نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 20 آذر

سکه بهار آزادی طرح قدیم توزیع می‌شود

کدخبر: ۴۶۰۸۱۴
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 20 آذر در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
سکه بهار آزادی طرح قدیم توزیع می‌شود

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است. 

فروش فوری و پیش فروش ایران خودرو

۲۰ آذر ۱۳۵۱؛ ایران به بلغارستان اعتبار می‌دهد

ایران اعتباری به مبلغ ۱۰ میلیون دلار برای صدور کالاهای صنعتی خود را بلغارستان می‌دهد. بلغارستان تصمیم خود را بخرید ۴۱ میلیون دلار کالاهای صنعتی در پنج سال از ایران اعلام داشت. در پنج سال گذشته کل صادرات کالاهای صنعتی به این کشور از ۴۰۰ هزار دلار تجاوز نکرده است.

۱۱ میلیون دلار گوشت، هفت میلیون دلار آهن و پنج میلیون دلار پنیر از بلغارستان وارد می‌شود. بلغارستان ۲۰ میلیون دلار اعتبار ۱۲ ساله برای خرید ماشین‌آلات به ایران می‌دهد.

مذاکرات پنجمین اجلاسیه کمیته مشترک وزیران ایران و بلغارستان دیروز پایان یافت و منجر به انعقاد یک موافقتنامه بازرگانی و پرداخت پنج ساله و یک پروتکل شد.

این موافقتنامه در وزارت بازرگانی خارجی بلغارستان از طرف آقای هوشنگ انصاری وزیر اقتصاد و آقای «ایوان ندو» وزیر بازرگانی خارجی بلغارستان امضا رسید. بر اساس موافقتنامه بازرگانی جدید حجم مبادلات بین دو کشور در پنج سال آینده ۲۰۰ میلیون دلار پیش‌بینی شده است.

با توافقی که اکنون به عمل آمده در پنج سال آینده بیش از ۴۱ میلیون دلار انواع کالاهای صنعتی از قبیل اتوبوس و مینی‌بوس (۱۶.۵ میلیون دلار) پودر رختشویی، مواد شیمیایی و دارو (۱۱.۷ میلیون دلار)، پارچه‌های ابریشمی (۳.۵ میلیون دلار)، تریکو و پتو (۲.8 میلیون دلار)، آلومینیوم (۱.۸ میلیون دلار)، انواع جوراب (۱.۵ میلیون دلار)، کفش (۱.۲ میلیون دلار)، یخچال (۱.۱ میلیون دلار) از طرف بلغارستان خریداری خواهد شد.

بلغارستان نیز اعتبار ۱۲ ساله‌ای به مبلغ ۲۰ میلیون دلار برای خرید کارخانجات و لوازم یدکی و استفاده در فعالیت‌های معدنی در اختیار ایران خواهد گذاشت.

نازی‌آباد و کوی نهم آبان لوله‌کشی گاز می‌شود

لوله کشی اصلی گاز تهران از اول سال ۵۳ آغاز می‌شود.

گزارشگر خبرنگار ما حاکی است که از سال آینده در دو منطقه پرجمعیت جنوب تهران، نازی آباد و کوی نهم آبان زودتر از سایر نوبت دیگر تهران لوله‌کشی گاز به عمل خواهد آمد.

در برنامه‌ای که قبلاً برای لوله کشی گاز تهران تنظیم شده بود، به مناطق مختلف شهر، به نسبت زیادی تقاضا و احتیاج به گاز و داشتن وسایل خانگی گازسوز، اولویت داده شده بود. به همین جهت شمال شهر در مرحله اول، جنوب شهر در مرحله آخر قرار گرفت .

اما بعد موقعی که طرح به عرض رسید، بنا به شاهنشاه آریامهر به دو نقطه که از مواد پرجمعیت جنوب تهران است، اولویت داده شده و شرکت ملی گاز فورا طرح اجرایی آن را آماده می‌سازد. به موجب این طرح لوله‌کشی نازی‌آباد و کوی نهم آبان زودتر از نقاط دیگر، از اوایل مهرماه سال آینده شروع خواهد شد. این برنامه طوری اجرا می‌شود که در مدت شش ماه قبل از اجرای طرح اصلی لوله‌کشی شمال شهر به پایان رسیده باشد.

 

۲۰ آذر ۱۳۶۱

فروش نفت به دولت‌هایی که با جمهوری اسلامی روابط حسنه دارند

آقای غرضی وزیر نفت که برای بازدید از تاسیسات تلمبه‌خانه گوره به منطقه گچساران و خطوط لوله‌های انتقال نفت از اهواز به این منطقه عزیمت کرده بود در بازگشت به اهواز نماز مغرب و عشا را در مسجد جزایری این شهر همراه با اقشار مختلف مردم به جا آورد و بین دو نماز سخنانی ایراد کرد.

وی در بخشی از سخنان خود از برادران ایثارگر صنعت نفت که با تلاش بی‌وقفه و خستگی‌ناپذیر خود موجب رونق و شکوفایی خود موجب رونق و شکوفایی این صنعت عظیم شده‌اند، قدردانی کرد و افزود: نفت که ابزاری بود در دست دشمن، اکنون در دست خودمان است و دشمنان اسلام و انقلاب باید بدانند ما نخواهیم گذاشت یک قطره از نفتمان به حلقوم آنان فرو برود. وزیر نفت گفت: البته با دولت‌هایی که با کشور جمهوری اسلامی روابط حسنه  دارند از فروش نفت به آنان مضایقه نخواهیم کرد.

20 آذر ۱۳۸۱؛ فعالیت بانک‌های خارجی در ایران

رئیس‌کل بانک مرکزی از راه‌اندازی سه بانک خصوصی جدید تا پایان امسال خبر داد.

دکتر محسن نوربخش که در مراسم گشایش شانزدهمین شعبه بانک اقتصاد نوین در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، افزود: در حال حاضر چند تقاضا برای تاسیس بانک خصوصی در بانک مرکزی در دست بررسی قرار دارد و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری مجوز آغاز به کار سه بانک جدید صادر شود.

وی اضافه کرد: بانک‌های خصوصی دریچه جدیدی را به روی مردم باز کرده‌اند و آن بالا بردن قدرت انتخاب مردم است.

نوبخت در مورد نحوه نظارت بر فعالیت بانک‌های خصوصی گفت: مقررات تدوین شده برای نظارت بر بانک‌ها جامع و مانع است و فرقی بین بانک خصوصی و دولتی نیست و به نفع خود بانک‌های خصوصی است تا نظارت دقیقی بر فعالیت‌های آنها وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه لایحه‌ای در مورد نحوه فعالیت صندوق‌های قرض‌الحسنه به دولت ارائه شده است، گفت: با تصویب این لایحه در مجلس فعالیت‌های این صندوق‌ها انضباط گرفته و زیر پوشش سیاست‌های بانک مرکزی قرار می‌گیرد.

به گفته نوربخش، صندوق‌های قرض‌الحسنه باید از بانک مرکزی مجوز فعالیت دریافت کنند و بانک مرکزی باید حق ابطال مجوز فعالیت آنها را به‌طور مستقل و بدون رجوع به مرجع دیگری داشته باشد.

رئیس کل بانک مرکزی در مورد احتمال تغییر نرخ‌های سود بانکی در سال جاری گفت: نرخ سود بانکی در ابتدای هر سال و براساس پیش‌بینی شاخص‌هایی چون نرخ تورم، رشد نقدینگی و سپرده‌ها تعیین می‌شود و بنابراین نرخ‌های مزبور تا پایان امسال تغییری نخواهد کرد اما چنانچه نرخ تورم در پایان سال افزایش یا کاهش یابد، نرخ سود بانکی نیز براساس آن تغییر خواهد کرد.

نوربخش در پایان گفت: بانک مرکزی هم‌اکنون در حال بررسی و مطالعه نحوه آغاز به کار بانک‌های خارجی در ایران است، اما تاکنون هیچ مجوزی در این مورد صادر نشده است و این اقدام نیازمند تدوین مقررات و آیین‌نامه‌های خاص است.

سکه بهار آزادی طرح قدیم ضرب و توزیع می‌شود

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که به‌زودی سکه‌های بهار آزادی طرح قدیم مزین به مهر حضرت علی (ع) حدود ۷۰ تا ۸۰ هزار ریال گران‌تر از سکه‌های بهار آزادی طرح جدید مزین به تصویر حضرت امام (ره) خرید و فروش می‌شود.

روابط عمومی بانک مرکزی تصریح کرده است: هیچ تفاوتی در ابعاد، وزن و عیار این دو سکه وجود ندارد و تفاوت قیمت به این دلیل است که از سال ۱۳۷۰ سکه طرح جدید ضرب و به جریان گذاشته شد و ضرب و توزیع سکه‌های طرح قدیم متوقف شد. لذا به دلیل عدم عرضه سکه‌های طرح قدیم در 11 سال گذشته، این تفاوت قیمت بوجود آمده است.

به همین منظور بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران برای از بین بردن این تفاوت قیمت، به اخذ مجوز از هیات دولت برای ضرب و توزیع سکه‌های طرح جدید اقدام کرده است و بزودی سکه‌های طرح قدیم در کنار ضرب و توزیع سکه‌های طرح جدید اقدام کرده است و بزودی سکه‌های طرح قدیم در کنار سکه‌های جدید تولید و عرضه خواهد شد.

بدین ترتیب، پیش‌بینی می‌شود تفاوت قیمت کاذب بوجود آمده بین سکه‌های طرح جدید و قدیم کاهش یابد.

۲۰ آذر ۱۳۹۱؛ دولت می‌خواهد مسوولیت نابسامانی ارزی را به دوش مجلس بگذارد

 در حالی که فرصت قانونی دولت برای ارائه لایحه بودجه ۹۲ به مجلس به اتمام رسیده همچنان بازار رایزنی‌های ارزی دولت برای تعیین نرخ دلار در لایحه بودجه و ادامه گمانه‌زنی‌ها در این باب داغ است.

در همین راستا تشکیل کمیته مشترک دولت و مجلس برای تعیین نرخ ارز و سقف بودجه ۹۲، مذاکرات و رایزنی‌ها را وارد فاز دیگری کرد؛ فازی که روز گذشته احمد توکلی، نماینده مردم تهران را به مخالفت با این اقدام واداشت. به اعتقاد او که پیش‌تر گفته شده بود خودش یکی از اعضای این کمیته است. دولت سعی دارد با تشکیل این جلسات بار مسوولیت نابسامانی‌های ناشی از نرخ ارز را به دوش مجلس بگذارد. احمد توکلی در نامه‌ای خطاب به سایر نمایندگان مجلس نسبت به تشکیل این کمیته انتقادهای شدیدی ابراز داشت.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به برگزاری جلسه این کمیته در مورخ ۱۴ آذرماه و انجام مذاکراتی پیرامون بودجه و تعیین نرخ ارز ضمن انتقاد از تشکیل این جلسه یک روز مانده به پایان مهلت قانونی دولت برای تقدیم لایحه، مطرح کرد که تعیین نرخ ارز با قواعد علمی و کارشناسی باید صورت گیرد که اعضای جلسه اهلیت این کار را ندارند. حتی خود من چون در گرایش مالی تخصصی ندارم، گرچه اقتصاد می‌دانم، ذی‌صلاح نیستم، بلکه دولت موظف است با کار کارشناسی، نه سلیقه‌ای، نرخ ارز را تعیین و بودجه را تقدیم می‌کرد

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید