نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 30 آذر

طرح تازه برای جلوگیری از مهاجرت به تهران!

کدخبر: ۴۶۳۲۸۷
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 30 آذر در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
طرح تازه برای جلوگیری از مهاجرت به تهران!

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است. 

اردوغان افسار دلار را کشید / جهش قیمت لیر ترکیه پس از سخنرانی اردوغان

فروش فوق‌العاده ایران‌خودرو با قیمت قطعی/ راناپلاس، دناپلاس، سورن پلاس

30 آذر 1351؛ طرح تازه برای جلوگیری از مهاجرت به تهران

امروز اعلام شد که سازمان برنامه بررسی دقیق ادامه‌داری برای جلوگیری از مهاجرت به تهران آغاز کرده است و این اقدامات در وهله اول جهت جلوگیری از افزایش جمعیت و مقایسه با کمبود آب تهران است.

به‌دنبال اعلام جیره‌بندی احتمالی آب در تهران از طرف آقای هویدا، نخست‌وزیر طی هفته گذشته کمیسیونی با شرکت نمایندگان وزارت آب و برق، بهداری، سازمان برنامه و شهرداری پایتخت در سازمان برنامه تشکیل شده و این کمیسیون موظف است مطالعات و بررسی‌های کارشناسان امور شهری را مورد رسیدگی قرار دهد.

این کمیسیون پس از تشکیل چند جلسه پی در پی اعلام داشت که برای جلوگیری از مهاجرت تهران و مقابله با مشکل تهران‌گرایی که مصرف آب را در آینده افزایش می‌دهد باید چاره‌اندیشی فوری به‌عمل آید.

به همین منظور در آینده چنانچه کارخانجات واحدهای صنعتی اطراف تهران به شعاع 120 کیلومتری تهران انتقال یابند، 10 تا 15 سال از پرداخت مالیات معاف خواهند بود و کارمندان نیز در صورتی که به شهرستان‌ها بروند فوق‌العاده محل خدمت بیشتری دریافت خواهند داشت.

به موازات این اقدامات دولت همچنین برای ساکنان تهران کارت شناسایی تهیه می‌کند و از این طریق نیز از مهاجرت به تهران جلوگیری خواهد شد.

براساس اعلام نظر کارشناسان وزارت آب و برق افزایش جمعیت تهران در 25 سال آینده تا 5.5 میلیون نفر مجاز خواهد بود و چنانچه جمعیت تهران از این تعداد بیشتر شود تامین آب موردنیاز تهران برای وزارت آب و برق امکان‌پذیر نیست.

کارشناسان تاکید کرده‌اند گسترش بی‌سابقه تهران از حیث محدوده و جمعیت مشکلات تازه و پیچیده‌ای پدید آورده و چنانچه از هم‌اکنون در این مورد چاره‌اندیشی نشود، تهران در سال‌های آینده با مشکلاتی مانند کمبود آب، نداشتن تاسیسات شهری و مشکل ترافیک مواجه خواهد شد.

30 آذر 1371؛ قرارداد طرح توسعه مجتمع معدنی، گل‌گهر، با یک شرکت اتریشی امضا شد

قرارداد طرح توسعه مجتمع معدنی «گل‌گهر» بین شرکت ملی فولاد ایران و شرکت اتریشی «فوت آلپینه» به امضا رسید.

طبق این قرارداد ظرفیت این مجتمع تولیدی سنگ‌آهن که با ظرفیت 2.25 میلیون تن آماده راه‌اندازی است به 5 میلیون تن در سال خواهد رسید.

حجم این قرارداد به 31 میلیون دلار بالغ می‌شود که طراحی مقدماتی و فعالیت‌های آزمایشگاهی آن به سرعت و در چند ماه اخیر انجام شده است.

کار اجرایی این قرارداد شامل 3 قسمت است که نصب کارخانه توسط شرکت اتریشی و کارهای مهندسی داخلی نظیر بتن‌ریزی که توسط طرف ایرانی به انجام خواهد رسید.

30 آذر 1381؛ رقابت شل، توتال و بی‌پی برای توسعه میدان نفتی بنگستان

شرکت‌های نفتی بی‌پی، توتال و شل برای دستیابی به قرارداد توسعه میدان نفتی بنگستان ناحیه اهواز رقابت می‌کنند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: آخرین مراحل مذاکرات برای عقد قرارداد توسعه میدان نفتی بنگستان ناحیه اهوار با شرکت‌های بی‌پی، توتال و شل در حال انجام است و اگر تا پایان امسال یا اوایل سال آینده نتیجه نهایی کسب نشود، مناقصه جدیدی برای توسعه این میدان برگزار می‌شود.

مهندس سیدمهدی میرمعزی افزود: این سه شرکت تایید صلاحیت شده‌اند و پیشنهادهای فنی آنها نیز پذیرفته شده است. پیشنهاد مالی و قراردادی این شرکت‌ها در حال ارزیابی است.

میزان ذخیره قابل بهره برداری میدان بنگستان ناحیه اهواز 250 هزار بشکه در روز است.

میرمعزی گفت: احتمال دارد مذاکرات قرارداد توسعه میدان نفتی چشمه خوش با مشارکت دو شرکت «او‌ام‌وی» اتریش و «سپسا» اسپانیا به زودی به نتیجه برسد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت با بیان اینکه اکنون روزانه 30 هزار بشکه نفت خام منطقه خزر براساس قراردادهای معاوضه وارد ایران می‌شود، خاطرنشان کرد: این رقم در مدت مشابه سال گذشته 10 هزار بشکه در روز بود.

وی درخصوص علت عدم استفاده کامل از ظرفیت موجود 50 هزار شبکه در روز برای معاوضه نفت خام کشورهای حوزه دریای خزر گفت: مشکلات بندری و لایروبی در منطقه وجود دارد و عملیات رفع این مشکلات آغاز شده است. امیدواریم به زودی به ظرفیت انتقال 50 هزار بشکه در روز برسیم.

30 آذر 1391؛ سپاه بلندترین سد بتنی جهان را می‌سازد

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) سپاه از ورود این قرارگاه به عملیات ساخت سد بختیاری با عنوان بلندترین سد بتنی جهان خبر داد.

ابوالقاسم مظفری شمس با اعلام این خبر اظهار کرد: ما آمادگی خود را برای ساخت بزرگ‌ترین سد دو قوسی جهان اعلام کرده‌ایم. این سد با 315 متر بلندترین سبد بتنی جهان است که روی رودخانه‌های بختیاری احداث خواهد شد.

مظفری خاطرنشان کرد: پیش از این رکورد ساخت بلندترین سد جهان با ارتفاع 305 متر در اختیار چینی‌ها قرار داشت و آنها تلاش داشتند که پروژه سد بختیاری را که 10 متر با رکورد قبلی آنها اختلاف دارد برعهده بگیرند، اما با تلاش‌های قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا و حمایت رئیس‌جمهور و وزیر نیرو این پروژه در اختیار ما قرار گرفت.

38500 تومان هزینه شب یلدای یک خانواده 4 نفره

 علی فاضلی، رئیس مجمع صنوف تولیدی گفت: تا زمانی که قیمت جدید شیرینی اعلام نشود، ملاک عمل، قیمت‌های قبلی خواهد بود. وی افزود: قیمت شیرینی برای شب یلدا مطابق مصوبات قبلی است.

این در شرایطی است که برخی از قنادان به بهانه شب یلدا، قیمت‌های خود را گران کرده‌اند اما مطابق با آخرین نرخ مصوب شیرینی که ازسوی اتحادیه اعلما شده است. قیمت هر کیلوگرم شیرینی‌ تر درجه یک 5600 تومان، شیرینی دانمارکی چهار هزار تومان، شیرینی پاپیونی و زبان 5600 تومان، شیرینی برنجی، 4600 تومان و کیک یزدی 3800 تومان تعیین شده است.

براساس برآوردی که خبرگزاری مهر کرده است، اگر سبد خرید شب یلدا برای یک خانواده چهار نفره را شامل نیم کیلوگرم آجیل، یک کیلوگرم انار، یک کیلوگرم پرتقال، یک کیلوگرم سیب، یک کیلوگرم نارنگی، یک هندوانه 3 کیلوگرمی و یک کیلوگرم خیار، یک کیلوگرم شیرینی تر در نظر بگیریم، قیمت یک سبد برای یک خانواده 4 نفره از قرار 17 هزار و پانصد تومان بابت آجیل، 2200 تومان بابت یک کیلوگرم پرتقال، 2780 تومان بابت یک کیلوگرم سیب، 2500 تومان بابت یک کیلوگرم نارنگی، 3500 تومان بابت یک کیلوگرم انار و 3500 تومان بابت هندوانه و 7000 تومان بابت یک کیلوگرم شیرینی در نظر بگیریم قیمت این سبد، حدود 38 هزار و 980 تومان خواهد بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید