نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 21 دی

سود علی‌الحساب به سود ثابت تبدیل می‌شود

کدخبر: ۴۶۸۲۱۳
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 21دی در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
سود علی‌الحساب به سود ثابت تبدیل می‌شود

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است. 

21 دی 1351؛ بانک سرمایه‌گذاری ایران تاسیس می‌شود

خداداد فرمانفرمائیان، مدیرعامل سابق سازمان برنامه که برای احراز پست مهمی در بانک سرمایه‌گذاری بین‌المللی ایران (سبا) در نظر گرفته شده است، فردا تهران را به سوی لندن ترک خواهد کرد.

وی در این سفر احتمالا مقدمات لازم را برای تشکیل مرکز بانک و تهیه محلی در لندن فراهم خواهد ساخت.

در محافل اقتصادی تهران اظهار امیدواری می‌شود که با موافقت بانک‌های عضو، خداداد فرمانفرمائیان که مدتهاست رئیس‌کل بانک مرکزی ایران را نیز به عهده داشته است به سمت رئیس بانک جدید منصوب شود.

بانک سرمایه‌گذاری بین‌المللی ایران که نخست‌وزیر هنگام معرفی دکتر مجیدی به سمت وزیر مشاور و رئیس سازمان برنامه و بودجه آن را با اهمیت زیاد از نظر ایران و برنامه پنجم تلقی کرد، 9 بانک بزرگ جهانی از کشورهای آمریکا، آلمان، انگلیس، فرانسه و ژاپن عضویت دارند و دو بانک ایرانی یعنی بانک‌های ملی ایران و توسعه صنعتی و معدنی نیز در آن مشارکت دارند.

سرمایه اولیه بانک مذکور احتمالا پنج میلیون لیره انگلیس و یا معادل آن به ارزهای دیگر خواهد بود که به طور مساوی بین سهامداران تقسیم می‌شود.

هدف اساسی از تاسیس این بانک، جلب سرمایه‌های خارجی به ایران برای اجرای برنامه‌های عمرانی زیربنایی، توسعه صنایع و معادن و کشاورزی و امور ساختمانی و دیگر فعالیت‌های اقتصادی در بخش دولتی و خصوصی و همچنین توسعه بازرگانی بین‌المللی است.

21 دی 1361؛ توزیع سیمان آزاد شد

کمیته هماهنگی تولید، توزیع و حمل‌و‌نقل سیمان کشور با توجه به افزایش تولید و ذخایر سیمان کارخانجات، توزیع سیمان را آزاد اعلام کرد. بر این اساس، کلیه مصرف‌کنندگان در سراسر کشور می‌توانند سیمان موردنیاز خود را به صورت آزاد از واحدهای صنفی فروش مصالح ساختمانی تهیه کنند.

همچنین کلیه عاملین فروش و واحدهای صنفی می‌توانند از طریق اتحادیه مربوطه با معرفی‌نامه کتبی از طرف مدیران کل اداره بازرگانی استان ضمن هماهنگی با استانداری‌ها، فرمانداری‌ها یا بخشداری‌ها با مراجعه به نزدیک‌ترین کارخانه تعیین‌شده برای دریافت سیمان اقدام کنند.

پیمانکاران طرح‌های استانی ضمن هماهنگی با موسسات دولتی طرف قرارداد و پیمانکاران طرح‌های ملی ضمن هماهنگی با وزارتخانه‌های مربوطه می‌توانند نیاز خود را از نزدیک‌ترین کارخانه تعیین شده مرتفع کنند.

وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی و نهادهای انقلاب اسلامی می‌توانند جهت رفع نیاز خود مستقیما به نزدیک‌ترین کارخانه تعیین شده برای دریافت سیمان مراجعه کنند.

21 دی 1371؛ استقراض از بانک مرکزی به صفر می‌رسد

مسعود روغنی زنجانی، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه ویژگی‌های بودجه سال آینده کل کشور را تشریح کرد.

وی که در کنفرانس ماهانه موسسه تحقیقات پولی و بانکی در محل بانک مرکزی سخن می‌گفت، اظهار کرد: بودجه در ایران تبلور نقش و وظیفه دولت است و ساختار آن نشان دهنده نحوه مدیریت دولت بر منابع و تاثیرگذاری آن بر سایر متغیرهای اقتصادی است. روغنی زنجانی با اشاره به اینکه بودجه سال آینده در قالب برنامه پنجساله اول تنظیم شده است، به صفر رسیدن استقراض از بانک مرکزی و افزایش سهم مالیات از تولید ناخالص داخلی را دو ویژگی مهم بودجه سال 72 ذکر کرد و گفت: مراجعه دولت به بانک مرکزی برای تامین منابع نقطه عدم تعادلی در برنامه پنج ساله بود که براساس این برنامه استقراض از بانک مرکزی در سال آینده از بین می‌رود.

وی افزود: سهم مالیات در تولید ناخالص داخلی در سال اول برنامه پنج ساله 4.2 تا 4.3 درصد بود که این میزان در سال پایانی برنامه اول به 8.3 درصد خواهد رسید.

وی همچنین یک نرخی شدن ارز را که در راستای اهداف و سیاست‌های تعدیل اقتصادی انجام می‌شود، یکی دیگر از ویژگی‌های مهم بودجه سال 72 عنوان کرد و گفت: البته با توجه به صلاحدید مجلس شورای اسلامی بخشی از کالاهایی که در انحصار دولت است، با ارز 70 ریالی خواهد بود.

وی ازجمله اثرات یک نرخی شدن ارز را شفاف شدن بودجه ذکر کرد و یادآور شد: با یک نرخی شدن ارز واقعیت‌ها و ساختار هزینه‌های دولت به طور واقعی منعکس می‌شود.

21 دی 1381؛ سود علی‌الحساب به سود ثابت تبدیل می‌شود

در چارچوب بانکداری بدون ربا به سپرده‌ها می‌توان سود ثابت پرداخت کرد.

ولی‌الله سیف، مدیرعامل بانک ملی ایران گفت: بحث‌هایی مطرح شده است که براساس آن می‌توان سپرده‌ها را برای مصرف در عقود اسلامی که بازدهی ثابتی نیز دارند به کار بست. مدیرعامل بانک ملی اضافه کرد: هم‌اکنون برخی از عقود اسلامی در نظام بانکی بدون ربا دارای بازده (سود) ثابت هستند؛ برای مثال نرخ بازدهی در عقد فروش اقساطی از پیش مشخص است و بر این پایه می‌توان سرفصل سپرده‌های جدید را برای پرداخت سود قطعی و ثابت خارج از قالب علی‌الحساب به مشتریان نظام بانکی پرداخت کرد.

وی با بیان اینکه از شیوه فوق تنها می‌توان در عقودی که بازدهی ثابت دارند استفاده کرد، افزود: پرداخت سود ثابت در چارچوب بانکداری بدون ربا می‌تواند تحولی عظیم در صنعت بانکداری ایجاد کند.

وی با اشاره به اینکه برخی از بانک‌ها تمایل به پرداخت سود ثابت به مشتریان خود دارند، تصریح کرد: سرمایه‌گذار غالبا برای افتتاح حساب سرمایه‌گذاری و پس‌انداز پول خود نیاز به اطلاع از سود ثابت سپرده‌ها دارد؛ چراکه برخی از سرمایه‌گذاران بانکی اظهار می‌دارند، بر پایه سود علی‌الحساب و نرخ‌های سود غیرقطعی نمی‌توان محاسبات و برآورد درستی از سود و چگونگی سرمایه‌گذاری در بانک به‌عمل آورد.

21 دی 1391؛ بنزین آلوده توزیع نمی‌کنیم

معاون وزیر نفت با رد تولید بنزین آلوده و آلاینده در پتروشیمی‌ها از آغاز عرضه و توزیع بنزین با استاندارد یورو 4 و 5 در برخی از کلانشهرهای کشور خبر داد و گفت: عامل آلودگی هوای تهران بنزین آلوده نیست.

علیرضا ضیغمی درباره پایین بودن کیفیت بنزین تولید شده در مجتمع‌های پتروشیمی و افزایش آلودگی هوا در تهران و برخی از کلانشهرهای کشور با رد هر گونه آلودگی بنزین تولیدشده در مجتمع‌های پتروشیمی کشور گفت: در حال حاضر کیفیت بنزین تولیدشده در مجتمع‌های پتروشیمی مطابق با استاندارد پالایشگاه‌های نفت است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی میزان درصد حجمی آروماتیک‌ها یا ترکیبات حلقوی موجود در بنزین تولید شده در مجتمع‌های پتروشیمی مشابه با بنزین تولیدی پالایشگاه‌های نفت کشور است، اظهار کرد: بر این اساس نمی‌توان عامل آلودگی هوای تهران و سایر کلانشهرها را توزیع و عرضه بنزین آلوده عنوا کرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید