نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 28 آذر

گران‌ترین خودروی وارداتی ایران کدام است؟

کدخبر: ۴۶۲۷۵۸
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 28 آذر در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
گران‌ترین خودروی وارداتی ایران کدام است؟

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است. 

رونمایی از خودروی حیرت انگیز کارنس 2022؛ شاهکار جدید کیا+ عکس

28 آذر 1351؛ محصولات ایران در بحرین بازار گرمی خواهند داشت

امیر بحرین نمایندگان مطبوعات و صاحبان صنایع ایران را در قصر خود به حضور پذیرفت. در این ملاقات آقای حمید رهنما و منوچهر سپهبدی سفیر ایران نیز حضور داشتند. امیر بحرین در این ملاقات پیشرفت‌های ایران را ستود و اظهار اطمینان کرد که محصولات ایران از بازار گرمی در بحرین برخوردار خواهند بود.

عباس عبدی، خبرنگار روزنامه اطلاعات گزارش می‌دهد که تاکنون چندین قرارداد بین بازرگانان بحرین و صاحبان صنایع ایران منعقد شده است. ازجمله قراردادی در زمینه فروش اتوبوس و سواری و کامیون به بحرین به  امضا رسید و به زودی بین تهران و بحرین هیات‌هایی برای انجام مذاکرات اقتصادی و فرهنگی و توریستی مبادله خواهد شد.

جزئیات افزایش ۲ ساله سنوات بازنشستگی/ چه کسانی مشمول «محاسبه افزایش حقوق بر مبنای ۳ سال آخر خدمت» می‌شوند؟

هفته ایران در بحرین در نخستین روز گشایش آن صدها نفر از مردم منامه، پایتخت بحرین را به خود جلب کرد. هفته ایران توام با نمایشگاه صنعتی ایران بعد از ظهر دیروز با حضور والا حضرت شیخ عیسی بن سلمان آل خلیفه، امیر بحرین، ولیعهد، نخست‌وزیر اعضای کابینه و اعضای مجلس موسسان بحرین گشایش یافت و امیر و مقامات بحرین پس از گشایش نمایشگاه در باغ «آندلس» به مدت 65 دقیقه از قسمت‌های مختلف آن دیدن کردند.

افزایش قیمت مرغ

قیمت مرغ در بازار بین 10 تا 20 ریال ترقی کرد و در چند روز اخیر هر کیلو گوشت مرغ با توجه به محل فروش در نقاط مختلف شهر بین 95 تا 110 ریال در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌گیرد.

خبرنگار اقتصادی اطلاعات با چند تن از مرغ‌فروشان تماس گرفته است، می‌نویسد، مرغداران علت گرانی گوش مرغ را شیوع بیماری «نیوکاسل» و کمبود جوجه یک روزه متذکر می‌شوند.

یک مقام آگاه پیرامون ترقی قیمت گوشت مرغ اعلام کرد: با توجه به وضع فعلی گوشت مرغ موافقت ضمنی شده است که چند ریالی به قیمت گوشت مرغ اضافه شود.

همین مقام در مورد قیمت‌های متفاوت عرضه گوشت سفید به خبرنگار اطلاعات گفت: ترقی قیمت مرغ باید اندکی از 85 ریال بیشتر باشد و به این ترتیب فروشندگان جزء با استفاده از موقعیت گرانفروشی می‌کنند.

لایحه جدید مالک و مستاجر تهیه شد

لایحه جدید مالک و مستاجر که توسط وزارت دادگستری تهیه شده و در کمیسیون تصحیح قوانین نخست‌وزیری نیز مورد بررسی قرار گرفته، برای بررسی و اظهارنظر فراکسیون پارلمانی حزب ایران نوین آماده شده است. انتظار می‌رود این لایحه ظرف چند روز آینده فراکسیون و مجلس تقدیم شود.

وزیر دادگستری در مورد این لایحه گفت: در این لایحه ما سعی کرده‌ایم که منافع طرفین ذی‌علاقه در قانون محفوظ بماند از طرفی کوشیده‌ایم که به طبقه مستاجر فشاری وارد نشود از آنها در مقابل اجحاف حمایت به عمل آید و از طرفی سعی کرده‌ایم که موجبات تشویق سرمایه‌گذاری در امر مسکن نیز فراهم شود.

آقای صادق احمدی گفت: ما امیدواریم با تصویب و اجرای لایحه، بسیاری از گرفتاری‌ها و مشکلات مستاجرین و همچنین کسانی که خانه یا مستغل اجاره‌ای دارند، حل شود.

همچنین در اکوایران ببینید

28 آذر 1361؛ هاشمی رفسنجانی: خمس متعلق به خداست و در اختیار حکومت اسلامی است

اکبرهاشمی رفسنجانی در خطبه‌های نماز جمعه پیرامون «عدالت اجتماعی در بخش اقتصاد اسلام» در بیان نتایج بحث‌های گذشته خود گفت: هدف اسلام در نظام اقتصادی، ساختن جامعه‌ای خالی از استکبار و استضعاف است که برای رسیدن به آن، خطوط ایدئولوژیکی و اجرایی مشخص ازجمله چگونگی تحصیل ثروت و جلوگیری از تراکم آن دارد.

امام جمعه موقت تهران در تشریح برنامه‌های اقتصادی اسلام در نزدیک ساختن سطح مصرف و بهره‌برداری در جامعه گفت: مالیات‌های جزمی، یکی از آن موارد است که دو بخش مالیات‌های ثابت و غیرمعین تقسیم می‌شود.‌

وی در ذکر موارد مشخص مالیات‌های ثابت گفت: خمس با معنای تحت اللفظی یک پنجم از اموال بخشی از مردم به عنوان مالیات شرعی یکی از آن موارد است که از ضروریات اسلام به حساب می‌آید و آنچنان بدیهی است که هیچ کس نمی‌تواند منکر آن شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین هاشمی رفسنجانی در بیان موارد دریافت خمس با استناد به آیات قرآن کریم و روایاتی از حضرت علی (ع) گفت: از نظر من خمس متعلق به خداست و در اختیار حکومت اسلامی است که مصارف متعددی دارد که یکی از آنها برداشت سادات از صندوق خمس است.

امام جمعه تهران غنایم جنگی، معادن، کنز، غوص، مال مخلوط به حرام زمینی که بخواهند به اهل ذمه و اقلیت‌های مذهبی واگذار کنند را از مواردی که خمس بر اصل درآمد تعلق می‌گیرد، نام برد و اظهار کرد: در این موارد 20 درصد از اصل برداشت به دولت اسلامی تعلق می‌گیرد.

وی اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین موارد خمس «ارواح مکاسب» است که خمس بر پس‌انداز است و از ابتکارات اسلام به‌شمار می‌آید که در مکتب تشیع متبلور شده است.

امام جمعه موقت تهران در تشریح «ارواح مکاسب» گفت: باقی مانده کلیه مخارج عادی زندگی انسان در پایان یک سال اعم از نقدینه و یا صورت‌های دیگری که مصرف نداشته باشد و به‌عنوان پس‌انداز به‌حساب آید، مشمول خمس می‌شود و 20 درصد از آن متعلق به دولت اسلامی است.

هاشمی رفسنجانی اظهار کرد: رشد این پس‌انداز مردم ایران در سال، براساس محاسبات حدسی بانک مرکزی حدود 1438 میلیارد ریال است که 500 میلیارد ریال آن نقدینه و باقی‌مانده آن غیرنقدینه است و بر این اساس، پس‌انداز خالص کشور ما حدود 150 میلیارد تومان است که خمس آن 30 میلیارد تومان می‌شود. و اگر این جامعه اسلامی باشد و مسلمان این خمس را بپردازد – که باید بپردازد – چون حق او نیست، خالص آن 30 میلیارد تومان فقط از ناحیه خمس بر پس‌انداز، مالیات ثابت در اختیار حکومت اسلامی جدا از مالیات بر اصل درآمد قرار می‌گیرد و تقریبا 60 یا 70 درصد مالیات خوب ما را تشکیل می‌دهد. و در این شرایط مهم، چنین رقم بزرگی به‌عنوان خمس در بودجه حکومت اسلامی منظور می‌شود که مصارف آن موجب نزدیکی سطح درآمد و مصرف در جامعه می‌شود.

هاشمی رفسنجانی اظهار کرد: جمهوری اسلامی در وضع موجود از ناحیه خمس چنین رقمی دارد که در وضع فعلی چنین رقمی در اختیار دولت نیست و دولت چیزی نمی‌گیرد و امام چون رئیس‌کل دولت و ولی‌فقیه هستند، فعلا این بخش در دست ایشان است و در این مجرا خرج می‌شود و در حال حاضر در نظام تثبیت‌شده جمهوری اسلامی ایران باید حساب تازه‌ای روی آن باز کنیم.

28 آذر 1381؛ نرخ رشد اقتصادی به 6.4 درصد می‌رسد

سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور اعلام کرد، اقتصاد ایران سال 1380 دومین سال برنامه سوم توسعه را با نرخ رشدی معادل 4.8 درصد پشت‌سر گذاشت که این نرخ امسال از 6 درصد فراتر می‌رود.

در سال 1381 پیش‌بینی می‌شود با توجه به نرخ رشد سرمایه‌گذاری 10.9 درصدی و ثبات نسبی بازار و قیمت‌های نفت، نشانه‌های بهبود در اقتصاد جهانی و بارندگی‌های خوب فصل بهار، نرخ رشد اقتصادی بالغ‌بر 6.4 درصد شود که تقریبا با پیش‌بینی برنامه سوم توسعه که حدود 6.5 درصد است، مطابقت دارد.

سواری جدید ارزان‌قیمت جایگزین پیکان می‌شود

مهم‌ترین سیاست وزارت صنایع و معادن برای جایگزینی پیکان، تولید نوعی خودرو با قیمتی ارزان‌تر از پیکان است.

اسحاق جهانگیری، وزیر صنایع و معادن با اشاره به جدی بودن مساله توقف تولید پیکان تاکید کرد: سیاست‌هایی را که ما همزمان با توقف تولید پیکان دنبال می‌کنیم جایگزین خودرویی است که از نظر قدرت موتور و ظرفیت‌ جابه‌جایی مسافر با پیکان برابری کند و از نظر قیمت نیز پایین‌تر از آن باشد و بتواند متقاضیان خودروی پیکان را به سمت خود جذب کند.

وزیر صنایع و معادن در پاسخ به سوالی درباره مذاکره با شرکت‌های بزرگ خودروساز جهان تاکید کرد: در مرحله نخست برای بهینه کردن تولید خودرو هم از بخش خصوصی داخلی برای تشویق به مشارکت در امر خودروسازی دعوت کردیم و هم از شرکت‌های خارجی که دارای فناوری و توانمندی در این زمینه هستند دعوت کردیم، در چارچوب سیاست‌های ما فعالیت خود را برای تولید خودرو به‌طور مشترک با وزارت صنایع و معادن آغاز کنند.

وی در ادامه اضافه کرد: در مرحله دوم مساله انتقال فناوری خودرو از خارج مورد توجه است تا خودروهایی با فناوری روز از نظر کیفیت، سوخت و... تولید کنیم و به همین منظور از شرکت‌های بزرگ خودروساز خارجی خواستیم پیشنهادهای خود را برای ما بفرستند که هم‌اکنون این کار انجام می‌شود و قطعا بهترین پیشنهادهایی را که با سیاست‌ها و منافع کشور هماهنگ باشد برای بهینه کردن صنعت خودرو در کشور انتخاب خواهیم کرد.

28 آذر 1391؛ تعیین قیمت خودرو 5 درصد زیر بازار

خودروسازان پس از کلی کش و قوس بالاخره توانستند نظر مثبت دولت در مورد آزادسازی قیمت خودرو را جلب کنند، رویایی که جاده  مخصوص‌ها سال‌ها خواب آن را می‌دیدند و حالا تعبیرش را.

بر این اساس به زودی قیمت خودروهای داخلی آزاد و براساس حاشیه بازار تعیین خواهد شد به این معنا که خودروسازان مجازند محصولات خود را پنج درصد پایین‌تر از نرخ بازار قیمت‌گذاری کنند.

آن طور که منابع آگاه خبر می‌دهند، وزارت صنعت، معدن و تجارت پس از پافشاری‌ها و موضع‌گیری‌های بسیار در قبال آزاد شدن قیمت خودرو بالاخره کوتاه آمده و برای تعبیر «رویای آزادی» خودروسازان تنها منتظر تایید نهایی یک نفر است و آن یک نفر کسی نیست جز محمود احمدی‌نژاد.

گویا هماهنگی‌های اولیه میان وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و البته خودروسازان برای آزاد شدن قیمت خودرو انجام شده و طرفین ماجرا تنها منتظر امضای رئیس‌جمهور هستند.

اما راهکار دولت برای کاهش نرخ‌ها در بازار و فراهم آوردن مقدمات آزادسازی قیمت خودرو چیست؟ دولت چگونه می‌خواهد با توجه به افت شدید تولید خودرو طی سال‌جاری، قیمت‌ها را بشکند؟ به گفته منابع آگاه، راهکار دولت برای کاهش قیمت خودرو این است که می‌خواهد مواد اولیه موردنیاز خودروسازان را با قیمت دولتی در اختیار آنها بگذارد تا از این راه قیمت تمام‌شده خودروها پایین بیاید.

به گفته کارشناسان «نرخ ارز» یکی دیگر از چالش‌های بزرگ فعالان صنعت خودرو به شمار می‌رود و تا آن حل نشود، نمی‌توان به کاهش هزینه‌های تولید و افت قیمت خودرو امید چندانی داشت.

گران‌ترین خودروی وارداتی ایران کدام است؟

گران‌قیمت‌ترین خودروی سواری واردشده به کشور در هفت ماه امسال یک دستگاه خودروی سواری پورشه هشت سیلندر به ارزش گمرکی 258 میلیون تومان بوده است.

تحلیل آمار گمرک ایران نشان می‌دهد که خودروی سواری پورشه هشت سیلندر  2000 پانامرا توربو با 200 هزار و 603 دلار معادل دو میلیارد و 581 میلیون ریال گران‌ترین خودروی وارداتی به کشور در هفت ماه امسال بود.

این خودرو از طریق آلمان وارد کشور شده است و در صورتی که هزینه‌های واردات آن شامل 120 درصد تعرفه واردات، هزینه شماره‌گذاری و بیمه و همچنین 50 میلیون تومان به‌عنوان سود فروشنده این خودرو را در نظر بگیریم، قیمت این خودرو در هنگام تحویل به خریدار حداقل 620 میلیون تومان خواهد بود که البته رسیدن این رقم به قیمت‌های نجومی‌تر با توجه به نوسان‌های بازار ارز و تورم شدید اتفاق چندان دور از انتظاری نیست. چند مدل دیگر پورشه نیز جزو خودروهای وارداتی 200 هزار دلاری به ایران محسوب می‌شوند.

نزدیک‌ترین رقیب پورشه در بین خودروهای گران‌قیمت وارداتی به ایران، سواری مرسدس بنز 500 SL مدل 2013 سفید به قیمت بیش از 186 هزار دلار است.

همچنین بعد از انواع و اقسام خودروهای پورشه و بنز محصولی از شرکت مازراتی نیز با بیش از 150 هزار دلار در رده سوم گران‌قیمت‌ترین برندهای وارداتی به ایران قرار گرفته است. با وجودی که آمار حاکی از کاهش نسبی واردات کالا به کشور در هشت ماه امسال است، اما واردات خودروهای سواری به کشور در همین مدت با رشد 9.6 درصدی از نظر تعدادی و 18.5 درصد از نظر ارزش به ترتیب به 27 هزار و 472 دستگاه و 633 میلیون دلار رسید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید