شد. یک مقام آگاه در شرکت ملی ذوب‌آهن ایران اعلام کرد که با توجه به توسعه کار و وظایف ذوب‌آهن، از مدت‌ها قبل تهیه اساسنامه‌های موردنیاز شرکت ملی ذوب‌آهن ایران آغاز شده بود.

تهیه اساسنامه شرکت ملی ذوب‌آهن که در حقیقت در تشکیلات آتی نقش «مادر» را خواهد داشت، به پایان رسید و به زودی از طریق دولت تسلیم مجلس شورای ملی خواهد شد.

مقام مذکور توضیح داد که علاوه‌بر اساسنامه شرکت ملی ذوب‌آهن، اساسنامه‌هایی برای شرکت‌های تابعه ذوب‌آهن، مانند شرکت کارخانه ذوب‌آهن آریامهر، شرکت معادن زغال‌سنگ کرمان، شرکت زغال‌سنگ البرز و شرکت آریامهر و همچنین اساسنامه‌های مربوط به شرکت‌های وابسته که شرکت ملی ذوب‌آهن ایران قسمتی از سهام آنها را در دست خواهد داشت در دست تهیه است که تا آخر سال آماده و تسلیم مجلس خواهد شد.

خبرنگار روزنامه اطلاعات ا علام کرد: با توجه به عظمت طرح ذوب‌آهن و اهمیت آن، لایحه‌ای به منظور حفاظت بیشتر از کارخانه ذوب‌آهن و تاسیسات آن تهیه شده است که ظرف روزهای آینده به وسیله دولت تسلیم پارلمان خواهد شد.

براساس این لایحه برای اشخاصی که به عمد در هر یک از تاسیسات و واحدهای شرکت ملی ذوب‌آهن خرابکاری کنند مجازات‌های سنگینی در نظر گرفته شده است و هر گاه خرابکاری در تاسیسات ذوب‌آهن به مرگ کسی منجر شود، مجازات خرابکاری، اعدام خواهد بود و هر کس کارخانه‌ها، کوره‌هاف معادن، ماشین‌‌ها، مراکز تولید ابنیه و ادارات یا انبارها را آتش بزند یا به هر وسیله دیگر منهدم کند یا به قصد تخریب مواد منفجره در آنجا کار بگذارد، به حبس موقت از 5 تا 15 سال محکوم خواهد شد.

لایحه برای ارتکاب جرائم یادشده در صورتی که مرتکب بیش از یک نفر باشد، برای هر یک حداکثر مجازات را در نظر گرفته است.

سهام 5 واحد صنعتی به مردم عرضه می‌شود

آقای نجم‌آبادی، معاون کل وزارت اقتصاد در یک مصاحبه مطبوعاتی برنامه عرضه سهام پنج کارخانه بزرگ را به عموم مردم تشریح کرد. این کارخانه‌ها از سه ماه قبل فروش سهام به کارگران و کارمندان خود را آغاز کردند و از امروز سهام خود را برای فروش به عموم عرضه کردند.

آقای نجم‌آبادی اظهار کرد: پس از فرمایشات تاریخی شاهنشاه آریامهر در روز 25 اردیبهشت‌ماه سال‌جاری و نصایح حکیمانه و تعالیم خردمندانه معظم له به صاحبان صنایع برای عرضه سهام واحدهای خود به کارگران و کارمندان و عموم مردم استقبال بی‌سابقه‌ای از این برنامه از طرف صاحبان صنایع به عمل آمد و واحدهای عمده صنعتی یکی بعد از دیگری آمادگی خود را برای عرضه سهام اعلام داشتند.

در مرحله اول پنج واحد بزرگ صنعتی کشور در تاریخ 51.6.15 فروش سهام به کارگران و کارمندان را اعلام داشتند. این پنج شرکت عبارت بودند از شرکت‌های شیشه قزوین، سیمان تهران، سیمان شمال، قند کرمانشاه و نورد ایران.

15 آذر 1371؛ مواد غذایی در آمریکا با برچسب اطلاعاتی  به مشتریان عرضه می‌شود

وزیر بهداشت و خدمات انسانی آمریکا اعلام کرد: طرح برچسب اطلاعات غذایی و بهداشت موردنیاز مصرف‌کننده برای کلیه مواد غذایی در این کشور به تصویب رسیده و به زودی به اجرا گذاشته خواهد شد.

براساس این طرح، تولیدکنندگان مواد غذایی در آمریکا ناچار به استفاده از برچسب‌های استاندارد که حاوی اطلاعات جامع غذایی در مورد محصول مربوطه است، خواهند بود.

لوئیس سالیوان، وزیر بهداشت و خدمات انسانی ایالات‌متحده اعلام کرده است که گرچه این طرح مخارجی معادل 2 میلیارد دلار برای صنایع غذایی دربرخواهد داشت، لکن نهایتا منجر به کاهش مخارج خدمات بهداشتی و بهبود مواد غذایی و سلامت عمومی خواهد شد.

وال استریت ژورنال می‌افزاید، براساس این طرح برچسب‌های غذایی علاوه‌بر ذکر میزان چربی اشباع‌شده و تعداد کالری‌های چربی، میزان درصد مجاز به مصرف روزانه را ذکر خواهد کرد.

شرکت‌های تولیدکننده مواد غذایی همچنین اطلاعاتی در مورد میزان «کلسترول»، «سدیم»، «کربوهیدرات»ها و «پروتئین‌» موجود در محصول موردنظر را در اختیار عموم قرار دهند.

15 آذر 1391؛ رکوردزنی مطالبات معوق بانکی

ارقام مطالبات معوق که به وام‌های بی‌بازگشت معروفند در اولین ماه پاییز رکوردشکنی کرد و از 70 هزار میلیارد تومان گذشت. براساس برآوردهای رسمی، رقم مطالبات معوق بانک‌ها، در مهرماه امسال با رشدی معادل 16 درصد نسبت به اسفندماه سال گذشته به 70 هزار میلیارد تومان رسیده است.

آمار مطالبات معوق بانک‌ها در حالی به 70 هزار میلیارد تومان رسیده که در پایان سال 86 این رقم 15 هزار میلیارد تومان بوده است.

به عبارت دیگر، در مهرماه امسال نسبت به اسفندماه سال 86 مطالبات معوق بیش از 366 درصد رشد داشته است. داده‌های متعلق به آمارهای اقتصادی سال‌های قبل گویای این است که حجم مطالبات معوق شبکه بانکی از 1308 تا شهریور 1384 حدود 5 هزار میلیارد تومان بوده اما پس از پنج سال در شهریور 1391 به 70 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است که نشان می‌دهد این رقم طی 7 سال، 1300 درصد (14 برابر) رشد کرده است. به بیان دیگر 7 درصد مطالبات معوق در طول 76 سال و مابقی آن از شهریور 84 تا شهریور 91 شکل گرفته است. کارشناسان معتقدند دخالت مستقیم در وضعیت کلان اقتصادی، مانند تعیین دستوری نرخ سود، رشد نقدینگی به‌دلیل کسری بودجه و تورم از جمله دلایل افزایش مطالبات معوق بانک‌ها هستند.

همچنین گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس که اخیرا منتشر شده نشان می‌دهد که تعداد کل پرونده‌های مربوط به مطالبات معوق، 7 میلیون و 262 هزار و 408 پرونده بوده است که حدود 99.5 درصد آن یعنی 7 میلیون و 223 هزار و 308 پرونده متعلق به مبالغ کمتر از 10 میلیارد تومان بوده است. ازمجموع معوقات بانکی تعداد 7 میلیون نفر، بدهی‌شان حدود 1.5 میلیون تومان است. در گروه مطالبات کلان نیز 9 پرونده وجود دارد که با 1500 میلیارد تومان بدهی به سیستم بانکی مواجه هستند و از میان آنها تنها معوقات در پرونده وصول شده است.

اعتراض ایران به تحریم‌های تازه سنای آمریکا

ایران به تحریم‌های جدید سنای آمریکا اعتراض کرد؛ البته از کانال سخنگوی وزارت امور خارجه این اولین واکنش ایران به تحریم‌های جدید سنای ایالات‌متحده علیه کشورمان است.

رامین مهمانپرست این تصمیم سنا را مغایر با پیشنهاد کاخ سفید مبنی‌بر مذاکره مستقیم ارزیابی کرد. مهمانپرست در عین حال مخالفت کاخ سفید با تحریم‌های جدید سنا علیه ایران ناشی از چندگانگی در قدرت آمریکا دانسته که همین موضوع سبب بی‌اعتمادی به این قدرت خواهد شد.

روز جمعه گذشته سنای آمریکا طرح دو تن از سناتورها درباره گسترش تحریم‌ها علیه ایران را به تصویب رساند. طرحی که کاخ سفید در ایمیلی به سنا آن را غیرضروری دانسته و با تردید در مثمرثمر خواندن آن در شرایط فعلی با آن مخالفت کرده بود. با این حال سنای آمریکا براساس طرح جدید خود این بار صنایع کشتیرانی، بخش‌های تجاری و مالی و نیز تهاتر گاز ایران با طلای ترکیه را در شمول تحریم‌های جدید قرار داده بود.

همچنین مصوبه سنا سازمان صداوسیما جمهوری اسلامی ایران و عزت‌الله ضرغامی رئیس آن را مشمول این تحریم‌ها کرده است.

در کنار اعتراض ایران، نخست‌وزیر ترکیه هم با بیان اینکه تحریم‌های جدید آمریکا تاثیری روی مبادله طلای این کشور با گاز ایران ندارد، گفت: این کشور به واردات گاز طبیعی از ایران ادامه خواهد داد.

رجب طیب اردوغان افزود: دولت ترکیه به طرف‌های مرتبط اعلام کرده که این معامله (مبادله طلا با گاز) ادامه خواهد یافت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید