نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 3 دی

اینترنت ملی اشتباه است

کدخبر: ۴۶۳۹۹۵
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 3دی در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
اینترنت ملی اشتباه است

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است. 

سوم دی 1351؛ ذوب‌آهن زغال‌سنگ صادر می‌کند

مدیرعامل شرکت ملی ذوب‌آهن ایران اعلام کرد: این شرکت برای صدور زغال‌سنگ به خارج آماده است و یکی دو نوع زغال قابل‌صدور در اختیار دارد.

دکتر امیرعلی شیبانی افزود: درحالی‌که ما آماده صدور نوعی زغال‌سنگ «کک‌شو» هستیم، اقدام به واردات مقداری زغال‌سنگ چرب کک‌شو از نوعی دیگر کرده‌ایم. وی یادآور شد: با واردات 10 درصد زغال‌سنگ چرب کک‌شو به مرغوبیت جنسی و افزایش تولیدات خود کمک کرده‌ایم.

مدیرعامل شرکت ملی ذوب‌آهن تصریح کرد: شرکت ملی ذوب‌آهن ایران به هیچ وجه احتیاج به حمایت‌های گمرکی و سود بازرگانی نامعقول ندارد؛ زیرا به خوبی می‌تواند محصولات خود را در سطح قیمت‌های معقول بین‌المللی عرضه کند. به عبارت دیگر اگر قیمت‌ها پایین بیاید و سود بازرگانی واردات آهن‌آلات تعدیل شود، باز هم شرکت در منتهای سلامت اقتصادی و فنی تولیدات خود را به بازار عرضه خواهد داشت.

دکتر شیبیانی تاکید کرد: رسما اعلام می‌کنم که مرغوبیت آهن‌آلات ذوب‌آهن ایران بالاتر از استاندارد متوسط بین‌المللی است.

مدیرعامل شرکت ذوب آهن با ابراز خرسندی در مورد سیستم کارخانه ذوب‌آهن ایران به این توضیح پرداخت که در حال حاضر بسیاری از صنایع بزرگ پولادسازی جهان طریقه تولید خود را به سیستم موجود ما تبدیل می‌کنند؛ درحالی‌که طراحی ذوب‌آهن حدود 6 سال قبل صورت گرفته است و این خود نشانه هدایت صحیح و دورنگرانه شاهنشاه می‌باشد.

مدیرعامل شرکت ملی ذوب‌آهن اظهار عقیده کرد که کارخانه ذوب‌آهن می‌تواند از مواد تولیدشده در کارخانه «احیای مستقیم» بندرعباس استفاده کند و بدون سرمایه‌گذاری جدیدی ظرفیت تولیدات خود را افزایش دهد و احیانا در صورت ضرورت از سیستم احیای مستقیم در کارخانه ذوب‌آهن اصفهان نیز استفاده خواهد شد.

سوم دی 1371؛ واردات انواع خودرو آزاد شد

جزئیات لایحه «چگونگی محاسبه و وصول حقوق گمرکی، سود بازرگانی و مالیات انواع خودرو و ماشین‌آلات راه‌سازی وارداتی و ساخت داخل و قطعات آنها» در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی به تصویب و به موجب آن: تعرفه‌های جدید حقوق گمرکی، سود بازرگانی و مالیات انواع خودرو به سود تولیدات داخلی تعیین شد.

با تصویب این تعرفه‌ها، به‌منظور بازسازی و نوسازی صنایع خودروسازی و ماشین‌آلات راه‌سازی کشور، تولیدکنندگان داخلی به مدت 6 سال از تخفیف‌های ویژه برخوردار خواهند شد. در این راستا مینی‌بوس، اتوبوس، ماشین‌آلات راهسازی، کامیون، کامیونت، تریلرکش، موتورسیکلت و وانت‌های یک کابین داخلی از پرداخت مالیات معاف شدند و به موازات آن، مینی‌بوس و اتوبوس وارداتی هر یک به میزان 20 درصد مشمول مالیات خواهند بود.

در همین زمینه دوچرخه و ماشین‌آلات راه‌سازی وارداتی نیز از پرداخت مالیات معاف شدند.

براساس دیگر مواد این لایحه، ارقام حقوق گمرکی برای اتومبیل‌های سواری 4 سیلندر به بالا به ازای هر سیلندر اضافی 3 درصد بیشتر از میزان پیش‌بینی شده خواهد بود.

ارزش سیف یادشده در این قانون، مبنای بهای ارز شناور محاسبه می‌شود. تا زمانی که با نرخ‌های متفاوت جهت تولیدات داخلی تخصیص می‌یابد، بهای ارز تخصیصی جهت ساخت داخل باشد. بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، به هنگام گشایش اعتبار و گمرک ایران به هنگام ترخیص، مسوول کنترل نرخ ارز تخصیصی بوده و مابه‌التفاوت احتمالی باید به حساب خزانه واریز شود.تولیدکنندگان داخلی به مدت 6 سال از تخفیف‌های مالیاتی برخوردار می‌شوند.

سوم دی 1381؛ نرخ ریسک سرمایه‌گذاری در ایران کاهش یافت

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران از کاهش نرخ ریسک سرمایه‌گذاری در کشور خبر داد و گفت: اخیرا یک موسسه اعتباری معتبر اروپایی میزان ریسک کوتاه‌مدت ایران را از درجه 4 به 3 کاهش داده است.

نوروز کهزادی افزود: یکی از موسسات اعتباری صادراتی که 25 درصد بازار بیمه جهانی را در اختیار دارد، چند ماه پیش نرخ ریسک سرمایه‌گذاری در ایران را کاهش داده و موسسه بیمه‌ای سوئد نیز دهم آذرماه امسال ریسک کوتاه‌مدت ایران را از درجه 4 به 3 تقلیل داده است.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران خاطرنشان کرد: موسسه اعتبار صادراتی بلژیک نیز که سهم به سزایی در بازار بیمه‌ای جهان دارد، نرخ ریسک امکان بروز جنگ را در ایران از درجه 4 به 3 کاهش داده است.

طرح جدید پیش‌خرید ارز صادرکنندگان کالا‌های غیرنفتی

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران تاکید کرد: اگر روند کاهش سود صادرکنندگان بر اثر شرایط تورمی کشور ادامه یابد، صادرات غیرنفتی کشور نابود خواهد شد.

نوروز کهزادی با اشاره به تعهد دولت برای جبران خسارات احتمالی صادرکنندگان ناشی از نوسانات نرخ ارز گفت: دولت بودجه‌ای را منظور کرد تا اگر نرخ ارز به کمتر از 7900 ریال کاهش یافت، برای پرداخت خسارت به صادرکنندگان هزینه کرد.

وی یکی از مشکلات اساسی صادرکنندگان را در شرایط کنونی، تورم شدید داخلی بیان کرد و گفت: در حال حاضر به علت رکود جهانی اقتصاد، قیمت‌های جهانی ثابت است و صادرکنندگان کشورمان نمی‌توانند کالاهای خود را به قیمت بالاتر عرضه کنند، از طرفی دیگر به علت ثابت بودن نرخ ارز در داخل کشور، درآمد صدرکنندگان نیز ثابت مانده است؛ درحالی‌که با افزایش هزینه‌های تولید و شرایط تورمی کشور حاشیه سود صادرکنندگان روزبه‌روز کاهش یابد و در صورت ادامه شرایط کنونی، صادرات غیرنفتی کشور نابود خواهد شد.

کهزادی افزود: بانک توسعه صادرات به شورای پول و اعتبار پیشنهادی ارائه داد که وزارت صنایع و معادن نیز از آن استقبال کرد و بر این اساس پیشنهاد شده است تا ارز صادرکنندگان پیش‌خرید شود تا اگر اطمینان حاصل شد که صادرکننده‌ای در آینده از محل صادرات ارزآوری خواهد داشت، به این صادرکننده تسهیلات ارزی داده شود و این امر بخشی از هزینه‌های سرمایه صادرکنندگان را جبران می‌کند.

سوم دی 1391؛ تعجیل در فروش آپارتمان های‌لوکس

اوضاع فروش واحدهای لوکس و سوپرلوکس در بازار مسکن نشان می‌دهد که این روزها متقاضیانی که قصد خرید چنین واحدهایی را دارند، می‌توانند از این فرصت به‌دست آمده استفاده کنند چراکه براساس نقل‌قول‌ها ازسوی فروشنده‌ها یا مشاوران املاک برای فروش برخی واحدهای لوکس هم‌اکنون هیچ وقت‌کشی خاصی اعمال نمی‌شود.

نرخ پیشنهادی فروش واحدهای مسکونی در تهران

محله

متراژ (مترمربع)

عمر بنا (سال)

قیمت (تومان / هر مترمربع)

نیاوران – گل‌سنگ

150

نوساز

6.300.000

فرشته

160

-

6.900.000

مرزداران

151

نوساز

5.100.000

فرمانیه – عسگریان

160

-

5.250.000

فرشته – آقابزرگی

190

-

6.900.000

دروس – وارسته

200

5

5.600.000

ولنجک

220

نوساز

6.900.000

فرشته

192

بازسازی‌شده

5.200.000

 

اینترنت ملی اشتباه است

دبیر شورای عالی مجازی در یک گفت‌و‌گوی صریح ضمن انتقاد از سیستم فیلترینگ فعلی، وعده ایجاد یک کمیته سیاست‌گذاری برای فیلترینگ را داده تا به گفته وی اشتباهات و اشکالات سیستم فعلی را اصلاح کند.به گفته مهدی اخوان بهابادی، فیلتر کردن جی‌میل یک کج‌سلیقگی بود.

او همچنین گفت: به سیاست‌های ارتباطی سال‌های اخیر مانند راه‌اندازی ایمیل یا جست‌و‌جوگر ملی و حتی اینترنت ملی و شبکه ملی اطلاعات اعتقادی ندارد. مواردی که به گفته وی در دنیا نمونه ندارد.

وی افزود: به شخصه به راه‌اندازی ایمیل یا جستجوگر ملی اعتقادی ندارم. شما اگر در دنیا یک نمونه ایمیل یا جستجوگر ملی پیدا کردید به ما بگویید تا ما دومین آنها باشیم: در زمینه اینترنت هم که کلا خود واژه اینترنت ملی اشتباه است.

اخوان بهابادی ادامه داد: ما حرف‌هایی مانند آنچه درباره اینترنت ملی مطرح می‌شود و حرف‌های غیرکارشناسی و غیرتخصصی را خیلی جدی فرض نمی‌کنیم. کشورهای غربی که خودشان اینترنت را ابداع کرده‌اند، آنچه را که مدنظر ماست، سال‌ها قبل انجام داده‌اند و شبکه‌های داخلی خود را تقویت کرده‌اند و شما اگر بخواهید به اطلاعات داخل آنها دسترسی پیدا کنید، با سرعت بسیار بسیار بالا مواجه خواهید شد و اگر بخواهید همان اطلاعات را نسبت به کشور دیگری داشته باشید با سرعت کمتری مواجه خواهید شد که البته این موضوع را کاربران به هیچ عنوان حس نمی‌کنند؛ چراکه موضوع یک موضوع تکنیکی است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید