نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 22 دی

مهلت یک روزه ایران به ژاپن!

کدخبر: ۴۶۸۶۴۳
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 22 دی در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
مهلت یک روزه ایران به ژاپن!

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است. 

22 دی 1351؛  ایران به ژاپن یک روز مهلت داد

شرکت پتروشیمی ایران در آخرین درخواست خود به طور رسمی از حدود 40 شرکت ژاپنی مقاطعه‌کار ساختمان پروژه همکاری پتروشیمی ایران و ژاپن خواست که تا 23 دی‌ماه جاری تصمیم نهایی خود را برای ادامه و یا متوقف کردن پروژه مذکور اعلام کنند.

احمد احمدی، مدیرکل پروژه ایران و ژاپن که در راس هیات‌ مذاکره‌کننده ایرانی قرار دارد، گفت: این آخرین حرف‌هایی است که ما می‌زنیم.

وی اضافه کرد: ادامه توقف این طرح، خود بزرگ‌ترین ضرر آن است و ایران بیش از این نمی‌تواند منتظر طرف ژاپنی بماند. با این حال هیات ایرانی در مجموع مذاکرات رسمی امروز را که به دنبال چندین روز جلسات جانبی در توکیو و ماه‌ها مذاکرات طولانی طرفین در تهران صورت می‌گرفت با خوشبینی توصیف و ابراز امیدواری کرد که پاسخ کمپانی‌های مقاطعه‌کار ژاپنی به آخرین درخواست ایران مثبت باشد.

این خوشبینی با توجه به تعهد شرکای ژاپنی سرمایه‌گذار در پروژه که قول دادند تمام تلاش خود را در این راه به کار برند، بیشتر تقویت می‌شود زیرا کمپانی‌های شریک ژاپنی، امکانات زیادی دارند که با استفاده از آنها، مذاکرات امروز می‌تواند موفقیت‌آمیز باشد.

به گفته طرف ایرانی، کل ادعاهای طرف‌های ژاپنی حدود 60 میلیون دلار است که با توجه به 3.5 میلیارد دلار سرمایه پروژه‌ای که 85 درصد کار آن تمام شده نباید باعث توقف طرح باشد.

براساس اظهارات هیات ایرانی، توافق شده است که حتی در صورت اعلام موافقت رسمی ژاپنی‌ها 25 درصد از مجموع ادعاهایی را که در مورد آنها توافق شده، پرداخت نمایند. به علاوه پرداخت 25 درصد دیگر موکول به تعیین طرح عملی و برنامه کار شده و 50 درصد باقی‌مانده نیز در طول اجرای پروژه به‌صورت یک یا دو قسط پرداخت خواهد شد. هیات ایرانی در این مذاکرات، بار دیگر علاقه شدید و آمادگی کامل خود را برای خاتمه پروژه مطرح کرد و به گفته رئیس هیات، چنانچه جواب 23 دی ماه ژاپنی‌ها مثبت باشد برای حل هر مشکلی بیش از آنچه که قول داده‌ایم، عمل می‌کنیم.

وی می‌گوید: ایران شدیدا مایل است ژاپنی‌ها این طرح را خاتمه دهند ولی اگر پاسخ آنها منفی باشد، ایران تکلیف خود را با کمپانی‌های ژاپنی خواهد دانست و با یافتن راه‌حل‌های دیگر به هر حال آن را خاتمه خواهد داد.

22 دی 1381؛ 790 تومان؛ قیمت دلار در بودجه سال آینده

رئیس‌کل بانک مرکزی با اشاره به تعیین قیمت 790 تومان برای هر دلار در بودجه سال آینده (1382) گفت: به‌نظر می‌رسد این قیمت برای هر دلار در سال آینده مناسب باشد. محسن نوربخش در پاسخ به این سوال که مگر قرار نیست طبق سیاست‌های اجرایی مبنی‌بر یکسان‌سازی نرخ ارز تعیین قیمت دلار به بازار آزاد سپرده شود، گفت: البته قرار است نرخ ارز طبق نظام عرضه و تقاضا در بازار تعیین شود اما با این حال دولت باید بودجه را براساس یک پیش‌بینی تدوین می‌کرد و این امکان وجود نداشت که بدون در نظر گرفت عددی برای نرخ ارز بودجه را بست.

رئیس‌کل بانک مرکزی افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد تحقق درآمدهای ارزی در بودجه سال آینده قطعی است.

تولید ایران خودرو به یک میلیون دستگاه می‌رسد

شرکت ایران‌خودرو با تولید 225 هزارمین دستگاه خودرو از ابتدای سال جاری رکورد تولید را شکست. مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در مراسم شکستن رکورد تولید خودرو در این شرکت با اعلام این خبر افزود: با این روند میزان تولید خودرو تا پایان سال جاری به 300 هزار دستگاه خواهد رسید.

منوچهر منطقی گفت: سال گذشته تا 21 دی‌ماه 174 هزار و 577 دستگاه خودرو تولید شده بود. به عبارت دیگر ایران‌خودرو از ابتدای سال جاری معادل کل سال 80، خودرو تولید کرد.

منطقی با بیان اینکه برنامه 10 ساله این شرکت مبنی‌بر دست یافتن به تولید یک میلیون خودرو در سال ادامه خواهد یافت، گفت: میزان تولید خودرو در این شرکت، سال آینده به 450 هزار دستگاه می‌رسد که لازم است صرفا به بازارهای داخلی اکتفا نکنیم و برای صادرات برنامه‌ریزی داشته باشیم.

وی رشد صنعت خودرو در سال‌های اخیر را 27درصد، بقیه صنایع 5 درصد و کل اقتصاد کشور را چهار درصد ذکر کرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید