نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 27 آذر

ابلاغیه واگذاری‌ هما به تامین اجتماعی صادر می‌شود!

کدخبر: ۴۶۲۵۲۴
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 27 آذر در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
ابلاغیه واگذاری‌ هما به تامین اجتماعی صادر می‌شود!

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است. 

27 آذر 1351؛ «هفته ایران» در بحرین گشایش یافت

حضرت شیخ عیسی بن سلمان آل خلیفه، امیر بحرین هفته ایران و نمایشگاه صنایع ایران را در باغ آندلس در منامه گشود.

در مراسم گشایش نمایشگاه و هفته ایران، ولیعهد بحرین، ولیعهد قطر، نخست‌وزیر و اعضای کابینه بحرین، اعضای شورای قانونگذاری در بحرین، سفرا و دیپلمات‌های مقیم بحرین و هیات‌های مختلف بحرینی که برای مشارکت در جشن‌های سالگرد روز ملی بحرین به منامه آمده‌اند، حضور داشتند.

حمید رهنما وزیر اطلاعات، منوچهر سپهبدی سفیر ایران در بحرین، انواری معاون وزارت اطلاعات، دکتر علیزاده رئیس مرکز توسعه صادرات وزارت اقتصاد و جمع دیگری از شخصیت‌های ایرانی و اعضای یک هیات مطبوعاتی که به همین منظور به بحرین سفر کرده‌اند در مراسم گشایش هفته ایران حضور داشتند.

در نمایشگاه صنعتی ایران 42 واحد مشارکت دارند و نمایندگانی که از طرف صاحبان صنایع ایران به بحرین آمده‌اند توفیق یافته‌اند قرار و مدارهای مقدماتی در عرضه کالاهای خود به بازارهای بحرین و دیگر امارات و مناطق همجوار در سواحل جنوبی خلیج فارس بگذارند.

در برنامه‌های هفته ایران یک گروه 50 نفری از هنرمندان وزارت فرهنگ و هنر و رادیو و تلویزیون ملی ایران هنرنمایی می‌کنند.

نخستین برنامه این هنرمندان ازجمله مهستی و رامش امشب در تالار بزرگ سینما «اوال» بحرین که گنجایش 1500 نفر را دارد، انجام می‌شود.

بلیط‌های برنامه‌های هنرمندان ایرانی تا چندین شب پیش‌فروش شده و عواید این امر در اختیار هلال احمر بحرین قرار خواهد گرفت.

27 آذر 1381؛ بودجه 859743 میلیارد ریالی سال 82 تقدیم مجلس شد

بودجه سال 82 توسط  سیدمحمد خاتمی تقدیم مجلس شورای اسلامی شد.

رئیس‌جمهوری در جلسه تقدیم بودجه اعلام کرد: ضرورت قانونی تقدیم لایحه بودجه سال 1382 را فرصتی مغتنم برای گفت‌و‌گوی صمیمانه و همدلانه با نمایندگان گرانقدر مردم با زبان برنامه و رقم و جلوه‌ای آشکار از نقش و حق مجلس در قبال امور مهم و اساسی کشور می‌دانم.

در جهت اتمام طرح‌های نیمه‌تمام و جلوگیری از شروع طرح‌های جدید در حد ممکن، اعتبارات بودجه طرح‌های عمرانی طوری تنظیم شده است که در عین اهتمام به طرح‌های مهم و اولویت‌دار، به اتمام طرح‌‌هایی که در سال‌جاری 82 و 83 به بهره‌برداری می‌رسد، توجه بیشتر می‌شود. به همین منظور همانند سال گذشته اخذ وام معادل 2 میلیارد دلار جهت بخش‌های آب، برق، راه و ترابری، کشاورزی، معدن، توازن منطقه‌ای، محیط زیست و فاضلاب شهری مورد توجه قرار گرفته است.

تداوم اقدامات برای اصلاح ساختار بودجه و شفاف‌سازی منابع و مصارف آن ازجمله رویکردهای اساسی در سال 1382 است. برای 2 میلیارد دلار وامی که در جهت تقویت اعتبارات طرح‌های عمرانی و اتمام سریع‌تر آن و نیز تولید و اشتغال اختصاص یافته است و همچنین 1.8 میلیارد دلار پرداخت مابه‌التفاوت ریالی برای راهبرد یکسان‌سازی نرخ ارز، این رویه اعمال شده است.

27 آذر 1391؛ قیمت‌گذاری از دست دولت خارج شد

براساس اعلام رسمی سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان دولت برنامه تازه خود برای قیمت‌گذاری کالاها را رسما به اجرا درآورده است.

بنابر این تصمیم کالاها به سه گروه برای قیمت‌گذاری تقسیم شده‌اند و در این میان، تنها گروه اول که شامل کالاهای اساسی و دریافت‌کنندگان ارز مرجع هستند، مشمول قیمت‌گذاری این سازمان خواهند شد.

در جزئیات این دستورالعمل آمده است که از این پس، قیمت‌گذاری بخش وسیعی از کالاها به تشکل‌ها و انجمن‌های مربوطه سپرده می‌شود. پیش از این فعالان اقتصادی بارها و بارها درخواست رسمی خود برای واگذاری قیمت‌گذاری کالاها به بخش خصوصی را مطرح کرده و حتی در مواردی خواستار انحلال سازمان حمایت شدند.

حال دولت از عملی شدن این خواسته در فاز اول خبر می‌دهد. به گفته مسوولان، قیمت‌گذاری کالاهایی که ارز مرجع دریافت می‌کنند، از آن جهت در دست دولت و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان باقی می‌ماند که از سوء‌استفاده احتمالی برخی سودجویان برای تامین کالا با ارز مرجع و سپس فروش همان کالاها براساس نرخ ارز بازار آزاد جلوگیری شود.

ابلاغیه واگذاری‌ هما به تامین اجتماعی

مدیرعامل ایران‌ایر اعلام کرد: این شرکت به دلیل بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی، به این ارگان به‌صورت تهاتری واگذار شد و تا دو هفته آینده ابلاغ واگذاری 1+50 درصد سهام آن صادر می‌شود.

فرهاد پرورش اعلام کرد: واگذاری مجموعه‌ هما سه مرحله داشت که ایرتور و هتل‌های هما واگذار شدند و مقرر شد طبق قانون در بودجه بابت هتل‌های هما 300 میلیارد تومان به این ایرلاین تعلق گیرد.

وی یادآور شد: برای واگذاری شرکت ایران‌ایر نیز سه بار فراخوان واگذاری انجام شد، اما به‌دلیل زیان‌دهی هما، این شرکت فروش نرفت، بنابراین پیشنهاد داده شد هما بابت طلب دستگاه‌ها از دولت به صورت تهاتری به سازمان تامین اجتماعی واگذار شود.

مدیرعامل ایران‌ایر با بیان اینکه هما 1440 میلیارد تومان قیمت‌گذاری شد، تصریح کرد: هنوز ابلاغ رسمی این واگذاری انجام نشده اما تا دو هفته آینده اجرایی می‌شود و 1+50 درصد سهام هما به سازمان تامین اجتماعی واگذار می‌شود.

رویارویی غیرمستقیم بانک مرکزی با مرکز آمار

بانک مرکزی با اعلام تغییر سال پایه مورد استفاده در آمارهای اقتصادی، از سال 83 به 90 از تداوم انتشار آمارهای قیمتی و تورم ازسوی این نهاد خبر داد.

در اطلاعیه‌ای که به تازگی ازسوی پایگاه اطلاع‌رسانی بانک مرکزی قرار گرفته، به نقل از اداره آمار بانک مرکزی آمده است: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از سال 1389 فعالیت‌های مربوط به تغییر سال پایه شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی از 1383 به 1390 را شروع کرده است و در آینده نزدیک، نتایج مربوط به شاخص یادشده براساس سال پایه جدید اعلام خواهد شد.

به‌نظر می‌رسد خبر اعلام‌شده ازسوی بانک مرکزی به نوعی پاسخی به اظهارات اخیر مرکز آمار باشد. از اطلاعیه بانک مرکزی می‌توان چنین برداشت کرد که بانک مرکزی به‌عنوان متولی سیاست‌های پولی کشور، کماکان قصد دارد به انتشارات اطلاعات پولی و قیمتی ازسوی خود ادامه دهد هرچند به‌صورت صریح، واکنشی به اظهارات رئیس مرکز آمار صورت گرفته است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید