نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 18 دی

فروش قسطی سهام آغاز می‌شود

کدخبر: ۴۶۷۴۳۶
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 18 دی در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
فروش قسطی سهام آغاز می‌شود

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است. 

18 دی 1381؛ فروش قسطی سهام آغاز می‌شود

یکی از برنامه‌های بورس تهران در سال آتی اجرای طرح فروش اقساطی سهام است.

سید احمد میرمطهری، دبیرکل بورس گفت: این طرح هم‌اکنون در شرف مطالعه می‌باشد و بورس با مشارکت بانک خصوصی اقتصاد نوین طرح ارائه تسهیلات خرید سهم را در دست بررسی دارد.

وی اعلام کرد: برنامه‌های راه‌اندازی بورس در استان‌های آذربایجان شرقی و اصفهان در شرف انجام است و طی سال آینده بورس در این استان شروع به فعالیت می‌کند.

دبیرکل بورس اوراق بهادار تهران، درخصوص وضعیت عملکرد بورس از ابتدای سال جاری تاکنون گفت: حجم دادوستد در بورس تا نیمه دی‌ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از 150 درصد افزایش یافته است. همچنین بازده بورس در این مدت نزدیک به 50 درصد بوده است که در شرایط کاهش نرخ سود اوراق مشارکت، افت شدید نرخ سود در فعالیت‌های اقتصادی متعارفی مانند انواع پیش‌خرید تلفن همراه و... بسیار قابل‌توجه است.

مالکیت سهام 46 شرکت به صندوق ذخیره فرهنگیان منتقل شد

سهام 46 شرکت وابسته به سازمان خصوصی‌سازی به صندوق ذخیره فرهنگیان واگذار می‌شود که تعداد سهام بعضی از این شرکت‌ها بسیار کم است.

سازمان خصوصی‌سازی موظف به انتقال مالکیت این سهام حداکثر ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ تصویب‌نامه است و سازمان بورس اوراق بهادار تهران نیز باید با تقاضای کتبی واگذارنده نسبت به انجام تشریفات انتقال سهام بر مبنای قیمت واگذاری تعیین شده اقدام و مراتب را به سازمان‌های مربوطه اعلام کنند.

صنعت خودرو ایران به دنبال یافتن شریک راهبردی است

وزیر صنایع و معادن خط تولید خودرو سواری رونیز را افتتاح کرد. اسحاق جهانگیری گفت: براساس سیاستگذاری‌های صنعت خودرو گفت: براساس سیاستگذاری‌های صنعت خودرو در این وزارتخانه، ایران به یکی از خودروسازهای خوب منطقه تبدیل خواهد شد و هیچ تردیدی در آن نیست.

وی با بیان اینکه هرگونه سیاستگذاری در صنعت خودرو باید منجر به اصلاح این صنعت شود، مهم‌ترین عامل برای توسعه در هر یک از رشته‌های صنعتی را «وجود بازار» دانست.

وی تاکید کرد: ایران در صنعت خودرو به‌دنبال یافتن شریک راهبردی است و دیگر تمایلی به وارد کردن قطعات و مونتاژ خودرو ندارد.

جهانگیری با بیان اینکه اکنون این وزارتخانه با چند خودروساز خارجی برای سرمایه‌گذاری مشترک در تولید خودرو به منظور تامین نیاز بازار داخلی و منطقه در حال مذاکره است، گفت: خودروسازان خارجی برای تولید خودرو در ایران باید به قطعه‌سازی‌ها نیز توجه کنند؛ زیرا درصدد اصلاح قطعه‌سازان کشور نیز هستیم.

جهانگیری ادامه داد: مردم از خودروسازان خواهان خودرو ارزانتر، باکیفیت و دارای خدمات پس از فروش مطلوب هستند و خودروسازان باید انتظارات مردم را از این لحاظ تامین کنند.

وی از اینکه شرکت پارس‌خودرو در برنامه سال آینده خود تولید 75 هزار دستگاه خودرو را دارد، این مهم را در راستای کاهش قیمت خودروهای تولیدی این شرکت موثر دانست و گفت: اکنون به ازای واردات قطعات هر دستگاه خودرو ماکسیما (تولیدی پارس‌خودرو) بیش از 100 میلیون ریال سود بازرگانی پرداخت می‌شود.

نشست سرمایه‌گذاران ایران و بحرین برگزار می‌شود

وزیر اقتصاد و دارایی بحرین در دیدار سفیر جمهوری اسلامی ایران با وی از پیشنهاد مقام‌های کشورمان برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری میان دو کشور استقبال کرد.

«عبدالله سیف» در ملاقات محمد فرازمند با وی افزود: به زودی با تشکیل اتاق مشترک بازرگانی ایران و بحرین این روند رو به رشد، توسعه خواهد یافت.

وی اضافه کرد: مقام‌های کشورش همچنین کار بررسی امضا موافقتنامه «کریدور شمال-جنول» و پیوستن به آن را به پایان رسانده و به زودی عضویت خود را در این کریدور به شکل رسمی اعلام خواهند کرد.

وزیر اقتصاد و دارایی بحرین همچنین از پیشنهاد برگزاری نشست سرمایه‌گذاری مشترک میان مقام‌های اقتصادی و بانکی دو کشور در فروردین سال 82 در تهران استقبال کرد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در منامه در این دیدار پیام کتبی معاون امور اقتصادی وزارت امور خارجه کشورمان در مورد تقویت روابط اقتصادی دو کشور را تحویل عبدالله سیف داد.

محمد فرازمند گفت: در جریان همایش سرمایه‌گذاری مشترک ایران و بحرین که قرار است فروردین ماه آینده تشکیل شود، دیدگاه‌های دو طرف برای رفع موانع و مشکلات و راه‌های تقویت هماهنگی در زمینه توسعه تجارت میان دو کشور همچنین نتایج مذاکرات نشست قبلی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

18 دی 1391؛ وزیر اقتصاد دو اخطاره شد

بررسی سوال احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده قم از وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره علل عدم اخذ معوقات بانکی به‌خصوص از افرادی که تسهیلات سنگینی دریافت کرده‌اند و از زمان پرداخت آن می‌گذرد، چیست؟، موضوع بخشی از جلسه علنی روز گذشته مجلس بود.

امیرآبادی با اشاره به اظهارات رئیس‌جمهور که قوانین مجلس را موجب معضل معوقات بانکی خوانده بود، خطاب به نمایندگان مجلس یادآور شد که مجلس در بندهای بودجه سال 90 و 91 به دولت در این خصوص اختیار داده است، اما از این اختیارات به خوبی استفاده نشد و روزبه‌روز معوقات افزایش یافت.

شمس‌الدین حسینی، وزیر امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به این سوال گفت: معوق شدن مطالبات همواره ناشی از سوءرفتار مشتری نیست. در بسیاری از موارد عوامل خارج از اراده مشتری می‌تواند به معوق شدن مطالبات منجر شود.

واقعیت امر این است که وقتی بحران‌های اقتصادی اتفاق می‌افتد این موضوع سبب افزایش مطالبات معوق می‌شود.

وزیر اقتصاد تصریح کرد: در شرایط فعلی به استناد گزارش وزیر دادگستری 27 هزار و 700 میلیارد تومان یعنی بالغ‌بر 40 درصد از این معوقت اجرائیه ثبت صادر شده و پرونده‌شان در ثبت اسناد در حال پیگیری است. هرچند ما یکسری معضلات قانونی هم داریم. عددی که آقای بهمنی اعلام کرده‌اند، مجموع تسهیلات ریالی و ارزی معوق است. اما رقم 64 هزار میلیارد تومان فقط تسهیلات ریالی بوده است.

وی افزود: از 40 میلیون پرونده تسهیلاتی که در بانک‌های دولتی تشکیل شده است، حدود 7 میلیون و 100 هزار پرونده جزو مطالبات معوق بانکی به شمار می‌رود که این پرونده‌ها از 100 هزار تومان تا اعداد کلان را شامل می‌شود و بالغ‌بر 50 درصد مطالبات معوق بیش از 10 میلیارد تومان مطالبه معوق دارد که البته کشاورزان هم داخل این پرونده‌ها قرار می‌گیرند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید